• deimos
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:09
Beste Tweakers,

Aangezien de standaart koeler voor mijn E6400 processor het begaan heeft heb ik vanmiddag een nieuwe koelder gekocht(Spire SP512S7). Toen ik deze koeler aan had gebracht en op de power know drukte kwam ik niet verder dan de BIOS. De fans draaienden en gaven ook licht(LED), alleen blijft de Beeldscherm op geel knipperen.

Ik denk dat ik bij het installeren van de nieuwe koeling een onderdeel van mijn andere hardware stuk heb gemaakt. Ik heb namelijk al geprobeert de stroomkabel van de koeler uit te schakelen.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Specs:

500 Watt voeding
Intel Core 2 E6400
Nvidia 9600 GT(512) van MSI
Kingston 1024MB DDR2 (2x512)
ASRock ConroeXFire-Esata2. 945P

Alvast bedankt.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• deimos
Ja, daar staan wel oplossing als je weet wat het probleem is. Alleen weet ik niet of mijn voeding of moederbord de oorzaak van het probleem is. Ik heb net wel opgemerkt dat de achterkoeler van mijn voeding niet meer draaide.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

kenkreutzer schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 13:54:
Ja, daar staan wel oplossing als je weet wat het probleem is. Alleen weet ik niet of mijn voeding of moederbord de oorzaak van het probleem is. Ik heb net wel opgemerkt dat de achterkoeler van mijn voeding niet meer draaide.
Dan moet je dus testen of je moederbord of je voeding het nog doet. Juist door de troubleshooter door te nemen kom je daarachter.

• deimos
De meeste oplossingen moet je bijvoorbeeld de bios resetten. De overige oplossingen heb ik al geprobeerd, niks werkt...

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:03
En je videokaart, heb je die 6 pins molex misschien losgehad?

discogs

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Je zou kunnen proberen om de voltages van je voeding uit te lezen. Je voeding zet je aan door de groene en zwarte draad (van de ATX stekker) kort te sluiten en je voeding aan te sluiten op bijvoorbeeld harde schijven enzo. Voedingen vinden het niet leuk als ze op niets zijn aangesloten. Door na te gaan of de voltages goed zijn heb je de voeding dan al (een beetje) uitgesloten.
De voltages moesten volgens mij tussen de +5% en -5% zitten.

Vimeo, YouTube

• deimos
"Ontkoppel de voeding van het moederbord en test het met een papierclipje/stroomdraadje op de ATX connector: groene draad doorlussen naar een willekeurig zwarte draad"

Ik heb dit zonet nog even gedaan. De voeding zou met deze methode moeten werken, de fans moeten dus vanzelf aangaan toch? Dat gebeurt namelijk niet...

• deimos
loewie-643- schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:33:
En je videokaart, heb je die 6 pins molex misschien losgehad?
Ja, toen ik de videokaart had gekocht. Ik wist niet dat de kaart extra stroom nodig had. Maar dat heeft er denk ik niks mee te maken. De pc deed het ook zonder de 6 pins molex, alleen werkte hij een struk trager...

• deimos
l102212 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:34:
Je zou kunnen proberen om de voltages van je voeding uit te lezen. Je voeding zet je aan door de groene en zwarte draad (van de ATX stekker) kort te sluiten en je voeding aan te sluiten op bijvoorbeeld harde schijven enzo. Voedingen vinden het niet leuk als ze op niets zijn aangesloten. Door na te gaan of de voltages goed zijn heb je de voeding dan al (een beetje) uitgesloten.
De voltages moesten volgens mij tussen de +5% en -5% zitten.
Kortsluiten bedoel je mee de groene en de zwarte verbinden(bijv met een paperclip), zoals de methode die ik al heb geprobeerd. Waar lees je de voltages dan af?

• deimos
Ik kom dus ook niet in de BIOS, dus kan ik de voltages niet testen toch..?

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dat kan met een multimeter, als je een andere computer hebt staan kun je de voeding daarin eens testen.

• deimos
MuisM4t schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 16:44:
Dat kan met een multimeter, als je een andere computer hebt staan kun je de voeding daarin eens testen.
Ik heb zonet mijn voeding in een andere computer gespot. Hij doet niks, wanneer ik de stroom eraf haal gaan de fans heel even een rondje draaien, maar verder niks. Wanneer ik de voeding van mijn moeder terugzet(in haar eigen computer) draait de computer wel, maar kom ik niet in de bios. Scherm geeft dan geen beeld. Eigenlijk dezelfde gevalt bij mijn eigen pc. Kan het zijn dat mijn voeding nu beide moederborden ook heeft stuk gemaakt?

Ik heb de methode met de paperclip op beide voedingen gedaan. Mijn eigen voeding reageert er niet op, en mijn moeders voeding wel. Ik denk dus dat mijn voeding naar de klote is.
Trek geheugen en/of videokaart eruit, het moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is.
Dit doet mijn moederbord dus niet. Ik heb de RAM en GPU apart en beide eruit gehaald alleen piept de moederbord niet.

Het lijkt wel alsof ik steeds meer problemen krijg... Nu reageert mijn ma's pc ook niet meer.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kenkreutzer schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 17:08:
[...]

Ik heb zonet mijn voeding in een andere computer gespot. Hij doet niks, wanneer ik de stroom eraf haal gaan de fans heel even een rondje draaien, maar verder niks. Wanneer ik de voeding van mijn moeder terugzet(in haar eigen computer) draait de computer wel, maar kom ik niet in de bios. Scherm geeft dan geen beeld. Eigenlijk dezelfde gevalt bij mijn eigen pc. Kan het zijn dat mijn voeding nu beide moederborden ook heeft stuk gemaakt?

Ik heb de methode met de paperclip op beide voedingen gedaan. Mijn eigen voeding reageert er niet op, en mijn moeders voeding wel. Ik denk dus dat mijn voeding naar de klote is.
In dit geval kun je er wel vanuit gaan dat je voeding defect is. Begin eens met die vervangen :)

• deimos
Terw_Dan schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 17:10:
[...]

In dit geval kun je er wel vanuit gaan dat je voeding defect is. Begin eens met die vervangen :)
Ja dat denk ik ook, maar dan zou mijn computer het toch ook moeten doen met mijn moeders voeding? Ook al heeft ze maar 400 watt, de pc zou in ieder geval moeten reageren toch? Zoals de bios in komen...

• deimos
# Trek geheugen en/of videokaart eruit, het moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is.
# De meeste gezonde moederborden piepen eenmaal tijdens het opstarten ter indicatie dat alles in orde is. Asus borden piepen daarnaast ook nog een keer per gevonden USB apparaat. Dat zijn allemaal dus normale piepjes.
Als dit het niet is de mobo ook kapot?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kenkreutzer schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 17:20:
[...]

Ja dat denk ik ook, maar dan zou mijn computer het toch ook moeten doen met mijn moeders voeding? Ook al heeft ze maar 400 watt, de pc zou in ieder geval moeten reageren toch? Zoals de bios in komen...
Het kan natuurlijk ook zijn dat er meerdere dingen defect zijn. Je hebt vastgesteld dat de voeding defect is. Vervang die en ga de rest testen, op die manier kom je alle brakke onderdelen vanzelf tegen.

En het is raadzaam de editknop te gebruiken, het is vrij asociaal om je topic continu te kicken en het leest ook een stuk makkelijker als het bij elkaar staat.
Pagina: 1