Freeze tijdens booten; mobo zo goed als dood?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 22:26

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Topicstarter
EDIT 15-09-2008: mobo definitief overleden, zie achtste post van dit topic

EDIT 08-07-2008: alles lijkt weer te werken
zie een paar berichten naar beneden

Na wat eenvoudige dingen te hebben geprobeerd, denk ik dat mijn moederbord overleden is, of in ieder geval ernstig ziek.

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen dat het inderdaad het moederbord is wat aan het overlijden is?

mobo: intel D945GNT
proc intel D940 (stock snelheid)
graka 7800GT (stock snelheid)
"no-name" Huntkey voeding 500W
ps/2 muis en ps/2 toetsenbord, "ouderwets" met kabel
systeem heeft ca twee jaar stabiel gedraaid, veel CPU belasting, relatief weinig grafisch geweld.

Korte omschrijving van mijn probleem:
Het systeem bevriest tijdens of kort na het booten. Soms krijg ik de POST niet eens te zien. Koude starts (langer dan een uur uitgeschakeld) lijken beter te gaan dan warme starts.
Twee keer heb ik een freeze gehad erwijl ik in het BIOS wat wilde aanpassen. Zelfs met de on-board VGA-poort. (als test had ik alle PCI-kaarten eruit gehaald. Wat er niet is, kan ook geen fouten geven)

En het volledige verhaal:
Een paar dagen geleden nog lekker zitten photo-soepen, ging perfect. Een dag later zet ik de computer aan, ga even weg tijdens het opstarten, kom terug en zie een zwart scherm. Mijn veronderstelling: scherm in stand-by. Maar even aan de muis schudden deed niets. Toetsenbord ook niet. Zelfs het Num-Lock lampje wilde niet aan of uit...

Ach, een keertje blijven hangen met opstarten moet kunnen, zo dacht ik. Misschien was 'ie in de war geraakt omdat de geheugenkaart van m'n camera nog in de kaartlezer zat. Geheugenkaartje eruit, opnieuw opstarten. Ik zag keurig het bureaublad verschijnen, maar daarna weer een freeze.

Nieuwe gok: geheugen brak. Memtest-flop erin en booten. Dacht ik...
WTF, probeert 'ie gewoon windows op te starten. En dat terwijl ik er vrij zeker van was dat ik de bootvolgorde A: F: C: had.

Dus, nog een keer opstarten (bleef een zwart scherm, ik kreeg niet eens de melding "toets F2 voor BIOS"... Toen begonnen de zenuwen wel een beetje te komen. Nog een keer proberen, nu wel in het BIOS. Raar... Maar het werd nog gekker. Ik drukte op enter om naar de boot-volgorde te gaan. Blijft weer alles hangen. Een hanger in het BIOS. WTF...

Uiteindelijk heb ik memtest toch aan de praat gekregen; 1x laten draaien --> geen fouten gevonden. Daarna reboot, met het idee om in veilige modus proberen te starten. Ik lette echter niet op, dus windows startte in normale modus. En tot mijn verbazing draaide alles weer alsof er niets aan de hand is!

Een dag later, werkt m'n muis opeens niet... Het "lichtje" in de muis doet 't wel, als je beweegt springt 'ie ook op "fel licht" maar m'n computer krijgt niet door dat het pijltje moet verschuiven. Gelukkig kon ik "muizen" met m'n Wacom. Alleen zonder m'n favoriete scroll-wieltje

Volgende conclusie: mobo is brak aan het worden.

Bios-batterij was trouwens in orde, de klok blijft gewoon onthouden.
Geheugen is ook goed, volgens memtest. (1x laten draaien, geen fouten gevonden)
SETI (klik) geeft nog steeds geldige resultaten, dus de processor was tot de boot-problemen ook goed (geen fouten).

Voeding gemeten met mulitmeter: 5.20V en 12.16V. Valt binnen de toleranties volgens Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

De keren dat 'ie is blijven hangen tijdens de POST bleef er een aantal keren een foutcode staan, (handig dat die codes niet in de handleiding te vinden zijn :| ) lijst met codes, pagina 90
code 58 = Resetting USB bus
code B9 = Disable removable media

Ik heb echter niets (meer) aangesloten via USB

Via google kom ik alleen problemen tegen die te maken hebben met het niet werken van Raid, geluid etc, bij nieuw samengestelde systemen. Niets over systemen die "twee jaar probleemloos" gedraaid hebben.

Vanochtend ging het POST gedeelte wel goed (koud systeem), maar bleef de zaak hangen bij het WinXP-opstart-balkje. Of hoe dat ding ook heet. Dus een volledige freeze, het blakje blijft op dezelfde plek staan, toetsenbord werkt niet meer. (num-lock lampje reageert dan niet meer)

De laatste keer viel na een tiental seconden freeze (tijdens het opstarten van winXP) het beeld weg. (melding op monior "no signal")

samenvatting:
Wat ik al gecontroleerd heb:
voeding: lijkt binnen de marges te vallen, 5.20V en 12.16V
geheugen: OK volgens memtest (1x laten draaien)
videokaart: ook met onboard VGA zijn er problemen
muis en toetsenbord werken goed op andere pc

Heeft er iemand nog een idee? O+

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je die voeding al eens vervangen? Huntkey is nou ook weer niet superbetrouwbaar, en dit soort probs kunnen goed daarvandaan komen. Ook al valt het binnen de marges.

En check eens voor elco's die bol staan op het mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 09:03
Om de processor zitten condensatoren. Die zijn voor de voeding van de CPU. Als die een bol kopje hebben is je mobo overleden en krijg je dit soort verschijnselen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-07 14:32

SeatRider

Hips don't lie

Cooler niet goed op CPU bevestigd/coolerfan dood? Het klinkt namelijk als een shutdown als gevolg van te warme CPU (ook omdat een koude start iets langer doorgaat als een warme).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-07 23:21
Ook kan er bruin spul bovenop zo'n elco zitten

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Topicstarter
Alle elco's zien er op 't oog goed uit, geen bolle / gescheurde bovenkanten en al helemaal geen "prut" te zien.

Ik heb de voeding nog niet vervangen, heb alleen een 300W A-Open voeding liggen. Dat lijkt me wat aan de lage kant om met zekerheid te zeggen dat 't aan het mobo ligt...

Als die 300W te weinig is om het systeem aan de praat te krijgen/houden, zou je dezelfde symptomen kunnen houden. En derhalve de foute conclusie trekken dat 't niet aan de voeding ligt.

Ik kom trouwens vandaag een paar keer totaan het "Welkom" scherm in XP voordat alles hangt. Na een reboot blijft 'ie weer in de POST hangen.

EDIT, het lijkt trouwens alsof het met de zijkant dicht beter gaat dan met de zijkant open. Misschien is er iemand hier in de buurt met een sterke zender aan 't spelen :?
SeatRider schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:50:
Cooler niet goed op CPU bevestigd/coolerfan dood? Het klinkt namelijk als een shutdown als gevolg van te warme CPU (ook omdat een koude start iets langer doorgaat als een warme).
CPU fan draait zoals het hoort, vol toeren tijdens POST, daarna zakt 'ie terug naar lager toerental. Koelblok wordt goed warm, dus er is voldoende thermisch contact.

08-07-2008 Alles lijk weer te werken

Na de opmerking van Terw_Dan gekeken of ik een andere voeding kon testen, heb ik de voeding eruit gehaald. Ook maar meteen uit elkaar geschroefd en de stofzuiger er door gehaald. Geen "aangebrande plekken" of bolle elco's.

Mijn andere voeding had een 20-pins stekker, ipv de 24 van het probleem-systeem. Ik weet dat de stekker fysiek past, maar de kans op instabiliteit is groot bij het niet gebruiken van die vier extra pinnen.

Na het schoonmaken nog eens getest, ditmaal echt álle stekkers losgegrokken die er maar waren, behalve de 24-pins, CPU-voeding, cpu fan en 1e HDD.

Tot mijn verbazing startte hij goed op, kwam door de POST en begon aan memtest86. De voorgaande keren volgde er een freeze na ca 25 seconde memtest. Nu bleef 'ie echter doorgaan. Na drie volledige tests (geen fouten gevonden) geprobeerd windows op te starten. Alweer succes!

Vervolgens één voor een weer dingen aansluiten. De boosdoener leek een SATA disk te zijn, of een SATA poort op het mobo. Opeens viel m'n oog op een niet helemaal lekker zittende voedingsstekker in de HDD. (ik had die kant niet losgehaald)

Iedereen bedankt voor het meedenken! _/-\o_

[ Voor 66% gewijzigd door APClll op 08-07-2008 21:42 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conorach
  • Laatst online: 26-11-2021

conorach

Skål!

Hm.. ik heb dit probleem sinds het weekend. :|
Asus A8N SLI Premium mobo, AMD X2 4200+, GeForce 7600 GT, 2 SATA schijven.

Iets ervoor had ik per ongeluk een zeer nare cocktail aan virus/trojan/etc opgelopen waardoor een herinstallatie noodzakelijk was.
Direct daarna begon het ding zich zo te misdragen; ook freezes tijdens het opstarten en na enkele momenten in Windows en vaak geen beeld geven, maar zonder enige logische regelmaat.

Ik heb intussen al gevreesd voor een dode mobo, processor, videokaart, geheugen, .......
Not what I like.

Vanavond zal ik 's de SATA-/power-aansluitingen doublechecken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Topicstarter
Nog even hoe het hier afgelopen is:

Na bovenstaande relaas is een dikke week terug het probleem in alle heftigheid teruggekeerd. Met als "extra" dat 'ie nu helemaal niets meer deed.

Na een druk op de powerknop, gingen alle ventilators ongeveer een kwart-omwenteling draaien, daarna niets meer. --> voeding dood.

Nieuwe voeding aangeschaft en ingebouwd: _KNAL_ --> hoekje van een spanningsregelaar afgesprongen.

Moederbord eruit gehaald: grote bruine vlek aan de achterkant, ter hoogte van de spanningsregelaars naast de CPU-socket. Daar is dus meer warm geworden dan alleen dat ene ding dat kapot sprong. Er hing ook een schroeilucht naast de CPU-socket.

Mijn veronderstelling is dat de voeding niet helemaal zuiver meer was, waardoor het mobo "op z'n tenen heeft moeten lopen" Toen de voeding écht kapot ging, heeft het mobo nóg een klap gekregen.

Met de nieuwe voeding erin, kon het oude, inmiddels beschadigde mobo het niet langer aan, en nam met "vuurwerk" afscheid :X

Een en ander heb ik niet kunnen testen. Ik hoop nu maar dat de processor en geheugen geen schade hebben opgelopen.

EDIT 14-10-2008:
Na een paar weken draaien, blijken het geheugen en processor nog in perfecte conditie. Dat was dus geluk hebben :)

EDIT 20-03-2009
Ook nu werken processor en geheugen nog goed. Ik mag concluderen dat ze dus absoluut geen schade hebben opgelopen.

[ Voor 15% gewijzigd door APClll op 20-03-2009 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conorach
  • Laatst online: 26-11-2021

conorach

Skål!

Grommerdegrom.

Bij mij is het mijn moederbord gebleken...
Zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://img207.imagevenue.com/loc443/th_25787_mobo_dood_122_443lo.jpg

Dan maar meteen een fijne upgrade er tegenaan. :)
Pagina: 1