Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met het werkende krijgen van Cool 'n Quiet op mijn ASRock K8NF6P-VSTA het heeft voorheen ook niet op het OEM bord van HP gewerkt, echter werkt het nu nog steeds niet.
  • BIOS CnQ geactiveerd
  • CPU Driver geïnstalleerd
  • PWM CPU koeler
AMD CPU driver geïnstalleerd etc. maar geen CnQ hier wel op mijn laptop met een nagenoeg zelfde chipset 6150+410/430. (HP dv6132eu)
Chipset capable to FSB 1000 MHz (2.0 GT/s), Hyper-Transport Technology and AMD Cool 'n' Quiet Technology
Bron

Mogelijk zijn er hier mensen aanwezig die dit "probleem" kennen en wel een oplossing weten, voorals nog van alles geprobeerd geen succes.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2008 23:29 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:02
Hij schakelt dus niet terug qua clock? Variabele fan is namelijk niet altijd aanwezig op Asrock borden(heeft ook niks met C&C te maken)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Windows "power option" even op "minimal power management" zetten.

En bij asrock is het vaker alleen cool en geen Quiet, dus wel terugklokken maar de fans gaan niet langzamer draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 09-07-2008 12:06 ]

Verwijderd

Tsja, alle dingen die jij genoemd hoeven niet eens per se (driver zit gewoon in Windows), je hoeft alleen maar "minimal power management' aan te zetten onder windows. Dan doet ie het gewoon.

Hoe heb je gemeten dat het niet werkt?

Verwijderd

Topicstarter
Misschien zal het dan toch aan het power management liggen,

En ik had getest met:
  • Everest
  • CPU-Z
  • AMD Clock Tool (of zo iets)
Deze geven op mijn laptop wel allen 800 MHz weer als hij terug geklokt is.

Keep you posted zal er vanavond weer naar kijken.

Note: ASRock bordje werkte niet met een 3 pins fan die liet hij voluit draaien (geen volt-regeling) nu heb ik een Arctic Freezer 64 Pro er op 4 pins en schakeld hij wel terug als de temp. laag genoeg is, wat hij nu altijd is dus altijd laag toerig.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2008 09:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 09:17:
Misschien zal het dan toch aan het power management liggen, ...

... nu heb ik een Arctic Freezer 64 Pro er op 4 pins en schakeld hij wel terug als de temp. laag genoeg is, wat hij nu altijd is dus altijd laag toerig.
OK, er zit dus wel een 4 pins header op het bord.

Maar even over die fan speed. Leuk dat ie nu terugregelt maar dat heeft in principe niets met CnQ te maken. De fan reageert gewoon op een bepaalde temperatuur (die door CnQ eventueel lager kan zijn).

En het ligt niet misschien aan het power management , maar zeker. Als je dat niet inschakelt werkt CnQ echt niet.

Verwijderd

Topicstarter
CnQ had ook niet kunnen werken door het ontbreken van de 4 pins fan,
mijn vraag is dan alleen nog waarom mijn laptop dit wel automatisch ingesteld heeft en mijn desktop niet, power management is in beide gevallen toch net zo belangrijk, zei het bij een laptop misschien nog iets belangrijker.

Maar ik zal het vanavond testen, keep you posted!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:49:
CnQ had ook niet kunnen werken door het ontbreken van de 4 pins fan, ...
Ik (en anderen) proberen je dus uit te leggen dat dat niet waar is.

Wat heeft het voor zin om een topic te openen als je de replies toch niet leest?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:03:
[...]

Ik (en anderen) proberen je dus uit te leggen dat dat niet waar is.

Wat heeft het voor zin om een topic te openen als je de replies toch niet leest?
Ik wilde alleen maar zeggen dat ik in eerste instantie ook daar nog aan gedacht had als reden dat het niet werkte.

Verwijderd

Topicstarter
Problem solved

Verwijderd

Leuk dat je ook even vertelt hoe...

Verwijderd

Topicstarter
Zoals hier boven vermeld, power management -> minimal leek me toch al meer dan duidelijk.

Verwijderd

Omdat je zei dat power management "niet boeiend" (net = niet toch?) dacht ik niet dat jij dit als oplossing zag. Maar dus toch blijkbaar.
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:49:
..., power management is in beide gevallen toch net zo belangrijk, ...
En draait je fan nu ook lager?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zoals ik al zei in de tweede post dus. :)

En ik ben ook wel benieuwd of je fans langzamer draaien? Is namelijk niet altijd het geval bij asrock.

Verwijderd

Topicstarter
@ grizzlybeer & mad_max234, hij draait nu iets langzamer van 1900 rpm naar 1600 ofzo, maar dat is voor nu nog geen issue want het is een Arctic Freezer 64 Pro in een Lian Li A70B kast die 6x 12cm bevat die het behoorlijk overstemmen.

@ grizzlybeer, ik ging er wel vanuit dat WinXP sowieso wel "minimaal energie verbruik" zou selecteren, bij mijn laptop ging/gaat dit automatisch bij een fresh install, en bij mijn desktop dus niet. In beide gevallen leek het mij van belang energie zuinig te doen, vandaar die opmerking maar WinXP ziet dat dus blijkbaar anders, een werkstation heeft toch als een vaste stekker (m.u.v. UPS) dus die hoeft niet energie zuinig te doen.

Verder moet ik overigens concluderen dat het allemaal geen **** uit voor de temperatuur die blijft toch wel rond de 35-40 schommelen, vCore 1,36/1,55 ook niet een erg schokkende verandering maar ach 't is weer wat besparing voor een systeem dat een beetje overpowered is voor downloads.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Natuurlijk maakt het niks uit qua temps, want je freezer pro is temperatuur geregeld die gaat gewoon langzamer draaien en dat geeft je dus ongeveer de zelfde temp als vol belast maar dan met minder koeling.

Al vind ik 1900rpm naar 1600rpm wel weinig verschil,
Pagina: 1