Toon posts:

Resolutie problemen MSI RX2900 XT videoplank DVI-HDMI kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vanaf vorige week de trotse eigenaar van een BenQ (breedbeeld) monitor met hdmi aansluiting. Na een zoektocht van enkele dagen was een hdmi videokaart toch echt te duur...de winkelier bood me een videokaart aan met een dvi - hdmi connector en volgens de doos hoort de videokaart hd signaal weer te geven. Ik had nog een HQ dvi - hdmi kabel liggen (toch geen slecht merk) maar tot mijn verbazing geeft dit zo'n slecht beeld (uitgerekt, korrelige pixels) en wil ik het redelijk goed krijgen moet ik hem instellen op 1280 x 960 @ 75 hz. Dit beeld geeft ie ook bij het verloop connectertje

Bij een dvi - dvi aansluiting geeft ie perfect beeld op 1440 x 900 @ 75 hz. En wordt het beeld gewoon netjes breder gemaakt en niet uitgerekt zoals bij de dvi - hdmi.

Doe ik nou echt iets fout of is het gewoon een tekortkoming van de monitor of van de videokaart?

Bedankt voor jullie antwoorden :)

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-05 12:54
waarom moet het persé via HDMI zijn dat je de monitor aansluit? DVI kan ook alles wat HDMI kan, juist geen geluid doorsturen. De kwaliteit op 1440x900 zal echt niet beter zijn via HDMI als door DVI.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Eens met m'n voorganger, buiten dat: om welk type BenQ monitor hebben we het eigenlijk? Praat ook wat makkelijker........

Verwijderd

Topicstarter
kaajee schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:44:
Eens met m'n voorganger, buiten dat: om welk type BenQ monitor hebben we het eigenlijk? Praat ook wat makkelijker........
FP94W

Verwijderd

Topicstarter
misterdoom schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:26:
waarom moet het persé via HDMI zijn dat je de monitor aansluit? DVI kan ook alles wat HDMI kan, juist geen geluid doorsturen. De kwaliteit op 1440x900 zal echt niet beter zijn via HDMI als door DVI.
omdat ik die kabel over had....nog van m'n vorige tv. Even een aanvulling...als ik de instellingen zo houdt met de dvi - hdmi kabel (1440 x 900) wordt niet het hele beeld gevuld.

• Death1ord
1) Tot zover ik weet zit er toch altijd een DVI - DVI kabel standaard bij een scherm :?
2)Normaal zou je resolutie dan goed moeten worden weergegeven op je scherm, 1440x900 via DVI of HDMI of VGA zou er allemaal "hetzelfde" er moeten uitzien :X

Verwijderd

Topicstarter
misterdoom schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:56:
1) Tot zover ik weet zit er toch altijd een DVI - DVI kabel standaard bij een scherm :?
2)Normaal zou je resolutie dan goed moeten worden weergegeven op je scherm, 1440x900 via DVI of HDMI of VGA zou er allemaal "hetzelfde" er moeten uitzien :X
Je zou zeggen van wel maar die kabel zit er ook bij...maar ik heb die monitor gekocht omdat die hdmi poort erop zit met de achterliggende gedachte van die kabel die ik nog in de graaibak had...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 00:00 ]

• Death1ord
Ik wil je niet terecht wijzen ofzo, maar dan had je beter een scherm zonder HDMI gekocht aangezien je toch een DVI-kabel erbij kreeg. Die HDMI is meer bedoeld om bv een PS3 of een blue-ray speler aan te hangen.

Zit er soms geen knopje op je scherm waarop staat "auto" ofzo? Al eens geprobeerd. Het kan zijn dat het scherm gewoon wordt gekrompen

Verwijderd

Topicstarter
misterdoom schreef op maandag 07 juli 2008 @ 00:06:
Ik wil je niet terecht wijzen ofzo, maar dan had je beter een scherm zonder HDMI gekocht aangezien je toch een DVI-kabel erbij kreeg. Die HDMI is meer bedoeld om bv een PS3 of een blue-ray speler aan te hangen.

Zit er soms geen knopje op je scherm waarop staat "auto" ofzo? Al eens geprobeerd. Het kan zijn dat het scherm gewoon wordt gekrompen
het scherm is er niet duurder opgeworden of zo...had me ook vergist in de prijs voor een fatsoenlijke videokaart met hdmi aansluiting. Hij heeft een auto adjust maar in dat menu kan niet in :S Maar denk niet dat dat het is... Het viel me ook op dat ie op een ps3 ook niet echt denderend beeld geeft (Fletse kleuren, niet scherp)

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Die BenQ FP94W van je heeft een standaard/native (en maximale) resolutie van 1440x900, dus daar moet je hem eigenlijk gewoon op draaien. Al het andere zal minder zijn, althans als er geen goede scalers inzitten. En dat blijkt eigenlijk........ :P

HDMI wordt iha nog puur gezien als consumenten aansluiting voor DVD spelers/PS3 etc. Daar komt in principe altijd een standaard HD resolutie uit, dus 720p/i of 1080p/i. Bovendien krijg je dan te maken met zaken als overscan/underscan waar de meeste HDMI ingangen ook nog eens 'rekening' mee houden. Daardoor krijg je ook zwarte balken etc.

En het feit dat een via HDMI aangesloten PS3 niet zo'n best beeld geeft heeft alles te maken met de kwaliteit van de BenQ, helaas......

Dus wat leren we hier uit? Gewoon via DVI aansluiten!

Verwijderd

Topicstarter
was er al bang voor dat die aansluiting meer voor de ''sier'' erop zit.... DVI it is. Die dvi - hdmi kabel komt wel op zn plek voor m'n nieuwe media center ;)

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 11:58
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 00:11:
[...]
het scherm is er niet duurder opgeworden of zo...had me ook vergist in de prijs voor een fatsoenlijke videokaart met hdmi aansluiting. Hij heeft een auto adjust maar in dat menu kan niet in :S Maar denk niet dat dat het is... Het viel me ook op dat ie op een ps3 ook niet echt denderend beeld geeft (Fletse kleuren, niet scherp)
Fletse kleuren? Heb je all Full RGB aangezet in de Display Settings? Standaard staat de PS3 ingesteld op Limited RGB omdat dat de correcte setting is voor HDTVs, maar op computermonitoren kun je beter Full RGB gebruiken.

Dat je geen scherp beeld hebt komt door de interne scaler van die monitor. Die rekt een 1280x720-plaatje op dat het beeldvullend wordt, maar zonder 1:1 pixelmapping verdwijnt de scherpte natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door ymmv op 07-07-2008 21:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
ymmv schreef op maandag 07 juli 2008 @ 21:40:
[...]

Fletse kleuren? Heb je all Full RGB aangezet in de Display Settings? Standaard staat de PS3 ingesteld op Limited RGB omdat dat de correcte setting is voor HDTVs, maar op computermonitoren kun je beter Full RGB gebruiken.

Dat je geen scherp beeld hebt komt door de interne scaler van die monitor. Die rekt een 1280x720-plaatje op dat het beeldvullend wordt, maar zonder 1:1 pixelmapping verdwijnt de scherpte natuurlijk.
die scalt dus alleen op hdmi?
Pagina: 1