[FileVault] Ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/181/453314292_f7510645eb.jpg?v=0
De FileVault optie van Mac OS X zorgt ervoor dat je "home-folder" volledig gecodeerd wordt. Bij het inloggen wordt je wachtwoord gevraagd, en daarna kun je overal "gewoon" gebruik van maken. Volgens Apple wordt je systeem er niet langzamer van.

De voordelen:
- Als je laptop gestolen wordt kan niemand bij je gegevens. Althans, niet bij je documenten/mail/etc. Ook niet als ze de harde schijf zouden benaderen vanaf een andere pc.
- Alles gaat "on the fly", dus in gebruik merk je er niet wat van dat alles ge-encrypt wordt.

De nadelen:
- Volgens mij wordt je Mac er wel langzamer van. Met name bij het afsluiten van de Mac.
- TimeMachine kan niet backuppen als je bent ingelogd. Ook werkt de "galaxy interface" niet voor je home folder.
- Risico op file-corruptie. En dan ben je dus alle files in je home folder kwijt.
- Risico op je wachtwoord vergeten. Maar dan ben je wel een grote oelewapper. :+

Ik ben er vooral groot fan van, gezien dat ik niet wil dat er mensen in mijn email kunnen rondsnuffelen. In principe zou je je documenten nog wel in een TrueCrypt container kwijt kunnen, maar dat lukt met Mail volgens mij niet.

Wat denken jullie ervan? Gebruiken jullie het? Weten jullie alternatieven die beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-10 19:59
Ik heb het gebruikt maar op een gegeven moment idd file corruptie gehad. Met een enorme hoop gegoochel en gehack uiteindelijk vrijwel alles toch nog kunnen redden maar leuk en bemoedigend is anders :)

Op dit moment heb ik al mijn bestanden op een (encrypted) Samba share staan, op mijn laptop staat vrijwel niets aan data. Ben nog steeds van plan om te kijken of er betere alternatieven zijn voor Filevault, zo niet dan toch maar weer Filevault op m'n laptop samen met een erg goed backup (naar encrypted share) regime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Twee jaar geleden met FileVault gespeeld, maar was toen niet echt positief.

- Afsluiten duurt idd lang(er) en het risico dat de Vault corrupt raakt is aardig groot (eigen ervaring :| )
- Voornamelijk tijdens het werken met grote bestanden (video >2GB) merk je een duidelijk vertraging
- De inhoud van de Vault is toegankelijk zodra je je user paswoord hebt ingevoerd (1 paswoord). Voor thuisgebruik vind ik gebruik van een Vault overbodig, maar voor een laptop heeft zeker een meerwaarde.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 21:47
Een ouder topic met wel wat interessante overwegingen: Filevault contemplaties