Goedkope omzetter DVI + SPDIF ==> HDMI

Pagina: 1
Acties:

• Jean-Paul Bidet
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:02
Ik heb sinds kort een Panasonic TH-42PZ85 die ik met mijn PC, die 15 meter verder staat, wil verbinden. Dit wil ik met name om HD MKV files te kunnen bekijken.

Nu wil ik het DVI videosignaal van mijn videokaart (8800 GTX) combineren met het SPDIF signaal van mijn geluidskaart (X-fi extreme) zodat deze via een HDMI kabel richting mij TV kan gaan. Dit is mogelijk via een behoorlijk aantal omvormers die je online kan kopen, het probleem is alleen dat deze behoorlijk prijzig zijn (>120 euro).

Bijvoorbeeld:
http://www.hdstep.com/ATL...NVERSION-BOX-p-16588.html
http://www.copperbox.com/Audio-Authority-1311-p/1311.htm
http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=3570

Nu ben ik opzoek naar een goedkoper product wat via HDMI:
  • het signaal met geluid weergeeft op max 1080p
  • audio op zo'n hoog mogelijke kwaliteit door geeft (bv DTS)
Zijn er Tweakers hier die een goede suggestie hebben. Ik wil voor de duidelijkheid niet twee kabels laten lopen van mijn PC richting de TV.

Alvast bedankt.

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 16:46
Dit zou in principe gewoon moeten kunnen zonder kastje, DVi en SPDIF kun je direct over HDMI verzenden. Alleen weet ik niet of er kabels voor bestaan.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Tha Ra schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 08:45:
Dit zou in principe gewoon moeten kunnen zonder kastje, DVi en SPDIF kun je direct over HDMI verzenden. leen weet ik niet of er kabels voor bestaan.
Dat was ook mijn eerste gedachte; hdmi = dvi + spdif. Toch???

Je zou zeggen dat dat soort kabels moeten bestaan; in ieder geval bestaan er verloopkabels van dvi naar hdmi.

@TS: heb je al gegoogled?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• nftk
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 19:45
Ik zou gewoon dit nemen:

http://www.nierle2.com/nl...le_HDMI_op_DVI,_10_m.html

Dit moet ook gewoon werken.
HDMI is digitaal dus ook geluid.

Verwijderd

@ nftk

Je DVI kaart verstuurt geen geluid. De topicstarter wil een kabel ,et aan de ene kant DVI+SPDIF en aan de andere kant HDMI

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:02

Neoz

Neoz & Hobbes

Belkin heeft een DVI HDMI adapter, welke zo'n 10 euro kost, misschien heb je daar al iets aan ?

http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=200514

Serve The Humanity , Be Server

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:59
Neoz schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:12:
Belkin heeft een DVI HDMI adapter, welke zo'n 10 euro kost, misschien heb je daar al iets aan ?

http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=200514
8)7

Zelfde als hierboven, nog steeds geen geluid via de kabel.
Je zou een 9800GX2 (of een andere kaart met HDMI) kunnen kopen, maar dan is zelfs zo'n kastje goedkoper :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Jean-Paul Bidet
Het probleem is idd zoals Jim423 aangeeft dat er via DVI geen geluid wordt doorgegeven, ik zal dus het DVI signaal moet combineren met het geluid uit mijn geluidskaart (SPDIF). Om dit te combineren kan ik verschillende "kasjes" kopen die dit doen, het probleem is alleen dat deze te duur zijn in mijn ogen. En om nou mijn 8800 GTX te vervangen......

Ik vind trouwens zojuist wel een goedkoper alternatief, maar het lijkt erop dat de geluidskwaliteit hier matig wordt doorgegeven:
http://www.cableuniverse....io-to-HDMI-Converter.html

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je zou, als je een slot over hebt, een drie tientjes kostende extra videokaart kunnen aanschaffen, zoals de Sapphire HD 3450. Volgens de afbeelding heeft hij het niet, maar de specs vermelden het wel:
HDMI with 5.1 surround sound audio
(...)
HDMI output support
* Supports all display resolutions up to 1920x1080
* Integrated HD audio controller with up to 2 channel 48 kHz stereo or multichannel(5.1) AC3 enabling a plug-and-play cable-less audio solution

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-04 10:19
Je hebt een graka nodig die via z'n DVI poort HDMI beeld + geluid uitstuurt. Die mogelijkeheid zit idd niet op je 8800 GTX , wel op de nieuwste Ati HD48xx serie. (en dacht ik dus ook op de HD38xx serie)

Convertors zijn idd behoorlijk duur. Voor iets meer dan 120 euro heb je zo al een HD4850 :)
Dan kan je trouwens wel gelijk 7.1 kanaals geluid doen itt 5.1 kanaals.
Jean-Paul Bidet schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:38:
...
Ik vind trouwens zojuist wel een goedkoper alternatief, maar het lijkt erop dat de geluidskwaliteit hier matig wordt doorgegeven:
http://www.cableuniverse....io-to-HDMI-Converter.html
Ja daar heb je dus eigenlijk niets aan: "Unfortunately this product will not output Dolby Digital audio."

Dan kan je beter deze nemen:
http://www.cableuniverse....nt-to-hdmi-convertor.html

Bij deze staat het er niet bij wat betreft geen Dolby Digital. Zit je alleen met het probleem dat je maar tot 1080i kan en geen 1080p.

Hoe dan ook, het wordt een dure grap als je geen tweede kabel wil...

In mijn ogen kan je dan het beste voor een HD4850 gaan. Dan heb je 1 kabel, én 7.1 kanaals geluid over HDMI én een snelle graka. Die GTX kan je wel kwijt voor 100 euro. Ben je uiteindelijk geeneens zo duur uit :)

[ Voor 72% gewijzigd door Demon_Eyez op 08-07-2008 10:26 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• Jean-Paul Bidet
Hmm, helemaal geen slecht idee om een RadeonHD4850 te kopen. Als ik even snel kijk is deze niet heel veel langzamer dan de 8800gtx.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Zeg maar rustig sneller :)

Komt nog bij dat hij directx 10.1 ondersteunt, minder stroom verbruikt en je met een beetje geluk nog meer voor je 8800gtx krijgt dan je uitgeeft aan je HD4850 ;)

specs

• Jean-Paul Bidet
Zo heb net een HD4870 gekocht, zal mijn 8800GTX dan maar zo te koop gaan aanbieden.

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:34
Heb je nu een kaart met een HDMI uitgang? Of heb je nog steeds een DVI naar HDMI kabel nodig? Ben benieuwd of je met een zo'n standaard kabel ook geluid mee krijgt, heb al meerdere verhalen gehoord dat het bij de ene wel werkt en bij de ander niet. Aangezien alleen de recente nVidia kaarten en al wat langer de ATI kaarten deze truuk doen...

specs

• Jean-Paul Bidet
De Ati kaart voegt geluid en beeld samen, door een koppelstukje krijg je een HDMI signaal op 1080P + 7.1 geluid.

Ik laat morgen wel even weten of het is gelukt.

• RubenDJ
Aha, bij jou zit dat koppelstukje er dus bij. Bij 90% van de ATI kaarten zit dat er dus niet bij, en kun je dus geen gebruik maken van HDMI. Die koppelstukjes zijn voor zover ik weet ook niet los te bestellen, vandaar mijn interesse. Ik wil misschien een 3450, maar geen enkele fabrikant stopt daar zo'n converter bij.

specs

• Jean-Paul Bidet
Ik heb zo juist de HD4870 geïnstalleerd en twee zaken vallen op.
1. HDMI 1080P films afspelen gaat bijzonder eenvoudig, het geluid is ook synchroon!
2. Het beeld hapert bij tijd en wijlen

Het het laatste punt is kwalitatief uiterst teleurstellen, het lijkt simpelweg niet mogelijk om 100% vloeiend een 1080P film op mijn plasma af te spelen. Tijdens het afspelen blijft mijn quad core 2,4 ghz intel onder de 25% belasting en het geheugengebruik is tevens laag. Verder gebruik ik Vista met de allerlaatste drivers (ATI Catalyst 8.7 bèta) en de meest recente codecs.

Daar afspelen op full HD de enige reden is waarom ik deze kaart heb gekocht (en het dus niet werkt) ga ik hem maar weer terug brengen denk ik. Al is de Geforce GTX280 aanzienlijk duurder, ik zal er eens goed over na gaan denken of ik deze niet wil (er even vanuit gaande dat deze dezelfde functionaliteit biedt).

• Demon_Eyez
RubenDJ schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 19:52:
Aha, bij jou zit dat koppelstukje er dus bij. Bij 90% van de ATI kaarten zit dat er dus niet bij, en kun je dus geen gebruik maken van HDMI. Die koppelstukjes zijn voor zover ik weet ook niet los te bestellen, vandaar mijn interesse. Ik wil misschien een 3450, maar geen enkele fabrikant stopt daar zo'n converter bij.
Dan haal je toch gewoon een dvi to hdmi kabel :? Zo heb ik m'n HD4850 aangesloten op m'n Sony Bravia en die ziet het gewoon als HDMI apparaat :)

[ Voor 9% gewijzigd door Demon_Eyez op 10-07-2008 23:20 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53

Willem2

Ω is futile

Jean-Paul Bidet schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 23:02:
1. HDMI 1080P films afspelen gaat bijzonder eenvoudig, het geluid is ook synchroon!

Het het laatste punt is kwalitatief uiterst teleurstellen, het lijkt simpelweg niet mogelijk om 100% vloeiend een 1080P film op mijn plasma af te spelen. Tijdens het afspelen blijft mijn quad core 2,4 ghz intel onder de 25% belasting en het geheugengebruik is tevens laag. Verder gebruik ik Vista met de allerlaatste drivers (ATI Catalyst 8.7 bèta) en de meest recente codecs.

Daar afspelen op full HD de enige reden is waarom ik deze kaart heb gekocht (en het dus niet werkt) ga ik hem maar weer terug brengen denk ik. Al is de Geforce GTX280 aanzienlijk duurder, ik zal er eens goed over na gaan denken of ik deze niet wil (er even vanuit gaande dat deze dezelfde functionaliteit biedt).
Twee dingen snap ik hier niet:

a) waarom wil je 7.1 DTS digitaal geluid naar een 2.0 analoog geluid TV sturen?
b) waarom trek je de conclusie dat het niet vloeiend afspelen door de videokaart komt? Er zijn nog veel andere factoren die een rol spelen zoals welke codecs je gebruikt, of DXVA aan of uit staat en in welke player je het in probeert af te spelen.

[ Voor 0% gewijzigd door Willem2 op 11-07-2008 08:31 . Reden: Niet goed genoeg gelezen... :) ]

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• RubenDJ
Demon_Eyez schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 23:18:
[...]
Dan haal je toch gewoon een dvi to hdmi kabel :? Zo heb ik m'n HD4850 aangesloten op m'n Sony Bravia en die ziet het gewoon als HDMI apparaat :)
Maar de vraag is of je dan ook geluid uit je TV krijgt? Daar is het mij namelijk om te doen (zonder dit topic te willen kapen).
Jean-Paul Bidet schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 23:02:

Is dit bij bijvoorbeeld snelle camerabewegingen (pans)? Dat probleem ondervind ik namelijk ook op mijn plasma (46PZ85) die aangestuurd wordt via een G35 op de HDMI uitgang. Wel ben ik erachter dat je met codecs veel kunt bereiken, maar aan elk codec kleeft weer een nadeel dus het blijft voorlopig nog rommelen met de instellingen. Wat voor software gebruik je om films af te spelen?

[ Voor 57% gewijzigd door RubenDJ op 11-07-2008 08:42 ]

specs

• Jean-Paul Bidet
Ik heb waarschijnlijk precies het zelfde als hierboven beschreven; bij snelle camera bewegingen hapert het beeld (soms). Ben wel benieuwd met wat voor codecs/instellingen RubenDJ werkt om het beeld vloeiend te maken.

Verder nog wat gegevens:
a. Ik heb de laatste codecs + gedownload van http://www.codecguide.com/download_kl.htm. De instelling staan op nog standaard
b. De player maakt idd best wat uit. Tot vandaag gebruikt ik meestal VLC Media Player, maar met windows media player was het beeld vloeiender
c. De belasting van de processor is dermate laag dat dit het vermoedelijk niet is (als ik bijvoorbeeld newsleecher op de achtergrond laat decoden heeft dit geen invloed op het beeld).
d. Het geheugen (3 gig totaal) wordt minder dan 50% aangesproken.

Verder gaat het gigitaal geluid signaal gaat naar een 7.1 reciever (onkyo tx-sr606), daar wil ik dus ook geen consessies maken.

• Fire69
  • Laatst online: 15:47
Installeer even XBMC for Windows en kijk wat deze doet. Die gebruikt zijn eigen codecs en zou het perfect moeten doen.

Ik vind ook dat je wat voorbarig bent om dan maar je ATI terug te brengen en een Nvidia te halen. Zo ga je straks 10x wisselen en dan ontdekken dat het software is :P

• Jean-Paul Bidet
Je hebt wellicht wel gelijk, was gisteravond behoorlijk teleurgesteld en daardoor mogelijk niet helemaal objectief. Zal vanavond weer eens gaan proberen 8)

Al moet ik wel zeggen dat ik sceptisch blijf....

• Fire69
  • Laatst online: 15:47
Het kan aan meerdere dingen liggen natuurlijk:

- Software/drivers/codecs/...
- ATI
- Je tv die gewoon last heeft van banding tijdens pannen.

Wanneer heb je last van het schokken? Bij het pannen of ook bij gewone 'stilstaande' beelden?

• Jean-Paul Bidet
Met name bij snelveranderende beelden, al haperd het beeld ook bij bijvoorbeeld het intro van 20th century Fox.

Het is ook niet zo dat het beeld constant hapert hoor, maar net genoeg om het kijk plezier te bederven.

HD signaal van UPC en blue-ray speelt de tv trouwens perfect af.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 16:06
Misschien overbodig gezien de overige specificaties maar ik heb ook nog dat soort backup schijven in mijn pc; je speelt het wel op een voldoende snel medium af he? Ik neem aan een hardeschijf? Dat is geen antieke 20 GB IDE schijf neem ik aan :)?

• Demon_Eyez
RubenDJ schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 08:36:
[...]

Maar de vraag is of je dan ook geluid uit je TV krijgt? Daar is het mij namelijk om te doen (zonder dit topic te willen kapen).

[...]
Ik zal straks wel even kijken voor je. :)

Verwijderd

Volgens mij zit er een connector op de 8800GTX waar je een SPDIF kabel op kan aansluiten.
Deze wordt dan via de DVI connectoer door gegeven, en met een verloop DVI > HDMI moet het dan klaar zijn.

• Demon_Eyez
De 8800GTX die G80 based is heeft die niet. Jij bedoelt waarschijnlijk de 9800GTX die G92 based is. Daar kan je inderdaad een interne kabel vanaf je geluidskaartt naar de 9800GTX doorlussen.

• RubenDJ
Jean-Paul Bidet schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:08:
Ik heb waarschijnlijk precies het zelfde als hierboven beschreven; bij snelle camera bewegingen hapert het beeld (soms). Ben wel benieuwd met wat voor codecs/instellingen RubenDJ werkt om het beeld vloeiend te maken.
Ik maak gebruik van MediaPortal, en momenteel bevalt nog het beste de interne MPV decoder met bob deinterlacing. Maar dan is het nog steeds verre van ideaal, snelle pans zijn nog steeds stroperig en het beeld trilt licht door de bob deinterlacer. Ik vraag me inderdaad ook af of je met een PC perfect vloeiend beeld op een TV kan krijgen.

specs

• Demon_Eyez
Dat ligt dan puur aan de video decoder die je gebruikt voor Media Portal. ik gebruik zelf Power DVD 8 HD en die geeft behoorlijk goed beeld.
Alleen zie ik soms blij langzame pans soms minimale stotteringen. Maar dat komt omdat m'n lcd TV geen 1080p/24fps ondersteund. Met een LCD monitor kan je soms nog wel eens de refresh rate aanpassen naar 72Hz of 58Hz, maar dat lukt je alleen met beeld via VGA of DVI. Zodra je HDMI gebruikt kan je geen custom refresh rates instellen.

• RubenDJ
Maar die PowerDVD 8 HD codec wordt pas beschikbaar binnen Mediaportal als je PowerDVD 8 koopt toch?

specs

• Demon_Eyez
Ja klopt, je moet over een geregistreerde PDVD 8 of 7 beschikken. Bij kunnen DVD en HD decoden. Hij verschijnt dan in het rijtje bij Media Portal (draai ik ook)

Heb net nog even gekeken voor je, maar je hebt gelijk.
Met een DVI-to-HDMI kabel wordt er inderdaad geen geluid meegzonden. blijkbaar moet je idd dat verloop stukje gebruiken icm een HDMI kabel.
verloopstukjes kan je trouwens hier vinden: http://www.toma-automatisering.nl/
Volgens mij moet je een Dual Link DVI-D to HDMI verloop hebben

• Jean-Paul Bidet
Ik heb een volgens mij heel eenvoudige vraag over mediaportal waar ik gek genoeg niet uit kom. Ik wil mediaportal op mijn pc zien en de video full screen afspelen op mijn TV ==> hoe doe ik dat?

Verwijderd

http://global.msi.eu/inde...od_no=1486&maincat_no=130

m.b.v intern spdif bekabeling, even op je soundcard of moedrbord pluggen klaar ;)

kost ff wat, maar dan heb je ook wat ;)

MSI graphics cards offer the HDMI functionality to provide access to premium digital content. HDMI enables gaming enthusiasts to seamlessly connect to their LCD monitor to bring the ultimate multimedia experience. (Only 1 single HDMI cable is required while streaming audio/video data to flat-panel display devices, such as Plasma/LCD TVs, or projector.)

HDMI with Audio Integration Solution (Optional)
‧ The NVIDIA GeForce 9 Series graphics card supports HDMI with audio integration solution. With a DVI-to-HDMI adapter and an extra signal cord through the bracket, audio source from sound card(S/PDIF) can be integrated into HDMI interface by simply plugging the cord into the pinhead located on graphics card. Only 1 single HDMI cable is required while streaming audio/video data to flat-panel display devices, such as Plasma/LCD TVs, or projector.
*The shipping version DVI-to-HDMI adapter may differ.

ik weet het niet zeker, maar volgens mij gaat dit verhaal op voor alle 280gtx kaarten.

En de vooraf genoemde kaarten in deze topic die ditzelfde ondersteunen of course!
(dit lijkt mij alleen de beste van het kaf)

suc6!!! :*)

Verwijderd

:Y en check anders ff of je geen digitaal audiosignaal op je videokaart kan pluggen, mocht hij het ondersteunen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2008 21:55 ]

Verwijderd

Probeer eens met media player classic - homecinema. Is een kleine aparte exe, dus kost niet veel moeite om te proberen ;).
Wat daar inzit wat voor jou van belang kan zijn is de "anti tearing option" die jouw probleem mogelijk ook kan verhelpen.

• Demon_Eyez
Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 21:52:

(dit lijkt mij alleen de beste van het kaf)
Mij niet, wat een gedoe zeg bij die nVidia kaarten. moet je dus zo'n speciaal S/DIF kabeltje van je videokaart verbinden naar je mobo of soundkaart. En laat nu net lang niet alle mobo's of geluidskaarten zo'n S/PDIF header hebben. Ja, aan de achterkant willen uiteraad een coaxiale cinch aansluiting hebben, maar dat is niet aan te sluiten op je videokaart. Ik zou in dit geval alleen naar ATi kijken die HDMI volledig geintegreerd heeft en geen gedoe met extra kabeltjes vereist

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com.au/img/data/articles/2006/2083/SPDIF.jpg
Voor alle duidelijkheid, je mobo of soundkaart moet dus ook deze aansluiting hebben anders gaat het feest niet door. Ik vind het een erg slecht oplossing die nVidia hanteert, ook met hun twee nieuwste kaarten. Zou je toch van mogen verwachten dat ze net zoals ATI met een geintegreerd geheel komen

[ Voor 22% gewijzigd door Demon_Eyez op 02-08-2008 01:59 ]

• BackSlash
  • Laatst online: 18-05 16:18
Probeer de refresh rate eens in te stellen op 50 Hz, dat geeft op mijn plasma een beter resultaat dan op 60 Hz. Het beeld lijkt minder te stotteren en te trillen. Ik heb mijn HTPC overigens aangesloten via een DVI naar HDMI kabel, en het geluid loopt via SPDIF naar mijn receiver.

Waarom wil je trouwens persé je geluid via de videokaart laten lopen? Zodat het een kabeltje scheelt? Ik heb nu 1 digitale coaxiale kabel lopen naar mijn receiver en dat werkt ook prima.

Films afspelen gaat dan ook prima, alleen langzame horizontale / verticale pan scene's komen wat stotterend over. Maargoed, ik denk dat dit een algemeen probleem is wat op elke tv voorkomt, behalve tv's die native 24 Hz ondersteunen (het judder verhaal).

Ik gebruik om films af te spelen Media Player Classic HomeCinema icm met het CCCP codec pack. Een echte aanrader :)

[ Voor 12% gewijzigd door BackSlash op 02-08-2008 10:43 ]

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had laatst een MSI Nvidia 8600gt videokaartje met low profile bracket en daar zit gewoon een digitale aansluiting voor intern erbij. Dat werkt perfect. Ik heb deze getest op een Philips 37 inch via HDMI getest. dat gaat allemaal goed.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1