[esxi] usb tapedrive

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
het blijkt dat vmware ESX(i) geen USB devices ondersteunt. Nu wil ik hier een SBS omgeving gaan virtualiseren waar recent een HP Dat72 USB drive is aangeschaft. Nu heb ik zitten googlen en ik vond de AnywhereUSB oplossing, deze wordt door VMWare zelf ook aangeraden.

Echter deze heeft een 100mbit netwerkpoort en support tot 12mbs(=usb 1). Nu heb ik verder gegoogled om zo'n apparaat te vinden met een gbit lan poort en USB 2 support, maar ik kan deze nergens vinden.

Weet iemand of dit bestaat? Weet iemand een andere creatieve oplossing?

Anders moet ik een aparte niet virtuele virtuele backup PC/server gaan inrichten, dit heeft zeker niet de voorkeur.

edit: misschien overbodig, maar wie weet, het gaat om een nieuwe Dell Server die met ESXi 3.5 wordt uitgeleverd, deze doet toevallig niet wel USB ondersteunen? Dus een USB poort op de Dell server aan een VM hangen. Vmware server kan dat wel, USB 1.1 in de stable en zelfs USB2 in de beta.

[ Voor 18% gewijzigd door borgdaville op 07-07-2008 13:59 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• borgdaville
een klein lief dinsdagochtend kickje :X

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 07:54

SpamLame

niks

Heb je al in de specs van ESX3i (VI3) gekeken dan?
Je kunt ook een evaluatie kopie krijgen en dan uitproberen.
VMWare kan de USB devices doormappen en ik meen dat ESX dat dus ook kan.

[ Voor 61% gewijzigd door SpamLame op 08-07-2008 09:50 ]

• borgdaville
SpamLame schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:44:
Heb je al in de specs van ESX3i gekeken dan?
uiteraard! Niets te vinden over USB support! ESXi kan draaien vanaf een USB stick, maar dat zegt niets over de mogelijkheid om USB apparaten aan VMs te hangen. In de documentatie van ESX (zonder i) is wel te vinden dat daar geen USB support op zit.

• SpamLame

SpamLame

niks

borgdaville schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:47:
[...]

uiteraard! Niets te vinden over USB support! ESXi kan draaien vanaf een USB stick, maar dat zegt niets over de mogelijkheid om USB apparaten aan VMs te hangen. In de documentatie van ESX (zonder i) is wel te vinden dat daar geen USB support op zit.
Oh ok, ik geloof dat je zelf het antwoord al gegeven hebt.
ESX3(i) ondersteunen hetzelfde en dan blijkbaar dus niet het doormappen van USB devices.

Wat je zou kunnen doen is kijken of je dat drive stiekem niet een scsi/sas/sata interface heeft en deze dan in de Dell inbouwen.

• borgdaville
SpamLame schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 09:53:
[...]

Oh ok, ik geloof dat je zelf het antwoord al gegeven hebt.
ESX3(i) ondersteunen hetzelfde en dan blijkbaar dus niet het doormappen van USB devices.

Wat je zou kunnen doen is kijken of je dat drive stiekem niet een scsi/sas/sata interface heeft en deze dan in de Dell inbouwen.
stiekem? Je bedoelt de kast openschroeven? Dat zit er niet in, tis een productie omgeving.

Mijn vraag was meer:
- zijn er USB2(met gbit nic) aparaten voor het via het netwerkaansluiten van USB apparaten. Ik zou dan met een dedicated netwerkkaart en crossover kabel op die manier mijn tapedrive redelijk snel kunnen verbinden met de server.
- zijn er andere creatieve oplossingen mogelijk? Zou ik de enige zijn die met dit probleem zit? USB tapedrives zijn toch redelijk mooie apparaten voor SBS omgevingen.

edit: met creatief bedoel ik dus niet het modden/openschroeven/hacken van hard en/of software

[ Voor 5% gewijzigd door borgdaville op 08-07-2008 10:04 ]

• SpamLame

SpamLame

niks

borgdaville schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 10:03:
[...]

stiekem? Je bedoelt de kast openschroeven? Dat zit er niet in, tis een productie omgeving.
O, ik dacht dat de server nog uitgeleverd moest worden.
Mijn vraag was meer:
- zijn er USB2(met gbit nic) aparaten voor het via het netwerkaansluiten van USB apparaten. Ik zou dan met een dedicated netwerkkaart en crossover kabel op die manier mijn tapedrive redelijk snel kunnen verbinden met de server.
- zijn er andere creatieve oplossingen mogelijk? Zou ik de enige zijn die met dit probleem zit? USB tapedrives zijn toch redelijk mooie apparaten voor SBS omgevingen.

edit: met creatief bedoel ik dus niet het modden/openschroeven/hacken van hard en/of software
En een SCSI USB convertor? is dat iets, zo ja check
http://www.nextag.com/Rat...2-0-555762864/prices-html of http://www.ciao-shopping....e_Converter_Cable__478967
oeps dat is verkeerd om
Of kies een van de volgende links

Hmm blaarklijkelijk zijn er een heleboel usb to scsi adapters, maar andersom heb ik ze nog niet gevonden. Tapedrive inbouwen in nieuwe Dell (mits mogelijk) lijkt me, naast aankopen nieuwe drive, de enige oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door SpamLame op 08-07-2008 11:29 ]

• borgdaville
SpamLame schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:02:
[...]

O, ik dacht dat de server nog uitgeleverd moest worden.

[...]

En een SCSI USB convertor? is dat iets, zo ja check
http://www.nextag.com/Rat...2-0-555762864/prices-html of http://www.ciao-shopping....e_Converter_Cable__478967
Of kies een van de volgende links
Server moet nog besteld worden, tapedrive is er al. Nog niet zolang geleden besteld, volgens mij voor een 600 euro. Dat is deze situatie een hoop geld. Dus die drive moet eigenlijk blijven.

Helaas zijn converteren deze dingen de andere kant op.

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-01 21:47

doc

Je backup server wil je eigenlijk niet virtueel draaien, in geval van een disaster herstel je namelijk eerst je backup server en dan kan je de rest van je omgeving gaan opbouwen.

Wij richten regelmatig backup omgevingen in, maar de backup server blijft altijd physiek (ook omdat bv fibre drives (nog) niet te verbinden zijn binnen een virtuele omgeving)

Me Tarzan, U nix!

• borgdaville
doc schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:39:
Je backup server wil je eigenlijk niet virtueel draaien, in geval van een disaster herstel je namelijk eerst je backup server en dan kan je de rest van je omgeving gaan opbouwen.

Wij richten regelmatig backup omgevingen in, maar de backup server blijft altijd physiek (ook omdat bv fibre drives (nog) niet te verbinden zijn binnen een virtuele omgeving)
True, maar in een SBS omgeving gaat dit eigenlijk niet op. De VMs worden gebackupped. 1x per maand, naar USB disk.

Bij Disaster recovery worden deze VMs gerestored naar een andere VMware host, en vervolgens wordt met een USB tapedrive de data van de dag ervoor in deze "oude" VM gedropped.

Ik denk dat ik er een een Windows XP/2003 machine naast ga draaien die als "backup" server gaat functioneren. Maar ik hoop dat er ooit wel support voor USB devices komt voor VMs, VMWare server, de gratis variant, kan het wel.

Pagina: 1