Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Update mechanisme, illegale versie + gevolgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Morgu dames, heren Windows Client Expertzz,
Deze vragen hebben betrekking tot het opsporen van echte (3rd party software, hardware) fouten vrs, deactivation door Microsoft zelf t.g.v. updates op illegale software:

Ik heb een aantal vragen over illegale Windows Xp versies:
(Mag dat hier ?moderator Ik kon er niets over lezen in de FAQ over deze secties)

1. Is er een offline methode / tool / manier om te bepalen over een versie van Windows Xp echt legaal is of niet buiten de manier om van:
- Het Windows Genuine Validation tool wat je kunt downloaden?
- Bellen met Technical Support van Microsoft en het serienummer doorgeven?

2. Zijn jullie bekend met de gevolgen (intern in je OS) wat er gebeurd als een illegale versie van Windows XP niet door de validation heen komt?
- Worden er dan Windows XP functies dis-abled?
- Treden en bewuste corrupties van je registryhyves, braches, waardes
- Vallen er drivers van bepaalde zaken uit
- Kun je geen software installeren, verwijderen
- Crasht je computer
- Meldingen in je eventlog
- Ineens andere versies van.exe en .dll files op je systeem (die weer trojan, virusscanners kunnen alerten)

3. Hoe kun je een fout serie nummer herkennen op een Windows XP systeem?
Ik heb hierover eens een gesprek met Microsoft support gehad, en die vertelde me dat je aan het format van het serienummer kon zien:
- Welke versie van Windows het was
- Of het een Home, Pro, Volume edition Licensie bevat

Hierover ik ik niets openbaars kunnen vinden op Microsoft websites, Technet, MSND, Knowlegde bases. Ik heb hierover ook kontakt gehad met Microsoft zelf (zie hieronder)
Dit is de inhoud van mijn mailwisseling met Microsoft hierover:
------------------------------------------------------------------------------------------
Vraag aan Microsoft
Vraag: Ik heb een eenmanszaak voor computerservice sector.
Nu kom ik onderweg van alles en nogwat tegen qua pc's en dito problemen.

Vraag_1: Zijn er ook offline tools beschikbaar, om te kijken of de windows versie legaal, dan wel illegaal is, die geinstalleerd staat op een pc?

Vraag_2: Indien ik een illegale Windows versie aantref op een pc:
Is er een (known error) lijst bekend, met welke functies door Microsoft (via internet), Windows Update, Registratie process ge-disabled worden in de loop van de tijd?
Op deze manier kan ik uitvissen welke fouten op een pc veroorzaakt worden door - Illegale software zelf - door eindgebruikers - Spyware, Trojans, IE-hacks, backdoors, rootkits

Vraag 3: Is er ergens een lijst te downloaden met MD5 checksums, of versienummers, bestandsgroottes / datum / tijden combinatie van de originele software updates van de Windows Update website, en of Service Packs? Hierdoor is na te gaan of een .sys, .dll of .exe file wel of niet geinfecteerd is door digitaal ongedierte..

Met vriendelijke groet, Ronald Vermeij

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Antwoord van Microsoft tech support

Geachte heer Vermeij,
Wij bedanken u voor uw e-mail aan Microsoft.

http://www.microsoft.com/genuine/diag/
Hier kan u een diagnose starten, die aangeeft of de software legitiem is of niet.Dit is geen offline tool.
Voor al uw andere vragen verwijzen wij u naar de Microsoft sites. bijv: Microsoft Help and Support en www.microsoft.nl
Alle inhoudelijke vragen worden publiekelijk bekend gemaakt op de Microsoft sites zover de Microsoft bedrijfscultuur dat toestaat.

Met vriendelijke groet,
Microsoft B.V.
Microsoft Contact Center
Tel.: +31 (20) 500 1500
Fax: +31 (20) 500 1970
How can we assist you?
------------------------------------------------------------------------------------------

Waarom stel ik deze vragen ?:
De reden waarom ik deze vragen stel, is om mezelf, VOORDAT ik computer support (hardware, software) ga verlenen aan mijn klanten, wil kunnen checken of de windows versie wel legaal is of niet. Hiedoor kan ik me in dekken tegen de mogelijke gevolgen van het feit dat mijn klanten illegale software gebruiken.

_/-\o_ Dank u wel voor uw tijd en uw antwoorden :-) _/-\o_

Ronald

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Simpel toch ....
Vraag om de originele cd's en of licentie stikkers (moeten aanwezig zijn op de kast).
Maar dan zit je weer met de MSDN versie's.

En anders Als je Windows Mediaplayer 11 installeert controleert die ook of je een genuine versie heb.

Verwijderd

Topicstarter
@Lucky
Dank je wel, das vast 1 methode, de stickers en cdroms.
Echter als mijn klanten:
- een pc'je hebben overgenomen van een ander persoon (waarvan de bron niet zeker is)
- een OEM versie op de computer hebben staan, "kant en klaar uit de winkel"
- "het Windows XP cd-tje niet kunnen vinden"

Hoe ga je dan te werk ZONDER er iets voor te hoefen installeren op hun systeem
Want als jij er met je vinger aangezeten hebt, heb je het vaak gedaan ook... met alle ellende nadien!
Dus ik wil VOORAF, zonder installatie of veranderingen op klanten-systemen kunnen checken

Wel eventueel
- tooltje draaien van cdrom,
- usbstickje,
- registery waardes checken
- .exe's of dll's controleren

maar GEEN veranderingen doen op een klanten-systeem.

Verwijderd

LuckyY schreef op maandag 07 juli 2008 @ 08:50:
En anders Als je Windows Mediaplayer 11 installeert controleert die ook of je een genuine versie heb.
Ja. En die laat zich net zo goed foppen als heel de WGA-checks in Windows en Windowsupdate zelf.

• LuckY
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:05:
[...]

Ja. En die laat zich net zo goed foppen als heel de WGA-checks in Windows en Windowsupdate zelf.
Tja ... , dat is de fout bij Microsoft .:+

@Ronald
Als het een OEM versie uit de winkel is MOET er verplicht een licentie stikker aanwezig zijn.

En als de persoon de zaakjes niet op orde heeft , geen hulp verlenen .....

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Persoonlijk ben ik daar altijd heel erg makkelijk in:

"Is deze versie legaal?"
Zo ja: risico voor de klant. Als er iets mis gaat bij de WGA check dan is de klant het bokkie en niet ik. Had hij maar niet moeten liegen tegen me.

• LuckY
  • Niet online
Croga schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:12:
Persoonlijk ben ik daar altijd heel erg makkelijk in:

"Is deze versie legaal?"
Zo ja: risico voor de klant. Als er iets mis gaat bij de WGA check dan is de klant het bokkie en niet ik. Had hij maar niet moeten liegen tegen me.
Maar als bedrijf ben je dan wel aansprakelijk dacht ik.
Als jij bij die klant een illegale xp installeert.
Moet toch enigszins vreemd zijn als de klant je een gebrand cd'tje geeft met daarop een code.

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11 10:52
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:03:
Hoe ga je dan te werk ZONDER er iets voor te hoefen installeren op hun systeem
Want als jij er met je vinger aangezeten hebt, heb je het vaak gedaan ook... met alle ellende nadien!
Dus ik wil VOORAF, zonder installatie of veranderingen op klanten-systemen kunnen checken
Dat probleem zal je altijd blijven houden, zeker binnen de MKB sector. Zodra je maar een voet over de drempel zet, valt b.v. de stroom uit, ze komen meteen naar je toe :P

Maar goed, ik denk dat je voldoende hebt aan het antwoord van Microsoft, en daarbij om jezelf in te dekken.... stel een gode overeenkomst/SLA op en dek jezelf in dat de klant zelf verantwoordelijk is als deze gebruik maakt van niet legitieme software. Je kan de klant er alleen maar op wijzen (per email, kopie bewaren)...

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:21

Pogostokje

* twiet *

Een code can voor gebruik van de klant ongeldig zijn, terwijl het toch door alle checks heen komt als geldige code.

Bv.
- Een OEM licentie gejat van een andere PC kan perfect werken, maar dat mag niet. OEM licentie hoort bij 1 PC en is niet overdraagbaar. Check voor de OEM sticker op de kast.
- Een VLK licentie gejat van bv een bedrijf kan perfect werken, maar mag niet thuis gebruikt worden. Vraag de VLK overeenkomst gerust aan de klant. Die ligt bij het bedrijf in de kluis.
- Een full version aanwezig? Klant moet zijn MS certificaat bewaren met de code er op. Niet aanwezig? Dan is het gebruik niet langer geldig, net als bij OEM stickers (zie boven).

Klanten beseffen dit allemaal vaak niet eens, veel denken dat windows iets gratis is wat op elke PC staat.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Of ze denken dat Office bij Windows hoort. En zijn boos als ze de meerprijs horen.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 10:15

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik zou het contractueel dichttimmeren. Onderhoud alleen als het bedrijf de licenties op orde heeft en dit aan kan tonen. In het geval van meerdere vestigingen liggen de licenties vaak centraal. Laat in dat geval de klant maar een intentieverklaring tekenen als je ze niet te kan kan/mag krijgen.
In dat geval handel je zelf ter goede trouw en is de klant zelf aansprakelijk in het geval van problemen.

Let wel, dit is ook een extra kans om je diensten te verkopen. Jij zoekt tegen tarief x per uur voor je klant uit wat hij wel en niet legaal heeft en begeleidt hem/haar dan in het proces om de zaken op orde te krijgen.
Ik weet dat dit laatste complex kan zijn (het hele licentie verhaal van MS), maar biedt bij hele kleine zaken een mooi stukje toegevoegde waarde.

Zorg er wel voor dat een een mooi en waterdicht verhaal heb richting je klant over het hoe en waarom van illegale software.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:32

bord4kop

maximaal 100KB!

Licenties zijn eigenlijk heel simpel
  • OEM mag -eigenlijk- alleen i.c.m. een PC gekocht worden
(OEM is een beetje grijs gebied, maar ga maar uit van "grote PC hardware", dus geen muis, RAM, Harddisk of TFT monitor)
  • 'Losse' licentie
  • Volume licences
Voor de eerste twee geldt sowieso dat aanwezig moet zijn:
  1. Originele Media (hier mag je overigens best kopieen van maken, alleen niet distribueren
  2. De licentie sticker moet op de kast geplakt zijn van de computer waar de licentie bij hoort
  3. De EULA (en die wordt meestal vergeten)
Voor de VLP 's geldt dat de originele media aanwezig moet zijn, VLP overeenkomst en licentie code ('s) horen in een kluis liggen en het aantal gekochte licenties mag niet overschreden worden (dit laatste weet ik niet helemaal precies/zeker)

En altijd geldt:
  • Licentie code en media horen onlosmakelijk bij elkaar!
Maar waar het de TS om gaat is;
Wanneer wil of ga ik ondersteuning bieden?

Misschien is het het slimste om de volgende maatstaf te hanteren;
  • Originele media moet aanwezig zijn
  • Licentie sticker moet aanwezig zijn
Ik denk dat je dan het grootste gedeelte van de illegale versies wel uit zal sluiten... (maar 100% zeker ben je nooit natuurlijk)

Originele media MOET er natuurlijk altijd zijn, hoe wil je anders een herinstallatie doen als dat nodig is?

[ Voor 7% gewijzigd door bord4kop op 07-07-2008 10:09 ]

| Security Management |

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 10:15

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

bord4kop schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:36:
....

Originele media MOET er natuurlijk altijd zijn, hoe wil je anders een herinstallatie doen als dat nodig is?
De koppeling (bij OEM) van media en code is niet 1-op-1 gekoppeld. Tegenwoordig moet je je 'recovery' CD of DVD zelf branden. Dus een geldige licentiecode met een 'ranzig' Windows CD'tje is geen uitzondering. Zolang de Windows CD de licentiecode maar slikt is er niets aan de hand.

Wij hebben veel (identieke) laptops met OEM licenties. We hebben echter maar 1 ISO image waar we de (laptop specifieke) installatie cd mee branden indien nodig. Dus geen 1-op-1 relatie.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 08:26:

2. Zijn jullie bekend met de gevolgen (intern in je OS) wat er gebeurd als een illegale versie van Windows XP niet door de validation heen komt?
Leuke nag-schermpjes, en je krijgt enkel nog de critical security updates (en da's al meer dan vroeger het geval was).

Uiteraard valt er niks te zeggen over de algehele veiligheid van een illegale versie omdat vaker dan niet heel WindowsUpdate uitgeschakeld wordt door diegene die het ding erop heeft gezet.

Maar het is in ieder geval niet zoals bij Vista dat je een 'reduced desktop experience' krijgt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:41
Ik zit ook als ICT dienstverlener in de MKB sector. Bij een offerte van een nieuwe pc zetten we Office (oem versie) als optie erbij. Tegenwoordig staat Office 2007 als demo versie erop.

Als men gratis dit wil hebben, zetten we er OpenOffice erop. Voor de meeste is dit voldoende.

En als een klant zijn systeem geherinstalleerd wil hebben, dan altijd om de originele cd's met de productkey vragen.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 19:37
btw, studenten licenties hebben geen stikker of legale CD. Deze gelden ook voor mensen die in het onderwijs werken.

Dit werkt namelijk via MSDN

[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 07-07-2008 23:27 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De meer correcte term zou dan 'school licenties' zijn, er zijn namelijk ook Student edities verkrijgbaar van Office als OEM - om even de verwarring te voorkomen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

dodo79

witte dikke tonnie

Als ik zoiets tegen kom bij klanten installeer ik zoals gevraagd winxp.
maarrr.....
als de installatie klaar is met alle drivers e.d. draai ik een tool die de key die gebruikt is tijdens de installatie weer verwijderd.
Als je dan reboot komt windows setup weer naar voren met de melding om de product key voor xp in te voeren.
Zo leg ik de verantwoordelijkheid voor de licentie bij de "klant".

omdat het kan!

Verwijderd

Topicstarter
Dames en heren ICT Experts.

@Allemaalb]
Ik wil u bedanken voor uw heldere antwoorden, uiteenzetten en overzicht m.b.t. Windows XP activatie
Het geheel is me nu duidelijk en ik kan - met jullie tips - zeker weer vooruit in mijn business model en klantenkring.

@Dodo97
Mag ik vragen welk tool je gebruikt?
Ik ken tot op heden alleen "Serienummer opspoor en verander tools".

Met vriendelijke groet

Ronald
Pagina: 1