Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Topicstarter
Goedemorgen.

Ik ben gisteren uren aan het klooien geweest en het wil me maar niet lukken.

Ik heb 2 750GB HDD's in RAID0 staan (dit is de C schijf). Hiervan heb ik een image gemaakt en opgeslagen op een andere schijf (backup 1).

Ook heb ik deze RAID0 schijf eens verdeeld in 2 partities. 1 partitie met Vista, en 1 partitie van XP. Ook van "deze beide schijven" heb ik een image gemaakt en opgeslagen op een andere schijf. (backup 2 / Vista en backup 3/ XP) Dit draaide in dual boot.

Ik dacht dat het wel slim was om van elke partitie images te maken omdat ik vroeg of laat toch wilde doen wat ik nu probeer. :)

Ik heb gisteren "backup 1" op de C schijf gezet met Acronis. Zodat vista weer draaide. Dit werkte perfect.

Nu heb ik daarna de C schijf in schijfbeheer gepartitioneerd zodat ik de image van XP (image 3) er weer op kon zetten en zo een dual boot te maken. Ook het zetten van deze image ging goed. :)

Alleen is nu het probleem dat ik geen dual boot aan de praat krijg. Normailiter zou je Vista installeren (of een image erop zetten) en daarna XP INSTALLEREN zodat je systeem op den duur in XP gaat booten, en je daarvandaan (vanuit XP) de boot zo aan kan passen dat het systeem weer van Vista (EN XP) kan booten. Een dual boot dus. :)

Alleen werkt dit dus niet zo met images. Of wel?

Als ik met EasyBCD ga werken en aangeef dat er nog een OS is, en ik daarvan wil booten krijg ik bij het opstarten een fout dat NTLDR ontbreekt. Vervolgens doe ik de Vista DVD in de PC en boot vanaf de DVD, en repareer de boot, zodat ik weer in Vista kan opstarten. Dit werkt perfect.

Als ik opstart, zie ik wel staan XP en Vista, maar als ik XP selecteer krijg ik ook de NTLDR fout.

Ik kom dus niet in XP. :(

Wie kan me helpen? :)

PS: kan een mod de TS aanpassen en even een r in partitieszetten?

Ik heb trouwens al wel meer van dit soort topics gevonden, alleen ging dit niet over of met het gebruik van images.

[ Voor 8% gewijzigd door Format-C op 07-07-2008 08:54 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r toegevoegd.

Backup 1 is het dualboot image. Hoezo werkt dat nu niet meer? Of bedoel je dat je nu image 2 hebt teruggezet?

En welk OS staat/stond op welke partitie? Welke volgorde dus. NTLDR staat doorgaans op de 1e partitie van de 1e schijf.

Post je boot.ini eens.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Topicstarter
Ik ben nu op het werk, dus het wordt pas later vanmiddag dat ik iets kan, maar ik heb geen image gemaakt van de gehele dual boot "schijf".

Ik heb 3 images:

1 van een schone vista installatie met verder niks (hele C schijf, 1,34TB, ivm RAID0)

vervolgens heb ik daarna in Vista de C schijf van 1,36TB gepartitioneerd in een C partitie met Vista erop (ongeveer 800GB), en op de nieuw gemaakte I: schijf (partitie van ongeveer 600GB) heb ik XP geinstalleerd en een dual boot gemaakt.

Vervolgens heb ik weer images gemaakt van C (800GB partitie) en I (600GB partitie). Ik heb dus 2 images van C, 1 van 1,36TB en 1 van 800GB, beide met een schone Vista, en 1 van I van 600GB met XP.

O+

De boot.ini zal dan wel op de C schijf van 800GB staan met Vista erop.

[ Voor 4% gewijzigd door Format-C op 07-07-2008 09:58 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

De makkelijkste dualboot voor windows is eerst XP, dan Vista installeren.
XP kent vista niet (nieuwer dan zichzelf) en zal als je het andersom doet (eerst vista) alleen een bootitem voorzichzelf aanmaken.
installeer je echter vista als tweede dan komt deze bij de installatie "tegen" en zal hij deze opnemen in zijn bootmenu.
Als je dus eerst xp, dan vista installeert zal je automatisch een bootmenu krijgen met 2 opties.

Daarnaast ben ik persoonlijk niet zo weg van je partitie groottes.
Waarom zulke grootte partities voor window? Windows en de programma's vragen niet zoveel ruimte.
Maak liver 2 "kleinie" windows partities. En een grote voor alle documenten/foto's/muziek e.d.
In windows kan je de "my documents" folder gewoon verplaatsen naar een andere partitie/schijf.

edit: vista werkt niet met boot.ini.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 07-07-2008 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XP zal je bootbestanden hebben aangepast om dual-boot mogelijk te maken.

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Je hebt Vista geinstalleerd op C:\, en daarna XP op I:\ om een dual-boot te maken. En dat werkte al meteen niet? Want als je een image hebt gemaakt van de Vista-partitie nadat je XP ook had geinstalleerd dan moeten van de Vista de bootbestanden ook al zo aangepast zijn en ook als zodanig in het image zitten. Het kan dus een simpel probleem zijn van een XP-verwijzing in de boot.ini die z'n partitie niet kan vinden. Of er is meer aan de hand.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog nooit Vista geinstalleerd heb, en ik heb verder begrepen dat Vista anders omgaat met dualboot dan XP.

Edit: zie je wel. Vista is maar lastig :+

Heb je hier niet wat aan?

http://apcmag.com/how_to_...epbystep_guide.htm?page=6

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:19:

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Je hebt Vista geinstalleerd op C:\, en daarna XP op I:\ om een dual-boot te maken. En dat werkte al meteen niet? Want als je een image hebt gemaakt van de Vista-partitie nadat je XP ook had geinstalleerd dan moeten van de Vista de bootbestanden ook al zo aangepast zijn en ook als zodanig in het image zitten. Het kan dus een simpel probleem zijn van een XP-verwijzing in de boot.ini die z'n partitie niet kan vinden. Of er is meer aan de hand.
Ik weet al wat het probleem is dankzij deze post van jou. :+

Ik heb de verkeerde image erop gezet. Ik moet eerst de image van C: van 800GB erop zetten (dat is de vista backup van NA de XP installatie) en NIET die van C: van 1,36TB (Vista backup van voor de XP installatie, dual boot). In die van 1,36TB zit geen aangepaste boot ini, omdat die van een backup is van een gewone vista installatie van VOORDAT het in dual boot draaide.

Misschien begrijp jij het nu nog niet, maar ik wel. Bedankt!!! :)

[ Voor 24% gewijzigd door Format-C op 07-07-2008 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp 'm prima. Maar ik ging er niet vanuit dat dát de fout zou zijn. Want da's best .. ehh .. dom :+

Ik ben benieuwd of je vanavond post dat alles weer goed draait dus :P

Edit: ik krijg het idee dat je striping en mirroring door elkaar haalt.
RAID-0 is striping. En daarbij behoudt je de volledige capaciteit (bij gelijke schijfgrootte).

Wat jij beschrijft klinkt als RAID-1 (mirroring), 2 x 750GB = 750GB met redundantie. En vervolgens 2 partitities. Maar dat is dan geen RAID-0, en dus ook geen striping.

Een mirrorset is ook niet sneller dan een enkele schijf. Alles wordt gewoon dubbel weggeschreven. Alleen met een slimme controller kun je sneller lezen omdat er dan ook van beide schijven tegelijk gelezen wordt. Schrijven zal er echt niet sneller van worden. Dus je snelle schijf is ws. zo snel niet. Wil je meer doorvoer dan moet je gaan stripen. Maar dat vergroot de kans op dataverlies.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:36:
Ik begrijp 'm prima. Maar ik ging er niet vanuit dat dát de fout zou zijn. Want da's best .. ehh .. dom :+

Ik ben benieuwd of je vanavond post dat alles weer goed draait dus :P
Dat komt wel goed. :+

Ik heb het striped 128kb draaien, 2 x 750GB= 1,36TB. * Format-C = :z Inderdaad aardig in de war vandaag... Zwaar weekend gehad.

Ik gebruik grote partities omdat ik de XP partitie volstouw met games, en de Vista partitie altijd helemaal vol download met films. Die repareer ik vervolgens met Quickpar en kopieer ze naar een 750GB niet-RAID schijf. Foto's e.d. heb ik op een andere 250GB schijf staan, en ik heb een 320GB schijf vol met muziek. En nog een 200GB schijf met een lading backups.

Ik dacht dat je met striping ook maar de helft had, maar dat was dus fout. Ik vond de schijven inderdaad al wat langzaam vol raken.

LOL. Ik draai al 2 jaar in RAID0, en kom er nu pas achter. :X Mafkees!!! :o Sukkel die ik ben!! O-)

[ Voor 90% gewijzigd door Format-C op 07-07-2008 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Topicstarter
Ik heb gewoon een XP install gedaan.

Laat vista maar zitten.

Ik heb het ook verder niet meer geprobeerd, en ik heb de images weggegooid.

In ieder geval bedankt.

Pagina: 1