computer loopt bij klant vast, hier niet

Pagina: 1
Acties:

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-01 22:40
ik heb een vreemd probleem. ik heb een klant, met een computer voor de boekhouding (eigen bedrijf) hier draait windows vista op met osirius boekhouden 2008 pro, ms word, outlook en dergelijke. Gdata is altijd bijgewerkt en systeem is goed beveiligd. de rest van het netwerk ( de overige laptops maken af en toe een backup naar deze computer) het geheel draait op een linksys wrt54G, waarin ik ook geen vreemde dingen zie.

nu wil het probleem dat het systeem zeer regelmatig volledig freezet. heb er zelf achter gezeten, soms na 5 minuten, soms na 30, maar hij freezet gegarandeerd. niets doet het meer, en het enige wat werkt is 4 sec op de aan/uit knop drukken. heel soms wil hij na een minuut of 2 ofzo nog wel eens unfreezen.

okee, zou je zeggen, verse windows install en opgelost? nu is het probleem dat ik dat niet zomaar ga doen. heb contact gehad met osirus, en het is echt een ramp om windows opnieuw te installeren door aantal licenties die dan verlopen. verder is het heel vreemd. ik heb de computer inmiddels 2 keer hier thuis gehad om te kijken wat er nou aan de hand is. Echter, hij loopt hier werkelijk als een zonnetje. heb, op de monitor na, alle hardware hier staan die er daar op aangesloten zat. het enige verschil is dus de monitor. dit is volgens windows een standaard plug en play scherm. zowel hier als daar. zelfde drivers. de monitor zit aangesloten op VGA. ik ben ten einde raad waarom hij het hier wel goed doet en daar niet. in de logs is niets te vinden. iemand enig idee?
Edit:
het gaat om dit:
bijna nagelnieuwe Packerd Bell met 3 gieg geheugen, 2x 320 Gb hdd, core2Quad

[ Voor 6% gewijzigd door ChaosZ0ne op 07-07-2008 14:08 . Reden: vergeten de specs te vermelden ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heeft je klant het systeem op een ongeaard stopcontact hangen en jij netjes op een geaard stopocontact? Dat kan namelijk al veel vreemde dingen verklaren.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 13:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mischien een rotte voeding in combinatie met een slechte stroomtoevoer. Op een andere groep daar aansluiten kan dit msichien al uitsluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door TrailBlazer op 07-07-2008 13:59 ]

• ChaosZ0ne
Terw_Dan schreef op maandag 07 juli 2008 @ 13:57:
Heeft je klant het systeem op een ongeaard stopcontact hangen en jij netjes op een geaard stopocontact? Dat kan namelijk al veel vreemde dingen verklaren.
heb ik ook al aan gedacht, alleen vergeten te vermelden. ik heb hem ( net als bij de klant) op een ongeaard stopcontact gehangen. ook heb ik geprobeerd zon speciale stekkerdoos ertussen te doen die de stroom stabiliseert (zon ding wat ook in een UPS zit), echter geen effect. aangezien het een standaard Packerd Bell computer is, zal de voeding ook wel voldoen. zou ook niet verklaren waarom hij weer unfreezet

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-01 14:47
Spyware/trojan die daar wel door het netwerk komt en bij jou niet?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Hij freezed vrij regelmatig zeg je maar freezed hij ook bij een bepaald programma of heel random?
Aan jouw verhaal te horen is het een hardware probleem waarvan de voeding de hoofdverdachte is.
Gebruik jij een andere voedingskabel, als jouw klant ?
Misschien is de voedingskabel kapot. En dat van het geaard stopcontact vind ik altijd nogal een raar probleem de een heeft er last van de ander niet. Ik draai ook al zeer lang zonder geaard aangesloten te zijn, no problem. Maarja het is te proberen.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• ChaosZ0ne
Pepperana schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:16:
Hij freezed vrij regelmatig zeg je maar freezed hij ook bij een bepaald programma of heel random?
Aan jouw verhaal te horen is het een hardware probleem waarvan de voeding de hoofdverdachte is.
Gebruik jij een andere voedingskabel, als jouw klant ?
Misschien is de voedingskabel kapot. En dat van het geaard stopcontact vind ik altijd nogal een raar probleem de een heeft er last van de ander niet. Ik draai ook al zeer lang zonder geaard aangesloten te zijn, no problem. Maarja het is te proberen.
nee, hij freezed heel random, als ik niets open heb, of dat ik nou een zwaar benchmark programma draai, maakt niets uit, blijft heel random. heb m zojuist even voor de zekerheid geaard aangesloten, na 3 minuten al freeze. voedingskabel is overigens hetzelfde. zal zo even de voltages doormeten op een molexje.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:55
ik zou eens een andere voeding proberen, als je eentje hebt liggen zou ik gewoon eventjes daarmee testen...

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Probeer eens een andere voedingskabel en desnoods een andere voeding. Iets anders zou ik me niet voor kunnen stellen. Maar je weet maar nooit, soms is het zo iets geks waar je probleem vandaan komt.

Voor de zekerheid test even met ander geheugen, of videokaart.
Je kunt ook proberen een andere harde schijf erin te zetten, daarop windows installen en kijken wat hij dan doet.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
en als je het netwerk niet aansluit bij je klant? Dan kan je dat tenminste al uitsluiten....

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:02
Wou ik idd ook net zeggen: Dit lijkt op een netwerkprobleem. Daar kan windows ook compleet van hangen. Zou ook direct verklaren waarom ie weer reageert na een tijdje. Blijkbaar loopt ie dan ergens tegen een timout aan.

UNOX: The worst operating system

• ChaosZ0ne
Sjoko schreef op maandag 07 juli 2008 @ 18:07:
Wou ik idd ook net zeggen: Dit lijkt op een netwerkprobleem. Daar kan windows ook compleet van hangen. Zou ook direct verklaren waarom ie weer reageert na een tijdje. Blijkbaar loopt ie dan ergens tegen een timout aan.
ik heb inmiddels de 2 laptops van de klant hier gehad, samen met de router, maar niets aan het handje. overigens lijkt het me dat bij zon ernstig netwerkprobleem ( waar moet ik dan aan denken? ip conflict e.d. krijg je netjes zon balonnetje van) wel IETS in het logboek verschijnt.

ander geheugen/videokaart/harde schijf ga ik niet doen, want hij loopt hier wél goed, en het is de bedoeling dat windows niet opnieuw geinstalleerd wordt.
iig alvast bedankt voor het meedenken

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

gooi hem bij de klant eens achter een UPS om zeker te weten dat stroom toevoer goed is.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-01 18:01
Zet de taskmanager eens open en kijk daar eens wat er allemaal draaid...... wellicht kan je deze op de voorgrond houden als het systeem freezed....

Misschien als het systeem dan na 2 min weer unfreezed dat daar een of ander proces uit te halen is wat gek doet.

Daarbij als de pc na 2 min unfreezed, is er dan ook niets waar te nemen in de eventlog?

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Even the obvious: USB apparatuur wellicht die je daar niet hebt en de klant wel?

Hier stond een dode link.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

strandbal schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:18:
Even the obvious: USB apparatuur wellicht die je daar niet hebt en de klant wel?
Zat ik ook aan te denken. Alle randapparatuur, zeker USB is verdacht. Hier een brak USB toetsenbord gehad die voor random freezes zorgde + moeilijk starten van de pc. Raar maar helaas waar. En daar zijn geen logboekvermeldingen over terug te vinden.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• ChaosZ0ne
Motrax schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:21:
[...]
Zat ik ook aan te denken. Alle randapparatuur, zeker USB is verdacht. Hier een brak USB toetsenbord gehad die voor random freezes zorgde + moeilijk starten van de pc. Raar maar helaas waar. En daar zijn geen logboekvermeldingen over terug te vinden.
het enige wat ik inmiddels niet heb meegenomen om het hier zo goed mogelijk na te bootsen is de netwerkprinter, maar die had ik daar ook al uitgezet. probleem bleef daar. als hij unfreezet is er echt niets te merken aan het systeem. alsof het freezen er eigenlijk nooit is geweest dus. niets van een logboekmelding, geen proces wat even druk bezig is. heb zelf geen ups om er even tussen te pluggen, maar zon speciale stekkerdoos( god hoe heet zon ding nou ook alweer) leek me in principe hetzelfde doen.

Heb inmiddels nog geen andere voeding kunnen testen omdat ik niet meer bij de klant geweest ben. zal wel posten als ik daar morgen heen ga.

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Ik bedoelde dat je een andere schijf in de comp hangt waar je windows xp op installed.
Daar zet je dezelfde programma's op als er op de originele staan.
Vervolgens is het afwachten.

Je kunt de originele schijf welke nu in de comp zit toch even loskoppelen en de andere gebruiken.

• ChaosZ0ne
ik zit nu bij de klant, en ik ben er nu achter dat de kabels die naar de hele mooie stekkerdozen lopen, ergens achter vandaan komen. het wandstopcontact is opgengeschroefd, daarin zijn extra draadjes (ja kale koperdraadjes) in het stopcontact gepord, en dat loopt naar de computer. lijkt me niet een ideale situatie voor een computer. zal straks wel wat fotos posten als ik weer thuis ben. ik ga in ieder geval even kijken of ik ergens op een andere, geaarde, groep kan gaan zitten, eens zien of dat helpt. kan in ieder geval nooit een ergere stroomaansluiting zijn dan waar hij nu op zit.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk dat ik eigenlijk niet wil weten wat er geprutst is maar aan de andere kant ook weer wel.

Verwijderd

Check de randapperatuur, dit soort problemen komen wel eens voor bij miscommunicatie van bijv. een usb aangesloten printer/scanner/toetsenbord of muis. (ik ga ervan uit dat je die spullen er bij thuistesten niet aan had hangen.

• ChaosZ0ne
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:05:
Check de randapperatuur, dit soort problemen komen wel eens voor bij miscommunicatie van bijv. een usb aangesloten printer/scanner/toetsenbord of muis. (ik ga ervan uit dat je die spullen er bij thuistesten niet aan had hangen.
nee, ik heb alle randapperatuur (was eigenlijk alleen muis en toetsenbord) thuis gehad. De enige andere randapperatuur die aangesloten zit is een printer, maar deze zit via het netwerk, en heb ik inmiddels al uitgeschakeld gehad. zit nu via een ander stopcontact. Hij is bijna niet meer vastgelopen. pas 2 keer, waarna hij na een seconde of 10 weer verder ging. het lijkt mij vrij duidelijk dat het aan de stroomtoevoer moet liggen. foto's volgen...

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een paar jaar geleden ook wel eens zo'n geintje gehad. Random freezes, 3dmark + cpu test + hdd test, tegelijkertijd, no freeze, patience freeze. Geen melding in windows en enige oplossing, reset.

Het bleek uiteindelijk de koeler van de processor te zijn. Deze was kapot. Blijkbaar bereikte de cpu op een gegeven moment een temperatuur dat ie zich zelf uitschakelde ter voorkoming van oververhitting. Probleem begon dan ook pas in de zomer met warmere dagen.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:49

Metro2002

Memento mori

Ik denk ook aan warmte problemen. Als je soms ziet hoe mensen hun pc's inbouwen in kasten en weet ik veel wat. Maar eens navragen of de klant de pc een tijdje gewoon los neer kan zetten en kijken of ie dan ook vastloopt.

• ChaosZ0ne
zit nu nog steeds bij de klant, en heb net even een APC back-ups cs gehaald, en het systeem is inmiddels pas 1 keer tijdelijk gefreezet. dit was tijdens een self-test van de UPS. ik denk dat het probleem toch in de stroomtoevoer zit/zat, aangezien de ups af en toe eventjes aanspringt. (sensisivity staat op high) input voltage is op het moment 232 volt, verbruik 90 watt. hij zegt dat ie inmiddels 2 keer geswitcht, door power noise. hopen dat t nu goed blijft. heb iig process explorer draaien met alle opties aan, dus ik ga het zien wat er gebeurt. hou t iig goed in de gaten.

de mensen die het over temperatuur hadden: tis gewoon een standaard PAckerd bell kast die bovenop een bureau staat. gewoon een normale koele kamer, en coretemp zegt nooit hoger dan 50 graden bij stressed, dus geen probleem.

• ChaosZ0ne
Afbeeldingslocatie: http://www.marcovannoord.com/IMAG0105.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.marcovannoord.com/IMAG0106.jpg
dat dunne luidsprekerkabeltje... dat loopt dus naar 2 quadcore computers, 2 laptops en allerhande print, fax en speakerapperatuur uiteraard wel met de mogelijke lichtschakelaars en kroonsteentjes onderweg.

EDIT: woeps, had niet door dat ik mn topic aant kicken was.

[ Voor 8% gewijzigd door ChaosZ0ne op 08-07-2008 20:59 . Reden: verontschuldiging ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ach met dit soort mooie plaatjes mag dat wel hoor.Jemig wat een drama.
Pagina: 1