Gigabit netwerkkaart aanschaf criteria

Pagina: 1
Acties:

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
Ik wil mezelf een gigabit netwerkkaart aanschaffen voor mijn desktops. Ik lees echter op verschillende plaatsen dat de bandbreedte van de PCI bus de throughput van deze kaart sterk kan beperken. Klopt dit?

Zijn er nog andere dingen waarmee ik moet rekening houden om het maximum uit mijn kaart te halen?

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Hoe is je netwerk opgebouwd? Kabels, router/switches enz.
Wat is je bron/doel(waar ga je van lezen/ naar schrijven)?

Jouw naam in onder mijn Post

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

PCI bus is idd. niet optimaal voor gigabit, schijnt dat de cap op ~500mbit ligt (Heb even geen bronnen).

Kaartjes met Intel of Marvell chipset zijn over het algemeen goed, Realtek spul eet meestal wat meer CPU en heeft een lagere throughput. Pak zo'n Intel kaartje van 2 tientjes en je zit goed.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Klopt, maar 't is niet alsof je daar onderuit gaat komen zonder andere pc's te kopen...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:55

3DDude

I void warranty's

PCI 64-bit/33 MHz 2133 Mbit/s 266.7 MB/s
PCI 32-bit/66 MHz 2133 Mbit/s 266.7 MB/s
1 GBit = 1000 Mbit/s /8 = `125MB/s
verder moet je een leuk setje hardeschijven in raid hebben aan beide kant van je gigabit lan wil je dit halen als je bestanden bijv wilt overpompen..

*EDIT: de traagste pci bus is 1067mbit / dus 133MB/s dit is dus zowieso meer dan 1000mbit/s dus moet dat volgens mij geen problemen veroorzaken?

[ Voor 21% gewijzigd door 3DDude op 07-07-2008 21:23 ]

Be nice, You Assholes :)

• BHQ

BHQ

Yeah, theoretisch zou het heel fijn en leuk kunnen. In de praktijk wordt de gigabit speed -niet- gehaald. Niet dat de gemiddelde HDD dat überhaupt kan bijbenen.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
dat was snel

De PCI bus moet het theoretisch dus wel halen. De vraag wordt dan overhead en contention.
Moeten alle apparaten concurreren voor bandbreedte?
(Heb beide tot mijn beschikking maar prijs van PCI vs PCIe kaarten scheelt).

Dat de throughput ook afhangt van de de andere hardware in je pc had ik al door.
De bedoeling van mijn vraag was echter te peilen naar de invloed van de keuze van een kaart en daarmee verbonden de bus.

[ Voor 9% gewijzigd door redfox314 op 07-07-2008 22:01 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als je kiest voor goede (!) PCI netwerkkaarten, Gbit, dan zit je wel goed (als je een goede switch hebt). Je HDD's kunnen de snelheid inderdaad niet bijbenen, en je mag blij zijn met 40 MB/sec. Dit trekt je PCI bus wel :)

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
Kweet neit hoe dat in z'n werk gaat, maar volgens mij moet je ook nog ondersteuning hebben voor jumboframes.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Moet niet, mag. Maar elke zichzelfrespecterende kaart heeft dat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je moet kijken naar offloading capaciteiten dat scheelt namelijk ook nogal wat in je CPU belasting. Sommige NICs hebben speciale chips waardoor ze een deel van de de TCP stack zelf kunnen afhandelen. Dit scheelt dan weer in verkeer tussen je NIC en de CPU bijvoorbeeld.

• BHQ

BHQ

redfox314 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:00:
Moeten alle apparaten concurreren voor bandbreedte?
Alles wat op de PCI-bus hangt (dit kunnen afaik ook bijv. onboard netwerkkaartjes zijn) 'cuncurreert' qua bandwidth idd.
Elke gigabit switch is schijnbaar in staat de volle wirespeed te halen.
crossbar

[ Voor 38% gewijzigd door BHQ op 08-07-2008 08:42 ]

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-03 20:07
zorg ervoor dat je een gbit kaart neemt met eigen processor anders ga je een idioot hoge cpu load zien als je bestanden aan het overpompen bent dit vergeten veel mensen vaak ook.

goedkoop = duurkoop

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Anders een Intel PRO/1000PT. PCI-e X1, en lage cpu load. Heb er hier ook eentje draaien, eurotje of 30.

Hier stond een dode link.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

strandbal schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 20:23:
Anders een Intel PRO/1000PT. PCI-e X1, en lage cpu load. Heb er hier ook eentje draaien, eurotje of 30.
Heb ik hier ook (3 stuks), lekkere kaartjes idd :)
De GT versie is PCI trouwens.

Maargoed, op PCI zit je met de rest van je apparatuur die ook bandbreedte gebruikt. Je soundkaart bijvoorbeeld, of je IDE controller.
Theoretisch is PCI snel genoeg, maar ivm overhead en concurentie haal je het absoluut nooit. Daarnaast zijn je HDD's normaliter te traag om het bij te houden. Als je een RAID0 array hebt kan je nog wel eens voldoende snelheid hebben.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-03 15:55

MrScratch

I am rubber, you are glue

Dat je het maximum niet gaat halen is natuurlijk van belang. Echter wat vooral belangrijk is, is de vraag of je wel verbetering gaat halen ten opzichte van 100Mbit. Daarmee haal je max 8MB/sec ofzo.

Stel je weet met 1Gbit over PCI een factor 3 winst te behalen, dus 24MB/sec, dan zou ik dat al een hele verbetering vinden en is het de investering waard ook al haal je "slechts" 300Mbit ipv 1Gbit.

Look behind you! A three headed monkey!

Pagina: 1