Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Playstation2 spint niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik heb een PS2 (slimline) van mijn broer ter reperatie gekregen. De power-connector achterin het apperaat was helemaal mol en de contacten losgelaten van de print.

Afbeeldingslocatie: http://i.n.com.com/i/ne/p/2007/crPS2_010_500x375.jpg
(gele dingetje, rechts)

Het is een simpel klusje, dus ik heb een nieuwe connector besteld. PS2 opengemaakt en er een nieuwe connector ingesoldeerd. Verder geen gekke dingen uitgehaald en nergens uitgeschoten.
Even dat ding uitgeprobeerd en nu spint de DVD speler niet meer op :? Ik krijg wel gewoon beeld, de PS2 gaat naar het algemene menu waar je o.a. je instellingen kan wijzigen. De laser zelf beweegt wel (gaat terug naar start-positie), maar verder gebeurt er weinig.

Het lijkt me stug dat ik iets heb gesloopt waardoor alleen de motor van de DVD speler het niet meer doet. Dat lijkt me toch 1 van de meest robuste onderdelen van de PS2. Ik zit me alleen af te vragen hoe ik nu moet troubleshooten. Ik kon geen zekering vinden (lijkt me ook niet nodig met 8,5V die de PS2 krijgt). Verder zitten er drie pootjes op de connector, maar ik neem aan dat dit alleen maar voor stevigheid is en dat er naast 8,5V er geen ander voltage op hoeft te staan.
Het zou kunnen zijn dat er ergens kortsluiting is geweest door de kapotte power-connector, maar ik zie nergens zwartgeblakerde componenten. Misschien dat ik nog wat diodes in de buurt van de power-connector kan doormeten, maar verder kom ik ook niet met mijn multimetertje.

Dus als iemand mij verder kan helpen, hoor ik het graag!

edit:

Ik bedenk net, dat de PS2 misschien denkt dat het klepje niet dicht zit en daarom niet opspint. Moet ik nog even naar gaan kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 09-07-2008 09:07 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op verzoek move naar EL

Overigens titel verduidelijkt - het was ambigu of het ging om een Playstation2 of om een (IBM) Personal System/2

Oslik blyat! Oslik!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Heb je niet perongeluk vergeten een kabeltje aan te sluiten of heb je misschien een kabeltje kapotgetrokken bij het openmaken?

Verwijderd

Toevallig een Spare-DVD-Rom van de PS2 nog liggen? Test het daarmee eens. Werkt het? Is je vorige DVD-Rom speler stuk ;)

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-11 22:35

T1psY

Dumo-Technics

heb je getest toen hij nog open lag? de PS2 slimline versie heeft namelijk 2 knopjes die ingedrukt moeten zitten als het deksel dicht is. 1tje achteraan het deksel, en 1tje vooraan, net naast de power en eject knop :)

http://www.dumo-technics.com

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik heb geen spare liggen, dus dat is niet echt een optie. Ik heb 'm ook nog niet open geprobeerd, maar dat ga ik zeker doen (zal de resultaten posten).
Alle kabels zijn aangesloten en ik heb er geen gemold, aangezien ik ze niet heb losgehaald. (Was niet nodig om bij de power-connector te komen!).

offtopic:
@dion_b, thanks..

• B-BOB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-10 13:57
De volgorde van disc loading als alles werkt:

1) De laser diode wordt geactiveert, aan de reflectie wordt gecontroleert of er een disc geladen is.
2) Als een disc geladen is, start de spindle motor (disc begint te roteren)
3) De laser focust (je ziet de laser even op en neer gaan)
4) Als het ideale focuspunt gevonden is, begint hij te lezen.

Waar is het fout gegaan bij jouw herstelling? Wel, je hebt niet ESD veilig gewerkt. Laser pickups zijn zéér gevoelig aan ESD, normaal maak je een kortsluiting op 2 soldeerbolletjes die voorzien zijn of sluit je een schakelaartje op de pickup dat de laser diode kortsluit naar massa. Pas dan mag je de flex kabel van de pcb halen en liefst draag je ook nog een polsband.

Indien je dit niet doet, is de kans zeer groot dat een esd spanning (aanraking van de kabel, kabel heeft contact gemaakt met een plastic of door teveel wrijving van de wind) de laser vernielt heeft. Ik wou dat ik beter nieuws voor je had...

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:45

DaWaN

'r you wicked ??

@ B-BOB

Ik heb al aardig wat laser vervangen en PStwo's vrij lomp open geschroeft hoor.

Ik zou gewoon even die 2 switches controleren die controleren of de DVD klep dicht zit, wanneer je die gesloopt hebt gaat hij ook niet draaien

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
B-BOB schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 23:28:
De volgorde van disc loading als alles werkt:

1) De laser diode wordt geactiveert, aan de reflectie wordt gecontroleert of er een disc geladen is.
2) Als een disc geladen is, start de spindle motor (disc begint te roteren)
3) De laser focust (je ziet de laser even op en neer gaan)
4) Als het ideale focuspunt gevonden is, begint hij te lezen.

Waar is het fout gegaan bij jouw herstelling? Wel, je hebt niet ESD veilig gewerkt. Laser pickups zijn zéér gevoelig aan ESD, normaal maak je een kortsluiting op 2 soldeerbolletjes die voorzien zijn of sluit je een schakelaartje op de pickup dat de laser diode kortsluit naar massa. Pas dan mag je de flex kabel van de pcb halen en liefst draag je ook nog een polsband.

Indien je dit niet doet, is de kans zeer groot dat een esd spanning (aanraking van de kabel, kabel heeft contact gemaakt met een plastic of door teveel wrijving van de wind) de laser vernielt heeft. Ik wou dat ik beter nieuws voor je had...
Ik heb dus wel een polsbandje gedragen dat direct op de aarde is aangesloten. (Jaja, een jaar bij Siemens op de reperatie-afdeling stage lopen heeft nog iets opgeleverd!) Ik heb mogen zien wat ESD met koper sporen kan doen (en dan niet die dikke op de printplaat, maar die van een mosfet). Dus dat lijkt me niet het probleem..

Ik moet overigens nog die switches controleren. Het viel me op dat de DVD klep niet helemaal openging als ik op het knopje drukte. dus misschien zit de case er gewoon verkeerd op!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 19:32

Kleintje81

Blaat

Die DVD klep moet helemaal uit zichzelf vol open of dicht kunnen.

Je kunt nog de uitsparing aan de onderkant van de drive controleren, hierin moet het nokje van de drive precies inzitten.

BF2 stats Systemen

Pagina: 1