Toon posts:

Wat zijn stille coolers/fans

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
een heel simpele vraag,
Vanaf hoeveel dB(A) zijn nu coolers/fans stil?
want ik heb er geen idee van ik ben opzoek naar een stille cooler maar ik weet niet hoeveel dB(A) dat dat ongeveer is. 8)7

mvg

Ben

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Zie [Geluid] Het stille PC topic deel IV, daar is deze vraag al vaker langsgekomen.

Ik heb zelf goede ervaringen met Nexus.

[ Voor 19% gewijzigd door MuisM4t op 06-07-2008 22:11 ]

• iznogood
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kijk maar in deze tabel. Als je slechthorend bent kan het e.e.a. afwijken ;)

Just as Good

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
www.Silentpcreview.com helpt ook :)

Daarnaast heeft iedereen een ander idee over wat stil is. Belangrijk is daarom dat je even vermeld in wat voor kast hij wordt ingebouwd en op welke afstand deze staat. Als je ook vertelt welke voeding enz. je hebt en of je ze stil vindt dan weten wel wat mensen fans aan te raden lijkt me.

[ Voor 80% gewijzigd door -j-k- op 06-07-2008 22:14 ]

Vimeo, YouTube

Verwijderd

Topicstarter
dus 20 dB(A) is zeer stil?

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Mijn ervaring: een fan waarvan de fabrikant claimt dat die stil is en dan op 7V ipv 12V laten lopen voor échte stilte. ;)

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Die 7V kan je hard instellen dmv de rode ipv de zwarte draad aan te sluiten (12V-5V =7V). Je kan echter ook een fancontroller aanschaffen, kost iets van 30e, daar kan je dan zelf mee bepalen wanneer je een fan stil vindt en dus de maximale toeren bij stilte halen :)

Vimeo, YouTube

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:19
l102212 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 22:20:
Die 7V kan je hard instellen dmv de rode ipv de zwarte draad aan te sluiten (12V-5V =7V). Je kan echter ook een fancontroller aanschaffen, kost iets van 30e, daar kan je dan zelf mee bepalen wanneer je een fan stil vindt en dus de maximale toeren bij stilte halen :)
Kan dit laatste voor problemen zorgen?
Ik heb namelijk enkele fans aangesloten op 7 volt, en de afgelopen jaren al 3 schijven stuk. Maar voor zover ik weet kan dit niet de oorzaak zijn.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Neen dat kan niet.
Waar je wel dingen stuk mee kan maken is het aan en loskoppellen van fans tijdens het draaien van je pc, heb ik zelf eens een hdd mee stukgemaakt.

Als je zeker safe wil zitten sluit je de fans aan op een aparte kabel van de voeding, voorzie bvb een volledige kabel voor fans (met evt spit kabels).

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
Of je leest t forum hier door :D

En als je de plaatjes nodig hebt email je maar naar dokun17 [at] hotmail [punt] com
ik heb ze nog ;)

[ Voor 33% gewijzigd door TweakMaster op 11-07-2008 12:35 ]

Ryzen cloud9

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:52
jopie schreef op maandag 07 juli 2008 @ 17:27:
[...]

Kan dit laatste voor problemen zorgen?
Ik heb namelijk enkele fans aangesloten op 7 volt, en de afgelopen jaren al 3 schijven stuk. Maar voor zover ik weet kan dit niet de oorzaak zijn.
Ja dat kan wel degelijk voor problemen zorgen. Of dat de bron is van jouw problemen durf ik niet te zeggen.

Het probleem met 7V is dat de 5V als aarde wordt ingesteld. Dat betekend dat als van die bus die de 5V levert, deze enkel dienst doet als "aarde", dat er een negatieve stroom gaat lopen. Daar kunnen voedingen slecht tegen.

Meestal levert het geen problemen op als ook andere apparatuur aangesloten wordt, zodat er geen negatieve stroom gaat lopen. De andere apparatuur trekt dan genoeg zodat het kan compenseren.

3kwp pvoutput

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:19
Dus als ik het goed begrijp is het beter om aan te sluiten op een kabel waar ook een hardeschijf aan zit, dan enkel de fan.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:52
jopie schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 18:59:
Dus als ik het goed begrijp is het beter om aan te sluiten op een kabel waar ook een hardeschijf aan zit, dan enkel de fan.
Nee, het beste wat je kunt doen is een verloop stekkertje maken met een klein weerstandje ertussen. Noctua fans leveren die bijv bij hun fans.

3kwp pvoutput

Pagina: 1