Toon posts:

In 2 dagen, 2 verschillende pc's booten zonder beeld.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren 1 van mijn pc's (MSI NEO Combo, E6600, Asus EN7600GT, Spire Rocketeer II 400 W) terug moeten brengen naar de leverancier.
Hij wilde niet meer booten, gaf geen beeld en ook geen Bios beeps.
Wel draaiden alle fan's en HDD's.
Bios reset haalde niets uit, booten zonder graka gaf ook geen beeps en een andere voeding mocht ook niet baten.
Uiteindelijk heb ik een nieuw mobo gekregen en hij draait weer prima.

Vanmorgen is mijn andere kind (Asus Striker Extreme, E8400, Asus EN8800GTS 640, Coolermaster M620) er mee gestopt.
Hij vertoont de zelfde problemen.

Nu kan ik er wel mee terug gaan (en zal dat waarschijnlijk ook moeten), maar ik vind het te toevallig dat dit in 2 dagen achter elkaar, bij 2 verschillende pc's gebeurt.
Helemaal omdat ik in het verleden ook al redelijk overeenkomstige klachten bij vorige pc's heb gehad.

Heeft er iemand een idee of deze problemen verband met elkaar kunnen hebben, en zo ja, hoe ik dat uit kan zoeken of oplossen.

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 16:40

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

hmm.. misschien geen aarde op je voeding? Dat er spanningen ontstaan in je componenten en ze daardoor kapot gaan.
Er moet iets overeenkomstigs zijn als er meerdere mobo's dezelfde problemen geven. Hardware is blijkbaar allemaal verschillend. Voedingen ook lijkt me.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:22
Met het wisselvallige weer van de laatste tijd is er ook flink wat onweer geweest, misschien is er ergens in de buurt de bliksem ingeslagen en hebben je voedingen / componenten een tik gehad?

Verwijderd

Topicstarter
De boel is hier wel geaard, dus dat mag het probleem niet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft vanmorgen nog gedraaid, en ik mag aannemen dat zo'n voeding ook wel iets aan beveiliging in zich heeft zitten.
Die eerste pc is afgekoppeld geweest, opnieuw aangesloten en heeft direct problemen vertoond. De tweede is nooit ontkoppeld geweest.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2008 11:39 . Reden: typo ]

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 16:40

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

ga van die laatste beveiliging maar niet uit.. Zelfs met een zo'n extra piekspanningsbeveiliging is daar niets van te zeggen..

Maar het lag dus aan je moederbord? Ik had hier pas ook zo'n gevalletje, daar heb ik getest met een nieuwe videokaart en dat bleek de oplossing. Die piepte verder ook niet..

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik er voor de zekerheid een APC Back UPS ES-400 230V tussen zou hangen, heeft dat geen zin?
Ik zal een andere videokaart proberen, maar zoals ik al zei, piept hij ook niet zonder.

Verwijderd

Topicstarter
Verder zit er achterin de Striker ook een display wat problemen weer zou moeten geven, ipv beep codes zeg maar. Alleen daar krijg ik ook niets op.

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 20:55
als dat display het niet doet kan je er de donder op zeggen dat of je mobo of je psu kapot is... of hij krijgt voldoende voeding en hij geeft geen beeld op het schermpje, of hij krijgt helemaal geen/te weinig voeding en kan dus niks displayen op het schermpje.

Geeft het schermpje wel de blauwe backlight??

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:15
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 12:02:
Dus als ik er voor de zekerheid een APC Back UPS ES-400 230V tussen zou hangen, heeft dat geen zin?
Ik zal een andere videokaart proberen, maar zoals ik al zei, piept hij ook niet zonder.
Zou er in elk geval een UPS tussen hangen. Als je een nieuwe APC koopt, heb je ook direct een registratiekaart. In het verleden was het dan zo dat mocht je een defect hebben door een dergelijke piekspanning, dat je automatisch verzekerd bent.

Statische electriciteit is hell voor PC componenten, en ook door onweer kunnen moderne chips bij bosjes uitvallen zonder directe inslag. Zorgen dat je een PC kast hebt die een goede kooi vormt, geen casewindows en goede aarding. Zorg ook dat je geen negatieve feedback hebt van deze aarde. Bij mijn ouders was de randaarde niet goed genoeg, waardoor lekstroom juist over mijn PC kwam. Aardpin door laten meten dus door een electriciën, misschien net als mij direct een extra schone aarde aan laten leggen voor een aparte groep waar alleen je PC op staat.

Heeft het misschien niet extreem veel nut om zo door te slaan, je gaat wel rustiger op stap bij onweer als je PC thuis nog aan staat :)

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
Ja geeft backlight, en er staat ook wel tekst (CPU init) maar hij geeft geen problemen, sorry had ik misschien beter moeten verwoorden.
Ik heb net APC Back UPS ES-400 230V gekocht, en vanmiddag komt er iemand voor aarde.
Ben zojuist ook met de hele pc terug geweest, graka is het niet, maar ze hadden geen tijd om alles uit te zoeken. Als ik de hele kast achter zou laten, zou het anderhalf tot 2 wkn duren. Als ik naar huis zou rijden, mobo uitbouw, en weer terugbreng kan het met een paar dagen klaar zijn.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:15
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:32:
[...] en vanmiddag komt er iemand voor aarde.
[...]
Niet iedereen zal hetzelfde probleem hebben uiteraard. Bij mij is het temeer omdat ik in Noord-Holland woon, een ingepolderd gebied. Vroeger was het hier eerder moeras dan water. Bij mijn ouders hadden we geen last van vocht in de meterkast, de overburen wel, dat had te maken met natuurlijk gevormde wateren.
Met een groot project wordt vaak steekproefsgewijs iets gedaan. Het kan dus zijn dat onze aarde pin 1 meter dieper had moeten zitten dan de overbuur. Voor een electriciën is dit hooguit 3 seconden werk dit door te meten, helaas ben ik in de bouw nog grotere nalatigheid tegen gekomen dan dat. Bij oplevering van mijn huurhuis bleek dat ik in de hele slaapkamer geen spanning had, een electriciën had alle bedrading opnieuw aangelegt. Voor een extra aansluitpunt in de keuken hebben ze in de vloer gewoon een pijp doorgezaagt, en daarvandaan doorgetrokken naar de keuken. Hierdoor had ik in de slaapkamer nergens spanning meer. Omdat ik het helemaal niet vertrouwde, alle electriciteit opnieuw getrokken en ingefreest, dus voor mij was de bovengenoemde aanpassing enkel een vwestie van enkele meters extra draad.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
Hier was t best een klus, zijn het hele huis door geweest maar is nu weer helemaal vers. Heb mn mobo weggebracht, hoop dat ze snel met een oplossing komen.
Eens zien of ik dit soort gekkigheid nu niet meer heb.
Pagina: 1