Beschadigde speaker kasten reparen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 19:40
Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een nette mordaunt short speaker set.

MS 906 x2
MS 902 x2
MS 905 x1

Deze speakers zijn uitgevoerd in een bruine hout kleur, ik heb deze voor een nette prijs over kunnen nemen dus over de kleur heb ik niet veel te zeuren gehad. Deze speakers heb ik in het zwart altijd een stuk mooier gevonden.
Ik ben altijd zeer huiverig geweest met het kwallen aan relatief dure speakers dus heb ik dit tot nu gewoon gelaten voor wat het was en genoten van het heerlijke geluid.
Door een slechter versterker heb ik de tweeter van een van mijn 902's gesloopt ik ben daarom een tijd opzoek geweest voor een setje goedkope 902s om deze te vervangen.

Een paar dagen geleden heb ik een goedkope set MS 904's opgehaald (50 euro). Deze hadden flink wat val schade aan de buiten kant (gezien dat ik enkel de tweeter nodig heb is dat nog steeds een verdomt goede koop vervangende tweeter kost nieuw 75 euro). Nu viel mij al op dat deze 904's ook een stuk meer bas weergave hebben en een mooier voller bass weergave. Na nadere inspectie ben ik er dan ook achter gekomen dat ze een flink grotere klankkast hebben dus ik heb eens zitten denken waarom knap ik deze 904's niet zodanig op en maak ik deze meteen zwart.

zo kan ik nog eens kijken of dit een beetje makkelijk te doen is en als het niets is heb ik nog niets verloren want qua speaker kan ik gewoon mijn oude 902's repareren met de tweeter uit de 904's
Ik heb dan ook meerdere opties bedacht en er tot nu toe een ten uitvoer gebracht.
Plak folie / lamineer
Schilderen
Spuiten
Voledig nieuwe kasten maken volgens de maten van de huidige speakers.

Ik kwam toevallig gisteren langs de bouwmarkt en ik ben daar eens gaan kijken wat ze allemaal hadden. Het eerste wat ik tegen kwam was plak folie voor 4 euro de rol precies genoeg voor een ms 904. Ik heb dus maar een rolletje mee genomen en ben gaan plakken. Eerst alles goed schoon gemaakt en alle butsen die in de speakers zaten zover mogelijk vlak gemaakt (de hoekjes waren redelijk ver in gedeukt) ik ben toen begonnen met +- de maat voor een zijkant af te meten en te knippen. Waar ik eigenlijk al meteen tegen aan liep was het probleem dat er toch wat belletjes onder bleven komen. Dit was redelijk snel opgelost door voorzichtig met een strijken de beweging centimeter voor centimeter met de vinger het folie aan te drukken (gezien op Discovery chanel :P)

Toen deze kant gedaan was ben ik begonnen met de voorkant ik kwam eigenlijk daar meteen een probleem tegen de voorkant van de speaker is enigszins verzonken in verhouding met de zijkanten. Het folie moest dus goed de hele hoekjes in ge duwt zijn. ik heb dus geprobeerd zo nauwkeurig mogelijk alle rest randjes weg te snijden (wat natuurlijk mis ging) om de voorkant uit een stuk te doen zonder de randjes van de zijkanten daar overheen of onder te hebben (wat weer een hoogte verschil zou maken in het folie) hierdoor krijg je dat de randjes van de verzonken voorkant enigszins de originele kleur lieten zien. (dit heeft een zwarte stift opgelost) Hier en daar met de rest van het af plakken kwam ik het zelfde probleem tegen met het snijden. Dit is allemaal uit de losse hand gedaan als test.

Met de volgende 904 ben ik van plan alles eerst af te tekenen waarna ik dit met een Scherp (andere mesje was niet zo scherp) mes uit snij. Hier mee hoop ik dat alles een stukje makkelijker gaat worden recht te plakken (had een foutje gemaakt een zijde had ik scheef geplakt waardoor ik onder een halve CM te kort kwam aan de voorkant :P.

Dit is het resultaat tot zo ver indien de andere speaker er veel beter uit komt te zien ga ik deze ook nog opnieuw doen en maak ik mogelijk de hoekjes eventjes met wat plamuur mooi rond en weer scherp.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jvdoremalen/Rechtsvoor2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jvdoremalen/Rechtsboven.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jvdoremalen/Halfomhalf.jpg

Mijn vraag aan jullie is hebben jullie nog ideeën om dit zo netjes mogelijk te doen met of verf of het plak folie.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:50
Shunt schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:23:
Mijn vraag aan jullie is hebben jullie nog ideeën om dit zo netjes mogelijk te doen met of verf of het plak folie.
Zo netjes mogelijk... dat wordt denk ik speakerunits en dergelijke eruit schroeven, kast opschuren, gaten afplakken, kast in de primer zetten, nogmaals schuren en daarna (laten) spuiten. Mooi in hoogglans zwart o.i.d... :9

Maar ik moet zeggen, dit met plakfolie ziet er niet eens heel onaardig uit. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien een idee(als je nog garantie hebt). Mijn hifi dealer bood mij aan om mijn 905 center leeg te maken, zodat ik hem kon (laten) spuiten, en hij zou het geheel daarna weer inbouwen. Zodoende behield ik mijn garantie(5 jaar). Misschien kan je een dealer vinden die dit(hetzei tegen betaling) voor je wil doen.

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Met foliemeuk moet je enorm scherpe mesjes hebben om het mooi af te snijden. Anders moet je het overtollige randje erafschuren, haaks op het vel folie. Dus de folie die er haaks op staat moet je ook afplakken dan. Als je schuin gaat schuren wordt het niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
Def_P schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:50:
Misschien een idee(als je nog garantie hebt). Mijn hifi dealer bood mij aan om mijn 905 center leeg te maken, zodat ik hem kon (laten) spuiten, en hij zou het geheel daarna weer inbouwen. Zodoende behield ik mijn garantie(5 jaar). Misschien kan je een dealer vinden die dit(hetzei tegen betaling) voor je wil doen.
geen garantie meer alles heb ik al 10x uit elkaar gehaald de base unit zat los in de kast de schroef gaatjes waren allemaal dol van de base unit. lijm er in uit laten harden met een ingevette schroef er in en tadaa een nieuw schroef gaatje.
Xander schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:30:
[...]

Zo netjes mogelijk... dat wordt denk ik speakerunits en dergelijke eruit schroeven, kast opschuren, gaten afplakken, kast in de primer zetten, nogmaals schuren en daarna (laten) spuiten. Mooi in hoogglans zwart o.i.d... :9

Maar ik moet zeggen, dit met plakfolie ziet er niet eens heel onaardig uit. :)
dat is het hem nu juist overal zie je van dat spiegel hoog glans of alsnog als je iets laat spuiten is het nooit zo mat en zacht ogend als met dit plak folie. Of er moeten andere soorten verf zijn die dat effect ook geven.

[ Voor 32% gewijzigd door Shunt op 09-07-2008 18:22 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:50
Je wilt het juist mat? Dat kan natuurlijk ook gespoten worden, andere lak gebruiken... :P

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 09-07-2008 18:30 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
Xander schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 18:30:
Je wilt het juist mat? Dat kan natuurlijk ook gespoten worden, andere lak gebruiken... :P
Ik kan het zo niet goed uit leggen. Je ziet het ook niet super goed op de foto's maar de speakers ogen een beetje zacht nu zegmaar alsof het een soort stof is. Kan je nie uitleggen is een gevoel :P

Ik bedenk me nu ook net dit plak spul is / kan tijdelijk zijn en indien beschadigd kan ik het er gewoon af halen en een nieuw vel op gooien. Iets wat met lak weer wat moeilijker gaat vooral omdat ik op een plastic onderlaag ga werken heb je natuurlijk kans dat de lak niet helemaal goed hecht (eigen ervaringen op dit soort materiaal.

Game PC

Pagina: 1