Garantie plasma: wonen in Belgie, kopen in nederland

Pagina: 1
Acties:

• Wharfedale
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-08-2025
Ik woon in Belgie en zou graag een tv (42pz80) bestellen bij goedkopen.nl
Ik zou graag willen weten wat de consequenties zijn ivm met de garantie? Ik krijg geen onsite garantie, das wel logisch. Maar wat men opsturen enz, naar moet je het opsturen enz

Zijn er mensen die hier ervaringen met hebben?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het lijkt mij dat dit afhangt van de winkel waar je het koopt. Ik zou zeggen stuur eens een mail naar die webshop met je vraag. Aangezien je het bij hun koopt weten hun het beste hoe het zit.

• Wharfedale
Dit heb ik gedaan maar ik kreeg een mail waaruit ik weinig kan opmaken

Geachte heer/mevrouw,

U krijgt bij dit product Nederlandse garantie. Of deze ook door Panasonic in België wordt geaccepteerd is onbekend. Wij verwachten niet dat u dan in aanmerking komt voor bijvoorbeeld een huisbezoek van Panasonic.

Wij hopen u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,

Martijn Susanna
Goedkopen.nl

Iemand?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met andere woorden: we hebben geen zin om dit uit te gaan zoeken. Beetje slecht antwoord van die webshop.

Mocht ie kapot gaan zijn er meestal 2 opties. Of je stuurt de TV op naar die webshop en hun regelen verder de garantie. Of anders neem je contact op met de fabrikant en stuur je de TV direct naar hun toe.

Het 2e is natuurlijk niet echt netjes aangezien je de TV bij de webshop gekocht hebt, maar meestal is direct naar de fabrikant sturen wel sneller. De webshop stuurt em namelijk ook naar de fabrikant toe.

Dan zit je verder alleen nog met verzendkosten. Dit verschil in mijn ervaring nogal per webshop. De ene vergoed de kosten voor verzenden en de andere doet dat niet.

1 ding is zeker garantie heb je gewoon. De vraag is alleen hoe het precies zal gaan als ie kapot is. In het ergste geval kost het je 20 euro aan verzendkosten. In het beste geval kost het je niets.

Naar mijn mening is die 20 euro bij een TV van 1000+ euro niet zo interessant. De kans is namelijk ook groot dat ie in de garantie periode niet kapot gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 07-07-2008 16:40 ]

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-01 12:52
Ik heb het onderzocht toen ik mijn plasma door redcoon liet leveren. Die hebben mij toen verzekerd dat dat gewoon een "europees" model is, en dat een Belgische support dus gewoon ook ter plaatse support zou leveren zoals voor een Belgisch "in de winkel" gekocht model.

Via deze webpage kan je aan de coördinaten komen van de dienst die de "at home" support in België uitvoert. Misschien kan je het met hen eens afstemmen (aan de hand van typenummer of zo)?
http://www.panasonic.be/s...enu/1247646_l6/index.html

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• Wharfedale
Juist 'gechat' met redcoon. De man kon me vertellen dat het een europees model is en dat de garantie inhoudt dat ze het product gratis terug ophalen enz. Das prettig om te horen, spijtig dat ik van redcoon meestal geen positieve dingen hoor maar ja. De enigste shop die mij kon verzekeren dat ik onsite-garantie krijg en das wel belangrijk. Ik zal morge bestelle hopelijk worden de termijnen wat gerespecteerd
thanks for de antwoorden

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-01 12:52
Wel, over redcoon. Ik heb alleen maar positieve ervaringen met hun (als je het geduld kan opbrengen om te wachten op de chat (dat gaat soms nogal traag, maar het werkt en is gratis)).

Alleen de leveringsfirma waar ze mee werken is een bende mongolen. Te dom om een pakje boter naar de frigo te leveren.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• Solitary Shell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-03-2025
PilatuS schreef op maandag 07 juli 2008 @ 16:36:

Dan zit je verder alleen nog met verzendkosten. Dit verschil in mijn ervaring nogal per webshop. De ene vergoed de kosten voor verzenden en de andere doet dat niet.
Daar zou ik echt helemaal niet mee zitten. De webshop dient de verzendkosten te betalen.

Verwijderd

Solitary Shell schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 03:49:
[...]

Daar zou ik echt helemaal niet mee zitten. De webshop dient de verzendkosten te betalen.
Right, dat geloof je toch zelf niet? Of is dit wat jij 'denkt dat het zou moeten zijn' en daarom is het ook meteen maar zo? Mooie redenering...

En dan ben jij vast zo een moeilijke klant die tegenover een webshop regelrecht dwars gaat liggen ivm rechten die je niet eens hebt.

Het betalen van de verzendkosten bij een RMA daar kan ik nog inkomen. Of vraag jij ook je benzine-onkosten terug als je bij ikea een kastje terugbrengt in garantie?

• Solitary Shell
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 03:56:
[...]

Right, dat geloof je toch zelf niet? Of is dit wat jij 'denkt dat het zou moeten zijn' en daarom is het ook meteen maar zo? Mooie redenering...

En dan ben jij vast zo een moeilijke klant die tegenover een webshop regelrecht dwars gaat liggen ivm rechten die je niet eens hebt.

Het betalen van de verzendkosten bij een RMA daar kan ik nog inkomen. Of vraag jij ook je benzine-onkosten terug als je bij ikea een kastje terugbrengt in garantie?
|:(

Ja, dat geloof ik toch zeker zelf wel. Als je overduidelijk ergens geen verstand van hebt, lijkt het me niet bepaald slim om zo stellig te zijn in een reactie. Daarmee zaai je alleen maar verwarring. Hoezo rechten die je niet hebt? Waar haal je dat vandaan?

Europese richtlijn 1999/44/EG, verplicht overgenomen door de lidstaten, is gewoon heel duidelijk.

Artikel 3.2
In geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, overeenkomstig lid 3, of dat de prijs op passende wijze wordt verminderd of dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden, overeenkomstig de leden 5 en 6.
Artikel 3.4
De term "kosteloos" in de leden 2 en 3 heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.
(Nederlandse wet: BW7, Artikel 21.2, België: BW6: Artikel 1649quinquies, § 2)

Lijkt me overigens ook volkomen logisch. Waarom zou ik geld moeten dokken als een webshop, en ja ook de IKEA, in gebreke blijft, d.i. de afspraak met mij niet nakomt. Als IKEA geen gratis verzending accepteert, dan zullen ze het op een andere manier moeten regelen.

Verwijderd

Is dat genomen uit de richtlijnen of uit BW7? Daarnaast, is dat bindend of regelend?

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:33
Solitary Shell schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 04:37:
[...]

|:(

Ja, dat geloof ik toch zeker zelf wel. Als je overduidelijk ergens geen verstand van hebt, lijkt het me niet bepaald slim om zo stellig te zijn in een reactie. Daarmee zaai je alleen maar verwarring. Hoezo rechten die je niet hebt? Waar haal je dat vandaan?

Europese richtlijn 1999/44/EG, verplicht overgenomen door de lidstaten, is gewoon heel duidelijk.

Artikel 3.2

[...]

Artikel 3.4

[...]

(Nederlandse wet: BW7, Artikel 21.2, België: BW6: Artikel 1649quinquies, § 2)

Lijkt me overigens ook volkomen logisch. Waarom zou ik geld moeten dokken als een webshop, en ja ook de IKEA, in gebreke blijft, d.i. de afspraak met mij niet nakomt. Als IKEA geen gratis verzending accepteert, dan zullen ze het op een andere manier moeten regelen.
Akkoord aan regeltjes genoeg. Mar weet dat die mannen slim genoeg zijn om de wet te omzeilen. Verder ook, als ze de regeltjes toch niet nakomen, ga ijj dan een advocaat gaan bellen? Ik denk het niet.

Maar ok iets anders over die transportfirma's... Meestal zijn dat inderdaad maar klungelaar dat het doen, jammer voor de bedrijven, zo krijgen ze slechte commentaren. Ik heb al wel 2x besteld bij een webshop (alternate.be). 1ste keer gewoon thuis geleverd, duurde wel wat langer dan beloofd. 2de keer moest ik per toeval in Artselaar zijn, had de zelfde dag nog het pakket...

• Solitary Shell
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 12:29:
Is dat genomen uit de richtlijnen of uit BW7? Daarnaast, is dat bindend of regelend?
Dat is uit de richtlijn, maar dat maakt niet uit want richtlijnen zijn voor alle lidstaten bindend. Mocht de lidstaat de regelgeving niet goed implementeren, dan kun je je alsnog beroepen op de richtlijn.

In Nederland hoeft dat dan ook niet. Bij een consumentenkoop zijn alle zaken rondom garantie aangemerkt als dwingend recht.

Overigens heeft Nederland een voor consumenten gunstiger regeling dan de Europese richtlijn voorschrijft.

Verwijderd

Solitary Shell schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 14:31:
[...]

Dat is uit de richtlijn, maar dat maakt niet uit want richtlijnen zijn voor alle lidstaten bindend. Mocht de lidstaat de regelgeving niet goed implementeren, dan kun je je alsnog beroepen op de richtlijn.

In Nederland hoeft dat dan ook niet. Bij een consumentenkoop zijn alle zaken rondom garantie aangemerkt als dwingend recht.

Overigens heeft Nederland een voor consumenten gunstiger regeling dan de Europese richtlijn voorschrijft.
Nee >.>
Nederland heeft andere regelingen opgenomen die zijn gebaseerd op de richtlijnen, maar die zijn niet precies hetzelfde. Als gevolg moet je dan ook de Nederlandse wetten met voorrang volgen. Als daar neits in staat over geen verzendkosten betalen dan heb je geen poot om op te staan.

Ik herinner me vaag iets over garantieperioden en richtlijnen in de EU. Ik denk dat het zo was dat de EU voor een bepaald productgroep 2 jaar garantie als richtlijn gaf, maar Nederland dat neit zo had overgenomen, wat als gevolg opleverde dat 1 jaar in NL mogelijk was maar met nog wat extra voorwaarden oid. In ieder geval was het zo dat de richtlijnen niet golden als er in het land zelf andere regels opgenomen werden.

Verwijderd

Solitary Shell schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 14:31:
[...]

Juist. Richtlijnen zijn alleen voor lidstaten bindend in die zin dat ze het in de richtlijn bepaalde moeten omzetten in nationale wetgeving, maar burgers kunnen er slechts bij uitzondering rechtstreeks een beroep op doen. Lijkt me nogal overkill om voor een plasmateeveetje een procedure te gaan beginnen met een rechtstreeks beroep op een niet-omgezette richtlijn. Verordeningen daarnaast binden burgers wel rechtstreeks.

Anyway, voor de vuist weg zou ik menen dat je je gewoon kunt beroepen op het consumentenrecht van je thuisland (weet ff niet meer of je nu in B of NL woont). Uit het EVO volgt dat je niet beroofd kunt worden van de bescherming die je eigen consumentenrecht je biedt. Vraag is wat als het andere consumentenrecht gunstiger is, maar dat is een leuke discussie die nu niet zo relevant is.

Bedenk je overigens ook dat er geen richtlijn is die je 'twee jaar garantie' geeft. Het is alleen zo dat van EU-wege er een verplichting is om vorderingen obv nonconformiteit niet eerder dan twee jaar te laten vervallen, maar dat is iets anders. Naar Nederlands recht blijft doorslaggevend de vraag wat je van het product mocht verwachten e.d. en of het (dus) wel of niet conform is. Nederland heeft daarbij inderdaad de gunstige regeling dat je de eerste zes maanden alleen hoeft aan te tonen dát het product defect is. Je hoeft niet ook nog eens aan te tonen dat het defect al aanwezig was toen je het product kocht, het is aan de verkoper om te bewijzen dat je het zélf hebt gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2008 15:57 ]

Pagina: 1