• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 22:24
Oke, het zit zo.

Ik heb een pc in mijn kamer staan (Celeron433mhz mendocino core). Deze pc wordt gebruikt als NAS/Roosterwijziging-bekijk-pc/Muziekspeler. Helaas is de CPU fan zo achterlijk luidruchtig. Daarom mijn vraag. HOe kan ik een Socket 370 PPGA ofzoiets passief koelen?

Ik kan namelijk op marktplaats alleen maar koelers met waaiers vinden.

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:42
probeer op de tweede hands markt een achterlijk grote heatsink te krijgen.
wel zorgen dat de warmte goed uit je kast kan

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Socket A koeler past er ook op en deze zijn er wel in grotere koelers. Dus zoek naar een socket A koeler die kun je er wel opzetten en zonder fan moet die de CPU wel koel houden. :)
Met natuurlijk een beetje airflow in de kast.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Als je een fancontrollertje tussen die fan & moederbord zet dan kan je fan een stuk minder luidruchtiger draaien. Passief koelen kan, maar niet zonder een stoot airflow in je kast.

• BlackWhizz
-The_Mask- schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 19:57:
Socket A koeler past er ook op en deze zijn er wel in grotere koelers. Dus zoek naar een socket A koeler die kun je er wel opzetten en zonder fan moet die de CPU wel koel houden. :)
Met natuurlijk een beetje airflow in de kast.
Klinkt interessant, hoe kan dat? Zijn de mounting holes hetzelfde ofzo?

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 04:29

MadMan

What the....

Ik heb een oude compaq met een p iii 667 en daar heb ik inderdaad gewoon een socket-a koeler opgeplakt met thermal glue, had ik allebei nog liggen en het werkt perfect.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Verwijderd

BlackWhizz schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 19:59:
[...]

Klinkt interessant, hoe kan dat? Zijn de mounting holes hetzelfde ofzo?
Niet de mountingholes, maar eerder de bracket waarop je de koeler monteert. Is wel een goede trouwens, sommige socket-A heatsinks komen alleen met een mountinghole. :P

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:23
Je kan het beste eerst de socket inspecteren en dan met name de condensators er omheen. Bij die oude moederborden werden die condensators namelijk veel dichter bij de socket geplaatst dan bij Socket A moederborden (omdat de koelers veel kleiner waren, 50x50mm), waardoor een grote Socket A heatsink vaak niet gaat passen. Dit is althans mijn ervaring.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Misschien kun je de bus naar 60 mhz zetten ipv 66 mhz. Een grote koelblok met aan de zijkant/zijplaat van de kast bijv. een stille 12 cm fan die direct dan op de processor blaast.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Vaak kan je wel een Zalman waaier model (CNPS7000 serie?) er op kwijt. Die kan je op zo'n oude CPU koelen met de flow in de kast.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heel simpel:
Check je temps (programma, vingers?), vervolgens bij aangename temperatuur schroef je de fan eraf, en check je nog eens je temps!
Zien dat er een goede airflow over je blokje waait en 't is geregeld.
Bij zo'n oude cpu's zou ik mij niet te veel zorgen maken over de temperatuur. Zoals hierboven is aangegeven zijn er P3 667mhz'en die passief gekoeld kunnen worden met de heatsink van de originele stock cooler zonder fan, dus een 433mhz ding zal ook wel lukken.

verwijderen van stof kan ook geen kwaad natuurlijk..

Get Airflow, save the world.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

diedazz schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 12:37: Zoals hierboven is aangegeven zijn er P3 667mhz'en die passief gekoeld kunnen worden met de heatsink van de originele stock cooler zonder fan, dus een 433mhz ding zal ook wel lukken.
Ware het niet dat P3 667s een lagere TDP hadden dan Celeron 433s. Nu zal het vast wel kunnen werken, maar ga er vanuit dat een celeron warmer wordt dan een p3.

Verwijderd

Celeron = Pentium 2 / 3 class maar dan met de helft aan Cache.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 18:43:
Celeron = Pentium 2 / 3 class maar dan met de helft aan Cache.
Maar dat zegt niets over de TDP.

• BlackWhizz
everest zegt dit:
Core spanning: 2.0V
Typische prestatie: 12 - 19W (Afhankelijk van de kkloksnelheid)
Maximale prestatie: 17.5 - 28.3W (Afhankelijk van de kloksnelheid)

Ik heb me er verder in verdiept, en ik heb een mid-end-celeron (voor die tijd dan :P)

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Terw_Dan schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 12:55:
[...]

Ware het niet dat P3 667s een lagere TDP hadden dan Celeron 433s. Nu zal het vast wel kunnen werken, maar ga er vanuit dat een celeron warmer wordt dan een p3.
Klopt, maar nu ik er aan terug denk had mijn pa een oude (toen nog bijna nieuwe) celeron rond de 450mhz die al passief liep. En zo'n groot blok zat er niet eens op. Ding ligt nog ergens in de kast bij de andere kasten in een grote kast. Misschien als ik nog een blik kan werpen richting die "kast" dan zul je het snel weten ;-)

net gegoogled: p3's van die tijd komen uit op 18.3W TDP, zal dus uiteindelijk niet zo bijster veel schelen (ik gok op een graad of 5-10). Dat is dus makkelijk opvangbaar met wat extra airflow..

[ Voor 13% gewijzigd door diedazz op 10-07-2008 10:52 ]

Get Airflow, save the world.

• BlackWhizz
Inmiddels de PC in kwestie een klein onderhoud gegeven. Ik kijk zo naar het mobo (abit ZM-6). Om de socket zit naar schatting ongeveef 1cm ruimte. De stock koeler is vet klein, volgens mij is die kleiner als de socket.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Gewoon een 80 mm fan pakken, ergens monteren en richten op je cpu blok... should do the trick

• Neck
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09-2025
Zoals Stouten aangeeft, dat werkt inderdaad perfect.
Ik heb een dual PIII servertje draaien met standaard koelblokken en gewoon 1 80mm fan die erover blaast.
Temps komen niet boven de 30c uit.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Of een blok alu pakken van een 1 kilo, heeft genoeg warmtecapaciteit om de boel passief koel te houden...

• Frag_Zero
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-10-2025
Ik heb een celeron 466 ( ook Mendocino ) hier 2 jaar lang passief gekoeld met een gewone Socket A heatsink ( iets zoals dit ) , werd bijna niet warm, zelfs als je de helft zou moeten afzagen om het te laten passen is de koeling nog voldoende hoor !

Frag_Zero

• BlackWhizz
Om nog maar even een oude koe uit de sloot te halen. Ik ben van plan dit weekend de koeling om te gooien, ik wil een stille 120mm fan monteren op dit blok, door de stock fan van de koeler af te halen.

Om het maar even overzichtelijki te maken.
[--- 120mm fan ---]
[--- Alu adapter ---]
[- Stock heatsink -]

Alleen ik heb de server nu draaien, wil zo min mogelijk downtime hebben, dus daarom zou ik graag willen weten hoe groot de stock fan is.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:10

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik gok 60 mm, maar dat weet ik echt niet zeker. Maar je kunt toch de kap er even afhalen en een meetlatje langs leggen? ;)

Rail Away!

• BlackWhizz
Gaat niet, er zit een voeding voor.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:16
Een groot koelblok kan wel, maar je moet wel iets van airflow hebben, anders warmt de boel alsnog op.

Als je een 120MM fan in de kast maakt dan heb je genoeg koeling en heb je er geen last van (120MM hoor je echt bijna niet).
Pagina: 1