Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

relaties en query in Access, beginnervraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk op dit moment met Access 2003. Ik probeer een database op te maken van verschillende soorten gereedschappen, het zijn er een 90-tal, waarvan ik er telkens een hoeveelheid heb, dus van iedere gereedschap een tiental.

Ieder soort gereedschap heeft en locatie, een code, referentie,leverancier,inkoopdatum enz.
Een voorbeeld:
Tabel Waterpas

Tabel Meetklok

Die heeft als records
nummer locatie leverancier inkoopdatum
1 15V Bosch 18/02/2007
...
7 7H Makita 20/02/2008

Tot nu toe heb ik dus 3-tal tabellen gemaakt telkens van 1 gereedschap met verschillende records en een tabel met de leveranciers.

3 Problemen heb ik op dit moment

Het lukt me door middel van drag and drop relaties te leggen maar ik krijg die tekens van 1 en oneindig er niet op.
Moet ik tussen de tabel leveranciers en de tabellen gereedschappen telkens een relatie leggen van 1 naar oneindig??

Daarmee wil ik een query maken die de gereedschappen bijvoorbeeld in de 12de week van het jaar gekocht heb filtert. Dit lukt bij mij niet, Access zegt dat er geen relaties zijn tussen de tabellen maar er is ook geen relatie tussen de gereedschappen onderling. Hoe los ik dit op? Wordt dit ook geüpdatet wanneer ik records toevoeg?

Hoe maak je van die query dan een rapport? Dat ik dan kan afdrukken

Of pak ik dit volledig verkeerd aan? Ik heb niet veel ervaring in Access.

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 13:17

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 19:08:
Tot nu toe heb ik dus 3-tal tabellen gemaakt telkens van 1 gereedschap met verschillende records en een tabel met de leveranciers.
Dit betekent dat je voor elk soort gereedschap dat erbij komt een nieuwe tabel aan gaat maken? Dit lijkt me niet echt praktisch en onwerkbaar. Wat je moet doen is een tabel 'Gereedschap' aanmaken met daarbinnen een veld (referentietabel/keuzelijst) waarmee je het soort gereedschap aangeeft. Komt er dan een nieuw soort gereedschap bij kun je deze toevoegen aan de keuzelijst. Bekijk ook 's wat voorbeelddatabases/access tutorials die her en der op het net te vinden zijn en lees 's wat artikelen over normaliseren. Begin daar eerst 's mee, voordat je ook maar een stap verder zet met deze database. Ik heb het idee dat je nu een aantal fouten maakt die je beter kunt proberen te voorkomen dan naderhand te moeten herstellen.

And I'm the only one and I walk alone.

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik eerst ook, om enkel een tabel gereedschap te maken. Maar van een bepaald gereedschap zijn er 300 in de omloop, wordt dit dan niet moeilijk? 90 procent van de gereedschappen zijn er slechts tiental maar er is er een die er zoveel uitschiet daarom dacht ik dat per gereedschap een tabel te maken, maar mischien moet ik het toch zo proberen

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe los ik dan het volgende probleem op. Ieder soort gereedschap begint met een nummer 1. Dus je hebt Meetklok 1 maar ook Waterpas 1. En die nummer zijn erin gegraveerd, dit moet ik respecteren. Hoe krijg ik dan dat unieke nummer erin?

Dus Tabel Gereedschap

soort gereedschap codenummer nummer plaats leverancier aankoopdatum
record 1 meetklok M1 1 211 lev1 12/02/2007
record 2 waterpas W1 1 422 lev2 02/02/2000
record 3 waterpas W1 2 522 lev2 22/02/2000
...

Waar maak ik dan best mijn sleutel? Aangezien er zowel meetklokken als waterpassen als andere instrumenten bij komen in de loop der tijd?

Alle hulp is welkom!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 13:17

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 19:57:
Dat dacht ik eerst ook, om enkel een tabel gereedschap te maken. Maar van een bepaald gereedschap zijn er 300 in de omloop, wordt dit dan niet moeilijk?
Als je op het aantal records doelt dan is het antwoord nee. Een tabel kan vele duizenden records bevatten.
90 procent van de gereedschappen zijn er slechts tiental maar er is er een die er zoveel uitschiet daarom dacht ik dat per gereedschap een tabel te maken
Dan zou je elke keer dat er een soort gereedschap bij komt een tabel aan moeten maken en daar vervolgens de rest van de database (query's, rapporten, enz.) op aanpassen. Dit moet je niet willen en ongetwijfeld ga je tegen andere problemen aanlopen.
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 20:06:
Maar hoe los ik dan het volgende probleem op. Ieder soort gereedschap begint met een nummer 1. Dus je hebt Meetklok 1 maar ook Waterpas 1. En die nummer zijn erin gegraveerd, dit moet ik respecteren. Hoe krijg ik dan dat unieke nummer erin?
Gewoon de unieke nummering van Access zelf gebruiken? Daarnaast kun je dan een veld aanmaken voor het codenummer.

En mocht je nog iets willen wijzigen of toevoegen aan je post kun je beter de edit knop (Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif gebruiken. Meerdere berichten direct achter elkaar plaatsen, zeker binnen 24 uur, is niet echt gewenst :).

And I'm the only one and I walk alone.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dat van die repost wist ik niet. Sorry

Dan heb ik nog een vraagje, je zult wel al door hebben dat ik hierin nog maar pas ben begonnen.

Ik zou dan een meerkeuze lijst maken in die tabel om het gereedschap te maken. Maak ik die meerkeuzelijst dan best in een tabel?

Ik doe het dan als volgt,

Ik maak een tabel 1 waarin ik dus alle gegevens stop van alle soorten gereedschappen en onderverdelingen, plaats etc.
Ik maak een tweede tabel aan met een kolom met de verschillende gereedschappen
Ik gebruik in de eerste tabel een kolom gereedschaptype als veldtype: tekst en een keuzelijst met invoervak die verwijst naar die tweede kolom met de verschillende soorten gereedschappen.

Welk soort relatie moet ik dan maken tussen de eerste en de tweede kolom?
Dus de kolom=soorten gereedschappen
en de kolom= gereedschappen
Pagina: 1