Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Excel 2007] tekst v. andere cel invoegen in formule

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met de SOM.ALS waar ik niet uitkom en waar ik niets over kon vinden via de zoekfunctie (dat is in al die jaren nog nooit voorgekomen...)...

Als voorbeeld:

1. Ik heb een blad genaamd "data" met kolom A met tekst (incluis landennamen) en een kolom B met getalwaarden die daarbij horen.
2. Ik heb een tweede blad genaamd "landen" die een lijst met landen bevat.

Ik wil op het tweede blad dus achter elk land de bijbehorende getallen optellen uit het data blad met de SOM.ALS. Voor bijvoorbeeld Zuid-Afrika ziet mijn SOM.ALS er zo uit:

=SOM.ALS(data!A:A;"*zuid_afrika*";data!B:B)

Dit werkt uitstekend. Wat ik echter wil bereiken is dat de ik de waarde 'zuid_afrika' uit de lijst met landen kan halen uit de lijst landen op dat tweede blad zelf, zodat ik de formules simpeler kan kopiëren. Voor bovenstaande formule werkt het volgende niet (als A1 de precieze tekst zuid_afrika bevat):

=SOM.ALS(data!A:A;"*A1*";data!B:B)

Op de plek van A1 moet de formule dus zuid_afrika 'zien', maar dit gebeurt niet. Ik heb al van alles geprobeerd met de tekst en tekst.samenvoegen functies, maar ik kom er niet uit en weet niet of ik in de goede richting aan het zoeken ben. Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 15:08

Dido

heforshe

"*" & A1 & "*"
wellicht?
Je moet niet verwachten dat Excel zomaar snapt dat jij in je string (tussen aanhalingstekens) een celreferentie neerzet, natuurlijk.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Je kan beter gewoon {=som(als(...))} gebruiken.

Maar wat betekenen die **? Je bent toch exact op zoek naar zuid_afrika? Daarnaast wist ik niet dat je in som.als() wildcards (zo heet dat toch?) kon opgeven...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Dido, dat klopt inderdaad (en is natuurlijk erg dom van mij).

Grizzly, het probleem is dat er nog meer tekst in die cellen staat, die nog variabel is ook. Het is dus de bedoeling dat alle cellen waar ergens "zuid_afrika" in de tekst voorkomt worden gevonden. Dit leek me de beste manier.

Verwijderd

Dan heb ik wat geleerd want dan is som.als() toch nog enigszins nuttig. Je kan in Excel namelijk volgens mij niet generiek zoeken naar delen van text. Of zou dit toch werken (ik zal het binnenkort eens proberen)?

Je weet dat je in 2007 ok soms.als() hebt? Dan kan je meerdere voorwaarden opgeven...

Verwijderd

Nou, het werkt dus niet generiek, want als ik in E11 de text

wfqwf

neerzet dan zou onderstaande (generieke) formule toch 1 moeten geven (doet ie niet)?

=IF(E11="*fqw*",1,0)

Of doe ik wat verkeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik weet nu niet meer wat je precies bedoelt. Hier is een uitgewerkt voorbeeld van wat ik nu heb gedaan:

========A==============B=======C==========D
1======= vdijzuid_afrikava====4=======9========zuid_afrika
2======= nfbsdfzuid_afrikabtg=5===================

Cel C1 is dus de formule =SOM.ALS(A:A;"*" & D1 & "*";B:B)

Ik gebruik het dus om uit een hele lange lijst met URLs de juiste eruit te halen, en de juiste bezoekersaantallen die erachter staan bij elkaar op te tellen. Als er een betere manier is, dan hoor ik het graag.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2008 11:32 ]

Verwijderd

OK, even gezocht en hierbij de generieke formule (voor jouw probleem):

{=sum(if(isnumber(find(D2,A:A)),B:B))}

Dus =isnumber(find(..)) is de generieke wildcard-functie in Excel.

Weer wat geleerd!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2008 11:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Handig! Bedankt.
Pagina: 1