Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dot-Matrix aansturen via PC

Pagina: 1
Acties:

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 16:22
Goedemiddag!

Ik zag een leuke SK actie met daarin dotmatrix'en, hier zit verder geen controller bij ofzo.
Het leek mij leuk om deze zelf te gaan aansturen via mijn PC. Mijn EL wetenschappen zijn niet zo zeer hoog, daarom leek het mij ook leuk om deze hiermee op te krikken.

Hier een pinout van zo'n dot-matrix:

Afbeeldingslocatie: http://pic19.picturetrail.com/VOL1054/6191091/12062399/273516870.jpg

Ja, ik heb de search gebruikt alleen hier werd ik niet veel wijzer van.

Ik begrijp dus dat dit mij wel wat geld gaat kosten en dat is niet erg :)

Ik zou dan bijvoobeeld 4 6cm bij 6cm 8 x 8 dots aan willen sturen en hier wat leuke tekst op weergeven en wat leuke dingen mee doen.

Maar hoe? :)

Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is en jullie mij verder kunnen helpen.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Via welke poort van je PC wil je ze aan gaan sturen? De parallelle, de seriële, USB, of...
De elektronica om je display heen zal in elk geval gaan bestaan uit een voeding, voorschakelweerstanden voor de display's, drivers voor de kolommen, drivers voor de rijen, en een zut schuifregisters.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Niet zo gek dat je er weinig over kunt vinden, want het is gewoon zomaar "even" aansturen.

Je begint met de PC, daarop moet je een stukje software fabriceren wat de data (welke data?) verstuurt over je poort. Zoals hierboven al aangegeven, welke poort?
Vervolgens een stukje elektronica wat dat signaal omzet naar wat bruikbaars voor een uC (bijv. een max232 als je de seriele poort gebruikt). Daarachter het uC waar ook het meeste werk in zal zitten, want ook deze moet je programmeren. Die moet namelijk de data uitlezen, en vervolgens op de juiste manier interpreteren en uitsturen. En daarna dus nog een schuifregister met bijv. een 4017 en een stel andere onderdelen om het geheel werkend te maken. Wat dat betreft is het denk ik te hoog gegrepen om dit als project je te doen om ervaring te krijgen.
Ga eerst eens info opzoeken over het programmeren van uC's dan kom je ook vanzelf info tegen over multiplexen, en dan kun je alvast iets stand alone bouwen. Daarna kun je op je gemakkie iets gaan bouwen wat communiceert met de PC.

• t1mmy
TommyboyNL schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:36:
Via welke poort van je PC wil je ze aan gaan sturen? De parallelle, de seriële, USB, of...
De elektronica om je display heen zal in elk geval gaan bestaan uit een voeding, voorschakelweerstanden voor de display's, drivers voor de kolommen, drivers voor de rijen, en een zut schuifregisters.
Aangezien parallelle al bezet is door mijn race stuur valt die al af. Seriële is een optie en usb zou nog leuke zijn alleen lijkt mij ook moeilijker.
Als ik er achter kom hoeveel Ohm weerstanden ik nodig heb voor de led's bestel ik die ook wel gelijk mee(dit bedoel je toch met voorschakelweerstanden?)

Als jullie mij de benodigdheden gedetaileerd kunnen vertellen bestel ik die allemaal wel mee zodat ik zsm kan beginnen :)

Hoe zit het eigenlijk met de scripting?
_ferry_ schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:42:
Niet zo gek dat je er weinig over kunt vinden, want het is gewoon zomaar "even" aansturen.

Je begint met de PC, daarop moet je een stukje software fabriceren wat de data (welke data?) verstuurt over je poort. Zoals hierboven al aangegeven, welke poort?
Vervolgens een stukje elektronica wat dat signaal omzet naar wat bruikbaars voor een uC (bijv. een max232 als je de seriele poort gebruikt). Daarachter het uC waar ook het meeste werk in zal zitten, want ook deze moet je programmeren. Die moet namelijk de data uitlezen, en vervolgens op de juiste manier interpreteren en uitsturen. En daarna dus nog een schuifregister met bijv. een 4017 en een stel andere onderdelen om het geheel werkend te maken. Wat dat betreft is het denk ik te hoog gegrepen om dit als project je te doen om ervaring te krijgen.
Ga eerst eens info opzoeken over het programmeren van uC's dan kom je ook vanzelf info tegen over multiplexen, en dan kun je alvast iets stand alone bouwen. Daarna kun je op je gemakkie iets gaan bouwen wat communiceert met de PC.
Hmm als ik het zo zie is het inderdaad nog moeilijker dan ik dacht. Voor het programeren van die ic's heb je zeker speciale toosl nodig?

Ik denk dat ik er toch maar van af zie.. :P

En zoiets dan:
http://www.baco-army-goods.nl/product_1244.html
?

Daar zit al een groot deel van de electronica op toch?

[ Voor 45% gewijzigd door t1mmy op 07-07-2008 22:47 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Op die dot-matrix panelen van baco zit de driver-elektronica al, dat zijn de drivers en de schuifregisters voor de rijen en kolommen (meest gebruikte manier van aansturen matrixen is rij inschuiven, kolom activeren, kolom uitschakelen, volgende rij inschuiven,.... ).
Je blijft echter met de "intelligentie" die ontbreekt, je moet zelf iets maken dat de rijen serieel inschuift en de kolommen afloopt, dat gaat het eenvoudigst met een µC. Interrupts zijn redelijk essentieel hierbij, als je je beeld aan wil kunnen passen.
Moeilijkheidsgraad is niet onoverkomenlijk, maar je moet je even serieus inlezen in de werking van de µC van jou keuze, en een programmer ervoor lenen/kopen/maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bart0l0meus
  • Laatst online: 04-11-2022
Als je nog niet weet hoe je de voorschakelweerstand moet berekenen, dan zou ik dit project eens snel afblazen en mss beginnen met 8 ledjes.
Geloof mij, wat jij wilt is echt niet zo makkelijk als je denkt!
zeker het omgaan met multiplexen en schuifregister in combinatie met ucontrollers programmeren is al een aardig opgave als beginner.
Begin bij je niveau, bij 1 ledje met ucontroller aansturen, hierna 8 ledjes, hierna 8 ledjes via pc.
vergeet niet dat je ook de nodige c kennis moet hebben en dat men zich ook moet verdiepen in de computer taal zoals C++, want je zal ook een programma moeten schrijven voor je computer!

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

• t1mmy
Hmm jammer, is toch nog moeilijk dan ik dacht.

Dan zie ik er maar van af.

Verwijderd

Als je wat wilt spelen op een simpele manier, experimenteren: http://www.elektor.nl/art...uisitiekaart.272363.lynkx
Pagina: 1