Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[ALG/PHP] Nieuw CMS ontwerp

Pagina: 1
Acties:

• pderaaij
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-08 20:16
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het opzetten van een nieuw, redelijk generiek, CMS systeem. Nu ben ik begonnen om dit op papier uit te denken en heb er ook een bijbehorende UML diagram gemaakt. Nu is UML tekenen niet mijn sterkste punt, dus let niet op eventuele UML foutjes. Ik wil graag feedback op de eerste opzet en het idee er achter.

De UML vind je hier: http://studio.mediactief.nl/uml.jpg

Het middelpunt van het systeem is de base class. Hier worden de diverse modules geregistreerd en kunnen objecten/referenties opgevraagd worden. Ook bevindt zich hier het PDO Object. Ik twijfel nog om hier toch een aparte DataController class voor te maken. In principe hoef je allemaal verbinding te maken en het object te geven aan een module.

Ik wil de schermen van het CMS redelijk dynamisch maken. Het scherm kan je zelf in panels opdelen en die aan een view van een module koppelen. Daar gaat de DisplayManager voor zorgen. Die moet voor deze taak nog wel een heel stuk uitgebreid worden.

Voor de rest lijkt het me redelijk duidelijk. Ik wil graag tips en opmerkingen van jullie zodat er een beter ontwerp komt. Graag ook wel met redenaties erbij zodat het me ook duidelijk wordt waarom die oplossing beter is.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Verwijderd

Mijn vraag: Waarom een nieuw CMS? Er zijn legio generieke gratis CMSs te downloaden.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 23:03:
Mijn vraag: Waarom een nieuw CMS?
Because we can.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 23:03:
Er zijn legio generieke gratis CMSs te downloaden.
En waar denk je dat die vandaan komen?

Ontopic: ik vind het nog wat vroeg denk ik om echt iets zinnigs te zeggen; er ontbreekt IMHO nog teveel (wat als ik wil zoeken naar nieuws op trefwoorden? of op titel? etc...) en zaken als dtAdded zou ik CreateDate noemen en checkIfMailAddress() zou ik IsValidEmail(Address) noemen (en IMHO is die hungarian notation sowieso iets die je niet wil aanhouden, laat staan in je UML terugzien) maar da's een kwestie van smaak... En vanwaar iAuthorID en niet gewoon (in jouw notatie) tAuthor?

Er ontbreekt nog teveel (en er zitten nogal wat rariteiten in) IMHO om echt iets zinnigs over te zeggen.

[ Voor 43% gewijzigd door RobIII op 12-07-2008 01:02 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Je hele Base class slaat nergens op. RootURL, DBUser, DBPass, DBHost, DBName, wat doen die daar in vredesnaam? Dat zijn instellingen. Stop het dan ook ergens in dat iets van "settings" of "configuration" heet.

Ik snap ook niks van je Validator. ik zie niet in wat een method als noXSS zou moeten doen. Of checkForRemotePHP.

Nouja, ik laat het hierbij. Je kunt er lang en kort over praten, maar volgens mij heb je zomaar wat uitgepoept zonder erover na te denken. Ik denk dat je beter kunt beginnen met een pakket van eisen en een functioneel ontwerp. Dit is gewoon een brainfart waaraan je nog heel wat moet uitwerken.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik snap echt niks van die UML. Zou je trouwens niet beginnen met een functioneel ontwerp?

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 17:17
Ik werk voor een CMS vendor... ;) En toevallig zijn wij ons generieke CMS niet begonnen met een NewsController/View. Sterker nog, als je dat zo gaat doen ga je richting een boxed CMS. Een goed voorbeeld daarvan is Wordpress.

Het lijkt me sowieso dat je alles wat je wilt kan tegenwoordig met Drupal of Typo3 op PHP gebied. Zelfs MVC achtige zaken, dus waarom starten van 0?

Waarom zeg ik dit: Als je op een dergelijke manier start, dan ben je niet bezig met 'enterprise class' systemen, wat dat ook mogen zijn. Ik hoef dan dus ook niet aan te komen met een preek over bijvoorbeeld Alfresco(aangezien we toch in de Open Source hoek zitten).

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Pagina: 1