Multi-OS boot niet correct: Ubuntu, Debian & Windows Vista

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb gisteren mijn hele hardeschijf opnieuw ingedeeld. Ik gebruik al langer Ubuntu 8.04.1 als primair OS en daarnaast staat Windows geinstalleerd als ik daar iets moet doen wat niet onder Linux werkt. Deze twee OSsen had ik eerst geinstalleerd, maar ik had ook het plan om een laatste partitie van 12 Gb te maken. Hierop zou ik een beetje gaan experimenteren met andere Linux distro's.

Nadat ik gisteren Ubuntu en Windows perfect werkend had ben ik vanochtend Debian gaan installeren. In de setup van Debian koos ik ervoor om mijn /home en swap partitie door zowel Ubuntu als Debian te gebruiken, ze worden dus gedeeld. Verder gaf ik geen 1 partitie de boot-flag, daar was later echter niks van terug te zien. Wellicht omdat ik ervoor heb gekozen om GRUB te installeren voor Debian (Ubuntu had ook al GRUB).

De installatie van Debian verliep ook goed, ik kon na afloop Debian in. Maar toen kwam het spannende moment: de PC opnieuw opstarten en kijken wat ik voorgeschoteld kreeg. Ik kwam in de GRUB van Debian, daar deed mijn eerste kleine probleem zich al voor: Debian stond als default OS en zou automatisch geboot worden, dit moet echter veranderd worden in Ubuntu aangezien dat mijn primaire OS is.

Ik koos er in GRUB voor om Debian te booten, dat ging allemaal goed. :)

Daarna rebootte ik de PC weer en ditmaal koos ik voor Ubuntu, dat ging niet helemaal goed. Ik kreeg een paar texten in beeld en vervolgens een foutmelding....Het ging erover dat de 'file systems gecheckt' zouden worden maar dat eindigde in een fail![. Er stond ook een locatie van een opgeslagen log bestand, hieronder de output van dat bestand:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Log of fsck -C -R -A -a 
Tue Jul  8 11:25:46 2008

fsck 1.40.8 (13-Mar-2008)
Persoonlijke map: clean, 11704/6717440 files, 8819496/26854647 blocks
fsck.ext3: Unable to resolve 'UUID=6a30901e-5c2e-40af-9d07-ed365c209504'

fsck died with exit status 8

Tue Jul  8 11:25:47 2008
----------------

Zoals jullie kunnen zien lijkt de Persoonlijke Map in orde, maar de fout zit 'm in de ext3 schijf. Het gaat om de ext3 schijf van Debian (UUID opgezocht in /etc/fstab)

Onder het booten stond er na de FAIL! dat er een 'maintainace shell' geladen zou worden, daarna volgden een aantal regels van xxxx NOT FOUND en ik kon ctrl+d drukken om de shell te beindigen en Ubuntu te booten. Dus ik ctrl+d gebruiken en daarna werd Ubuntu (succesvol) geboot.

Maar wat nu, ik wil niet elke keer als ik het systeem boot die foutmelding krijgen en ctrl+d moeten drukken. Dus, wat kan ik hier aan doen? Alvast bedankt!

ps. Overigens hier mijn /etc/fstab mocht dat van belang zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda2
UUID=8ecaf4f0-4987-40b1-813b-f05e56a1cdb0 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda5
UUID=5e182f8d-4ac7-43c1-a970-948c9b6ef880 /home           ext3    relatime        0       2
# /dev/sda6
UUID=6a30901e-5c2e-40af-9d07-ed365c209504 /media/distro   ext3    relatime        0       2
# /dev/sda1
UUID=0E065BCF065BB705 /media/windows  ntfs    defaults,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/sda3
UUID=cacdc4c7-c8a4-4d36-918a-32a84e97e7b9 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/scd1       /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Je kan in die fstab de 2 aan het einde van de regel van de Debian-schijf veranderen in een 0, dan checkt hij hem niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Crakie op 08-07-2008 12:07 ]

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

/dev/sda6 is waar je Debian in geinstalleerd hebt? Da's niet zo gek dan; Ubuntu probeert het filesystem met UUID 6a30901e-5c2e-40af-9d07-ed365c209504 te vinden, maar die is weg, want die partitie heb je overschreven door er Debian op te installeren. Dat filesytem heeft dus een nieuw UUID.

Je kan
  • Die regel uit je fstab halen, dan probeert Ubuntu die niet meer te mounten onder /media/distro
  • Die regel aanpassen zodat hij het UUID van je Debian filesystem gebruikt, zodat het werkt totdat je iets anders op sda6 installeert (of er Debian opnieuw op installeert)
  • Die regel aanpassen om /dev/sda6 te gebruiken in plaats van een UUID. Het werkt dan ongeacht wat je er op installeert, zolang sda maar sda blijft (en het filesystem op sda6 ext3 blijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Ik heb de oplossing van Crakie gebruikt, dat werkt prima. Misschien een iets minder mooiere oplossing dan die van jou deadinspace, maarja.

Nu zou ik nog graag de GRUB van Ubuntu ipv de GRUB van Debian gebruiken, is dat mogelijk? Ik heb er al even op gegoogled maar niks gevonden. Het lijkt me dat dit niet al te moeilijk moet zijn, of zit ik er nu compleet naast? :p

EDIT: dit gevonden. Misschien kan ik beter Debian opnieuw installeren en er dan voorkiezen om GRUB niet te installeren. En dan in menu.lst van Ubuntu de bootregel van Debian toevoegen?

[ Voor 26% gewijzigd door monnick op 08-07-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

monnick, wat is het verschil tussen "de GRUB van Debian" en "de GRUB van Ubuntu"? In principe is het hetzelfde stukje software met dezelfde functie. Ik zie dus weinig nut in dat te veranderen.

(Wat je natuurlijk wel kan veranderen is de volgorde van je items in grub etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Ik ben nog niet helemaal bekend met Linux, maar voor zover ik weet staat er nu GRUB geinstalleerd op zowel de Debian als de Ubuntu partitie, 2x GRUB dus.

En bij het booten van de PC wordt nu standaard de GRUB van de Debian partitie gestart en niet die van de Ubuntu partitie. Hier wil ik dus verandering in brengen, hoe?

Of zeg ik nu allemaal onzin? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

monnick schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 12:27:
Ik heb de oplossing van Crakie gebruikt, dat werkt prima. Misschien een iets minder mooiere oplossing dan die van jou deadinspace, maarja.
Maar nu heb je dus een regel in je fstab staan die niet werkt. Er wordt niet over geklaagd omdat je de check uitgezet hebt, maar hij werkt niet en zal ook niet gaan werken.
monnick schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:32:
Ik ben nog niet helemaal bekend met Linux, maar voor zover ik weet staat er nu GRUB geinstalleerd op zowel de Debian als de Ubuntu partitie, 2x GRUB dus.

En bij het booten van de PC wordt nu standaard de GRUB van de Debian partitie gestart en niet die van de Ubuntu partitie. Hier wil ik dus verandering in brengen, hoe?
Grub opnieuw op de computer installeren vanuit Ubuntu. Hoe dat moet is wel te vinden als je zoekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Om te dualbooten met meerdere Linuxvarianten kan je ook hier even kijken:
http://users.bigpond.net....ooting_More_Linux_Systems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
deadinspace schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 14:04:
Maar nu heb je dus een regel in je fstab staan die niet werkt. Er wordt niet over geklaagd omdat je de check uitgezet hebt, maar hij werkt niet en zal ook niet gaan werken.
Wat werkt niet? Ik kan in Ubuntu nu gewoon de Debian partitie benaderen (dat is de partitie waarvan ik de 2 in een 0 heb veranderd).
deadinspace schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 14:04:
Grub opnieuw op de computer installeren vanuit Ubuntu. Hoe dat moet is wel te vinden als je zoekt ;)
Oke, bedankt daarvoor. Dat is nu gelukt, ik gebruik nu weer gewoon de GRUB van Ubuntu.

Enige waar ik nu nog iets aan moet doen is dat ik nu ipv een loading-balkje een text-based opstarten van Ubuntu krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-11-2023
Text-based opstarten kun je doen door met synaptic usplash te verwijderen.

Je kan ook de woorden 'quiet' en 'splash' weghalen aan het einde van de ubuntu opstartregel in /boot/grub/menu.lst. Pas op dat je niet teveel sloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
azior schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 15:57:
Text-based opstarten kun je doen door met synaptic usplash te verwijderen.

Je kan ook de woorden 'quiet' en 'splash' weghalen aan het einde van de ubuntu opstartregel in /boot/grub/menu.lst. Pas op dat je niet teveel sloopt :)
Nee, het is juist andersom. Er wordt nu text-based gestart ipv grafisch, voorheen was het dus grafisch, nu zie ik text langskomen. Ik zal even Grub checken of splash daar misschien weg is. (maar denk het niet).

edit: nee, niet weg: kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=8ecaf4f0-4987-40b1-813b-f05e56a1cdb0 ro quiet splash

[ Voor 11% gewijzigd door monnick op 08-07-2008 17:03 ]

Pagina: 1