Centraal adresboek voor persoonlijk gebruik?

Pagina: 1
Acties:

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Mijn vriendin en ik hebben beide een Mac en gaan ook beide een iPhone 3G halen. Als we die hebben zou het erg prettig zijn als we ook (eindelijk) een fatsoenlijk centraal adresboek zouden hebben. Op dit moment hebben we alle twee onze eigen Addressbook.app maar 70% van onze contacten komen exact overeen. Het zou dus wel zo handig/netjes/praktisch zijn als we dat centraal zouden kunnen houden. Als m'n vriendin dan het werk nummer van een gezamelijke kennis/vriend toevoegt is het prettig als ik dat nummer ook kan gebruiken.

Zijn hier oplossingen voor? Enige dat ik zo kan bedenken is LDAP maar Addressbook kan daar alleen uit lezen, wijzigen moet dan via een aparte client of web interface. Dat is nu wel te doen (vanaf de Macs) maar vanaf de iPhone verre van optimaal.

Ik zoek overigens naar iets dat ik lokaal op m'n (Linux) server kan draaien. Iets als Plaxo is leuk maar uit privacy overwegingen geen optie.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Misschien is dit iets?

Zoef

• bartvb
Het probleem met .Mac achtige oplossingen is dat het allemaal single-user is, zoals helaas bij zoveel dingen bij Apple. Idealiter deel ik ook m'n iPhoto en iTunes libraries :\

.Mac voor addressbook is een soort van backup functie (voor zover ik weet), heeft voor mijn doel dus wat te weinig functionaliteit. Los daarvan moet ik toch eens gaan kijken naar dat dotmac project, aantal andere dingen lijken wel erg interessant te zijn :)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

En deze?

Zoef

Verwijderd

MobileMe is de vervanger van .Mac (tenminste over een paar dagen).
Volgens mij kun je hiermee wel met meerdere computers en iPhone's een adresboek synchroniseren.

• bartvb
Hmm, dat Address-o-sync ziet er heel erg interessant uit. Jammer dat het niet server based is maar je kan niet alles hebben. Thanks! Lijkt erop dat ik vooral wat te moeilijk zat te denken :)

Robbert: MobileMe draait helemaal bij Apple en daar zit ik niet op te wachten uit privacy overwegingen. Vraag me ook heel hard af of je nu idd meerdere users naar 1 repository kan laten syncen.

[ Voor 13% gewijzigd door bartvb op 07-07-2008 21:13 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

bartvb schreef op maandag 07 juli 2008 @ 21:13:
Robbert: MobileMe draait helemaal bij Apple en daar zit ik niet op te wachten uit privacy overwegingen.
Want je denkt dat Apple dan jouw contacten gaat opbellen om te zeggen dat je vriendin vreemd gaat?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
CyBeR schreef op maandag 07 juli 2008 @ 21:15:
[...]

Want je denkt dat Apple dan jouw contacten gaat opbellen om te zeggen dat je vriendin vreemd gaat?
weten ze dat dan :P ?

Jouw naam in onder mijn Post

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 15:51
Het is bij apple waarschijnlijk toch allemaal encrypted, ik zou me er niet zo een zorgen over maken.

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• bartvb
Dat Apple die gegevens heeft is op zich niet zo'n probleem. Dat medewerkers van Apple er bij kunnen wordt ik al minder blij van, dat overheidsdiensten er bij kunnen is geen prettig idee en dat Apple fouten kan maken waardoor al m'n adresgegevens op straat komen liggen wordt ik al helemaal niet blij van.

@The Dud3: Lijkt me onwaarschijnlijk als ze een iDisk aanbieden die alles dat je op je iDisk zet unencrypted over internet stuurt :)

Maar goed, een discussie over privacy wel/niet belangrijk vinden lijkt me hier niet zo op z'n plaats :)

[ Voor 14% gewijzigd door bartvb op 07-07-2008 21:26 ]

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Interessant probleem. Ik kwam het volgende tegen: http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=02/08/20/2132243

Een beetje in lijn met dat artikel: is het niet mogelijk de data van Address Book (dus de files in ~/Library/Application Support/AddressBook) in sync te houden? Ik kan zo snel geen heel erg nette oplossing bedenken om dat te doen, maar wellicht dat je iets kunt experimenteren met een WebDAV mount en symlinks in jullie home dirs.

edit:
Mwah. Na nog eens nadenken is dit eigenlijk niet echt een mooie oplossing. Als ik de tijd zou hebben zou ik kijken of ik iets met een LDAP server en vCard export zou kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door froggie op 07-07-2008 23:10 ]

• bartvb
Hmm, dit is ook nog een oplossing. Niet open source helaas maar lijkt wel bruikbaar:

http://www.addressbookserver.com/

werkt via een LDAP server.

Zie nu pas dat je via .Mac idd wel je adresboek kan delen. Hmm. Misschien toch maar eens naar dat dotmac project kijken...

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Je zou ook nog kunnen kijken naar dingen als Plaxo of Soocial. Die zijn weliswaar bedoeld voor "single user" gebruik in combinatie met een sociaal netwerk, maar als je op beide macs dezelfde user instelt kunnen ze ook prima dienen om je adresboek in sync te houden :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 16:22

Thyzz

-=leeg=-

Je kan zelfs synchroniseren met Google contacts (als je bijvoorbeeld een google apps account hebt)
Er is een hack om je Mac te laten denken dat je een iPhone hebt (mocht je die niet hebben) en dan krijg je in je Address Book de optie om dus te synchroniseren met Google Contacts
http://lifehacker.com/393...t-an-iphone-or-ipod-touch

Maar aangezien jullie van plan zijn om een IPhone te kopen zou dit dus automatisch moeten kunnen

5325wp

• bartvb
Alleen werken die applicaties niet lokaal en zit je dus met privacy issues (hoewel Soocial een erg cool NL bedrijf is :D).

Ik zit met hetzelfde probleem voor de kalender en kwam even uit bij Zimbra, ziet er erg leuk uit, CalDAV support, adresboek syncen, etc. Probleem is echter dat de iSync connector alleen bij de (dure) Network Edition zit en niet bij de Open Source edition :\

Alternatief is o.a. de CalDAV server van Apple zelf maar die is redelijk beperkt als je hem niet samen met LDAP gebruikt. Misschien dus toch maar eens kijken of ik een fatsoenlijke LDAP install neer kan zetten. Met een beetje geluk kan ik dan ook gebruik maken van Portable Home Directories en het delegeren van agenda's.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

bartvb schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:05:
Alleen werken die applicaties niet lokaal en zit je dus met privacy issues (hoewel Soocial een erg cool NL bedrijf is :D).
Tsja, als je zo slecht van vertrouwen bent moet je eigenlijk überhaupt geen gebruik maken van on line diensten. Soocial heeft iig best een nette privacy policy, waarin ze best duidelijk zijn over het feit dat "your personal information is yours". Als je bijvoorbeeld je account delete, wordt deze ook echt verwijderd itt bijvoorbeeld Google.

micheljansen.org

• bartvb
Klopt, daar maak ik me ook niet zoveel zorgen over. Waar ik meer mee zit is dat de opsporingsdiensten in NL steeds meer bevoegdheden krijgen en vooral ook dat ik geen controle heb over de beveiliging als die gegevens allemaal bij een 3e partij staan. Nog vervelender is dat deze gegevens niet perse mijn gegevens zijn, het zijn ook een berg persoonsgegevens van mijn vrienden, familie en zakelijke contacten. Dan is het wel zo netjes om daar zorgvuldig mee om te gaan.

• bartvb
Interessant:

http://www.roughlydrafted...s-on-exchange-sharepoint/

Maar een Xserve kopen dus :P

Of op zoek naar een CardDAV server. Volgens dat artikel gaat Apple het e.e.a. vrijgeven onder een OS licentie, dat zou erg leuk zijn.

• spazmaster
  • Laatst online: 13-11-2025
zo, even mijn oude tweakers account ophalen.

Als één van jullie een invite nodig heeft voor Soocial, mail me dan op daniel at soocial.com
en dan regel ik het even.

Ik wil één ding zeggen, Soocial zal nooit gegevens af staan aan een overheid van welk land dan ook.
We zullen het tot een rechtszaak laten komen of whatever, maar privacy is heilig voor ons.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

spazmaster schreef op maandag 14 juli 2008 @ 14:43:
zo, even mijn oude tweakers account ophalen.

Als één van jullie een invite nodig heeft voor Soocial, mail me dan op daniel at soocial.com
en dan regel ik het even.

Ik wil één ding zeggen, Soocial zal nooit gegevens af staan aan een overheid van welk land dan ook.
We zullen het tot een rechtszaak laten komen of whatever, maar privacy is heilig voor ons.
Ik heb eventjes snel jullie site doorgenomen maar ik zie niet direct waar jullie inkomsten uit genereren? De site is volledig reclamevrij en er wordt nergens iets gerept over abonnementskosten.

.

• spazmaster
We zullen over een tijdje een "pay-what-you-want" model gaan introduceren.
Het is een subscription service maar je zelf bepaalt hoeveel je wilt betalen.
Dus ook niks.
We willen betalende gebruikers wel op de één of ander manier belonen.

Er zijn voor ons nog andere manieren/plannen om revenues te generen maar daar ga ik nog even niet op in :)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

offtopic:
misschien is er wel interesse voor een soocial topic? Ik vind het zelf in ieder geval wel leuk dat er ook mensen van het soocial team hier rondlopen en ik denk dat er best wel wat interessante dingen uit zouden kunnen komen. In ieder geval lijkt dit me niet het juiste topic daarvoor en ben ik zelf te lui om een nieuw topic te openen :+

micheljansen.org

• spazmaster
goed idee! Ik kan wel bijdragen vanuit Soocial's kant en zorgen dat tweakers gasten invites krijgen om Soocial te testen. Let wel Soocial is nog in beta, dus maak voor de zekerheid een backup van je adressenboek!
Mocht een topic aangemaakt worden dan kunnen je me via twitter een seintje geven
@danielspronk

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:05
hmm, interresante optie dat Soocial,
lijkt me een stuk betere integratie dan Funambol etc.
heb nu op 2/3 locaties allemaal verschillende adresboeken

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Pagina: 1