Verwijderd

Topicstarter
aangezien crazybump nu niet meer gratis is ben ik op zoek naar een alternatief waar je hier voor hoeft te betalen en waar je makkelijk bumpmaps mee kan maken.

bij het googlen ben ik gestuit op de volgende websites:

http://darkbasicpro.thegamecreators.com/?f=darkshader
deze is niet gratis

http://www.shadermap.renderingsystems.com/
deze heeft een free versie maar ik krijg hem niet aan de praat.. vind het er ook wat minimaal uit zien qua mogelijkheden.

http://developer.nvidia.c...hotoshop_dds_plugins.html
dit is een plug-in van nvidia voor photoshop voor het genereren van bump maps voor textures..
getest het werk aardig alleen geen realtime weergaven zoals bij bijvoorbeeld crazybump..
dit mis ik wel erg moet ik zegen.

tutorial over deze plug-in..
http://saschahenrichs.de/midsizedocs/nvidiatut.html

ik hoop dat iemand nog alternativen heeft want het maken van goede 3d objecten zonder bump spec maps etc is in mijn ogen moeilijk en niet mogelijk vooral het realisme verdwijnt... zeker als je werkt in de game develpment bijvoorbeeld

ik neem aan dat ik niet de enige ben met dit probleem ik hoop hier dan ook wat antwoorden te vinden. 8) bij voorbaat bedankt

--------------------u-p-d-a-t-e-----------------------------------------
ik heb ook nog http://www.texturemaker.com/ gevonden hier mee kun je ook bump maps maken maar of dit net zo goed werkt ik betwijfel het. realtime preview zit er zo is zo niet op..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2008 02:35 ]

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:38
Je kunt de demo van crazybump steeds installen en uninstallen na een maand. Beetje omslachtig maar zou moeten werken volgens mij.

3D portfolio - mijn deviantART

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
De Hupie schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 02:13:
Je kunt de demo van crazybump steeds installen en uninstallen na een maand. Beetje omslachtig maar zou moeten werken volgens mij.
Dat werkt zelden (de makers zijn doorgaans ook niet gek), en ook je clock terug zetten gaat niet helpen. Buiten dat overtreed je dan waarschijnlijk gewoon de gebruikersovereenkomst en schend je de (trial?)licentie.

offtopic:
Ik vind $99, omgerekend ~65 euro, overigens helemaal niet veel voor een tool die dusdanig goed is en je zoveel werk (klaarblijkelijk) uit handen neemt. Ben ik gek als ik er (bij wijze van) zo die 65 euro voor zou lappen, alleen al omdat ik het filmpje wel cool vind en er verder weinig nut voor heb? :P En als je student bent kost het je nog maar 45 euro zelfs!

[ Voor 33% gewijzigd door RobIII op 09-07-2008 02:27 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
ja ik ken de die alternatieve wel maar ik wil eigenlijk een permanente oplossing en op het internet is daar niets over te vinden

iets wat best raar is ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2008 02:22 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Gek, dit is echt de eerste keer dat ik lees dat hier websites / programma's voor zijn. Ik gebruik altijd mijn color map -> voer hem aan Photoshop -> Filter Bass Relief of Stamp -> Hoppa, bumpmap. Zal niet de netste manier zijn, maar it works for me :')

Natuurlijk moet je dan wel Photoshop hebben, dat brengt denk ik ernstiger schade toe aan je portemonnee dan zo'n klein tooltje zonder overbodige functies ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Cool programma, maar hij is duurder dan hier genoemd hoor. 300 dollar = 120 euro

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

Topicstarter
Ja crazybump is een veel gebruikt programmaatje bijna alle grote game bedrijven gebruiken het..

iemand nog een alternatief programma? heb nog kpt Materializer gevonden een plug-in voor photoshop maar dit werkt lang niet zo goed als crazybump...

P.S. ik klaag niet of zo maar ben benieuwd na de alternatieven en hoe iedereen anders bump maps maakt..

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 19:34
Dark Blue schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 10:23:
Gek, dit is echt de eerste keer dat ik lees dat hier websites / programma's voor zijn. Ik gebruik altijd mijn color map -> voer hem aan Photoshop -> Filter Bass Relief of Stamp -> Hoppa, bumpmap. Zal niet de netste manier zijn, maar it works for me :')

Natuurlijk moet je dan wel Photoshop hebben, dat brengt denk ik ernstiger schade toe aan je portemonnee dan zo'n klein tooltje zonder overbodige functies ;)
komt nog eens bij dat je niet echt het gewenste effect krijgt zo denk ik, met lichte en donkere plekken die juist wel of niet hoog moeten zijn in de map :P (relief filter? wtf :P )

Verwijderd

Topicstarter
ja vrij appart ;)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Guillome schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:31:
Cool programma, maar hij is duurder dan hier genoemd hoor. 300 dollar = 120 euro
Want?

Ik kan nergens een verschil vinden tussen professional en personal, anders dan dat je het commercieel mag gebruiken. En dat is natuurlijk afhankelijk van wat TS er mee gaat doen. En gezien het feit dat TS gratis software zoekt ga ik er een beetje van uit dat het voor persoonlijk gebruik is; een beetje bedrijf lapt natuurlijk ook in no-time die 120 euro en dan denk ik niet dat je voor een duppie op de eerste rang moet willen zitten :X

[ Voor 23% gewijzigd door RobIII op 09-07-2008 16:21 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
ja klop voor persoonlijk gebruik voor een bedrijf is zo iets natuurlijk geen geld :)
maar iemand nog ideeën voor alternatieve programma's

voor nvidia kwam ik nog wel een tutorial tegen
http://www.cgtextures.com...n=tutorial&name=normalmap

wat wel opvalt is dat er nog al veel stappen moeten doorlopen worden voor het resultaat en het gok werk is.

ik verduidelijk het nogmaals het gaat om texture --> bump maps geen texture baking van af een model. :+

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:30:
voor persoonlijk gebruik voor een bedrijf
:?

Voor persoonlijk gebruik kost het ~65 of zelfs maar ~45 euro als je student bent. Voor bedrijven kost het ~120 euro. Haal je nou niet vanalles door elkaar?
En als alle andere programma's niet voldoen aan je specifieke eisen, wat is dan de noodzaak van het per sé gratis willen werken? Je eisen zijn klaarblijkelijk dusdanig specifiek dat het dat kleine bedrag wel rechtvaardigt? Als het nou over honderden of duizenden euro's ging, dan kon ik er nog in komen en zou een zoektocht gerechtvaardigd zijn (althans; makkelijker te rechtvaardigen zijn). Don't get me wrong; als er gratis alternatieven zijn ben ik er (ook) erg benieuwd naar, maar ik snap gewoon niet waarom er zo'n punt gemaakt wordt van een paar tientjes.

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 09-07-2008 17:01 ]

Over mij

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Schuey schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 15:16:
[...]

komt nog eens bij dat je niet echt het gewenste effect krijgt zo denk ik, met lichte en donkere plekken die juist wel of niet hoog moeten zijn in de map :P (relief filter? wtf :P )
Bij nader inzien doe ik het nog veel ingewikkelder. Ik neem mijn color map, open die in Photoshop en ga met behulp van de Filter Gallery ongeveer alle sketch filters af tot ik heb gevonden wat ik zoek. Ik weet meestal wel waar ik de hoge en lage vlakken in een bump map wil. Opacity map en Reflection map idem dito, soms zelf wat bijkleuren met wit, zwart en wat aan de levels en het contrast prutsen.

Maar nu weet ik dus dat daar gewoon klik-en-klaar programmaatjes voor zijn... ooooohhh... 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Dark Blue op 09-07-2008 17:02 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2025
Probeer Nvidia's bumpamp tool eens:
http://developer.nvidia.com/object/nv_texture_tools.html

Het is wel een vereiste dat je photopshop heb (kon niet uitmaken of je dat wel of niet hebt)

Maar imho een erg goede bumpmap tool, succes ermee!

Oops: Trisox was me voor (had nog zo gechecked of er ergens al nv stond ergens.

[ Voor 14% gewijzigd door roy-t op 09-07-2008 17:09 ]

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Topicstarter
toch bedankt voor de tip maar ik heb het idee dat er weinig andere alternatieven zijn ik heb er een lange tijd (3 uur) voor gegoogled.. en meestal vind ik alles wat ik zoek :*)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:37:
toch bedankt voor de tip maar ik heb het idee dat er weinig andere alternatieven zijn ik heb er een lange tijd (3 uur) voor gegoogled.. en meestal vind ik alles wat ik zoek :*)
Ik weet dat ik als een beschadigde LP begin te klinken, maar 3 uur googlen of 45 / 65 euro lappen; ik wist het wel. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar mijn tijd is wat kostbaarder dan dat ;) En ik heb nog steeds niet gehoord of je het nu zoekt voor prive / zakelijk commercieel gebruik en waarom je een paar tientjes te duur vindt als er (klaarblijkelijk) maar weinig alternatieven zijn (die ook nog eens voldoen aan je toch wel specifieke eisen).

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
had ik al gepost is voor prive gebruik ;) ben een student en een niet echt rijke

buiten dat was ik benieuwd hoe jullie er mee om gingen maar het wordt niet veel gebruikt heb ik het idee van.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 18:18:
had ik al gepost is voor prive gebruik ;) ben een student en een niet echt rijke

buiten dat was ik benieuwd hoe jullie er mee om gingen maar het wordt niet veel gebruikt heb ik het idee van.
offtopic:
Ah, ik snap het nu pas. Zie ook deze reply. Het zou schelen als je eens wat meer hoofdletters, interpunctie en complete zinnen zou gebruiken; dat maakt je posts een stuk leesbaarder: "Ja dat klopt, het is voor persoonlijk gebruik, voor een bedrijf is zo iets natuurlijk geen geld :)"

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 09-07-2008 18:25 ]

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
sorry papa ;)

• Acid_Burn
  • Laatst online: 08:15

Acid_Burn

uhuh

Guillome schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:31:
300 dollar is iets meer dan 120 euro hoor.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-01 17:01
Naast alternatieve programma's zijn er ook alternatieve wegen om aan b.v. crazybump te komen.. :+

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Loderunner schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 23:32:
Naast alternatieve programma's zijn er ook alternatieve wegen om aan b.v. crazybump te komen.. :+
...die we hier op GoT niet tolereren en niet op prijs stellen :|

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 09-07-2008 23:45 ]

Over mij

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Loderunner schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 23:32:
Ja goed zo, via alternatieve wegen ervoor zorgen dat de enkele auteur er geen geld meer aan verdient en niet verder kan werken aan het programma omdat hij de huur niet meer kan betalen en langzaam sterft wegens gebrek aan brood met kaas.

Erg wijs.

Dat zit wel Schnorr.

Verwijderd

Topicstarter
alternatieven zijn goed als het maar eerlijk gaat... ben gewoon benieuwd hoe iedereen anders zijn bump maps etc maakt. tot nu toe is crazy bump het programma bij uitstek stel het kopen er van nog even uit.. tot ik meer weet ik ga zo is zo aan de slag met nvidia tooltje kijken hoe dat verloopt verder.

heb er niet voor niks tutorialtjes bij gezet ;) mocht je er 1 vinden posten!! omdat er nog zo weinig op het forum staat over bump mapping etc..

• Stukfruit
  • Niet online
Ik paint ze de laatste tijd steeds vaker met mijn rechterhand.

Waarom? Omdat het bijna net zoveel werk is (of minder zelfs) als het opschonen van een foto van onnodige schaduwen, reflectie, enz. Als je zelf schildert en het netjes in lagen doet dan heb je ook zo een bumpmapje gemaakt :)

Dat zit wel Schnorr.

• Loderunner
Ik draai trouwens nog steeds de beta test, is dat ook niet toegestaan?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Loderunner schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 13:01:
Ik draai trouwens nog steeds de beta test, is dat ook niet toegestaan?
Lees er de licentie eens op na zou ik zeggen :?

Over mij

• Loderunner
"Puny humans are instructed to click this link"

Oftewel upgraden, zal zelf ook naar iets anders op zoek moeten. Blijf dit topic zeker volgen. ;)

• Schuey
Stukfruit schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 04:49:
Ik paint ze de laatste tijd steeds vaker met mijn rechterhand.

Waarom? Omdat het bijna net zoveel werk is (of minder zelfs) als het opschonen van een foto van onnodige schaduwen, reflectie, enz. Als je zelf schildert en het netjes in lagen doet dan heb je ook zo een bumpmapje gemaakt :)
Helemaal mee eens. Meer controle in bijna net zoveel tijd = fijn :)

Verwijderd

Topicstarter
klopt bump maps zijn nog wel te doen normal maps en spec maps vind ik moeilijker

hoe maken jullie die bump maps met photoshop??
zouden jullie een tutorialtje kunnen maken om jullie kennis te delen.

• Schuey
Enigste kennis die je nodig hebt:

Wit = hoog
50% wit (128,128,128) = geen effect
Zwart = laag

Verwijderd

Topicstarter
dat geld voor bump maps maar niet voor normal maps of heb ik het verkeert zijn 2 verschillende dingen toch?

• Schuey
Klopt, maar je vroeg naar bump maps, dus krijg je info over bump maps.

Verwijderd

Topicstarter
nee vroeg naar normal en bump maps ;) en ook spec maps

• Schuey
hoe maken jullie die bump maps met photoshop??
zouden jullie een tutorialtje kunnen maken om jullie kennis te delen.
vandaar...

spec maps is bijna hetzelfde principe als bump maps.
Wit is heeeeeeeeel 'glimmend'
Zwart is mat.

Normal maps kun je maken op een aantal manieren:
- heightmap/bumpmap converteren met Nvidia filter
- colormap door crazy bump (karigheid)
- high poly mesh normals naar normal map baken

Verwijderd

Topicstarter
ah oke ja die bovenstaande technieken kende ik was benieuwd of er nog meerder waren

• Schuey
misschien de 'make awesome maps filter' in photoshop...

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-01 16:11
xNormal heeft de optie om vanuit foto's Normal Maps te creeeren. xNormal is helemaal gratis(voor commercieel gebruik ook).
Met xNormal kun je enorm veel dingen doen. Ze hebben ook een realtime viewer, maar weet alleen niet of je het ook realtime kunt zien bij het creeeren van Normal Maps vanuit foto's.
Ik neem aan dat je Normal Maps weer kunt converteren naar Bump Maps.

http://www.xnormal.net/

**edit**
Helaas kun je niet vanuit 1 image zo'n map creeeren, dus valt xNormal eigenlijk ook af. Misschien is het handig voor andere dingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Yanik op 10-07-2008 21:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb begrepen dat xnormal was voor het high --> low poly models texture baking of hoe je dat uitlegt.

Toch bedankt van het toevoegen van je link aan de topic.

• Stukfruit
  • Niet online
Nee, zoals Yanik al zei, je kan er meer mee doen :)
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/furzeo.jpg

Helaas is er geen manier om het helemaal te automatiseren (niet als je alles "perfect" wil hebben iig). En dat is maar goed ook, anders zou iedereen zomaar op het make awesome knopje kunnen drukken om iets moois te maken en zou het niets bijzonders meer zijn ;)

Dat zit wel Schnorr.

Verwijderd

Topicstarter
dat is zo natuurlijk geef ik je gelijk in

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik ga xNormal ook es proberen.

Mijn CrazyBump is verlopen en wil weer verder met mijn CTF-map voor UT3.

Ik ben meer een hobby-mapper en om dan te gaan betalen voor CrazyBump...nee ben ik nog niet aan toe.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2025
Nah, xNormal is eigenlijk niks als het om normalmap-creating gaat vergeleken met CrazyBump.

Heb dan toch maar de goedkoopste license aangeschaft voor CrazyBump, kan blijkbaar niet zonder als het ik het toch nodig heb. :P

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Pagina: 1