KPN heeft na migratie Tiscali MX-records gewijzigd

Pagina: 1
Acties:

• Krankyouri
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-01 20:48
Hallo,

Ik vroeg me af of meer mensen dit vandaag of gisteren hebben meegemaakt.
Zal even uitleggen wat er precies aan de hand is:

Sinds de overstap van tiscali business naar kpn (gedwongen overstap). ging eigenlijk alles goed met de migratie tot gisteren.
Ik heb rond de 30ste een mail gekregen van KPN over een dienst van hen exchange online. Ik heb nooit een dergelijke dienst gehad bij tiscali omdat mijn mail gewoon op mijn eigen ip werd afgeleverd op mijn sbs. Zo is dit ook vast gelegd in de MX-records. Nu heeft kpn per 7 juni mijn MX-Records gewijzigd en krijg ik dus geen mail meer binnen. Uit onderstaande mail word mij ook niet duidelijk dat ze op het punt staan mijn mx-records te wijzigen. Op de helpdesk van KPN word ik van de ene kast naar de andere muur gesmeten en ik word er gestoord van!
Hoe moeilijk kan het zijn om MX-Records te wijzigen?

Concreet:

-Mag KPN zonder mijn explicite toesteming mijn MX-records wijzigen?
-Weet iemand waar ik een MX-records kan laten wijzigen bij kpn?
-Hoe groot zijn de fallback buffers van kpn en wat gebeurt er nu met mijn mails geadresseerd aan mijn gebruikers?

30 juni ontving ik deze mail van KPN :
Geachte heer ********,

Onlangs heeft u een e-mail ontvangen over de technische overstap van uw Tiscali-diensten naar KPN.

Voor het beheer van uw mailboxen bij Exchange Online krijgt u de beschikking over de Exchange Online Selfcare Omgeving. Om toegang tot deze omgeving te krijgen moet u de volgende stappen volgen:

1. Klik op deze link Selfcare Omgeving

2. Vul de onderstaande gegevens in.
uw gebruikersnaam = admin@domein.com
uw wachtwoord = ********
Betreffende domein domein.com
(U kunt het wachtwoord wijzigen in de Exchange Online Selfcare.)

Let op: U krijgt pas vanaf 7 juli toegang tot uw Selfcare Omgeving. Bovenstaande instructie kunt u dan pas uitvoeren.

Om toegang tot uw mailbox te krijgen ontvangt u een apart bericht met daarin uw gebruikersnaam en wachtwoord.

Wilt u in de toekomst bijvoorbeeld extra mailboxen aanmaken dan kunt u dit via de Exchange Online Selfcare Omgeving doen. De handleiding hiervoor vindt u in de Selfcare Omgeving: Indien u bij Tiscali extra mailboxen had, dan heeft KPN deze al voor u aangemaakt in de nieuwe KPN-omgeving.

De gebruikersnamen en wachtwoorden van eventuele extra mailboxen kunt u in de Exchange Online Selfcare Omgeving terugvinden. De gebruikers van de extra mailboxen ontvangen persoonlijk bericht met daarin hun gebruikersnaam en wachtwoord. Met behulp hiervan kan een gebruiker alleen toegang krijgen tot zijn mailbox en Webmail, hij kan geen aanpassingen doorvoeren.

Uw domeinnaam, die bij de dienst Exchange Online hoort, is reeds door KPN overgezet naar KPN. U hoeft hiervoor dus niets meer te doen. Hierover bent u per e-mail genformeerd. Mocht u deze e-mail niet hebben ontvangen, dan kunt u dit aangeven via het webformulier op kpn.com/tiscalihosting.

Alle gebruikersgegevens zijn uniek en eenmalig voor u samengesteld. Bewaar deze persoonsgebonden gegevens goed (op een veilige plaats). De gegevens heeft u nodig als u in de toekomst aanpassingen wilt doorvoeren of bestellingen wilt plaatsen.

Mocht u vragen hebben over de technische overstap dan kunt u kpn.com/tiscalihosting raadplegen. Als u verder nog vragen heeft dan kunt u contact opnemen met de helpdesk, telefoonnummer (030) 214 31 11, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wensen u succes met de overstap.

Met vriendelijke groet,

KPN
Abonnementsbeheer Software Online
Zou jij hier uit opmaken dat ze je mx-records gaan wijzigen?
En het telefoon nummer in deze mail word niet opgenomen
En op de website van kpn waar ik zo lieflijk door de business unit helpdesk van kpn naar word verwezen daar word met geen woord over deze problematiek gerept _/-\o_ :
www.kpn.com/tiscalihosting

[ Voor 3% gewijzigd door Krankyouri op 08-07-2008 15:10 ]

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

1.1 Zijn echt je MX records veranderd en in welke mate?
1.2. Heeft KPN zich niet alleen als extra (fallback) toegevoegd?

2. Zover ik weer blokkeerd KPN de inkomend poort 25 waardoor je geen mail direct kunt ontvangen, dit moet dan via de mail relay/fallback van KPN gaan en dit kan mits de MX records dus goed ingesteld zijn.

Laat eens weten hoe je MX records precies staan.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

Krankyouri schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 15:08:
Concreet:

-Mag KPN zonder mijn explicite toesteming mijn MX-records wijzigen?
-Weet iemand waar ik een MX-records kan laten wijzigen bij kpn?
-Hoe groot zijn de fallback buffers van kpn en wat gebeurt er nu met mijn mails geadresseerd aan mijn gebruikers?
• Of KPN zomaar je MX records mag wijzigen weet ik niet. Wat heb je contractueel met Tiscali/KPN op papier staan. Indien hier vermeld staat dat de hostingspartij zonder opgaaf van reden zomaar met je MX records mag spelen kun je aan dit soort praktijken vrij weinig doen.
• Uit de e-mail die je hebt ontvangen en vanaf de KPN site maak ik op dat er een soort van control panel / selfcare omgeving zou moeten zijn waar je inmiddels de inloggegevens voor zou moeten hebben gehad. Kun je hier iets terug vinden?
• Wat betreft de fallback van KPN en de mail die nu word verstuurd aan je domein kan ik alleen koffiedik kijken: ik heb verder geen ervaring met KPN op deze wijze en je zou dit dus toch het beste even bij KPN zelf kunnen navragen.

blub

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Krankyouri schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 15:08:
...Zou jij hier uit opmaken dat ze je mx-records gaan wijzigen?...
Ja
...En op de website van kpn waar ik zo lieflijk door de business unit helpdesk van kpn naar word verwezen daar word met geen woord over deze problematiek gerept...
https://www.kpn-telecom.n...vhrybupvc9v2/vhvqj5zcsk9k gemist?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11 00:34

WPN

kan je die JA ook uitleggen, zou wel leuk zijn voor TS :)

als je echt een zakelijke dienst afnam en bij de migratie ook een kpn zakelijk contract hebt afgesloten dan zou ik zeggen dat je kan eisen om de records terug te zetten

@robinski als het inderdaad zakelijke verbinding is, dan lijkt het me sterk dat kpn die porten blocked

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• Krankyouri
• Uit de e-mail die je hebt ontvangen en vanaf de KPN site maak ik op dat er een soort van control panel / selfcare omgeving zou moeten zijn waar je inmiddels de inloggegevens voor zou moeten hebben gehad. Kun je hier iets terug vinden?
Daar kan ik alleen maar extra pop boxen aanmaken. Maar daar heb ik niets aan, gezien ik mijn eigen exchange server draai.
• Of KPN zomaar je MX records mag wijzigen weet ik niet. Wat heb je contractueel met Tiscali/KPN op papier staan. Indien hier vermeld staat dat de hostingspartij zonder opgaaf van reden zomaar met je MX records mag spelen kun je aan dit soort praktijken vrij weinig doen.
Dit is niet contractueel vastgelegd en ik heb er ook geen toestemming voor gegeven. Tiscali leverde mijn mail keurig op mijn eigen poort 25 af. Deze is inmiddels ook geblokt (geprobeerd met telnet).
https://www.kpn-telecom.n...vhrybupvc9v2/vhvqj5zcsk9k gemist?
Onzin buiten het feit dat hier niet mijn probleem tussen staat is het volgens mij als ik dat verhaaltje goed lees een dienst die exchange online ondersteund en niet de problemen die ik nu heb. Het is dus een betaalde service om het product van KPN aan te passen aan mijn situatie. Maar ik heb helemaal niet gevraagd om dat product.
Ik heb dat nummer net maar even voor de zekerheid gebeld en ze zijn eigenlijk alleen maar voor ondersteuning op website's database's die het niet meer doen enzo. Hij kon me dus niet verder helpen.

MX Records staan nu zo:
domeinvanmijnbedrijf.nl nameserver = ns1.pem.kpn.net
domeinvanmijnbedrijf.nl nameserver = ns3.pem.kpn.net
mailhost.kpnxchange.com internet address = 195.121.6.20
ns3.pem.kpn.net internet address = 213.75.76.84
ns1.pem.kpn.net internet address = 195.121.1.59
> domeinvanmijnbedrijf.nl
Server: mijnserver-ict.local
Address: 192.168.200.1

Non-authoritative answer:
domeinvanmijnbedrijf.nl MX preference = 50, mail exchanger = mailhost.kpnxchange
.com

[ Voor 5% gewijzigd door Krankyouri op 09-07-2008 09:09 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Krankyouri schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 09:02:
[...]

Ik heb dat nummer net maar even voor de zekerheid gebeld en ze zijn eigenlijk alleen maar voor ondersteuning op website's database's die het niet meer doen enzo. Hij kon me dus niet verder helpen.
Nog een keer bellen en "eisen" iemand aan de lijn te krijgen die het wel oplost.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Repec
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-10 09:09
Ik weet niet hoe je overeenkomst met tiscali in elkaar stak maar misschien heb je hier iets aan.

Lijkt er dus op dat je deze functionaliteit alleen behoudt als het in je overeenkomst stond? (zo lees ik het tenminste).

Verder staat er ook nog op deze link dat alles is omgezet naar het KPN domein en dat het dus kan zijn dat bepaalde functionaliteiten niet meer worden ondersteund (denk hierbij aan poort 25).

[ Voor 36% gewijzigd door Repec op 09-07-2008 09:52 . Reden: extra info toegevoegd ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Krankyouri schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 09:02:
[...]Onzin buiten het feit dat hier niet mijn probleem tussen staat[...]
Wil je nou een probleem oplossen of wil je alleen maar ijzereheinig blijven janken dat je onrechtvaardig behandeld bent?

Ja, KPN heeft de botte bijl gehanteerd bij de migratie. Da's niet zo vreemd in het marktsegment waar jij zit; als ze met alles rekening moeten houden, kunnen ze de winst voor de komende vijf jaar wel op hun buik schrijven. Of ze moeten meteen het tarief verdubbelen, maar dan beginnen er veel meer klanten te jammeren.

Zolang jij je niet constructief opstelt, blijft je bedrijf zonder mail zitten. En ik ken bedrijven waar de verantwoordelijken standrechtelijk worden geëxecuteerd, als de mail langer dan een dag niet werkt.

Kortom: ga bellen, mailen, faxen en laat je niet afpoeieren. En ga zeker geen spijkers op laag water zoeken op een forum waar mensen je proberen te helpen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wij zitten in zelfde 'migratie', maar vooraf al direct actie ondernomen wat er allemaal zou gebeuren.

Via een accountmanager nonstop bellen/vragen wat er gebeurd met de MX-records (eigelijk hele DNS gebeuren), na migratie hebben wij in iedergeval onze MX records nog. Hem simpelwel gezegt, nog 1 'probleem' en we stappen volledig over (4 totaalpakketten).

Maar het klopt wel, je wordt echt 10x heen en weer gestuurd en nog ben je niets verder.

(grootste probleem was bij ons, tot 4x word er gezegt dat de KPN hosting geen Mysql heeft dus we waren al bezig hosting ergens anders te regelen. Uiteindelijke migratie.. opeens wel mysql :/)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Krankyouri
Wil je nou een probleem oplossen of wil je alleen maar ijzereheinig blijven janken dat je onrechtvaardig behandeld bent?
Ik ben aan het bellen mailen en aan het faxen. Het is me ook niet te doen om sympathie oid ik wil gewoon weten of er mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt en hoe zij dit hebben opgelost. Zodat ik wellicht in het woud van incompente helpdesk medewerkers en mail adressen de goede eruit kan halen en mijn probleem wellicht wat sneller krijg opgelost.

[ Voor 20% gewijzigd door Krankyouri op 09-07-2008 11:15 ]

• Krankyouri
We hebben besloten na weer een middag tegen een muur van kastjes aan te lopen per direct van provider en hoster te wisselen. Bedank voor jullie ideen.
Groeten Youri

Verwijderd

Ben ook verplicht overgestapt. Was daar best boos over, want had pas 3 maanden Tiscali zakelijk ADSL. Hoewel de migratie redelijk verliep, heeft het me toch een heleboel tijd gekost. Monteurs over de vloer, MX records wijzigen, nieuw vast IP adres etc.

Maar ik heb nog een vraagje. Wat was ook alweer de aanbieding die KPN destijds bood als je zou overstappen van Tiscali naar KPN. Ik meen mij namelijk te herinneren dat ik niet meer zou gaan betalen bij de migratie en dat gebeurt nu wel.

Heeft iemand het voorstel van KPN nog? Wat betalen jullie na de migratie? Ik betaal nu 69,95 (ex) en betaalde ervoor 39 ex.
Pagina: 1