• Ithaca81
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-01 18:15
Ik ben voornemens een nieuwe PC samen te gaan stellen en voor de koeling wil ik overstappen op waterkoeling. Voor mijn nieuwe PC zat ik te denken aan oa een C2D e8400 en een Ati 4870 maar omdat intel hoogstwaarschijnlijk nog deze maand de prijzen gaat verlagen, de ati kaarten op dit moment nauwelijks leverbaar zijn en er nog geen waterblokken voor zijn wilde ik maar met de waterkoeling beginnen op mijn huidige systeem. Kan ik gelijk even oefenen en eventuele kleine foutjes bij mijn nieuwe systeem voorkomen.

Ik heb een Lian Li v1000 behuizing en daar zal waarschijnlijk de dremel in gaan zodat de radiator aan de bovenzijde van het systeem komt. Daar bovenop 3 120mm ventilatoren die de lucht door de radiator de kast in blazen. Ik weet dat hiermee de warme lucht de kast in komt maar gezien de ruimte en alternatieven (geen lucht) lijkt dit de beste oplossing. De loop wordt dus: rad -> res -> pomp -> CPU -> GPU -> en weer naar rad. Dit uiteraard als ik de nieuwe onderdelen heb, tot die tijd valt de GPU er tussen uit.

Na enig onderzoek op diverse sites ben ik tot de volgende samenstelling gekomen en ik wilde dat aan de ervaringsdeskundigen voorleggen (jullie dus) of dat een goed plan is. Ik mis op dit moment de praktijkkennis dus ik sta open voor andere/betere gedachten.

Koelblok: D-tek Fuzion v2 met nozzle kit
Pomp: Swiftech MCP-655
Radiator: Thermochill PA120.3 + Shroud
Reservoir: EK multioption 150 (of swiftech micro)
Slang: Tygon 1/2"
Vloeistof: FeserOne green 1L
Ventilatoren: Scythe S-flex SFF21e (Scythe S-FLEX 120MM 1200rpm Fluid Dynamic Bearing,
49CFM / 20.1dB)

Verder schijn je voor de radiator een adapter nodig te hebben (G3/8 -> 1/2) en een o-ring om het waterdicht te krijgen. Hetzelfde geldt voor het reservoir (1/4 -> 1/2).
En op de aansluitingen van cpu, rad, res, en pomp elk een tweetal slangklemmen.

Radiator hangt dus bovenaan, maar wel in, de behuizing. Daarboven de shroud met daarin 3 ventilatoren. Als ik het goed begrepen heb zit er dan ongeveer 1,5 cm ruimte tussen de radiator en de ventilatoren. Als ik de afmetingen van de thermochill rad goed bekeken heb wordt het krap maar moet het lukken.

Het D-tek blokje past op zowel s939 als s775 dus dat komt mooi uit voor de eerste praktijk test op mijn huidige CPU. Ik hoop verder dat EK waterblocks vrij spoedig met een block voor de Ati 4870 komt....

Zoals gezegd, het is de eerste keer en aangezien de dremel er aan te pas komt lijkt het me wel prettig als alles goed gaat, werkt, past en goed komt. Mis ik nog dingen? Moet ik nog op bepaalde dingen letten? Op- en/of aanmerkingen zijn welkom en dus resteert de vraag: Wat vinden jullie hier van?

En ik wilde weten hoeveel vloeistof je voor een dergelijke opstelling nodig hebt. Is 1 liter voldoende of gaat er meer in het systeem zitten. Ook vroeg ik me af of het water te recyclen is. Stel dat je een aanpassing aan je systeem doet kan je dan het water opnieuw gebruiken of moet het vervangen worden voor vers water?

Bij voorbaat dank voor de hulp en het meedenken!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 08:55
mhh, ik heb even naar jou samengestelde setje gekeken en ik zit alleen 'n beetje over die pomp en het reservoir te denken .. Toen ik nog druk was met waterkoeling waren vooral de laing pompjes heel erg goed & in combinatie daarmee het swiftech micro reservoir.

Die verloopstukken heb je goed gezien, maar G3/8 naar 1/2" zijn gewoon inschroefverbindingen.

Over de koelvloeistof: Je kunt koelvloeistof (tot op zekere hoogte) recyclen, ik draai meestal 2 jaar ofzo met koelvloeistof, dan heb ik m'n WC ook 2 / 3 keer gedrained. Je kunt het ook heel goed zelf zien of je het nog eens kunt gebruiken (troebel/vies water gebruik je niet nog eens). Waar je misschien wel nog naar wil kijken is premixed koelvloeistof, ik weet dat een aantal mensen hier er geen fan van zijn maar het is zó makkelijk en voor 'n 10tje extra kun je moeilijk gaan doen met demi water .. maar je kunt het ook zo kopen ;).

• Akuma2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
De pomp kan je beter voor de radiator zetten. Dan kan de radiator ook nog de warmte van de pomp kwijt.

De fans komen OP de shroud he, niet IN de shroud.
De meeste thermochill shrouds zijn 4cm hoog, waarvan 1cm over de radiator wordt geschoven.
Hoogte tussen radiator en fans is dan 3cm.
Moet je even nog een keer checken of dat gaat passen in jouw kast!

Swiftech MCRES reservoir is altijd een goede keuze.
Als je voor de EK-Multioption 150 gaat, zou ik er een anti-cyclone stukje bijnemen.
Met zo'n krachtige pomp en kleine reservoir gaat het daarbinnen zeker weten "stormen" :D
Je krijgt dan een kolk en met een anti-cyclon voorkom je dat.

Verder ben je de fittingen vergeten.
Ga je voor slang pilaren of schroeffittingen?
Bij slang pilaren moet je niet vergeten slang klemmen bij te nemen :)

HighFlow.nl // PinballShop.nl

• Ithaca81
2 mensen die naar de swiftech res verwijzen is voor mij genoeg. Die wissel ik.

De vloeistof is gemakshalve zo gekozen. Ik wil er ook een paar UV lampen in hangen dus dan is zo'n premixed oplossing wel zo makkelijk.

@YPSUN: Kan zo'n shroud wel zo gebruikt worden dat de fans er IN komen ipv OP? Een shroud als uitbouwing op de kast zal er nog wel acceptabel uitzien maar met 3 fans daar weer bovenop ziet er natuurlijk niet uit. Als de fans er IN kunnen zou er iig nog iets ruimte tussen de fans en de radiator zitten, en anders gaan ze er maar direct op de rad.

Ik zal de volgorde van de loop in overweging nemen. Het daadwerkelijks passen kan toch pas echt als ik de spullen heb.

Verder denk ik dat schroeffittingen wel mooier zijn alleen kan ik niet echt wijs worden uit de verschillende maten. Ik had de slangklemmen, en adapter fittingen al genoemd dus moet goedkomen. Met een goede slangklem komt het ook wel waterdicht. ;)

Bedankt voor de commentaren.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:42

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Hmmm toch even mijn mening spuien :
Sterke pomp met een klein res gaat inderdaad aardig schuimen, pomp ratelt dan, en exit druk, enter herrie. Mijn ervaring is dat een Eheim1048 met een Microres het nog net trekt, maar het moet niet gekker worden.
Daarnaast : setup maakt een beetje uit, heb mijn pomp voor m'n CPU, en dan naar m'n rad en res. Kwam zo goed uit, krijgt je pomp genoeg water (direct uit reservoir), en de hoeveelheid hitte die erbij komt is verwaarloosbaar (paar watt op de 100+ van CPU), terwijl je druk nog wel goed is daar. De combo pomp-rad-CPU-res leverde me dezelfde temperatuur op (of lichtjes hoger, maar geen keihard bewijs daarvoor).
Shroud erop geeft inderdaad extra hoogte, en fans erin monteren doet de werking van de shroud teniet. De bedoeling is juist wat ruimte tussen je rad en fans, om suizen te verminderen. Schroeffittingen : pak wat je leuk lijkt, als je maar zorgt dat de maten aan beide kanten kloppen (dus 1/2" aan kant 1, en G1/4 of G3/4 {rad!} aan de andere kant).

ps. Heeft iemand die S-Flex dingen wel eens langere tijd horizontaal gehad zonder extra geluid? Het lijkt me sleeve-bearing, en daarvoor is het minder. Heb deze fan echter nog niet getest... dus kan er weinig over zeggen...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Ithaca81
De Scythes hebben een SONY Fluid Dynamic Bearing systeem. Gezien het element Fluid lijkt een aansluiting bij sleeve me wel aannemlijker. Van sleeve zakt de olie toch naar beneden zodat de fan meer herrie gaat maken? Ik meen wel zoiets ergens gelezen te hebben.

Ventilatoren switch ik naar ball bearing vanwege de horizontale ligging.
Pagina: 1