• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 21:15

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik ben een beetje aan het oefenen met NX3, en heb zojuist het boek "Werktuigbouwkundig tekenen voor hoger technisch onderwijs" al helemaal uitgewerkt en nagetekent.

Ik zoek dus meer productietekeningen die voor mij een uitdaging vormen om van 2d tekeningen naar 3d te gaan; dus neit modelleren in 3dmax/Rhino met 3 backgrounds van auto's, maar echte productietekeningen met full-dimensioned parts.

Via google/blueprints sites kom ik niet ver, omdat dat meer 3d tekenen gebaseerd is op splines en vertices etc; ik wil echt op de mm nauwkeurig iets kunnen natekenen van 2d naar 3d, dmv sketch en features.

Is er een website/andere bron waar ik wat tekeningen vandaan kan halen; meer uitdagender dan een vierkante koelkast of pen?

T60P Widescreen

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Gratis?

Want je bent dus eigenlijk op zoek naar echte blueprints in vectorformaat, met alle maten en informatie erbij?

Het verschil tussen de 3-view drawings die je waarschijnlijk hebt gevonden en wat je zoekt, ligt dus voornamelijk in de kwaliteit, denk ik. Of begrijp ik je niet goed? Er zijn namelijk genoeg hoge resolutie 3-view drawings te vinden van auto's/tanks/vliegtuigen/mobiele telefoons, en die kunnen wel een stuk ingewikkelder zijn om na te maken dan een koelkast, en daarbij weet je daarvan ook meestal wel een aantal maten (hoogte, breedte, lengte) en als je tekening maar groot genoeg is valt daaruit simpel te extraheren wat de maten van de individuele carosserieonderdelen zouden moeten zijn.

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
gratizzz jah ;),

nee, die 3d views zoek ik dus niet naar, want een auto bestaat uit meerdere parts, ik wil meer oefenen met echte tekeningen maken voor een CNC frees, dus echt een bemaat stuk staal/alu met gegeven rondingen, boorgaten, blendings edges etc, dus een auto is ook veel te groot; ik zit meer te denken aan afsluitkleppen, ventielen, lagerbehuizingen etc.

Hoop dat het een beetje duidelijk is; geen modelleren van auto's, maar wel onderdelen van zoals een uitlaat, krukas, spiegel etc waarbij elke ronding is aangegeven hoe groot deze is etc

T60P Widescreen

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Dat is in ieder geval duidelijk. :)

Maar dan denk ik ook meteen dat je dit niet snel gaat vinden, want dit zou dus officiele maattekeningen van onderdelen betreffen, en ik denk niet dat veel producenten dat gratis online gaan zetten. Uberhaupt denk ik niet het voor dat bedrijven zin heeft om dit soort dingen online te zetten.

Ik kan zo snel ook niet verzinnen waar je op zou moeten zoeken om dit te vinden. Termen als 'technical drawings' leveren het ook niet op, en met blueprints kom je (ja, daar ben ik mede schuldig aan :+) voornamelijk op websites met 3-view tekeningen van auto's/vliegtuigen en dergelijke.

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Nx3, loop je daar niet heel erg mee achter? Ik meen mij te herinneren dat in 'mijn' tijd bij Werktuigbouwkunde we daar al mee werkten, en dat is al weer 3 jaar geleden.
Ik zal trouwens eens kijken of ik een leuk oud diktaatje voor je kan vinden, hierbij beloof ik echter niets want ik heb op 't moment geen idee waar het zou kunnen zijn ;)

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
j-a-s-p-e-r schreef op zondag 13 juli 2008 @ 12:09:
Nx3, loop je daar niet heel erg mee achter? Ik meen mij te herinneren dat in 'mijn' tijd bij Werktuigbouwkunde we daar al mee werkten, en dat is al weer 3 jaar geleden.
Ik zal trouwens eens kijken of ik een leuk oud diktaatje voor je kan vinden, hierbij beloof ik echter niets want ik heb op 't moment geen idee waar het zou kunnen zijn ;)
mijn werk werkt nog steeds met NX3, en het valt wel mee; even telkens opwaarderen a 25.000 euro per licentie lijkt mij niet echt rendabel ;),

Ik kan natuurlijk oo kmet NX4 of 5 werken (en 6 komt geloof ik uit), maar de principes blijven hetzelfde. Het is in binnen ons bedrijf veel handiger dan 3dmax, sketchup of een ander modelleer programma.

Als je iets leuks hebt liggen; ik houd mij aanbevolen :)

T60P Widescreen

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
NX6 is ondertussen uit ( sinds kort hoor )
maar is het misschien wat om gewoon wat voorwerpen te pakken, die zelf te gaan meten en die te gaan tekenen ?
Ik kan je wel wat beugels ( houders ) geven hoor. ( in pdf formaat ) maar die zijn nou niet echt heel erg high tech. Misschien wel een leuke start ?

edit
Ik heb mijn dm aanstaan.

[ Voor 5% gewijzigd door erikafoort op 14-07-2008 22:08 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
ja, daar heb ik ook aan zitten dneken, maar heb mijn telefoon, 3dmuis, lader etc allemaal al nagetekent. Het probleem is dan ook hoe groot de rondingen zijn (niet makkelijk te meten). Daarnaast zijn de moeilijkere voorwerpen zoals een nietmachine of puncher niet echt makkelijk na te meten.

De makkelijkere vormen heb ik nu al; ben nu bezig met "op schaal" een velg + rem+ naaf + remklauw assembly te maken, maar wederom heb ik geen exacte maten en is het dus allemaal op gevoel wat juist in NX niet de bedoeling is.

Maar ik houd me aanbevolen!

T60P Widescreen

Pagina: 1