Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:17
Ik werk nu ruim een half jaar via een uitzendbureau bij een werkgever. Deze wil mij graag op contract nemen in een iets hogere functie dan ik nu heb.

Ruim 3 weken geleden werd mij gevraagd of ik interesse in deze functie heb. Ze konden mij dan 32 uur garanderen. Werk nu tussen de 24 en 36 uur. Het contract een 20-40 uur. Een mondelinge garantie? Heb je daar wat aan?

Ik heb zo links en rechts wat geinformeerd bij collega's en die gaven aan dat iedereen een 20-40 uren contract krijgt en dat die allemaal hetzelfde zijn. Contractueel valt er niet te onderhandelen. Financieel ga ik er 10 eurocenten per uur op vooruit (ja je leest het goed).

Vorige week kreeg ik van mijn teamleider een verslag van een functioneringsgesprek dat hij met mij had gehad terwijl ik op vakantie was. Op zich een heel positief verslag. De reden waarom hij het zonder mij had gedaan was dat hij wist dat ik interesse heb getoond, en ze voor een bepaalde datum mij moesten voorstellen voor de functie.
Hij feliciteerde mij want in principe heb ik een contract. Heb toen duidelijk gemaakt dat ik nog niks op papier had gezien en dat ik duidelijk de afspraak wilde zolang ik geen contract heb ondertekend er geen sprake is van een overeenkomst/contract. Daar kon hij zich wel in vinden.

Vandaag sprak hij mij er op aan en vroeg of ik al een beslissing heb genomen zodat hij het morgen aan de rest van de collega's bekent kan maken... Blijkbaar hebben ze haast.

Stel ik ga in op het aanbod en ik krijg over x aantal dagen het contract en ben niet eens met de voorwaarden die er in staan. Heb ik dan al een overeenkomst en ben ik dan bijvoorbeeld gehouden aan de maand opzegtermijn?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Een mondelinge overeenkomst is ook een wettelijk bindende overeenkomst.... bewijs het alleen maar eens als het voor de rechter komt. Dat is in dit geval in jouw voordeel natuurlijk, want als jij eronderuit wilt is het aan hun om te bewijzen dat jij reeds een mondeling overeenkomst gesloten had.

Let er overigens wel op dat je formeel geen proeftijd zult hebben. Je bent reeds als uitzendkracht in hun bedrijf werkzaam geweest, en dus geldt deze periode reeds als proeftijd tenzij ze er expliciet schriftelijke vermelding van maken dat er een nieuwe proeftijd geldt. Er liggen Hoge Raad uitspraken die sowieso proeftijd nietig hebben verklaard nadat er reeds als uitzendkracht waren gewerkt, dus daar moet je mee oppassen.

Wat ik in jouw situatie zou doen is 1 op 1 zonder bewijsmateriaal (bijvoorbeeld telefonisch, geen email of publiek) aan de teamleider melden dat je 'de functie neemt'. Allereerst heb je dan geen getuigen of andere bewijslast van de toezegging, en woord tegen woord win je altijd als werknemer, ten tweede ga je dan niet akkoord met enige contractuele bepalingen maar zeg je enkel je interesse toe in het nemen van de functie. Daar kun je dus op invulling altijd onderuit zodra het contract of de voorwaarden je niet aanstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door curry684 op 08-07-2008 01:36 ]

Professionele website nodig?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Ik sluit me erbij aan dat een mondelinge overeenkomst gewoon rechtsgeldig is. Ik zou me er ook niet al teveel zorgen over maken, het bedrijf wil jou graag hebben dus dan zou het papierwerk wel rond komen.

Wel vraag ik me af waarom je akkoord gaat met een loonsverhoging van 10 cent per uur. Je gaat naar een hogere functie en bovendien snij je het uitzeldbureau ertussenuit. Dat zou een stuk meer moeten opleveren.

Wat betreft de proeftijd: als het een andere functie betreft kun je wel degelijk een proeftijd in je contract hebben. Alleen bij overgang uitzendbureau-rechtstreeks dienstverband in dezelfde functie is een proeftijd niet mogelijk omdat die al achter de rug hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door t_captain op 08-07-2008 08:59 . Reden: proeftijd ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

t_captain schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 08:57:
Wat betreft de proeftijd: als het een andere functie betreft kun je wel degelijk een proeftijd in je contract hebben. Alleen bij overgang uitzendbureau-rechtstreeks dienstverband in dezelfde functie is een proeftijd niet mogelijk omdat die al achter de rug hebt.
Dat is echt geen blinde waarheid. Zoals ik al zei heeft de Hoge Raad zich reeds uitgesproken ten nadele van proeftijd in situaties waar men reeds als uitzendkracht langdurig bij een bedrijf had gewerkt. Een andere functie maakt daarin in principe niet uit, men heeft reeds de mogelijkheid gehad om jou en je capaciteiten te leren kennen. Als het overigens in je contract wordt opgenomen en je tekent er allebei voor zal het een tricky kwestie worden daarentegen.

Professionele website nodig?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Een mondelinge afspraak is idd wel bindend, maar aangezien je in die afspraak de randvoorwaarde niet allemaal hebt vastgelegd kun je natuurlijk nog makkelijk onder het contract uit mocht je het daar niet mee eens zijn.

Aan de andere kant hebben hun er haast mee, dus dan moeten ze ook maar snel voor een contract zorgen. Zeker als het gewoon standaard contracten zijn moet dat binnen een uur te regelen zijn lijkt me. Ik zou gewoon melden dat je nog steeds geinteresseerd bent, maar niks definitief wil maken totdat alle papieren aanwezig zijn.

Als ze je 32 uur kunnen "garanderen" zou ik persoonlijk ook niet akkoord gaan met een 20-40 uur contract. Als ze het toch kunnen garanderen dan kunnen ze dat ook mooi op papier zetten. Mocht je plots arbeidsongeschikt raken oid dan sta je met een 32 uur contract een stuk beter.

[ Voor 29% gewijzigd door Woy op 08-07-2008 12:21 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:17
TS (ik dus) heeft een nieuwe baan!!! :D _/-\o_
Meer uren, meer per uur en meer inbreng in het werk...
Problem solved... >:)
Pagina: 1