[Debian Lenny]ndiswrapper twee wireless kaarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-07 20:43

jurma

simply connecting...

Topicstarter
Ik heb momenteel op mijn laptop Debian Lenny draaien.
In mijn laptop zit al een wireless kaart, dit is wel een Gigabyte GN-WI01HT

Via lspci wordt deze kaart gezien als een:
02:09.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR5413 802.11abg NIC (rev 01)

Deze kaart werkt vanaf het begin en ziet ook draadloze netwerken. Het heeft ook de naam wlan0 meegekregen.

Het probleem begint dat ik ook een cardbus wireless kaart in mijn laptop heb zitten voor thuis de n-draft netwerk. In linux wordt deze gezien als het volgende:
04:00.0 Network controller: RaLink Device 0601
Deze netwerkkaart heeft een ralink 2860 chipset.

De drivers zijn geinstalleerd door middel van ndiswrapper -i rt2860.inf.
Als ik ndiswrapper -l aangeef krijg ik ook het volgende terug:
rt2860 : driver installed
device (1814:0601) present

Het probleem is alleen dat ndiswrapper ook aangeeft, dat de draadloze controller wlan0 krijgt. hoe kan ik dat aanpassen naar eventueel wlan1 ?

Door middel van google kom ik er niet zo snel uit, de problemen gaat daar vooral over dat ndiswrapper niet werkt of niet te laden is in modprobe.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kun je de alias niet veranderen in /etc/modprobe.d/ndiswrapper (Of het Debian equivalent hiervan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma

jurma

simply connecting...

Topicstarter
Noork schreef op maandag 07 juli 2008 @ 02:32:
Kun je de alias niet veranderen in /etc/modprobe.d/ndiswrapper (Of het Debian equivalent hiervan)
Ik heb dat veranderd naar wlan1, maar debian kent heel device wlan1 niet. Ook niet na het opnieuw laden van de module of laptop opnieuw opstarten of het netwerk opnieuw starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:40
Je hoeft niet met ndiswrapper aan de slag, want Ralink heeft een native driver! ;) Imo een stuk netter dan ndiswrapper. *zucht
Ubuntu-thread
Ralink drivers
En alternatieve drivers

En voor de devicenames moet je even kijken in je udev regels. :) /etc/udev/rules.d

[ Voor 35% gewijzigd door gertvdijk op 09-07-2008 02:52 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma

jurma

simply connecting...

Topicstarter
Nou heb eindelijk de officiele ralink drivers aan de praat gekregen. Heb nu een device ra0, nu is de volgende stap om deze fatsoenlijk op te laten starten en verbinden, maar daar kom ik wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma

jurma

simply connecting...

Topicstarter
jurma schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 14:25:
Nou heb eindelijk de officiele ralink drivers aan de praat gekregen. Heb nu een device ra0, nu is de volgende stap om deze fatsoenlijk op te laten starten en verbinden, maar daar kom ik wel uit.
Het opstarten van de ra0 lukt ondertussen. Dit moet wel echter wel steeds handmatig.
Als ik modprobe rt2860(sta) gebruik geeft hij aan dat de module niet gevonden kan worden, door iedere keer /sbin/insmod <path>\rt2860sta.ko te laden werkt het wel.

Nu heb ik alleen het probleem dat ik niet kan verbinden. Ik heb dit topic ook al doorgelezen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=683085
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=563547

Maar ik kom niet verder want ook als ik RT2860.DAT aanpas na mijn eigen mogelijkheden (WPA-PSK) kan ik nog steeds niet verbinden naar mijn AP.

Iemand nog een idee, zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn toch?

Pagina: 1