[P5N32 & E6600]Krijg 'm maar niet stiller (CPU fan)

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:17
Heb dus al een jaar of twee een zelfsamengestelde PC, bevat een asus P5n32 sli premium wifi ap edition (mondjevol he...) met een C2D E6600 (non OC), draait op 2.4Ghz.

Nu krijg ik dat kreng van een CPU fan maar niet stiller, ik heb al speedstep aangezet en alles wat ik kan bedenken, maar ik vind het niet. de CPU fan (boxed) draait continu aan een snelheid van 2700/2800 rpm.

Hoe kan ik 'm nu eindelijk wat stiller krijgen, want load of geen load, hij blijft lekker hard zoemen...

En de temp's blijven constant rond de 34-42 graden...

Verwijderd

Qfan?
Of een andere bios optie zoals CPU PWM fan control.
Het moederbord en de CPU fan zijn alle twee vier pins trouwens?

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 21:24 ]

• HyperBart
Heb ik ook wat mee gegoocheld, op silent gezet, geen soelaas...
Of een andere bios optie zoals CPU PWM fan control.
daar heb ik niets van gevonden
Het moederbord en de CPU fan zijn alle twee vier pins trouwens?
Jup !

Verwijderd

Heb je het nieuwste bios al?

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 22:33 ]

• HyperBart
Ging ik nu net even testen. Blijf je standby ;) ?

• HyperBart
Geen nieuws onder de zon... Heb 'm even geupdated, oude bios was dik jaar oud, en nog steeds niets... Blijft even hard draaien...

Verwijderd

Heb je de fan al eens op een andere PC getest of een andere fan op je huidige mobo?
De fan zou namelijk ook niet goed kunnen werken of er zit misschien een draadje los van PWM om maar eens iets te noemen. ;)

Edit: en twee keer achter elkaar posten hoeft natuurlijk ook niet, we zullen je niet vergeten hoor. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 22:55 ]

• HyperBart
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:47:
Heb je de fan al eens op een andere PC getest of een andere fan op je huidige mobo?
De fan zou namelijk ook niet goed kunnen werken of er zit misschien een draadje los van PWM om maar eens iets te noemen. ;)
Damn ! zit jij in mijn hoofd of zo :D

Ging net even de fan van me server halen, althans, ik ging de server er even langs leggen en kijken hoe ver ik kan geraken met het draadje van het fannetje... (heb een vleugeltje van de veiligheidssticker/warranty stickker op de kern van de intel fan even opgetilt, daar leek me alles goed gesoldeerd te zitten van mijn pc... Nu even fan halen van server/server halen...

Keep you posted

• HyperBart
Korte test lijkt me te geven dat de server cpu fan trager/stiller draait...

Ik ga ze nu wisselen (dus echt plaatsen en wisselen), en eens zien hoe server er mee omgaat... en de game pc met de nieuwe fan van de server...

• HyperBart
Een triple post, maar leek me wel gerechtvaardigt:

Het gaat idd een heel stuk stiller daar nu! CPU fan draait nu op 1900 rpm, dus denk dat het idd aan de regeldraad ligt van de andere CPU...

Server zal nu wel heel wat luidruchtiger zijn, maar die hoor ik niet, want die staat op pa zijn werkkot ;)

Verwijderd

HyperBart schreef op maandag 07 juli 2008 @ 23:10:
Een triple post, maar leek me wel gerechtvaardigt:
Denk niet dat elk modje het daar mee eens is. ;)
Het gaat idd een heel stuk stiller daar nu! CPU fan draait nu op 1900 rpm, dus denk dat het idd aan de regeldraad ligt van de andere CPU...
Maar zit er ook werkelijk verschil in stress en idle? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die fan standaard al langzamer draait. ;)

• HyperBart
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 23:13:
[...]

Denk niet dat elk modje het daar mee eens is. ;)

[...]

Maar zit er ook werkelijk verschil in stress en idle? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die fan standaard al langzamer draait. ;)
Ik doe nu exact hetzelfde, dus zoals normaal gewoon wat surfen en pfdje openen en hij draait echt stiller, terwijl met de oude fan hij zat te blazen gelijk gek...

Temp is wel wat hoger, maar dat is normaal dan...

Verwijderd

HyperBart schreef op maandag 07 juli 2008 @ 23:55:
[...]

Ik doe nu exact hetzelfde, dus zoals normaal gewoon wat surfen en pfdje openen en hij draait echt stiller, terwijl met de oude fan hij zat te blazen gelijk gek...

Temp is wel wat hoger, maar dat is normaal dan...
Ik bedoel eigenlijk dat bij sommige fans de maximale RPM lager licht sommigen zullen op 12 volt gewoon langzamer draaien dan anderen. Dus het zou ook heel goed kunnen dat ook deze fan full speed draait, maar dat dit alleen een stuk langzamer is dan de andere fan. ;)
Pagina: 1