Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

ik zit met een probleem waar ik zelf niet mee uit kom.
De pc valt op willekeurige momenten spontaan uit.
Soms valt het uit gelijk na het opstarten en soms na paar uur.

dit zijn de gegevens van de pc:

moederbord: msi p35 platinum combo
processor: q6600
geheugen: OCZ Reaper HPC 2x 2GB
videokaart: xfx 8800gtx
hardeschrijf:samsung 750 Gb
voeding: ocz 600W

zoals jullie zien, zijn het geen slechte kwaliteit spullen.

ik dacht eerst, dat het wellicht door de voeding komt, maar zelfs als er niks gedaan wordt op de pc, en met zo min mogelijk aangesloten hardware, valt het toch nog uit.
600w ocz moet toch wel een Q6600 met 8800gtx kunnen trekken. Het heeft immers maanden lang zonder problemen gewerkt.

De geheugen vervangen met kingston hyperx 2 gb kit en dat heeft ook geen resultaat opgeleverd.

Daarna heb ik verschillende keren benchmarks gedaan met onder andere, Sisoftware Sandra en pcmark05 en telkens viel de pc uit. En dat alleen als het om cpu benchmark gaat.

kan ik nu concluderen dat mijn q6600 ( van nog geen 4 maanden oud) moet vervangen worden?
of heeft iemand nog een advies of idee waar het aan kan hangen?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:29

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

600w ocz moet toch wel een Q6600 met 8800gtx kunnen trekken. Het heeft immers maanden lang zonder problemen gewerkt.
Componenten kunnen op elk moment defect raken. Test je lijnen voor de zekerheid.
Hoe zit het met je temperaturen?

Wauw, een sig!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Daarna heb ik verschillende keren benchmarks gedaan met onder andere, Sisoftware Sandra en pcmark05 en telkens viel de pc uit. En dat alleen als het om cpu benchmark gaat.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat je CPU te heet wordt en de PC daarom uit gaat. Check je temps eens.

Verwijderd

Topicstarter
temperaturen heb ik getest met everest en die zijn niet noemenswaardig hoog of zo. cpu rond de 40 graden idle, en gpu rond de 50 graden.

Daarnaast heb ik uitgebreid "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" doorgenomen en wat ik daar uit kon opmaken is dat de cpu heel zelden defect raakt en dat het meer aan de moederbord of voeding kan liggen. ik weet niet meer wat ik kan testen. :S

Verwijderd

wat zijn je temperaturen tijdens het strestesten?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 18:30:
wat zijn je temperaturen tijdens het strestesten?
zoveer komt het helaas niet. zodra ik begin te benchmarken valt de pc gewoon uit. ik krijg geen mogelijkheid om de temperatuur te meten tijdens strestesten. ;(
zoals het nu voorstaat, start de pc gewoon op zonder foutmeldingen of piepjes of wat dan ook.
en hij blijft ook aardig stabiel maar zodra ik cpu benchmark wil uitvoeren, valt het uit.
als de pc uren lang gewoon draait, dan kan de cpu toch niet defect zijn of is het wel mogelijk dat hij "gedeeltelijk" defect is :?

zelfs harddisk test uitgevoerd met sisoftware sandra en de HDD is gewoon in orde.
iemand nog enig idee of is de enige oplossing om zowel de cpu als moederbord maar te vervangen? :?

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 12:56
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 23:47:
[...]

zoveer komt het helaas niet. zodra ik begin te benchmarken valt de pc gewoon uit. ik krijg geen mogelijkheid om de temperatuur te meten tijdens strestesten. ;(
Probeer eens CoreTemp. Zet de log functie aan en dan kan je in het logje kijken nadat je de PC weer hebt opgestart. Je ziet hier alleen maar de CPU temp maar dan kan je dat al uitsluiten :)

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:05
Check na het uitvallen de temps in je BIOS. Als je daar dan toch bent, check gelijk even de voltages.

I see red pixels.

Verwijderd

zoals ik het nu lees lijkt het mij een koelingsprobleem.
Zodra je meer dan een paar % van je CPU vraagt valt ie uit.

Dit zou kunnen komen doordat het koelblok slecht contact maakt met de CPU.

Als je temperatuur veranderd als je aan je koelblok rommelt
(ene kant op duwen, andere kant op duwen, beetje proberen te verdraaien en intussen naar je temperatuur kijken)
dan maakt ie waarschijnlijk geen goed contact.

In dit geval de boel uitzetten, koelblok demonteren, schoonmaken, nieuwe pasta aanbrengen (klein beetje is al genoeg) en opnieuw monteren.

Het zou eventueel ook nog aan het contact tussen de core van de CPU en de heatspreader kunnen liggen.
Daar zou ik persoonlijk niet aan gaan zitten, maar garantie proberen te claimen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2008 18:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 17:57:
zoals ik het nu lees lijkt het mij een koelingsprobleem.
Zodra je meer dan een paar % van je CPU vraagt valt ie uit.

Dit zou kunnen komen doordat het koelblok slecht contact maakt met de CPU.

Als je temperatuur veranderd als je aan je koelblok rommelt
(ene kant op duwen, andere kant op duwen, beetje proberen te verdraaien en intussen naar je temperatuur kijken)
dan maakt ie waarschijnlijk geen goed contact.

In dit geval de boel uitzetten, koelblok demonteren, schoonmaken, nieuwe pasta aanbrengen (klein beetje is al genoeg) en opnieuw monteren.

Het zou eventueel ook nog aan het contact tussen de core van de CPU en de heatspreader kunnen liggen.
Daar zou ik persoonlijk niet aan gaan zitten, maar garantie proberen te claimen.
dat lijkt denk ik de oorzaak te zijn. Zodra ik klein beetje de koelblok AC Freezer 7 Pro aan de ene kant duw, gaan de temperaturen gelijk van ongeveer 37 graden naar rond de 45 graden. en blijkbaar bij de benchmarks wordt het zo heet dat de koelblok het niet goed kan afkoelen.
Ik ga gelijk vandaag wat koelpasta halen en hopen dat het nu wel beter gaat.
Hartelijk dank voor jullie steun. _/-\o_

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 20:55
denk dat het niet aan de koeling ligt... ik heb ook de q6600, met idle temps van rond de 50. Het duurt bij mij een kwartier om op de 65 graden te komen... De temperatuur schiet niet ineens van 50 in 1 milliseconde naar de temperatuurbeveiliging (meestal graadje of 80/90)

Lijkt me eerder dat de voeding het niet trekt, omdat verschillende componenten (northbridge/cpu (of in andere benchmarks ook je gpu)) ineens full power gaan.
Kan je met een andere (zwaardere) voeding testen? het kan namelijk zijn dat als je je psu "stressed (continu op full power laat lopen)" dat het vermogen in de loop der tijd afneemt (ookal is het een A-merk)

Verwijderd

Topicstarter
zjorsie schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 11:58:
denk dat het niet aan de koeling ligt... ik heb ook de q6600, met idle temps van rond de 50. Het duurt bij mij een kwartier om op de 65 graden te komen... De temperatuur schiet niet ineens van 50 in 1 milliseconde naar de temperatuurbeveiliging (meestal graadje of 80/90)

Lijkt me eerder dat de voeding het niet trekt, omdat verschillende componenten (northbridge/cpu (of in andere benchmarks ook je gpu)) ineens full power gaan.
Kan je met een andere (zwaardere) voeding testen? het kan namelijk zijn dat als je je psu "stressed (continu op full power laat lopen)" dat het vermogen in de loop der tijd afneemt (ookal is het een A-merk)
nieuwe koelpasta en andere koeling hebben helaas weinig geholpen. Wat mij opvalt is dat 4 van de 6 usb's niet meer werken. Op geen enkele manier krijg ik die 4 usb's niet aan de praat en tevens interne usb aansluitingen werken ook niet. Kan het zijn dat er ergens een defect in de moederbord zit?

De voeding is pas 2 of 3 maanden uit, zo snel kan een a merk voeding het vermogen toch niet kwijt raken?

Verwijderd

Kan ook liggen aan defecte condensators in de voeding maar waarschijnlijker op het mobo. Zoek maar eens op bad caps mobo.
Pagina: 1