Ik heb gisteren mijn hele hardeschijf opnieuw ingedeeld. Ik gebruik al langer Ubuntu 8.04.1 als primair OS en daarnaast staat Windows geinstalleerd als ik daar iets moet doen wat niet onder Linux werkt. Deze twee OSsen had ik eerst geinstalleerd, maar ik had ook het plan om een laatste partitie van 12 Gb te maken. Hierop zou ik een beetje gaan experimenteren met andere Linux distro's.
Nadat ik gisteren Ubuntu en Windows perfect werkend had ben ik vanochtend Debian gaan installeren. In de setup van Debian koos ik ervoor om mijn /home en swap partitie door zowel Ubuntu als Debian te gebruiken, ze worden dus gedeeld. Verder gaf ik geen 1 partitie de boot-flag, daar was later echter niks van terug te zien. Wellicht omdat ik ervoor heb gekozen om GRUB te installeren voor Debian (Ubuntu had ook al GRUB).
De installatie van Debian verliep ook goed, ik kon na afloop Debian in. Maar toen kwam het spannende moment: de PC opnieuw opstarten en kijken wat ik voorgeschoteld kreeg. Ik kwam in de GRUB van Debian, daar deed mijn eerste kleine probleem zich al voor: Debian stond als default OS en zou automatisch geboot worden, dit moet echter veranderd worden in Ubuntu aangezien dat mijn primaire OS is.
Ik koos er in GRUB voor om Debian te booten, dat ging allemaal goed.
Daarna rebootte ik de PC weer en ditmaal koos ik voor Ubuntu, dat ging niet helemaal goed. Ik kreeg een paar texten in beeld en vervolgens een foutmelding....Het ging erover dat de 'file systems gecheckt' zouden worden maar dat eindigde in een fail![. Er stond ook een locatie van een opgeslagen log bestand, hieronder de output van dat bestand:
Zoals jullie kunnen zien lijkt de Persoonlijke Map in orde, maar de fout zit 'm in de ext3 schijf. Het gaat om de ext3 schijf van Debian (UUID opgezocht in /etc/fstab)
Onder het booten stond er na de FAIL! dat er een 'maintainace shell' geladen zou worden, daarna volgden een aantal regels van xxxx NOT FOUND en ik kon ctrl+d drukken om de shell te beindigen en Ubuntu te booten. Dus ik ctrl+d gebruiken en daarna werd Ubuntu (succesvol) geboot.
Maar wat nu, ik wil niet elke keer als ik het systeem boot die foutmelding krijgen en ctrl+d moeten drukken. Dus, wat kan ik hier aan doen? Alvast bedankt!
ps. Overigens hier mijn /etc/fstab mocht dat van belang zijn:
Nadat ik gisteren Ubuntu en Windows perfect werkend had ben ik vanochtend Debian gaan installeren. In de setup van Debian koos ik ervoor om mijn /home en swap partitie door zowel Ubuntu als Debian te gebruiken, ze worden dus gedeeld. Verder gaf ik geen 1 partitie de boot-flag, daar was later echter niks van terug te zien. Wellicht omdat ik ervoor heb gekozen om GRUB te installeren voor Debian (Ubuntu had ook al GRUB).
De installatie van Debian verliep ook goed, ik kon na afloop Debian in. Maar toen kwam het spannende moment: de PC opnieuw opstarten en kijken wat ik voorgeschoteld kreeg. Ik kwam in de GRUB van Debian, daar deed mijn eerste kleine probleem zich al voor: Debian stond als default OS en zou automatisch geboot worden, dit moet echter veranderd worden in Ubuntu aangezien dat mijn primaire OS is.
Ik koos er in GRUB voor om Debian te booten, dat ging allemaal goed.
Daarna rebootte ik de PC weer en ditmaal koos ik voor Ubuntu, dat ging niet helemaal goed. Ik kreeg een paar texten in beeld en vervolgens een foutmelding....Het ging erover dat de 'file systems gecheckt' zouden worden maar dat eindigde in een fail![. Er stond ook een locatie van een opgeslagen log bestand, hieronder de output van dat bestand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Log of fsck -C -R -A -a Tue Jul 8 11:25:46 2008 fsck 1.40.8 (13-Mar-2008) Persoonlijke map: clean, 11704/6717440 files, 8819496/26854647 blocks fsck.ext3: Unable to resolve 'UUID=6a30901e-5c2e-40af-9d07-ed365c209504' fsck died with exit status 8 Tue Jul 8 11:25:47 2008 ---------------- |
Zoals jullie kunnen zien lijkt de Persoonlijke Map in orde, maar de fout zit 'm in de ext3 schijf. Het gaat om de ext3 schijf van Debian (UUID opgezocht in /etc/fstab)
Onder het booten stond er na de FAIL! dat er een 'maintainace shell' geladen zou worden, daarna volgden een aantal regels van xxxx NOT FOUND en ik kon ctrl+d drukken om de shell te beindigen en Ubuntu te booten. Dus ik ctrl+d gebruiken en daarna werd Ubuntu (succesvol) geboot.
Maar wat nu, ik wil niet elke keer als ik het systeem boot die foutmelding krijgen en ctrl+d moeten drukken. Dus, wat kan ik hier aan doen? Alvast bedankt!
ps. Overigens hier mijn /etc/fstab mocht dat van belang zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| # /etc/fstab: static file system information. # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 # /dev/sda2 UUID=8ecaf4f0-4987-40b1-813b-f05e56a1cdb0 / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1 # /dev/sda5 UUID=5e182f8d-4ac7-43c1-a970-948c9b6ef880 /home ext3 relatime 0 2 # /dev/sda6 UUID=6a30901e-5c2e-40af-9d07-ed365c209504 /media/distro ext3 relatime 0 2 # /dev/sda1 UUID=0E065BCF065BB705 /media/windows ntfs defaults,umask=007,gid=46 0 1 # /dev/sda3 UUID=cacdc4c7-c8a4-4d36-918a-32a84e97e7b9 none swap sw 0 0 /dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0 /dev/scd1 /media/cdrom1 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0 /dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0 |