Intel Pentium 4 vs AMD Athlon 1900+

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-04 11:16
Deze vraag is hier volgens de search nog niet gekomen - wat me trouwens verbaast - dus stel ik 'm even hier. De vraag is simpel, maar het antwoord waarschijnlijk niet namelijk; welke processor is nu het snelst ?

De Intel P4 @ 2.4 Ghz

Veld Waarde
CPU-Eigenschappen
CPU Type Intel Pentium 4, 2400 MHz (18 x 133)
CPU Aanduiding Northwood, A80532
CPU stepping B0
Instructieset x86, MMX, SSE, SSE2
Origineel kloksnelheid 2400 Mhz
Min / Max CPU Multiplexer 18x / 18x
Engineering Sample Nee
L1 Trace Cache 12K Instructions
L1 Data-cache 8 KB
L2 Cache 512 KB (On-Die, ECC, ATC, Full-Speed)

CPU Technische Informatie
Verpakkingstype 478 Pin uPGA
Verpakkingsformaat 3.50 cm x 3.50 cm
Transistoren 55 miljoen
Procestechnologie 6M, 0.13 um, CMOS, Cu, Low-K
Verpakkingsoppervlak 146 mm2
Core Spanning 1.475 - 1.55 V
I/O Spanning 1.475 - 1.55 V
Typische prestatie 38.7 - 89.0 W (Afhankelijk van de kloksnelheid)
Maximale prestatie 49 - 109 W (Afhankelijk van de kloksnelheid)

Of een AMD 1900+ processor ?
Hiervan is geen logje - uit Everest -.

Google wilt ook niets zeggen :?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een 1900+ staat ongeveer gelijk aan een P4 1.8-2GHz, een 2.4GHz P4 zou dus wel wat sneller moeten zijn.

[edit]
Dat een "1900+ vs 2.4 P4" query niets teruggeeft kan ik me voorstellen, maar even zoeken naar een review voor een 1900+ en 1 voor een P4 2.4 is niet zo moeilijk. Vaak worden wel de standaard benchmark tools gebruikt bij een review en dan kan je het alsnog aardig vergelijken.

[ Voor 58% gewijzigd door AtleX op 07-07-2008 19:49 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Mwoah... de Athlon (?) 1900+ is wat langzamer dan de 2.4Ghz P4.

Met games zul je dat misschien niet 1-2-3 merken, maar met bijvoorbeeld videobewerking is de 2.4Ghz aanzienlijk sneller.

Overigens had je ook wel kunnen zoeken op een 'cpu comparison chart' plus de benchmarksituatie, bijvoorbeeld 'pcmark' :)
AtleX schreef op maandag 07 juli 2008 @ 19:48:
Een 1900+ staat ongeveer gelijk aan een P4 1.8-2GHz, een 2.4GHz P4 zou dus wel wat sneller moeten zijn.

[edit]
Dat een "1900+ vs 2.4 P4" query niets teruggeeft kan ik me voorstellen, maar even zoeken naar een review voor een 1900+ en 1 voor een P4 2.4 is niet zo moeilijk. Vaak worden wel de standaard benchmark tools gebruikt bij een review en dan kan je het alsnog aardig vergelijken.
Oei, let op.. de AMD Athlon 1800+ is wel degelijk een stuk sneller dan een Pentium 4 1.8Ghz... de Pentium 4 zat toen nog op de 'Williamette'... en AMD maakte daar gehakt van met z`n 1800+ :)

Intel kon pas met de Northwood weer goed mee doen aan het geweld.. Die kwamen vanaf de 2+Ghz.

[ Voor 55% gewijzigd door Michael Knight op 07-07-2008 19:53 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:48
Daarnaast bestaat er geen Athlon 1900+, maar wel een Athlon XP 1900+

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Benches gecheckt? Bij THG struikel je erover...

En 'het snelst' hangt natuurlijk af van de situatie.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
FileNox schreef op maandag 07 juli 2008 @ 19:47:
Deze vraag is hier volgens de search nog niet gekomen - wat me trouwens verbaast - dus stel ik 'm even hier. De vraag is simpel, maar het antwoord waarschijnlijk niet namelijk; welke processor is nu het snelst ?
Antwoord is simpel: de P4
Google wilt ook niets zeggen :?
Oh? Tegen mij wilde google nog wel praten, ben je soms vergeten een kaart voor z'n verjaardag te sturen?
http://www23.tomshardware.com/cpu_2004.html

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-04 11:16
Deze pc zal vooral gebruikt worden voor allround computeren + wat gamen :)
Dus de P4 is sneller ?
Ik zal eens zoeken naar benchmarks

Verwijderd

AtleX schreef op maandag 07 juli 2008 @ 19:48:
Dat is een assumption die iedereen vaak lijkt te maken. Hier is niets van waar.

Die rating slaat op een Athlon op 1.8GHz, en niet een Intel Pentium 4 @ 1.8GHz. Dat in de praktijk die procs sneller waren dan de Intel Pentium 4's is natuurlijk wel waar, maar die vergelijking kan je zo niet maken.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik weet hoe het rating systeem werkt, daarom zeg ik ook ongeveer. ;)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

AtleX schreef op maandag 07 juli 2008 @ 19:58:
Ik weet hoe het rating systeem werkt, daarom zeg ik ook ongeveer. ;)
En toch maak je nog een kromme vergelijking,

Anyway, de 2,4 GHz is denk sowieso sneller, alleen verwacht hier geen top games meer mee te spelen daar begint deze CPU zo'n beetje bottom line voor te worden.

Plus wat wilde je uitgeven aan beide systemen? Een E2180 zou namelijk al stukken sneller zijn en ook zeer goedkoop

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 22:59 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:08
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:58:
[...]

En toch maak je nog een kromme vergelijking,

Anyway, de 2,4 GHz is denk sowieso sneller, alleen verwacht hier geen top games meer mee te spelen daar begint deze CPU zo'n beetje bottom line voor te worden.

Plus wat wilde je uitgeven aan beide systemen? Een E2180 zou namelijk al stukken sneller zijn en ook zeer goedkoop
Exact, overweeg een upgrade setje. Neem iets van een 4400+ X2, of een Intel Dualcore E2xxx of zelfs een E4xxx, voor mobo, ramp, gpu en proc heb je voor 200 euro. Hier kan je beter meer vooruit dan het 'uitzitten' van een P4. Neem aan dat je geen GPU nodig hebt, ben je zelfs klaar voor 150 eur.

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 07-07-2008 23:05 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:57

Thandor

SilverStreak

Deze vraag is hier volgens de search nog niet gekomen - wat me trouwens verbaast - dus stel ik 'm even hier.
Eigenlijk is dat niet zo verbazend ;). GoT is niet het forum voor kant- en klare oplossingen ofwel enig eigen zoekwerk is gewenst. Sterker nog, GoT is oorspronkelijk niet ontworpen als hardware review site waar wél kant- en klare resultaten te vinden zijn :o.

Hoe zijn deze kant- en klare resultaten te vinden? Heel simpel: Google - pentium 4 2.4 benchmark. De tweede hit brengt mij bij TechReport en daar staan benchmarks van het 2.4GHz 'Northwood' model met zowel DDR-SDRAM als RDRAM geheugen (Kijk even welk geheugen er in de systemen zit, de processor is immers niet de enige factor die snelheid bepaald). Ter vergelijking staan er andere Pentium 4 en Athlon XP processoren tussen. De 1900+ staat er inderdaad niet tussen; de 1800+ en 2000+ wel. Jouw 1900+ zit daar precies tussen dus kun je alsnog conclusies trekken :). Als ik verder kijk met Google kom ik nog meer resultaten tegen, genoeg stof om mee verder te gaan dus.

Anyhow, dit is dus zelf-zoek werk waardoor dit topic overbodig wordt en dus op slot gaat.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.