LFE-uitgang kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-01 10:01
Ik ben in het bezit van een Yamaha RX-V620RDS (AV-Reciever) die buiten de garantie valt.
Naast mijn main-speakers (Elipson Orphee) en surround (ALR-Jordan) heb ik een KEF PSW2000.
Sinds kort krijg ik allen een zware bromtoon uit de KEF op het moment dat de receiver een LFE-signaal uitstuurt. Voordat het signaal gestuurd wordt is er niks aan de hand. Het heeft dus niets met spanning of zo te maken. Ik heb verder niets gewijzigd. De Kef zit aangesloten met de bijgeleverde subwooferkabel. Mijn vraag is of ik makkelijk (zonder aanschaf van allerlei zaken) kan testen of het aan de KEF ligt, de kabel of aan de uitgang van de Yamaha.

Alvast bedankt!

Greetz,Edwin

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:18
Hang gewoon de LFE aan je line-in van je PC/portable en dan heb je tools genoeg om het signaaltje even te bekijken.
Ik acht de kans wel klein dat de LFE-out stuk zou zijn ... ik denk eerder toch iets met je KEF....

Verwijderd

Kun je in de reviever de sub niet uitzetten zodat het LFE geluidt naar de speakers wordt gestuurt?
Dan kun je de sub met speaker kabel parallel op de fronts hangen en verder zelf afregelen(volume, crossover, etc).

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:18
Of natuurlijk gewoon eens iets anders aan de sub hangen (vb MP3 speler) en dan weet je ook direct of de KEF vodden geeft he. Anders de tip van Sinterklaas gebruiken ;-)

• Edje040
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:38:
Kun je in de reviever de sub niet uitzetten zodat het LFE geluidt naar de speakers wordt gestuurt?
Dan kun je de sub met speaker kabel parallel op de fronts hangen en verder zelf afregelen(volume, crossover, etc).
Ik kan de sub uitzetten (heb ik nu ook gedaan). Moet ik de kabel vanaf de fronts gewoon doorlussen? Is het dan nodig om beide door te lussen of is 1 front genoeg (aangezien LFE toch niet richtingsgevoelig is). Of worden er toch links- en rechts gescheiden LFE siganlen naar de fronts gestuurd en dat ik dus beide fronts moet doorlussen naar de sub?

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-02 03:17
Meestal gebruikt de sub bij een normaal lfe-signaal maar een van de twee ingangen. Even de handleiding lezen welke je dan moet gebruiken. Bij mij is het toevallig de linker ingang, maar het kan net zo goed de rechter zijn bij jou.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij normaal muziek luisteren wordt de sub dan ook aangestuurd? En heb je dan brom?
Bij klonk de brom alleen wanneer ik een film speelde die dd oid had en dus de sub aansprak. Bij normale muziek gebruik ik de sub niet dus ook geen brom.

Heb je al geprobeerd alle bronnen te ontkoppelen? En vooral de antenne kabel(deze was bij mij namelijk verantwoordelijk voor een brom). Maar soms komt i ook via een HTPC of tv mee als die weer op de receiver is aangesloten.

Om de subwoofer uit te sluiten kan je ook een andere normale versterker aansluiten en luisteren of er dan ook een brom is. De brom van antenne is een 50hz brom, die dus bij op de meeste speakers te horen is. Bij was het iig zo, zelfde speakers aangesloten op andere receiver aangestuurd door LFE>brom hoorbaar, speakers aangesloten op normale receiver geen brom, subwoofer op die receiver wel brom.

Dit hele probleem opgelost door een mantelstroomfilter(21 euro bij conrad) te plaatsen.

I, for one, like Roman numerals

• Edje040
Def_P schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 18:23:
Bij normaal muziek luisteren wordt de sub dan ook aangestuurd? En heb je dan brom?
Bij klonk de brom alleen wanneer ik een film speelde die dd oid had en dus de sub aansprak. Bij normale muziek gebruik ik de sub niet dus ook geen brom.

Heb je al geprobeerd alle bronnen te ontkoppelen? En vooral de antenne kabel(deze was bij mij namelijk verantwoordelijk voor een brom). Maar soms komt i ook via een HTPC of tv mee als die weer op de receiver is aangesloten.

Om de subwoofer uit te sluiten kan je ook een andere normale versterker aansluiten en luisteren of er dan ook een brom is. De brom van antenne is een 50hz brom, die dus bij op de meeste speakers te horen is. Bij was het iig zo, zelfde speakers aangesloten op andere receiver aangestuurd door LFE>brom hoorbaar, speakers aangesloten op normale receiver geen brom, subwoofer op die receiver wel brom.

Dit hele probleem opgelost door een mantelstroomfilter(21 euro bij conrad) te plaatsen.
Het is geen 50Hz brom. Dat zie ik als storing (en die heb ik niet) Het betreft een heel harde lage toon die ontstaat als de sub door een lfe-signaal uit de standystand komt. De brom is zo hard dat hij al het overige geluid overstemd.

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:26
Edje040 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 12:45:
[...]

Ik kan de sub uitzetten (heb ik nu ook gedaan). Moet ik de kabel vanaf de fronts gewoon doorlussen? Is het dan nodig om beide door te lussen of is 1 front genoeg (aangezien LFE toch niet richtingsgevoelig is). Of worden er toch links- en rechts gescheiden LFE siganlen naar de fronts gestuurd en dat ik dus beide fronts moet doorlussen naar de sub?
Je zal 2 kabels van je versterker naar je sub moeten laten lopen en die op de "high input" aansluiten. Dan zal je twee kabels van de "high ouput" naar de fronts moeten laten lopen. Let wel even op de volume en de "high cut" knoppen. Zet de volume knop eerst naar 0 en de 'high cut' naar de goede waarde. Trek ook even de kabel van de LFE naar de sub uit de sub.

Als de sub nu een brom geeft dan ligt het aan de sub. Als dit niet het geval is zou het natuurlijk ook aan de "low input" van je sub kunnen liggen.

Je hebt trouwens wel gelijk dat de lage tonen niet richtingsgevoelig zijn, maar dat betekend niet dat over het linker en rechter kanaal geen gescheiden signaal wordt verstuurd.

For the record: Als je het signaal van de fronts op pikt is dit eigenlijk geen LFE signaal. Let er wel op dat je versterker instelt op large fronts, hoewel dat in jou geval al zo is denk ik.

succes
Pagina: 1