Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zekeringenkast en 12V

Pagina: 1
Acties:

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 17:47
Mannen!

Ik heb jullie hulp nodig. In mijn Fiestaatje uit '96 is helaas geen 12V-plug ingebouwd. Nu wilde ik dit even inbouwen voordat ik op vakantie ga en heb mij laten vertellen dat de stekkertjes aanwezig zouden zijn. Helaas kan ik achter de middenconsole alleen een los stekkertje vinden voor de verlichting van de 12V-plug en geen vaste 12V.

Op aanraden van de garage ("simpel klusje, maar helaas heb ik geen tijd") moet ik vanaf de zekeringenkast een kabeltje trekken naar de 12V-plug. Ikzelf kan wel kabeltjes trekken en stekkertjes knijpen, dus dat zou geen probleem moeten opleveren.

Bij de zekeringenkast viel me allereerst op dat de zekeringen (en de vrije sloten trouwens ook) totaal niet overeenkomen met wat er in het boekje staat. Er zitten vrije sloten in de kast waar volgens het boekje de claxon moet zitten etc. en de amperages van de zekeringen komen niet overeen. Dus vraag 1: laten controleren door de garage of komt dit vaker voor?

Vraag 2: Waar sluit ik in godsnaam de 12V-kabel op aan? Nieuwe zekeringgroep maken? Of de groep zoeken waar bijvoorbeeld de autoradio op zit (zou een aparte groep moeten zijn volgens het boekje) en op dat kabeltje een extra kabel prikken? Wat tamelijk lastig is omdat ik dus niet zeker ben of de radio echt alleen op 1 groep zit en dus ook niet weet welke dat is (maar dat is wel uit te vinden)...

Door een laptop en dergelijke wil ik ongeveer 75-100W uit deze plug trekken (6-8 ampere dus). Aan de zijkant van het kastje zitten extra zekeringen die ik niet kon terugvinden in het boekje. In 1 'slot' zit geen zekering en aan de achterkant zie ik slechts 1 pool aangesloten op een grijs kabeltje. Kan ik deze eventueel gebruiken?

Vraag 3: Hoe zorg ik voor een goede massa-aansluiting? Zijn daar standaard punten voor in de Fiesta? Of gewoon ergens bijprikken?

Bedankt weer!!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ik zou persoonlijk een kabeltje vanaf je accu via een zekeringetje trekken naar een losse 12V stekker. Weet je iig zeker dat je geen rare kabel te pakken hebt (die geen 12v geeft als je met dimlicht rijd ofzo). Zo pas je het systeem van je auto niet aan en weet je zeker dat het goed werkt. En een massapunt maakt niet gek veel uit, ik neem aan dat er vast wel ergens in je dashboard een massapunt zit, is meestal een grote schroef in je chassis ergens met een hoop kabel eraan.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-11 21:59

_Christiaan_

Master of SOG

Dan moet je eerst een gat zien te vinden in je schutbord (afscherm ding tussen de 'cabine' en de motorkap) en die hoeft er niet altijd te zijn. Dus dan moet je gaan boren. Het is alleen wel de meest betrouwbare methode, want je weet zeker dat alles goed zit qua kabeldikte enzo. Aangezien het ding toch nog wel 8 ampère moet trekken, zou ik dus wel zelf een extra draad maken.

Massakabel moet je idd ergens op je chassis vastzetten.

NOSIG

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

_Christiaan_ schreef op maandag 07 juli 2008 @ 20:14:
Dan moet je eerst een gat zien te vinden in je schutbord (afscherm ding tussen de 'cabine' en de motorkap) en die hoeft er niet altijd te zijn.
Hoe denk jij dan dat bijvoorbeeld de kabels van de zekeringkast zelf binnen in de auto komen? Of de snelheidsmeter-kabel als dat niet electronisch gaat? En als het wel electronisch gaat, de kabel daarvan? En wat dacht je van het gaspedaal?
Allemaal draadloos? :+

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Nee :P

Maar bij mijn auto waren al die gaten al bezet, daar kon geen draadje bij geprikt worden. Dus moest ik een nieuw gat boren. Het was bij mij vrij lastig om een goede locatie te vinden voor een gat. En riskant ook nog, want ik boorde nog bijna door een setje andere draden heen ondanks lange voorbereiding/onderzoek.

Maar dat was bij een Golf uit '99, misschien dat ik gewoon een lastige auto heb getroffen :)

NOSIG

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Daarom moet je ook zo'n ringetje op je boor zetten waarmee je niet meer dan een paar mm door het schutbord kunt boren :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

_Christiaan_ schreef op maandag 07 juli 2008 @ 20:14:
Dan moet je eerst een gat zien te vinden in je schutbord (afscherm ding tussen de 'cabine' en de motorkap) en die hoeft er niet altijd te zijn. Dus dan moet je gaan boren. Het is alleen wel de meest betrouwbare methode, want je weet zeker dat alles goed zit qua kabeldikte enzo. Aangezien het ding toch nog wel 8 ampère moet trekken, zou ik dus wel zelf een extra draad maken.

Massakabel moet je idd ergens op je chassis vastzetten.
Voorzichtig met boren in je chasis! het beste is gewoon een kabel met de juiste dikte aan een maasapunt hangen en een zekering plaatsen

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gaten boren voor een 12v plug?

Alsof er niet genoeg betrouwbare stroom voor handen is achter het dash... 8)7

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Als ik jou was zou ik even naar de sloop gaan en even kijken hoe deze bij een duurdere versie is aangesloten. Dat kan jij natuurlijk ook. Vergeet niet meteen die 12v plug mee te nemen, dan ben je gelijk klaar. Je kan die zwarte dop in het dashboard er aftrekken en daar de plug plaatsen.

Nu ik er zo over nadenk, als het goed is moeten er al kabeltjes liggen waar je een sigaretten aansteker van de sloop zo op aan kan sluiten. Het zijn 2 stekkers, 1 met 2 aansluitingen (12v en massa) en 1 stekker voor het lampje. (ik lees nu dat je daar al naar gezocht hebt, maar het zou er echt moeten zitten!)

Van de manual wordt ik niet veel wijzer:
12 Cigarette lighter -
removal and refitting

1
Removal

1 Disconnect the battery negative (earth) lead
(refer to Chapter 5A, Section 1).
2 Remove the cigarette lighter element
(heated section).
3 Carefully prise the element barrel out from
the illuminated surround, disconnecting its
multi-plug as it is withdrawn.
4 Hinge the illuminated surround out
carefully, removing its bulb feed connector as
it is withdrawn.

Refitting
5 Refitting is a reversal

[ Voor 68% gewijzigd door AkroBatik op 08-07-2008 21:05 ]

.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MikeyMan schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 20:50:
Gaten boren voor een 12v plug?

Alsof er niet genoeg betrouwbare stroom voor handen is achter het dash... 8)7
Vergeet niet dat 8A trekken geen kinderspel is.
Natuurlijk ligt er al meer dan genoeg 'spanning' in die hoek.
Kijk maar eens bij je radio, die kan ook zomaar 8A trekken. Maar als je daar gewoon even die sigarettenplug bijhangt, is het samen ineens 16A. (of meer als er nog meer verbruikers aanhangen).
Ik zou er nooit blind vanuitgaan dat dit zomaar kan. Je zal de eerste niet zijn van wie z'n auto vanwege zoiets lulligs afbrand.

Alles kan stuk.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

AkroBatik schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 20:57:
Nu ik er zo over nadenk, als het goed is moeten er al kabeltjes liggen waar je een sigaretten aansteker van de sloop zo op aan kan sluiten. Het zijn 2 stekkers, 1 met 2 aansluitingen (12v en massa) en 1 stekker voor het lampje. (ik lees nu dat je daar al naar gezocht hebt, maar het zou er echt moeten zitten!)

Van de manual wordt ik niet veel wijzer:

[...]
Die hebben ze dan toch verdomd goed verstopt !
I.I.G heb ik het bij 2 fiesta's diezelfde stroom stekker aan moeten sluiten, en daar heb ik ze niet gevonden.
(lekker handig he, die spartaanse autotjes :) )

heb het na lang zoeken toen maar parralel aan de radio aangesloten (was toch alleen voor de Dom-Dom). Alle andere opties die ik zag behelsen het demonteren van complete dashboards of gaten boren in het schutbord :(

ow om je vast een andere waarschuwing te geven, er loopt standaard ook geen kabel voor de achterruit wisser :)

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 08-07-2008 21:21 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Aapje
  • Laatst online: 01:48

Aapje

Opel-beun
Hmmm, in m'n oude opeltje uit 88 zat op de kabelboom gewoon 3 stekkertjes vrij voor een sigarretteplug + lampje daarin....

Lijkt me sterk dat ze meerdere uitvoeringen van een kabelboom maken bij Fiestaarts....:?

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

heuveltje schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 21:19:
[...]

Die hebben ze dan toch verdomd goed verstopt !
I.I.G heb ik het bij 2 fiesta's diezelfde stroom stekker aan moeten sluiten, en daar heb ik ze niet gevonden.
(lekker handig he, die spartaanse autotjes :) )

heb het na lang zoeken toen maar parralel aan de radio aangesloten (was toch alleen voor de Dom-Dom). Alle andere opties die ik zag behelsen het demonteren van complete dashboards of gaten boren in het schutbord :(

ow om je vast een andere waarschuwing te geven, er loopt standaard ook geen kabel voor de achterruit wisser :)
Hopelijk trekt het draad dat. Op zich als je de zekering niet hoeft te vergroten, kan je er bijna van uit gaan dat het draadje dik genoeg zal zijn. Toch zou ik ermee uitkijken, het kan 's zomers vrij heet worden achter je dashboard en als het draadje gaat smelten, kan het één grote brandende boel worden met al dat plastic.

Trouwens, 12 volt plug een optie :> Ik had altijd gedacht dat dat standaard was, juist bij de oudere auto's omdat men toen nog veel rookte.

[ Voor 41% gewijzigd door _Christiaan_ op 08-07-2008 21:29 ]

NOSIG

Verwijderd

Voor het lampje (optioneel, als je het lampje niet nodig heb doe dan de moeite niet om het te installeren) met je bij aansluiten op de lichtschakelaar/relais van je standlichten. Je 12V plug heb best op je contactsleutel/relais. Wat je ook kan doen is gewoon een aftakking maken van je batterij -> naar zekering -> schakelaar (je ben niet verplicht een schakelaar te installeren maar dat kan altijd handig zijn) -> 12V plug -> massa.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

_Christiaan_ schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 21:28:
[...]

Hopelijk trekt het draad dat. Op zich als je de zekering niet hoeft te vergroten, kan je er bijna van uit gaan dat het draadje dik genoeg zal zijn. Toch zou ik ermee uitkijken, het kan 's zomers vrij heet worden achter je dashboard en als het draadje gaat smelten, kan het één grote brandende boel worden met al dat plastic.
Mwah voor dat plastic gaat smelten moet het wel heel heet worden :)
Verder valt die paar mA die die pda trekt in het niet bij het eigen vermogen van de radio.

Overigens als je zo'n losse inbouw aansteker koopt, dan zit daar ook een extreem dun aansluitingsdraadje aan, dus blijkbaar kunnen die het ook al aan.
Trouwens, 12 volt plug een optie :> Ik had altijd gedacht dat dat standaard was, juist bij de oudere auto's omdat men toen nog veel rookte.
Ging ik ook altijd vanuit.
Fiesta was mijn eerste eigen auto, na mijn leswagens.
stond dus ook behoorlijk :? te kijken toen ik pa zijn tom tom leende. en hem vervolgens nergens op aan kon sluiten.

12v was trouwens nog wel overheen te komen,
het gebrek aan een interval stand op de ruitenwisser was even een factor 1000 iritanter :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 15:45

Bestla

Kvinne

Basic is dus echt basic bij Ford >:)

Aan de TS , Er loopt altijd wel een permanente 12V draad door een auto, de accessoire draad waar radio en kachelmotor ed. op zitten. Die draad kan een roze draad zijn of geel, or any color you like.

Heb je een electrisch schema van de Fiesta? Zoek daar naar de permanente 12 V lijn, daar staat ook de kleurcode bij. Zie je die ergens achter je dashboard lopen, dan kun je die pakken voor je 12 V punt. Gewoon een lasblokje gebruiken om een afsplitsing te maken.

Via dat schema weet je ook de massadraad, meestal zwart, te vinden. Idem verhaal wat aansluiting betreft.

Succes :Y)

Voor de ontbrekende interval kun je naar de sloop om een luxere te halen, maar dat is een hoop werk en de stuurkolom moet uit elkaar. Er zijn schakelaars waarmee je traploos de interval kunt regelen. Deze maakt gebruik van je eerste stand van je ruitenwisser. Erg fijn, want je weet wel, soms regent het te zacht voor stand 1 en soms te hard voor interval maar niet hard genoeg voor stand 1. Leve de traploosinstelbare interval _/-\o_
Zou eigenlijk standaard moeten zijn ipv bluetooth voorbereid 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Bestla op 09-07-2008 07:45 ]

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Een ford is gewoon een duitse auto. En bij duitse auto's moet je alles los bestellen. Ik heb bij andere merken nog nooit een rokerspakket zien staan in de optielijst.

Bij de wat luxere versies (deze is ui '90) ziet het dashboard er ook zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~obraat/fiesta/1.jpg

Jij hebt waarscheinlijk de middentunnel ook niet.

[ Voor 37% gewijzigd door AkroBatik op 09-07-2008 13:51 ]

.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Ford een Duitse auto? Amerikaans toch?

NOSIG

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

_Christiaan_ schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:25:
Waar wordt een ford in elkaar geschroeft denk je? Er is een verschil tussen ford europa en ford USA. Je kan geen f150 bestellen bij de ford dealer in nederland, en je kaan vaak ook geen fiesta bestellen bij een dealer in Amerika. In sommige gevallen wisselen ze modellen uit, maar vaak zijn er specifieke markt modellen.

[ Voor 39% gewijzigd door AkroBatik op 09-07-2008 14:45 ]

.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

_Christiaan_ schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:25:
Meeste Fordjes tegenwoordig komen uit Keulen, net over de grens dus :P

edit:

Twijfelgevalletje dus :P
COLOGNE, Germany, Feb. 22, 2005 -- The one millionth Ford Fiesta rolled off the production line at Ford's Cologne Assembly Plant on Friday, marking an important milestone for the latest generation of the award-winning small car.

Production of Ford's latest generation Fiesta began in Cologne in November 2001, and it was subsequently introduced to the Valencia Assembly Plant in Spain in April 2002. This was followed by the addition of the Ford Fusion to Cologne production in June 2002, sharing the same assembly line as the Ford Fiesta. In the same year the Fiesta was awarded with the prestigious "Golden Steering Wheel." German ADAC motoring organization rated the Fiesta as the car with the fewest breakdowns in its segment.

The start of production of Ford's new small-car family in Cologne in 2001 also marked the start of a new manufacturing era for Ford in Europe. After its complete redevelopment, the German plant has become a template for modern and flexible car manufacturing in Europe. New flexible manufacturing equipment has also been introduced at Valencia, which is now capable of building four model lines: Ka, Fiesta, Focus and -- since the beginning of 2003 -- the new MAZDA2 as well.

Fiesta production in Ford's Cologne plant totalled 296,700 units in 2004. Together with 82,800 Ford Fusions, the plant exceeded its previous production record by nearly 50,000 units. Valencia also set an all-time production record last year with 449,100 units produced, of which 71,800 were Fiesta.

In 2004, Ford sold 321,500 Ford Fiestas in Europe, in line with the new Fiesta record sales in the previous year, keeping its overall market share stable at 2.1 percent.

Fiesta sales in January 2005 were 27,700 units, compared with 26,200 units in January last year.

The first generation Ford Fiesta was launched in summer 1976. Up to now more than 11 million Fiestas have been built and sold, not only in Europe but around the world. Ford's Cologne plant for example exports its current Fiesta and Fusion production to 36 countries, including New Zealand, Tahiti, Hong Kong and Singapore.

John Fleming, president, Ford of Europe said: "The Fiesta is one of the most successful European small cars ever. Over its 29-year history, it has played a significant role in the development of the European auto industry. We will ensure the Fiesta will continue to play its part in the future, delighting customers and remaining one of the main contributors to a successful Ford of Europe organization."

[ Voor 85% gewijzigd door r0b op 09-07-2008 14:52 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

heuveltje schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 22:24:
[...]
Overigens als je zo'n losse inbouw aansteker koopt, dan zit daar ook een extreem dun aansluitingsdraadje aan, dus blijkbaar kunnen die het ook al aan.
En daar gaan veel mensen dus mee het schip in (of de brand in).

Zo'n draadje is dus NIET berekend op langdurige hoge* stromen.
En waarschijnlijk is de isolatie hittebestendig, waardoor je minder snel brandgevaar hebt.
Maar als je vervolgens dat draadje aansluit met 'normale' kabels van dezelfde dikte maar niet met hittebestendige isolatie, dan heb je dus wel mooi een groot probleem als je langdurig hoge stromen trekt.
Nogmaals: er is niet veel stroom en tijd voor nodig om de isolatie van een te dunne kabel te doen smelten en afdruipen. Het koper komt bloot te liggen en voila, je hebt de grootste kans op een simpel vonkje met een massapunt of andere kabel en je auto fikt af.

* Onder hoog versta ik alles boven de 4 A. Een PDA telt met z'n paar honderd mA niet mee wat dat betreft.

Alles kan stuk.

Pagina: 1