• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-05 23:34
ik heb hier een p4 3.0GHz processor met 4x 512MB en geforce 7900GTO dat allemaal vast geschroefd zit op een ATI I7RD400 moederbordje..

Vorig jaar had ik de FSB altijd op 240MHz draaien, maar toen was ik een jaartje weg gegaan, dus ik had de FSB mara weer terug gezet op 200MHz.., de PC werd onder andere gebruikt door me familie...

Toen ik terugkwam had ik eerst ff een week op de 200MHz FSB gedraait, maar gisteravond even geprobeerd om die FSB weer terug te zetten op 240MHz,, dus even een CMOS reset gedaan & alle instellingen in de BIOS weer even goed gezet...

Het rare is alleen dat de computer nu zo'n +/- 15 minuten duurt om vista op te starten&de computer is verder echt SUPERsloom in gebruik.. Ook save mode opstarten duurt zo'n 5 minuten..

Ik had dus ff 3 reepjes 512MB eruit gehaald & 1 erin laten zitten en die had ik ff gechecked met memtest&ook de 200GB harde schijf even gechecked mara die waren allebei in orde..

Ik vroeg me dus af of iemand misschien weet wat er is gebeurt.. Het lijkt me sterk dat het aan vista ligt, want ik heb niks verandert..

Alvast bedankt,

bartosiej

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Je moet eens kijken naar software i.p.v. hardware: ik kom dit soort symptomen vaker tegen en dit duidt op veel geïnstalleerde rommel.
Draai eens wat (al dan niet bootable)antispyware programma's en virusscanners of installeer windows opnieuw.

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 20:55
Hitman Pro is daar handig voor. Je gebruikt maximaal 6 antispywareprogramma's en 3 antivirusprogramma's. De kans is dus klein dat iets niet gevonden wordt.

Verder zou ik alle programma's die je (bijna) nooit gebruikt er gewoon afkeilen.
Heb je de index service uitstaan? Vista gaat automatisch de hdd doorzoeken naar .exe's etc. als je bij deze computer op de rechtermuisknop klikt op een hdd/partitie kan je zien of de schijf geindexeerd wordt.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
Misschien wordt je cpu te warm en klokt zich daarom terug. Misschien is je coolpasta verdampt in die tijd?

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-04 14:58

MadMan

What the....

Spyware oid zal het niet zijn als de pc pas na het overklokken erg traag werd.
Is hij dus trager geworden nadat je hem ge'ocd hebt of was hij al traag toen je terug kwam en ging je daarom oc'en?

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Verwijderd

Stijnd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 15:52:
Misschien wordt je cpu te warm en klokt zich daarom terug. Misschien is je coolpasta verdampt in die tijd?
Verdampt? :+ Jij bent grappig.

Geleidingspasta droogt uit, dat is de worst case scenario. Een OC van 200MHz naar 240MHz is niet zo bijzonder veel. Eerder ligt het probleem met wat er allemaal meestart met Vista.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

PIO mode op je harde schijf perongeluk aangezet? ff terugzetten naar DMA

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-05 23:34
MadMan schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 19:41:
Spyware oid zal het niet zijn als de pc pas na het overklokken erg traag werd.
Is hij dus trager geworden nadat je hem ge'ocd hebt of was hij al traag toen je terug kwam en ging je daarom oc'en?
Wat ik zelf ook inderdaad denk is dat het niet de spyware kan zijn die het allemaal veroorzaakt, omdat alles, voordat ik ging overclocken, echt supersnel werktte.. En ik neem niet aan dat de bestanden op de harde schijf zijn aangepast door een overclock.. (correct me if i'm wrong)
Stijnd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 15:52:
Ook dit lijkt me inderdaad erg onwaarschijnlijk, maar ik had de temperatuur wel even in de BIOS gechecked en die was 45 graden..
AlexanderB schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 23:21:
PIO mode op je harde schijf perongeluk aangezet? ff terugzetten naar DMA
De harde schijf staat gewoon op DMA, maar als het op PIO stond had het inderdaad wel een hoop kunnen verklaren.. Ik had vlak na de overclock ook alle instellingen in de BIOS op de default factory settings gezet, dus ik neem aan dat die instellingen wel goed moeten zijn..

Het enige wat ik nu eigenlijk nog zie is windows vista opnieuw installeren, maar aangezien ik nog een hoop bestanden op me C: schijf heb staan die ik nog wel een x wil zien, ga ik eerst maar even proberen om die bestanden te 'redden'..

Iemand enig idee van een bootable operating system met full NTFS support? Zodat ik me documenten van me C: partitie even over kan zetten op mijn D: partitie?

Allemaal ook heel erg bedankt voor de suggesties!

• MadMan

MadMan

What the....

bartosiej schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 13:06:
[...]

Wat ik zelf ook inderdaad denk is dat het niet de spyware kan zijn die het allemaal veroorzaakt, omdat alles, voordat ik ging overclocken, echt supersnel werktte.. En ik neem niet aan dat de bestanden op de harde schijf zijn aangepast door een overclock.. (correct me if i'm wrong)
Dan weet je genoeg, dan ligt het dus niet aan je software maar aan je hardware.
Wat zou kunnen is dat je geen pci-lock hebt en dus je harde schijven ook een hogere frequentie voor hun kiezen krijgen, en daar nu "genoeg" van hebben, en dus niet meer lekker werken. Ik heb dit ook al een paar keer meegemaakt dat de schijven na langere tijd overclocht te zijn geweest langzaamaan beginnen af te takelen. Terugzetten op normale snelheid, backuppen en er het beste van hopen is mijn advies.

• zjorsie
bartosiej schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 13:06:
[...]

Ze zijn niet direct aangepast door de overclock, maar door het gebruik van de pc. Met internetten/downloaden/installeren/etc. komt er allerlei zooi mee (spyware), maar ook veel programma's die tegelijkertijd op de achtergrond lopen... probeer anders je hdd in een andere pc te drukken, alle belangrijke bestanden te kopieren en gewoon windows opnieuw te installeren?

De schijven lopen op een bepaalde snelheid... het is de controller die een hogere frequentie krijgt (d8 ik toch?? lijkt me raar als een 7200 rpm schijf ineens op 8000 rpm ging lopen door een overclock (bijv)...)

Verwijderd

Een schijf gaat niet sneller draaien door een overclock :z

Was het maar zo, even je 7200RPM schijf doorklokken naar 10.000RPM :9

Hetgeen wat er gebeurd is dat je controller op een veels te hoge snelheid draait dan dat je HDD communiceren kan. Resultaat> Corrupte gegevens, windows die niet opstarten wilt, etc, allemaal gedrag vanuit een controller die te snel loopt. De workaround voor zoiets was je HDD op een lagere PIO modus zetten mits deze problemen gaf bij een te hoge FSB, maar elk moederbord komt tegenwoordig met een PCI/PCI-E/AGP lock. Zal wel een beetje onzin zijn dat jouw moederbord dat blijkbaar niet aanboord heeft.

Verwijderd

Is je geheugen toevallig niet op een tragere snelheid/tragere timings gaan lopen? Als je je geheugentimings etc. nl. op "Auto" hebt staan, kan het wel eens gebeuren dat hij je geheugen terugclockt omdat je bvb. te weinig voltage gebruikt.

Kijk bvb. is met een programma'tje als CPU-z hoe je je memory hebt staan en hoe het zou moeten staan?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2008 20:18 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:48:

Hetgeen wat er gebeurd is dat je controller op een veels te hoge snelheid draait dan dat je HDD communiceren kan. Resultaat> Corrupte gegevens, windows die niet opstarten wilt, etc, allemaal gedrag vanuit een controller die te snel loopt. De workaround voor zoiets was je HDD op een lagere PIO modus zetten mits deze problemen gaf bij een te hoge FSB, maar elk moederbord komt tegenwoordig met een PCI/PCI-E/AGP lock. Zal wel een beetje onzin zijn dat jouw moederbord dat blijkbaar niet aanboord heeft.
Aan boord ongetwijfeld, maar default enabled kom ik maar weinig tegen en ik heb nog nergens gelezen dat de TS ook daadwerkelijk de PCI / PCI-E lock optie aan heeft gezet tijdens de laatste overclock (of uberhaupt). 40MHz op de fsb erbij is niet niks als die bus niet op slot staat. Zelfs al zou er ergens nog een magische divider inspringen op 233MHz dan heb je nog 7MHz te overbruggen, als dat een jaar lang zo draait dan kan de nieuwe overclock (zelfs met die paar MHz op je PCI bus erbij al) nu de genadeklap zijn geweest, zeker als de PCI-E lock niet is enabled.

Ik ben vroeger heel wat in de weer geweest met Windows cd's en zelfs nieuwe harde schijven met mijn Intel BX bordjes. De Celerons wilden wel op 120MHz+ fsb lopen, dat mijn PCI al richting de 40MHz ging was bijzaak (en de oorzaak van eerder genoemde cd acties en schijfwisseling).

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 19:43:
[...]

Verdampt? :+ Jij bent grappig.

Geleidingspasta droogt uit, dat is de worst case scenario. Een OC van 200MHz naar 240MHz is niet zo bijzonder veel. Eerder ligt het probleem met wat er allemaal meestart met Vista.
Spreekwoordelijk natuurlijk pikkie, daarbij is een overklok van 600MHz niet niets voor een P4. Gooi je MP naar beneden, kan je kijken of het aan je CPU ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door Stijnd op 10-07-2008 11:44 ]

• TrickeY
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09-2025

TrickeY

www_un4given_nl

het vocht VERDAMPT uit de geleidingspasta, waardoor het uitdroogt.

grappig! maar waar ;)

www_un4given_nl

Verwijderd

Dan is uitdroging een beter woord. Alsof pasta verdampt! :+

• zjorsie
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:48:

Lijkt me wel mooi als dat gebeurde :+

• MadMan

MadMan

What the....

zjorsie schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 12:10:
[...]

Lijkt me wel mooi als dat gebeurde :+
Voor zover ik kan zien is er ook niemand die beweert dat de schijf harder gaat draaien :?

• zjorsie
MadMan schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 19:20:
[...]

Voor zover ik kan zien is er ook niemand die beweert dat de schijf harder gaat draaien :?
Nee, maar het lijkt me wel een goeie grap :)
Pagina: 1