[quad] kan men zelf een core aan applicatie toewijzen?

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Hallo,
Zojuist de PMG faq gelezen, gezocht en ook wel e.e.a. gevonden, maar rest mij de simpele vraag (ivm eventuele overstap naar een 4 core van intel)

Kan men nu wel of niet bij install of achteraf, een applicatie vertellen welke processorkern die van de 4 moet gaan gebruiken?
( Dus bijv. vista zelf en aanverwant over core 1, muziek programma 2, downloaden usenet 3, decompressie van data over core 4 ? )

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Verwijderd

Je kan in taakbeheer elk proces toe wijzen aan een core. :)
Maar waarom zou je dit überhaupt willen Windows kan het beter dan dat jij het kan. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2008 11:01 ]

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:39

William/Ax3

We are Starstuff

Taakbeheer->Processen->Rechter muisknop->Affiniteit instellen

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Niet bij install, maar tijdens het draaien van het progje kun je de affiniteit op één bepaalde core laten lopen.
Windows Taakbeheer (CTRL+ALT+DEL) >processen>Processoraffiniteit >CPU 0/1/2/3 aan respectivelijk uitvinken ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
ik denk dat TS bedoeld dat hij altijd windows op core 1 wil laten lopen etc, dat je dit 1x instelt en dat het dan ook zo blijft.
Bij mijn weten gaat dit niet , enkel zoals vorige post beschreven is...

been there, done that, bought the T-shirt

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

Dit is het enige wat ik kan vinden: http://www.softpedia.com/...aneous/AutoAffinity.shtml

AutoAffinity was written to help force certain processes to run on only a single core.

AutoAffinity was designed to help force certain processes to run on one single core of a multi core processor.
AutoAffinity works off of a pattern, assigning all executing processes matching that naming pattern to a single execution core. IAutoAffinity is especially useful for F@H, S@H

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Ok, bedankt alle 5 voor het delen van jullie kennis.
Het is dus gelukkig niet zo dat alleen speciale 'multi-core software' meer dan 1 core gebruikt of gebruiken kan.

4 cores, 4 programma's, moet kunnen.
In dat geval stap ik van 1 core niet naar 2, maar gelijk naar 4.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• KneoK

KneoK

Goeie keuze, zelf geen moment spijt van gehad. Nooit ook maar ergens de affiniteit in hoeven te stellen. Ik weet overigens niet of het mogelijk is om een core exculsief aan een proces toe te wijzen, en da´s denk ik meer waar je op doelt. Dus dat je 1 core hebt die alleen het toegewezen programma draait en verder niets toegewezen kan krijgen, dat wordt lastiger denk ik. Maar je OS is als geen ander in staat om heel goed te bepalen welk proces op welke core moet draaien. Als je usenet en muziekprogramma op 1 core op een gegeven moment teveel resources innemen dan zal een van de twee gewoon overspringen op een andere core. Ik denk ook niet dat je veel winst zult halen uit het toewijzen van allerlei programma´s aan bepaalde cores, ale je veel tegelijk draait dan zal de load gewoon netjes verdeeld worden. Dik gamen, zwaar downloaden, wat parwerk, een flinke file copy sessie en een Bluray´tje decoden gaat ook met een quadcore niet lukken, zelfs niet met toewijzen van affiniteiten. Je deelt simpelweg allerlei andere resources als geheugen en harde schijf die door 4 verschillende cores tot het uiterste worden gedreven.

Verwijderd

Affiniteit toewijzen is soms nodig bij oudere software, bijv. Medal of Honour.
Als je dit spel online speelt met je 4 cores, of 2, kan je lag ondervinden. Door de affiniteit aan te passen en alles toe te wijzen aan één core is dit probleem opgelost.

• KneoK

KneoK

Inderdaad, maar dan volstaat het om gewoon het spel te starten en even terug naar taakbeheer te gaan om de affiniteit in te stellen, toch ?

Verwijderd

KneoK schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 13:58:
Inderdaad, maar dan volstaat het om gewoon het spel te starten en even terug naar taakbeheer te gaan om de affiniteit in te stellen, toch ?
Inderdation!
:)

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-05 19:15
notsonewbie in "[quad] kan men zelf een core aan applica..." :
Het is dus gelukkig niet zo dat alleen speciale 'multi-core software' meer dan 1 core gebruikt of gebruiken kan.
Hoho, tuurlijk, dat is juist de bedoeling van multithreading software! Omdat je op een gegeven moment tegen een grens aanloopt qua snelheid (ghz`s) moet je meerdere cores gaan gebruiken. Voor simpele dingen als een muziek speler is dit niet nodig, maar bij bv. renderen is het erg belangrijk. Anders gebruik je maar 1/4e van de kracht van je quadcore.

Verder moet je je hier gewoon geen zorgen over maken, voor de meeste taken heb je genoeg aan 1/10e van 1 core (om het simpel te houden natuurlijk).

edit:
4 cores, 4 programma's, moet kunnen.
In dat geval stap ik van 1 core niet naar 2, maar gelijk naar 4.
Voor 4 simpele programmas heb je niet 4 cores nodig. Ik kan makkelijk (bij wijzen van spreken) 10 keer windows media player opstarten en deze op dezelfde core laten lopen. Het loopt dan wel niet simultaan, maar die ene core is snel genoeg om het allemaal te handelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Synch op 09-07-2008 16:11 ]

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 08:09
http://www.mlin.net/SMPSeesaw.shtml

Ook wel handig denk ik..

Verwijderd

http://www.tomshardware.c...-processing-buck,815.html

schijn je een en ander mee te kunnen automatiseren.
hier staan nog wat tips:
http://www.atomicmpc.com....orums.asp?s=2&c=21&t=2038

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2008 19:19 ]

Pagina: 1