[php] encoder special characters

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi mensen,

sorry voor de noob maar ik krijg het antwoord nergens gegoogled.
En ik zit me potdomme blind te staren op zoiets onnozels. 8)7

ik wil dit ë en-/decoderen middels een phpfunctie naar ë maar ik krijg niet gevonden welke functie dat is.
iemand een tip? Welk type character is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
check je character encoding settings.. dus database, webserver, php file etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
charset=ISO-8859-1

Ik krijg de string binnen via copyscape en komt dus niet uit de dbase.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Try UTF-8.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dooh!! 8)7
Soms kan je maar beter gewoon je bed in duiken en een dag later nog s kijken.!

gracias... ik zat mijn database al UTF-8 te configureren voor eventuele input.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ë (eigenlijk: \xc3\xab) is de unicode-bytestring-representatie van het tegen ë, dat in latin-1 (iso-8859-1)-bytestring-representatie \xeb is.

http://www.joelonsoftware.com/articles/Unicode.html

Oh, en gewoon maar dingen 'proberen' met encodings is gewoon dom. Zorg ervoor dat je voor iedere stap van het proces weet of je met tekst of een bytestring-representatie (dus in een bep. charset) te maken hebt... dat maakt je leven een stuk makkelijker.

[ Voor 40% gewijzigd door ValHallASW op 07-07-2008 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafkees
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Let ook op dat wanneer je een bepaalde encoding gebruikt en iets importeert uit een tekstbestand (bijv een MySQL import uit een SQL bestand), de encoding van het tekstbestand ook moet zijn (iig op Windows..).

Ik had hetzelfde probleem en gebruikte overal UTF-8. HTML Charset is UTF-8, database charset is UTF-8, mysql client stond ingesteld op UTF-8, inlezen ging met UTF-8. Ik dacht alles goed te hebben, maar nog steeds werkte het niet goed..

Wat bleek: mijn editor sloeg alles op in ISO-8859-1 :') Op Windows ging 't wel goed, maar als je dat bestand vervolgens op een Linux computer gebruikte was je spreekwoordelijk gescrewed.

[ Voor 11% gewijzigd door Mafkees op 08-07-2008 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Ik vind dat gehannes met die charsets trouwens echt uit de tijd (of beter: het zou uit de tijd moeten zijn).

Waarom kan PHP/MySQL niet lekker zelf uitzoeken welk characterset hij moet kiezen? En als ik vind dat het per se een bepaalde set moet zijn, dan wil ik dat kunnen overrulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er is al de nodige jaren een goede oplossing: Unicode. Dat het nu anno 2008 nog gehannes is is _juist_ omdat iederen zelf klooit of denkt dat het automagisch opgelost kan worden.

Oftewel: loop op alle punten in je applicatie de verwerking van strings na, zorg dat het UTF-8 wordt en van het hele probleem zie je nooit meer iets terug.
Rekcor schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:12:
Waarom kan PHP/MySQL niet lekker zelf uitzoeken welk characterset hij moet kiezen? En als ik vind dat het per se een bepaalde set moet zijn, dan wil ik dat kunnen overrulen.
Je kan iets in elke char enc. eruit halen, maar snap dan dat dan een conversie is en dat je dus moet weten wat de originele encoding was.

Als ik jouw vraag een paar woorden naar het Frans te vertalen en of je daar het goede woordenboek voor hebt, zal je toch echt aan mij moeten vragen met welke taal ik de woorden opgeef.

[ Voor 47% gewijzigd door Voutloos op 08-07-2008 09:30 ]

{signature}

Pagina: 1