Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 03:56:
[...]
Right, dat geloof je toch zelf niet? Of is dit wat jij 'denkt dat het zou moeten zijn' en daarom is het ook meteen maar zo? Mooie redenering...
En dan ben jij vast zo een moeilijke klant die tegenover een webshop regelrecht dwars gaat liggen ivm rechten die je niet eens hebt.
Het betalen van de verzendkosten bij een RMA daar kan ik nog inkomen. Of vraag jij ook je benzine-onkosten terug als je bij ikea een kastje terugbrengt in garantie?
Ja, dat geloof ik toch zeker zelf wel. Als je overduidelijk ergens geen verstand van hebt, lijkt het me niet bepaald slim om zo stellig te zijn in een reactie. Daarmee zaai je alleen maar verwarring. Hoezo rechten die je niet hebt? Waar haal je dat vandaan?
Europese richtlijn 1999/44/EG, verplicht overgenomen door de lidstaten, is gewoon heel duidelijk.
Artikel 3.2
In geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, overeenkomstig lid 3, of dat de prijs op passende wijze wordt verminderd of dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden, overeenkomstig de leden 5 en 6.
Artikel 3.4
De term "kosteloos" in de leden 2 en 3 heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.
(Nederlandse wet: BW7, Artikel 21.2, België: BW6: Artikel 1649quinquies, § 2)
Lijkt me overigens ook volkomen logisch. Waarom zou ik geld moeten dokken als een webshop, en ja ook de IKEA, in gebreke blijft, d.i. de afspraak met mij niet nakomt. Als IKEA geen gratis verzending accepteert, dan zullen ze het op een andere manier moeten regelen.