• fygo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-05 09:53
ik heb een 8800GTS 640mb versie en ze hebben me verteld dat het mogelijk is om via deze kaart geluid door te sturen naar men tv via een HDMI kabel, maar er zijn er weer die dat tegen spreken, wat is het nu eigenlijk?
Als ik dat kan moet ik dan iets speciaals doen om geluid te krijgen op men tv?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:42

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

HDMI is voor beeld en geluid. Dus een kabel trekken van je PC naar je TV moet voldoende zijn.

Wauw, een sig!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-05 23:00

d0s

sssst

Yep, HDMI transporteert gewoon geluid, dus dat werkt gewoon

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zover ik weet heeft een Videokaart enkel DVI, athans mijn 8800GTS heeft enkel 2x DVI en geen HDMI, welke geen geluid uitzend.

HDMI = Beeld+geluid -> DVI = enkel beeld.

(of ik doe wat verkeerd :P)

Daarbij, zover ik weet heeft enkel Ati deze feature wel, athans de benodige chip ervoor om geluid door te zenden over HDMI.

Nvidea heeft dit afaik helemaal niet, interne doorlussen lijkt me onlogisch.

[ Voor 67% gewijzigd door SinergyX op 07-07-2008 17:07 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• fygo
ik heb ook enkel 2x DVI en 1x S-video maar er word gezegt dat het toch mogelijk is geluid door te sturen

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Volgensmij hebben de 8800 series geen hd audio.
Als je die wel hebt staat deze in je apparaatbeheer erbij.
Het kan ook nog dat je spdif doorlus hebt, en dan moet je je geluidskaart(al dan niet onboard) doorlussen naar je videokaart.

Maar ik zou dus eerst ff nazoeken of er wel een vorm van hd audio/doorlus op die kaart zit.

I, for one, like Roman numerals

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:13

SeatRider

Hips don't lie

En VGA heeft dus geen geluid (ook niet met HDMI>DVI en DVI>VGA verloopstekkertjes)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• fygo
Die van ATI hebben de meeste wel een voorziening om geluid door te streamen

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-03 20:55

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Je hebt eigenlijk een foute titel. Er staat via VGA, maar dat is toch echt een ander kabeltje ;)
Ik weet toch niet zeker of dit hier mogelijk is. HDMI kan ook alleen beeld versturen, volgens mij (dus kan zowel beeld+geluid als alleen beeld).
Je moet eens in het gidsje van je grafische kaart kijken of deze HDMI poort dat ook ondersteund.
Ik had dacht ik ook wel eens ergens gelezen over een geluidskaart die beeld én geluid kan versturen.
Was een poos terug nog ergens op Tweakers.net.

[ Voor 5% gewijzigd door Amanoo op 07-07-2008 17:10 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

marco.meijer schreef op maandag 07 juli 2008 @ 17:07:
HDMI kan ook alleen beeld versturen volgens mij.
In tegendeel, HDMI is juist beeld+geluid, DVI is enkel beeld ;)

Wat erover gevonden, betreft alleen de 9800GTX:
To output audio via HDMI, the card under review is equipped with SPDIF-In to plug an audio source to. For this purpose, SPDIF-Out on the motherboard is connected with a bundled cable to SPDIF-In in the upper part of the graphics card. Interestingly, not all test samples have an optical audio input. It seems that its necessity is determined by NVIDIA partners.

[ Voor 48% gewijzigd door SinergyX op 07-07-2008 17:11 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:54
Je hebt eigenlijk een foute titel. Er staat via VGA, maar dat is toch echt een ander kabeltje ;)
Ik weet toch niet zeker of dit hier mogelijk is. HDMI kan ook alleen beeld versturen volgens mij.
Je moet eens in het gidsje van je grafische kaart kijken of deze HDMI poort dat ook ondersteund.
Ik had dacht ik ook wel eens ergens gelezen over een geluidskaart die beeld én geluid kan versturen.
Was een poos terug nog ergens op Tweakers.net.
Dat was een videokaart, geen geluidskaart :+

• fygo
is VGA dan niet een van de benamingen van een grafische kaart dan?:d

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:54
fygo schreef op maandag 07 juli 2008 @ 17:09:
Men gebruikt het soms, maar VGA wordt meestal gebruikt als synoniem voor d-sub. Vandaar de verwarring ;)

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-03 20:55

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik was te laat met editen. Ik bedoelde net dus dat volgens mij HDMI zowel geluid + beeld als alleen beeld kan versturen

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maargoed, kijk je boekje er nog eens op na, zover ik iig weet heeft de 8800GTS deze optie helaas niet.

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 07-07-2008 17:13 ]

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
fygo schreef op maandag 07 juli 2008 @ 17:09:
Nee, in principe niet. VGA is de analoge opvolger van het oude digitale EGA systeem, dat op zijn beurt weer de opvolger van CGA was. Behalve voor de interface (stekker, signalen, signaalniveaus) wordt VGA ook nog wel gebruikt om de bijbehorende videomodus en resolutie aan te duiden, zoals 640*480/31,5kHz/60Hz. Moderne videokaarten zijn meestal nog wel VGA-compatible qua modi en met een verloopstekkertje van DVI-analoog naar VGA, maar zijn eigenlijk geen VGA-kaarten. Je zou kunnen spreken van WSXGA-over-DVI of iets dergelijks. Videokaart of grafische kaart is in principe dus een betere algemene benaming.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Geluid via de videokaart kan alleen bij ati kaarten v.a. 2400pro en alles wat daarna is uitgebracht.
Volgens mij ondersteund de nieuwste serie van nvidia dit ook wel, maar dat weet ik niet zeker.

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

8800GTS kan géén geluid via HDMI sturen.
ATI (zoals hierboven al gezegt) kan dat wel.

• fygo
is er dan geen mogelijkheid dat ik met een kort geluidskabeltje naar een verloopblokje ofzo ga dat bevestigt is op men grafisch kaart zodat ik geen 2de kabel (geluidskabel) naar men tv moet leggen?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Van VGA+geluid -> HDMI bestaat iig wel, maar kan zo 123 geen DVI+geluid -> HDMI vinden.
groot plaatje..

edit, toch wel:
http://www.vpi.us/dvi-hdmi.html
http://www.converters.tv/products/dvi_converters_32/432.html

http://www.mcsnet.nl/nl/dept_108.html#item_499
iets goedkoper, maar weet niet of dit werkt (digitaal coaxiaal)

Maar, heel erg duur.. Zal deels komen denk ik omdat de audio moet worden omgezet naar een 'hdmi standaard' geluid oid? :S

[ Voor 52% gewijzigd door SinergyX op 07-07-2008 19:38 ]

• fygo
laat het dan maar, dat is wel enorm duur om gewoon 1 kabeltje te besparen dat misschien 10€ kost:d
toch bedankt

• fygo
nog een vraagje, S-video kabels, zijn die analoog of digitaal?
de kwaliteit komt waarschijnlijk nog niet eens overeen met HDMI neem ik aan?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Niet eens in de buurt ;) Dacht dat Svideo 480 en 576i enkel draaien, do the maths tov HDMI ;)

Verwijderd

s-video is analoog.
Je hebt HDMI, gebruik dat dan ook.
En koop een optische kabel voor je geluid.
Een HDMI kabel van 5m en S/PDIF kabel van 5m kosten je samen nog geen € 20,-

• fygo
ik heb gezocht op alternate.be voor die S/PDIF kabel maar die verkopen ze niet, weet je waar ik ze anders kan kopen?
of ik kan even goed een gewone kabel kopen, jack naar 2x tulp

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
fygo schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:30:
ik heb gezocht op alternate.be voor die S/PDIF kabel maar die verkopen ze niet, weet je waar ik ze anders kan kopen?
In theorie moet deze 75ohm zijn, in de praktijk maakt het niet zo veel uit. Gewoon proberen, tis digitaal dus als je geluid krijgt en het valt niet weg dan is het goed.

Je kan ook een composiet kabeltje pakken(zit bij bijna elke videokaart bijgeleverd) zo'n kabeltje met meestal gele connectoren die zijn meestal wel 75ohm.

I, for one, like Roman numerals

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ligt natuurlijk ook aan je TV, welke geluidsingangen die heeft. Heeft hij enkel tulp (rood/wit), kan je via je geluidskaart richting je TV. Wil je naar je versterker, zelfde verhaal maar zou je eventueel via PDIF mits je versterker dat als ingang heeft.

Jack->tulp is makkelijkste oplossing, via een jacksplitter op je out van je geluidskaart, speakers van je PC uit (de boxen zelf) en opgelost.

[ Voor 48% gewijzigd door SinergyX op 08-07-2008 11:35 ]

Verwijderd

fygo schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:30:
http://www.alternate.be/h...l1=Kabels&Level2=Optisch&

Alsjeblieft, S/PDIF kabels bij Alternate.be.
(belachelijk hoge prijzen overigens, bestel dan liever bij cdrwinkel.com)

Edit:
De analoge uitgang kan je net zo goed gebruiken natuurlijk, als je niet over een optische in- of uitgang beschikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2008 18:14 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-05 09:48

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

En jij zit er ook een beetje langs hoor, VGA zegt án sich niks over het kabeltje , maar over de gebruikte resoluties(EGA,VGA,SVGA,WXGA,etc)
Zie Wikipedia: Video Graphics Array
Jij bedoeld een d-sub (HD-D-sub 15) wschijnlijk (alhoewel dat weer meer de aansluiting is ipv kabeltje, maar dat bedoelde jij ook ;) )
Wikipedia: D-sub

[ Voor 21% gewijzigd door CrankyGamerOG op 08-07-2008 18:25 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-04 14:58

MadMan

What the....

De (nu rma) radeon 3450 die ik had kon het iig wel, die heb ik om te testen via dvi-->hdmi aangesloten en dat gaf ook gewoon geluid door. Er word ook een aparte driver voor geinstalleerd. Dit wist ik eerst niet en ik heb dus liggen zoeken waarom ik geen geluid uit mijn soundkaart kreeg. Dit kwam dus omdat ik de graka eerder had geinstalleerd als de soundkaart waardoor de ati hdmi driver voorrang kreeg. De 8600gt die ik nu heb schijnt het ook gewoon te kunnen maar dat heb ik nog niet getest.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Pagina: 1