Harde schijf tergend langzaam!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.521 views

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Ola!

Ik heb een systeempje draaien met daarin een 80gb IDE schijfje voor windows.
Daarnaast zit een 750gb Samsung SATA schijf en die draait ook perfect.

No probs at all!

Maar nu heb ik er nog een schijf bij gezet, namelijk een samsung 1000gb SATA.
Hier staan veel bestanden op die ik allemaal moet over zetten op de 750gb schijf.
Eenmaal begonnen ging dat nogal snel (meer dan 60 mb/s)... hoppaaaa, dacht ik.
Totdat even later de snelheid van het kopiëren behoorlijk was gedaald tot 3 mb/s.
Nou... dat gaat nergens meer over natuurlijk!

Nu is de schijf gewoon niet meer vooruit te branden. Hij blijft maar maximaal 3 mb/s houden en de hele pc is ook echt onwerkbaar traag geworden.
Cancel ik het kopiëerproces, dan is de pc weer gewoon snel.

Ik heb een paar keer opnieuw opgestart en nog eens in de bios gekeken. Op een gegeven moment hing de bios compleet vast toen ik de betreffende probleem hdd probeerde te herkennen.

Nu is het zelfs zo erg dat het kopiëren vaak zelfs compleet vastslaat.

Systeeminfo:
Mobo: ASrock P4i65G
CPU: P4 2800
Ram: 1Gb DDR400
O.S.: WinXP Home SP3

Tja... wat kan dit nu zijn?
Het lijkt gewoon alsof mijn Mobo en hdd elkaar niet mogen???

edit: ow ja... ik heb de hdd wel eens in een externe sata behuizing gehad en toen had ie ook rare kuren (kreeg constant de melding over 'probleem met uitgestelde schrijfbewerkingen').

[ Voor 7% gewijzigd door MNECMotU op 08-07-2008 00:19 ]

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• sbmuc
  • Laatst online: 22-01 10:45
Heb je de mogelijkheid om de HD in een andere pc te testen? Als hij daar ook niet in werkt weet je dat de HD het probleem is.

• MNECMotU
Die mogelijkheid heb ik zeker, pc's zat hiero! :)
Maar zelfs in de externe behuizing had ie ook al problemen.

Ik zal hem eens testen in een andere pc.

Verder vertoont de hdd geen rare trekjes (zoals tikken / kraken etc.)

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Probeer anders even je pc te booten zonder die 1tb disk, en ga dan kijken hoe je performance is.
Is het een stuk beter, dan is zoals hierboven gezegd je 1tb disk het probleem.

Soundcloud

• MNECMotU
Booten zonder die 1tb disk is geen probleem.
Alles draait dan als een tierelier!

Die 1tb is duidelijk het probleem (systeem hing net volledig trouwens tijdens de kopieer actie!).
Maar is het een software probleem? compatibiliteitsprobleem? kan de hdd gewoon naar de mallemoeren zijn?

edit: Ik krijg nu een foutmelding van de bios tijdens het opstarten, vóór het booten, 4th master hard disk: S.M.A.R.T. Status BAD, Backup and Replace........ helping me!

[ Voor 23% gewijzigd door MNECMotU op 08-07-2008 00:33 ]

• kaos001
Ja, dit is duidelijk een geval van : Harde schijf naar de knoppen.
Tenminste, als ik het zo kan bekijken.
Heb je al eens geprobeerd om de schijf een keertje weer compleet te formateren en dan kijken hoe het zaakje loopt?

Als ik zie dat je gewoon random even een hangup krijgt, en je s.m.a.r.t. gaat lopen mekken, dan is de kans groot dat je schijf gewoonweg kapot/gaar is.

(dit is trouwens gewoon een hardware probleem, aangezien het voorheen wel met een goede snelheid ging)

Soundcloud

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Ben je heel veel kleine dingen aan het kopieren?
Dat kan ook voor een enorme vertraging zorgen is mijn ervaring. Ik zou even de kopieractie een uurtje of 2 zo laten lopen en dan eens kijken of hij nog zo sloom is.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• kaos001
Pepperana schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 08:35:
Ben je heel veel kleine dingen aan het kopieren?
Dat kan ook voor een enorme vertraging zorgen is mijn ervaring. Ik zou even de kopieractie een uurtje of 2 zo laten lopen en dan eens kijken of hij nog zo sloom is.
zelfs met kleine bestanden mag je geen snelheid hebben van 3mb/sec, een s.m.a.r.t. fout en een vastloper tijdens transfers.

Soundcloud

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
kaos- schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 08:49:
[...]

zelfs met kleine bestanden mag je geen snelheid hebben van 3mb/sec, een s.m.a.r.t. fout en een vastloper tijdens transfers.
Kleine bestanden kan nog wel een veel lagere snelheid opleveren: als je thumbnails van 5 kB kopieert, doet de snelste schijf er hooguit 100 per seconde ==> 0.5 MB/s dus!

Verwijderd

installeer en draai even hdtune, daar zit een health tab op waarop je de SMART status kan checken. Als daar fouten uit komen is je hdd het mogelijk aan het begeven (check ook je eventlog)

• MNECMotU
Nee, het zijn geen kleine bestandjes. Bij grotere bestanden >60mb bijvoorbeeld blijft de snelheid consequent rond de 3mb/s.

Inmiddels al meerdere systeemhangers gehad tijdens het kopiëren.

Ik zal zo hdtune even proberen.
Is speedfan eventueel ook een optie om de health via s.m.a.r.t. te checken?

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 15:12

beany

Meeheheheheh

DMA instellingen van de IDE schijf?? Een vriend had dat laatst ook... pc was niet vooruit te branden, bleek de DMA instellingen verkeerd te staan. Aangepast en ding is weer snel zoals het hoort.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Verwijderd

@beany, goede suggestie maar het lijkt me niet dat dat tijdens het kopieren aangepast wordt, voor zover ik weet wordt dat 1 keer ingesteld bij het booten en daarna niet meer aangepast.

• MNECMotU
Ik heb nog even naar alle instellingen DMA en PIOmode gegeken, maar alles staat prima ingesteld.
Aan de IDE schijf kan het niet liggen, want het systeempje draait perfect, totdat de 1Tb probleemschijf erbij komt.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:38
Jawel, de DMA modus kan on the fly worden aangepast. Bijvoorbeeld in het geval van een brakke kabel of schijf als de communicatie niet 100% goed gaat. De DMA modus wordt dan een stapje verlaagd om het nogmaals te proberen. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dat je schijf in PIO modus draait.

Maargoed, dat lijkt me hier niet het geval. De schijf is beschadigd, dat zal een surface test zeer waarschijnlijk bevestigen. Hopen dat je de data nog kan kopiëren dus, en dan de schijf RMA sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door Fauna op 08-07-2008 14:06 ]

• jan99999
  • Laatst online: 19-01 16:25
Andere kabel proberen?
Aan andere poort hangen, testen?
Sata hd van sata300 naar sata150 zetten en weer testen.

• MNECMotU
Andere kabel, andere poort geprobeerd. Constant hetzelfde verhaal.
Meer dan 3 mb/s zat er gewoon niet meer in, vooral bij het opstarten hoorde ik vaak wat vreemde tikjes. En ook elke keer de foutmelding S.M.A.R.T. Status Bad!

Totdat ik net nog wat files aan het backuppen was, toen hing windows weer volledig.
Even gereset en toen was de harde schijf eindelijk op zijn laatste rustplaats beland.
Helemaal geen reactie meer! Hij wordt nu zelfs niet meer herkend in de bios!

Hij spint nog wel up, maar als de stroom eraf is hoor je hem heeeel langzaam downspinnen, net zoals een platenspeler waar je de stroom spontaan af trekt.

........ :'(

Gevalletje RMA dan maar!

In ieder geval bedankt voor jullie hulp en tips!

• Tweak1987
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-10-2025
MNECMotU

Ik heb het zelfde probleem je schijf gaat langzamer bij lange bestanden klein gaat nog wat ik heb gevonden is dat HD Tune aan geeft een hitte probleem te zijn en dat je je schijf moet vervangen zou alles over zetten.

ik zoek iemand die via cmd iets weet en hoe het maximale van de schijf lager kan worden ingesteld
er zijn progamma's waar dit mee zou moeten kunnen maar ik heb ze gedownload en uitgeprobeerd ik kan mijn AAM instellingen niet aanpassen dus vraag me af of iemand hier een command van weet zodat ik dit als nog kan doen

het schijnt dat hij op is door overgebruikt het is altijd beter een raid met back up mogelijkheden 80% te draaien het gaat om normale schijven die grote tijd heb gebruikt waar ze niet voor zijn bestemd deze zijn voor de desk top ik kwam hier later achter maar hoop dat iemand hier iets cmd weet en er nog iets iets waar ik mijn schijf kan beperken je kan zien dat hij het dan wel doet

LAAT IETS WETEN OVER CMD Please

MNECMotU nieuwe schijf kopen kan je meschien zo nog rekken maar niet voor belangrijke en lange snelle sesies :P

• Tweak1987
sorry voor mijn nederlands ik lees het net door was iets te snel en deze topic is oud hoop nog wel op antwoord

• Tweak1987
ik lees net dat je schijf al kapot wel handig om te weten dat je hem langer had kunnen gebruiken als je hem niet forceer de schijf waar de 1 en de 0 opstaat is nooit op dus het ligt aan de moter of print plaat kan je kijken of dat over te zetten is ZELFDE MERK,TYPE) als je iets belangrijks er op heb staan Zoek wel nog iemand die miss iets van cmd weet bij diskpart staat het er niet bij.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Net? Negen jaar later ....

Specs ... 67 is twee jaren te lang!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
Gila1987 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 07:37:
MNECMotU

LAAT IETS WETEN OVER CMD Please
CMD is een manier om in Windows een DOS-prompt te forceren: je typt dan cmd in het venstertje van Programma uitvoeren en je krijgt een DOS-prompt.
Maar dat bedoel je niet denk ik.

AAM is een programma'tje wat je laat kiezen tussen maximale prestaties met wat mee herrie of een maximaal stille harddisk met wat lagere prestaties.
Die functie vind je óók in het gratis programma "Crystaldiskinfo" en dat werkt ook, mits jouw harddisk dat ondersteunt.

De lage doorvoersnelheden die jij haalt kunnen een gevolg zijn van een harddisk defect.
Dat kan je controleren via dit topic: Check je SMART
De overige mogelijke redenen staan uitgelegd hierboven in dit topic.

Ik kan eigenliijk niet uit je posts opmaken wat precies je probleem is of wat je precies vraagt.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
Gesloten, is wel een heel oud topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.