2x 2,5" WD Scorpio Blue 320GB HD's of 1x 3,5" WD GP 1TB

Pagina: 1
Acties:

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik zit met een dilemma. Ik zou graag of:

2x 2,5" Western Digital Scorpio Blue 5400rpm 320GB
( http://www.hardware.info/..._320_GB_SATA2_WD3200BEVT/ )

aan willen schaffen, of

1x 3,5" Western Digital Caviar SE GP 5400/7200rpm (variabel) 1 TB
( http://www.hardware.info/...E_GP_1_TB_SATA2_WD10EACS/ )

Gewoon voor de desktop. Dit is echter geen topic om te discussiëren over prijs/prestatie, enzovoorts, maar ik had puur een vraag over welke van de 2 oplossingen het stilst zou zijn?

Over het algemeen staan 2,5" HD's bekend als stil, maar die GP-serie van WD is ook enorm stil, mede volgens de test door Hardware.info. Heeft iemand er weet van of de 3,5" GP-HD net zo stil of misschien stiller is als de 2,5" HD's? En hoe zit het met de vibratie? Als iemand mij zou kunnen helpen, graag!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 21:45
Zoek benchmarks van de schijven op qua geluidsproductie. 2.5" schijven zijn over het algemeen stil maar mijn Seagate 7200.10 schijf is nog stiller. Gebruik in je case gewoon rubbertjes tussen de schroef en de hardeschijf. Eventueel kun je nog een hd silencer kopen ofzo. Voor 2.5" schijven moet je ook zorgen voor een converter van 2.5" naar 3.5" voor het formaat.

Ik zou sowieso voor de desktop schijf gaan. Puur alleen al omdat die 2.5" schijven ronduit traag zijn. Het zou de rest van je systeem altijd bottlenecken (is geen werkwoord denk ik maartoch :P)

één is geen, twee is één

• Blaze85
  • Niet online
Wackoz schreef op maandag 07 juli 2008 @ 19:55:
Zoek benchmarks van de schijven op qua geluidsproductie. 2.5" schijven zijn over het algemeen stil maar mijn Seagate 7200.10 schijf is nog stiller. Gebruik in je case gewoon rubbertjes tussen de schroef en de hardeschijf. Eventueel kun je nog een hd silencer kopen ofzo. Voor 2.5" schijven moet je ook zorgen voor een converter van 2.5" naar 3.5" voor het formaat.

Ik zou sowieso voor de desktop schijf gaan. Puur alleen al omdat die 2.5" schijven ronduit traag zijn. Het zou de rest van je systeem altijd bottlenecken (is geen werkwoord denk ik maartoch :P)
Ik heb wel wat testen gezien, zelfs inclusief geluid, maar ik heb nooit een test gezien waarbij de WD GP 1TB tegenover de 2,5" WD Scorpio werd gezet... zo'n test komt sowieso weinig voor.

Overigens blijkt de Scorpio prima te presteren:
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=538&pgno=0

En zou ze puur als data-schijfjes gebruiken, niet om programma's op te zetten.

Rubbertjes heb ik al in m'n case zitten ;).

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Als je een 7200.10 al stil vind, luister dan eens naar een 7200.11. Of beter nog, een recente WD of Samsung.

In principe is 1 3,5" schijf het gemakkelijkste, en zal deze marginaal meer geluid produceren dan een 2,5" disk. Eventueel kun je iets merken omdat je een vrij grote schijf hebt en deze dus meer platters heeft. Echter is het verschil tussen schijfseries groter dan het verschil tussen 2 schijven met een verschillende grootte uit dezelfde schijfserie.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 21:45
Blaze85 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:23:
[...]

Ik heb wel wat testen gezien, zelfs inclusief geluid, maar ik heb nooit een test gezien waarbij de WD GP 1TB tegenover de 2,5" WD Scorpio werd gezet... zo'n test komt sowieso weinig voor.
Testen over 2 specifieke harde schijven zijn er maar weinig, Maar ik denk dat je best
het aantal dB(A) op kan zoeken van de Scorpio in rust en in search, en deze dan vergelijken met die van de WD GP.

Zoals Fauna zegt, met meer platters merk je het eerder. Je zou nog kunnen kijken naar 1 Samsung Spinpoint F1 640GB. Prima schijf voor een prima prijs en maar 2 platters dus een hoge dichtheid en stiller (waarschijnlijk) dan een 1TB WD GP.

Maargoed, het blijft appels met peren vergelijken...

één is geen, twee is één

• Blaze85
  • Niet online
Wackoz schreef op maandag 07 juli 2008 @ 23:09:
[...]

Testen over 2 specifieke harde schijven zijn er maar weinig, Maar ik denk dat je best
het aantal dB(A) op kan zoeken van de Scorpio in rust en in search, en deze dan vergelijken met die van de WD GP.

Zoals Fauna zegt, met meer platters merk je het eerder. Je zou nog kunnen kijken naar 1 Samsung Spinpoint F1 640GB. Prima schijf voor een prima prijs en maar 2 platters dus een hoge dichtheid en stiller (waarschijnlijk) dan een 1TB WD GP.

Maargoed, het blijft appels met peren vergelijken...
Die geluidsmetingen varieren vaak erg, de een doet het op 20cm afstand en de ander op 1 meter :+.

Maar uit tests blijkt dat ik eigenlijk de 1TB WD GP RE2 zou moeten nemen, als ik voor een 3,5" model ga:
http://www.hardware.info/...sks_van_320_GB_tot_1_TB/4

Maar ik heb ondertussen 1 maal een Scorpio 2,5" besteld, gewoon om eens te testen hoe stil zo'n 2,5" daadwerkelijk is. Mocht het een succes zijn bestel ik er nog 1 bij.

In ieder geval allen bedankt voor de reacties.
Pagina: 1