Toon posts:

BBG Mei HTPC hulp met assemblage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb inmiddels alle onderdelen binnen(paar uitzonderingen zoals Dinovo mini, echter dat terzijde).

1 - AMD Athlon X2 4850e
1 - Antec Fusion Black 430
1 - Gigabyte GA-MA78GM-S2H
2 - Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2
1 - LG GGC-H20L
1 - Logitech diNovo Mini
1 - Microsoft Media Center Remote & Receiver
1 - Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
1 - Scythe Ninja Mini

Dit is inmiddels mijn 3e PC die ik zelf assembleer, echter de eerste waar ik echt helemaal op vast loop. Hopelijk kan iemand mij uitkomst bieden.

De handleiding van Antec is naar mijns inziens niet geheel duidelijk.

Probleem1:
Klopt het dat de HDA en AC'97 pin assignment van de fusion kast niet overeen komen met het moederbord? Zo ja, is dit op te lossen?

Probleem2:
De VFD komt met een aansluiting via een USB verlengsnoer, deze connector heeft als aanduiding het volgende erop staan: GND, D+, D- en VCC. Ik kan nergens vinden waar ik deze in moet pluggen op het moederbord, ook de handleiding van Gigabyte rept hier niet over.

Probleem3:
Het frontpanel van de chassis heeft een viertal connectoren die op de pinnetjes geprikt moeten worden van het F_PANEL op het moederbord; Power SW(witte en zwarte kabel), H.D.D. LED, Reset SW en nog een keer Power SW(rode en zwarte kabel). Het F_PANEL op het moederboard heeft als pinnen het volgende: +HD-, +MSG-, -RES+, +PW-, +SPEAK-, NC, +GD-, +GN-. Dat H.D.D.LED op +HD- geprikt moet worden is duidelijk en waar Reset SW op moet ook. Wat niet duidelijk is is waarom er twee Power SW kabels zijn en waar ik ze op dien aan te sluiten. Tweede vraag is hoe ik bij deze chassis kan zien wat de + is en de - is van de kabels, er staat namelijk op de kabels zelf nergens + of -. Wel staat er een klein pijltje getekend op de connectoren, duid dit iets aan?

Ik hoop dat iemand deze of een soortgelijke config in elkaar heeft gezet en mij wellicht uitkomst kan bieden.

Alvast bedankt!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01 22:54

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ten eerste heb je niet zoveel aan de handleiding van de kast, die van je moederbord is veel belangrijker. Aan je vragen te zien bewtijfel ik of je die handleiding wel voldoende bestuurdeert/gelezen hebt. Maar ik ben de beroerste niet, dus hier de oplossingen.

Pagina 27 van de handleiding:

Message/Power/Sleep LED = MSg + en MSG - (pin 2 en 4, precies boven de hdd pins)

PowerSwitch = PW+ en PW- (pin 6 en 8, precies boven de reset pins)

Als de labels van dekast beide dezelfde afkorting gebruiken, geen nood. Sluit er een ervan aan op de Power Switch ern probeer met je powerbutton de pc starten. Start die op? Heb je goed gegokt; doe de andere op pin 2 en 4 en aanschouw "het licht".

F_Audio (Front Panel Audio Header), dat vind je op pagina 28,
voor HD Audio en AC,97.

HD Audio is standaard. Heb je Ac,97 nodig; zeggen ze dit:
The front panel audio header supports HD audio by default. If your chassis provides an
AC'97 front panel audio module, refer to the instructions on how to activate AC'97 functioninality
via the audio software in Chapter 5, "Configuring 2/4/5.1/7.1-Channel Audio."
• When using an AC'97 front panel audio module, you can use either the front or the back
panel audio connectors, but not both at the same time.
• Some chassis provide a front panel audio module that has separated connectors on each
wire instead of a single plug. For information about connecting the front panel audio
module that has different wire assignments, please contact the chassis manufacturer
*LET OP: je kan maar een mode tegelijk gebruiken; het is OF het een, OF het ander.

Tot slot je USB draadjes, de uitleg hiervoor vind je op pagina 29:
14) F_USB1/F_USB2/F_USB3/F_USB4 (USB Headers, Yellow)
The headers conform to USB 2.0/1.1 specification. Each USB header can provide two USB ports
via an optional USB bracket. For purchasing the optional USB bracket, please contact the local
dealer.
Pin No. Definition
1 Power (5V)
2 Power (5V)
3 USB DX-
4 USB DY-
5 USB DX+
6 USB DY+
7 GND
8 GND
9 No Pin
10 NC
• Do not plug the IEEE 1394 bracket (2x5-pin) cable into the USB header.
• Prior to installing the USB bracket, be sure to turn off your computer and unplug the
power cord from the power outlet to prevent damage to the USB bracket.
Kortom, het staat allemaal in de handleiding; je moet het wel willen lezen natuurlijk.

ps: de onlinde handleiding: http://europe.giga-byte.c...anual_ga-ma78gm-s2h_e.pdf (Adobe Reader vereist!)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Ha Madrox,

Dank je voor je hulp. De vraag is even of jij mijn vragen goed begrijpt en of ik jouw oplossingen goed begrijp. Ik zie namelijk geen complete oplossing voor alle problemen in jouw post terwijl je dit wel suggereerd. Ik heb de handleidingen allemaal goed doorgelezen.

Jouw oplossing voor probleem 1:
Message/Power/Sleep LED = MSg + en MSG - (pin 2 en 4, precies boven de hdd pins)

PowerSwitch = PW+ en PW- (pin 6 en 8, precies boven de reset pins)

Als de labels van dekast beide dezelfde afkorting gebruiken, geen nood. Sluit er een ervan aan op de Power Switch ern probeer met je powerbutton de pc starten. Start die op? Heb je goed gegokt; doe de andere op pin 2 en 4 en aanschouw "het licht".
Dank je wel, dit betekend dus dat de chassis kabel labeling er even niet toe doet, de een moet in de +PW- en de ander in +MSG-. Bon.

Wat echter nog belangrijker is:
Tweede vraag is hoe ik bij deze chassis kan zien wat de + is en de - is van de kabels, er staat namelijk op de kabels zelf nergens + of -. Wel staat er een klein pijltje getekend op de connectoren, duid dit iets aan?
Hoe kom ik erachter of ik alles wel op de juiste + en - aansluit. De cannectoren van de kabels hebben geen + en/of - aanduiding, enkel een klein driehoekje.

Voor mijn andere probleem:
Klopt het dat de HDA en AC'97 pin assignment van de fusion kast (connector van draad vanuit front panel) niet overeen komen met het moederbord? Zo ja, is dit op te lossen?
Pin assignment van de mobo:
Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/5923/pinassignmentxs6.png

Pin assignment voor chassis:
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/8546/pinassignmentantecxb0.png

Zie ik gewoon geen oplossing in jouw tekst.

Ook voor het probleem met de VFD:
De VFD komt met een aansluiting via een USB verlengsnoer, deze connector heeft als aanduiding het volgende erop staan: GND, D+, D- en VCC. Ik kan nergens vinden waar ik deze in moet pluggen op het moederbord, ook de handleiding van Gigabyte rept hier niet over.
Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/1695/usbtounknownbo3.png

Zie ik geen oplossing in jouw uitleg over USB. Ik weet waar de USB deel in moet, de vraag is waar de andere kant, met een 4 pins connector, in moet.

Ik hoop niet dat ik ondankbaar overkom, ik ben gewoon nog steeds zoekende naar hulp om eindelijk mijn HTPC te kunnen gebruiken.

Alvast bedankt voor reacties.

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht dat iemand mij kan helpen als ik het duidelijker probeer uit te leggen.

Voor de F_PANEL stekkers wil ik graag weten wat de "+" en wat de "-" is op deze Antac Fusion black 430.

Al deze stekkertjes hebben twee aders(kabels) per stekker. Iedere stekker heeft 1 witte draad en 1 gekleurde draad. Er is er echter 1 met een rode en een zwarte draad. Zit hier een standaard in qua negatieve en positieve aansluiting?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2008 14:54 ]

• Gambit
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-01 00:32

Gambit

[b][message=30385124,noline]Praetor1an schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 16:05Ook voor het probleem met de VFD:

[...]

Zie ik geen oplossing in jouw uitleg over USB. Ik weet waar de USB deel in moet, de vraag is waar de andere kant, met een 4 pins connector, in moet.

Alvast bedankt voor reacties.
Hmm die 4 pins connector gaat gewoon in een usb header op het moederbord lijkt me.
Die hebben welliswaar 8 pins maar dat is voor 2 aansluitingen.

If it is alive it can be killed