• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 19:03
Hallo,

Heb sinds maandag men eerste camcorder, nml een Sony HDR-SR10E. Is een Full HD HDD camcorder waar ik op het eerste zicht erg tevreden mee ben.
Eén iets ben ik minder over te spreken en dit is het filmen bij schemer/donker, dus ben ik op zoek naar een videolamp. Daarvoor ben ik vanmiddag in een sony center in men buurt geweest en daar hadden ze twee modellen:

- De HVL-HFL1, die is amper 2w en is volgens de verkoper niet zo'n grote verbetering +-65€
- De HVL-20 DW2, Gaat om een 200w lamp die een extra batterij nodig heeft waardoor dit zo'n 250€ gaat kosten

Nu zat ik te kijken op een online shop en kwam ik een alternatief tegen van Kaiser. Zou deze werken op men camcorder?
http://www.kaiser-fototec...oduktanzeige.asp?nr=93310
Kost zo'n 150€ en is 100w sterk... Ben alleen bang dat het niet zal passen.

thx alvast!

edit: zie net dat er geen accu bij zit dus die kaiser valt af ;) Iemand alternatief??

[ Voor 4% gewijzigd door n0sTRa op 09-07-2008 19:42 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

video? ik denk dat je in het AVH forum moet zijn.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Move van FGA --> lcd, plasma, projectie & recording

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Verreweg de goedkoopste en beste oplossing is om je camera om te ruilen voor de SR11. Deze camera heeft een veel grotere sensor en is daarom veel lichtsterker. Wil je perse toch een externe lamp voor je Sony, dan heb je een probleem :) De HFL1 is de enige die zomaar op je camera past via de hotshoe. De 20DW2 gaat er niet op passen omdat het schoentje van je camera smaller is dan de standaard maat. De 20DW2 gebruikt de normale maat (is bedoeld voor professionele camera's) en gebruikt idd ook de professionele accu's. Je koopt de lamp, lader en accu apart. Daarnaast moet je dus nog op zoek naar een verloopje van een smal naar een breed schoentje. Tot slot moet je nog even kijken naar de juiste accu. Als je namelijk de NP-F550 gebruikt, dan werkt de lamp maximaal op 10 Watt. Alleen de NP-F7xx en de NP-F9xx leveren voldoende vermogen om 20Watt te kunnen benutten.

Veel universeelmerken (goedkoop) leveren alleen kleine lampjes met een standaard schoentje (te breed voor je camera). Professionele merken leveren veel meer vermogen, maar worden bijna altijd zonder accu en lader geleverd.

Mijn 2e advies (mijn 1e advies is je camera te ruilen) is om bij een aantal webshops te kijken naar de accessoires die ze aanbieden bij de camera. Wellicht zit daar een leuk lampje bij. Daarnaast kun je nog even kijken bij een webshop voor professionele camera's te weten : http://www.globalmediapro.com/

Succes.

offtopic:
Mocht je me willen bedanken voor mijn uitgebreide hulp: ik drink port :P

• n0sTRa
Bedankt voor de duidelijke uitleg. De camera inruilen zal geen optie zijn, dan moet ik deze voor een mooie prijs kunnen verkopen waardoor ik al zeker zo'n 100 euro verlies zal doen en daarna moet ik nog eens een stuk meer bij betalen. SR10E was al beetje boven men budget ;)

Ik denk er aan om toch maar de HVL-HFL1 uit te proberen, kost me op een webshop 50euro dus valt best mee.

• Goscinny
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:51
Deze lamp zal alleen op zeer korte afstand je onderwerp bijlichten en geeft een onnatuurlijk licht. Nadeel van een videolamp is dat de videocamera aanweziger dan een videocamera zonder lamp en dat mensen kunnen gaan fronzen als ze per ongeluk in de lamp kijken. Professionals gebruiken overigens wel vaak een lamp in een donkere omgeving, maar deze staat verder van de lens af en de voor de lamp is vaak een filter gezet.

• n0sTRa
Moet normaal dus wel lukken om zo af en toe in de zomer bij het vallen van de avond wat licht bij te geven bij sfeerbeelden van een bbq ofzo... :)
Pagina: 1