De FileVault optie van Mac OS X zorgt ervoor dat je "home-folder" volledig gecodeerd wordt. Bij het inloggen wordt je wachtwoord gevraagd, en daarna kun je overal "gewoon" gebruik van maken. Volgens Apple wordt je systeem er niet langzamer van.
De voordelen:
- Als je laptop gestolen wordt kan niemand bij je gegevens. Althans, niet bij je documenten/mail/etc. Ook niet als ze de harde schijf zouden benaderen vanaf een andere pc.
- Alles gaat "on the fly", dus in gebruik merk je er niet wat van dat alles ge-encrypt wordt.
De nadelen:
- Volgens mij wordt je Mac er wel langzamer van. Met name bij het afsluiten van de Mac.
- TimeMachine kan niet backuppen als je bent ingelogd. Ook werkt de "galaxy interface" niet voor je home folder.
- Risico op file-corruptie. En dan ben je dus alle files in je home folder kwijt.
- Risico op je wachtwoord vergeten. Maar dan ben je wel een grote oelewapper.
Ik ben er vooral groot fan van, gezien dat ik niet wil dat er mensen in mijn email kunnen rondsnuffelen. In principe zou je je documenten nog wel in een TrueCrypt container kwijt kunnen, maar dat lukt met Mail volgens mij niet.
Wat denken jullie ervan? Gebruiken jullie het? Weten jullie alternatieven die beter zijn?