[A/V RECEIVER] Yamaha 663 is overkill?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotebaas
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-05 15:16
Beste leden van dit forum, al een enige tijd wil ik een surround sound systeem voor het gamen en film kijken. Daarnaast luister ik ook nog geregeld naar muziek. De kamer waar ik het wil plaatsen is tevens mijn slaapkamer. Deze is ongeveer 5 bij 3 meter groot/klein.

Ik heb (nog) geen bank op mijn kamer, wellicht komt die in de toekomst maar momenteel zit ik dus op een stoel achter mijn bureau. Het bureau is versierd met een LG 246WH en een Xbox 360.

Even to the point, de eisen die ik stelde aan een A/V Receiver waren:
  1. 2*HDMI input (Computer & Xbox 360)
  2. 2*Optical input (Computer & Xbox 360)
  3. Minimaal 5.1
Een korte toelichting, 2*HDMI omdat mijn scherm maar 1*HDMI input heeft, 2*Optcial input omdat zowel mijn Computer als Xbox 360 5.1 ondersteunt en minimaal 5.1 surround sound spreekt voor zich lijkt mij. :) Op dit moment beschik ik nog niet over speakers, ik heb een JBL subwoofer van mijn broer gekregen vanwege zijn ruimtegebrek. Ik ben van plan om de speakers tweedehands aan te schaffen.

Deze eisenpakket resulteerde in een Yamaha RX-V663. Voor ongeveer 450 euro te koop bij de webwinkels. Dit is ook wel ongeveer het maximum wat ik er aan wil spenderen. Nu vroeg ik mij af of dit misschien niet een beetje veel van het goede is? Hoelang zal zo'n receiver meegaan? Een jaartje of 5 mag ik toch wel hopen.

Hopelijk kunnen jullie mij vertellen of dit een wijze keus is. Ik sta ook open voor alternatieven

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal, groeten,

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:57
Denk dat het wel een goede inverstering is. Zelf zit ik in een kamer van 6 x 3 en heb een Marantz SR SR4500 (5 x 70Watt RMS) met 5 mordaunt short speakers in een 5.0 opstelling. Mezzo 2 als fronts avant 905i als center en avont 902i als rears. Dit zijn behoorlijke speakers voor de ruimte, maar ik heb niet het gevoel dat het te veel is. Zelfs als ik het vollume hard het staan klinkt het niet overstuurd.

Dus ja ik denk dat die yamaha receiver geen verkeerde inverstering is. En meestal gaan amp's zo'n 10 jaar mee bij normaal gebruik (5 uur per dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotebaas
@kippy; Bedankt voor de reactie. Gelukkig is het geen probleem dat ik een relatief kleine kamer heb. Ook wel fijn om te horen dat de amp's (zelfde als A/V Receiver?!) zo'n 10 jaar meegaan, dan lijkt 450 euro niet meer zoveel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik heb de RXV-657, dat is dezelfde, maar dan 2 versies ouder (dus geen HDMI en HD DTS/Dolby). Toch bevalt ie nog uitstekend, en doe hem voorlopig ook zeker niet weg. Hij is krachtig genoeg om grotere speakers aan te sturen, heb met mn huidige kamer genoeg aan sattelietjes, maar wil "later als ik groot ben" toch wel wat leukere speakers, en dat kan dan :)

Heb de mijne voor 260 euro op de kop kunnen tikken als showroommodel, wat sowieso bang-for-the buck was, maar 450 euro is nog steeds een mooie prijs voor dat ding, hij heeft genoeg aansluitmogelijkheden. Ik hoop alleen wel dat de afstandsbediening beter is ontworpen, die van mij is echt te onoverzichtelijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.hometheaterhifi.com/volume_12_3/images/yamaha-rx-v657-receiver-remote-control.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-05 00:16
ikzelf zit met precies dezelfde situatie, en ik heb ook een beetje rondgekeken.
de onkyo 605 viel mij op vanwegen de HDMI support en switching tussen de poorten, ook de beoordeling van andere personen zijn positief.

mischien wat om een keer te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat bedoel je daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotebaas
@Cyberspin; Als de afstandbediening het enige minpuntje is dan kan ik daar prima meeleven :) Bedankt voor de reactie van een lotgenoot! Nu weet ik tenminste dat het geen verspilling van het geld zal zijn ongeacht dat mijn kamer nu relatief klein is.

@Detonated; Ik heb ook naar de Onkyo modellen gekeken en daar zijn de reacties wereldwijd heel wisselend. Onkyo wordt door zijn specificaties geprezen maar de service en duurzaamheid van Onkyo valt erg tegen. Ik ben er dus nog niet zeker van of ik wel een Onkyo wil.

@Cyberspin; Ik denk dat hij bedoelt dat je tussen 2 HDMI poorten kan switchen. Stel dat je computer en Xbox 360 erop aan hebt gesloten en een HDTV (oid) dan kan je tussen de 2 videobronnen switchen. Of sla ik de plank nu volkomen mis?

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Onkyo maken uitstekende receivers, maar helaas verbruiken ze ontzettend veel stroom. Mijn tx-sr604e heb ik om die reden verkocht. Hij werd zo heet dat hij een dvd speler die erboven op stond om zeep heeft geholpen.

De yamaha's heb ik ook ervaring mee, er staat bij mij 1 in een andere ruimte. Goede receivers en blijven lekker koel. Maar er is beter op de markt imho :

Een zeer goede receiver voor wat jij wilt is de nieuwe sony str-dg720. Die heb ik zelf als vervanging voor de onkyo gekocht. Hij was hier 222 euro (duitsland) misschien is hij beduidend duurder in NL moet je even naar zoeken.

De sony is in 1 woord geweldig, hij heeft 3xhdmi in, 1xout en ook nog 2x optisch, 1x coax digitaal. Zeer makkelijk in te stellen en een hoogwaardige kast, inregelmic, en afstandsbediening van normale kwaliteit.

Ik hoor geen verschil met de, veel duurdere onkyo, de boxen zijn een set Teufel concept R ook niet de minste om aan te sturen.

Vaak ben ik niet zo enthousiast over apperatuur, maar deze sony receiver is een klasse receiver met 7.1 voor vrijwel geen geld.

Overigens is in een kleine kamer elke receiver "overkill" maar voor deze prijs..

[ Voor 11% gewijzigd door HaseMike op 07-07-2008 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotebaas
@HaseMike; He bedankt voor de reactie. De receiver van sony ziet er goed uit qua specificaties! Alleen beetje jammer dat er slechts 2*Optical Inputs zijn, stel ik koop in de toekomst nog een dvd/blu-ray speler dan heb ik een probleem. Hoewel, het geluid kan toch ook door de HDMI kabel gaan als ik dat goed heb begrepen. Deze receiver is zeker weten een goede optie, ik overweeg nu om voor deze te gaan. Ook goed om te horen dat hij jou ontzettend bevalt.

Heeft iemand anders nog adviezen/opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Op die sony zit ook een COAX Digital in. Dit is kwalitatief gelijk aan een optische kabel dus die poort zou je evnetueel ook kunnen gebruiken. Voor HDMI moet je even kijken of deze beeld&geluid zijn. Dit is volgens mij niet altijd zo, maar dat weet ik niet zeker 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotebaas
@Bumpy_NL; Ik heb zojuist de handleiding gelezen en daarin wordt meerdere keren vermeldt dat het geluid uit de HDMI kabel kan halen. Het enige waar ik mee zit is dat er geen versie wordt vermeld van HDMI. Je hebt gelijk wat betreft de COAX, het apparaat wat erop wordt aangesloten moet het dan wel ondersteunen. Momenteel heb ik die nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Hoewel, het geluid kan toch ook door de HDMI kabel gaan als ik dat goed heb
Die sony str-dg720, accepteerd alles via de hdmi, ik heb er een dvd speler en de ps3 aanhangen en dat gaat geweldig. De ps3 praat even met de receiver en de hele waslijst aan wat hij aankan qua geluid komt vanzelf in orde. De hdmi specs zijn 1.3a, dus helemaal up to date.

Op de receiver kan je ook nog kiezen of je het geluid wel/niet wilt doorsturen naar je tv.

Het model daarboven (+200 euro) heeft 1x hdmi extra en Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-High Resolution Audio and DTS-HD Master Audio decoding. Aangezien de ps3 zelf die formaten naar pcm omzet, heb je die features niet nodig. Buiten bluray hebben andere zaken alleen DD5.1 en dts, wat de 720 natuurlijk ook aankan.

Al met al kan je 6 digitale audio verbindingen maken : 3x hdmi, 2x optisch en 1x coax, moet voldoende zijn dacht ik zo ;)

[ Voor 34% gewijzigd door HaseMike op 09-07-2008 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-04 22:52
Als die STR-DG720 inderdaad meerkanaals PCM ondersteunt over HDMI zit je voorlopig goed.
Je hoeft in de toekomst dan alleen de speler te updaten/upgraden voor nieuwe formaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotebaas
@HaseMike; Hartstikke bedankt voor je hulp! Het ziet er naar uit dat ik toch voor de Sony ga. Dat scheelt toch wel weer bijna 200 euro! Nu moet ik alleen nog speakers op de kop weten te tikken. Klopt het dat wanneer een receiver een weerstand van 8 ohm heeft dat de speakers hetzelfde aantal ohm weerstand moeten hebben? (Of is lager ook mogelijk?) Geldt dit ook voor het vermogen?

Ik ben echt een leek op dit gebied maar elke dag leer ik weer nieuwe dingen dankzij dit forum! Helemaal top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
grotebaas schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 13:12:
@HaseMike; Hartstikke bedankt voor je hulp! Het ziet er naar uit dat ik toch voor de Sony ga. Dat scheelt toch wel weer bijna 200 euro! Nu moet ik alleen nog speakers op de kop weten te tikken. Klopt het dat wanneer een receiver een weerstand van 8 ohm heeft dat de speakers hetzelfde aantal ohm weerstand moeten hebben? (Of is lager ook mogelijk?) Geldt dit ook voor het vermogen?

Ik ben echt een leek op dit gebied maar elke dag leer ik weer nieuwe dingen dankzij dit forum! Helemaal top!
De meeste receivers/versterkers kunnen 4 tot en met 16 Ohm speakers aansturen. Het kan zijn dat de uitgangen bedoeld zijn voor 4 Ohm speakers en dat het vermogen daar voor berekend is, dit kan dus invloed hebben. Maar dat is meestal niet merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotebaas
@Kippy; Oke dan weet ik dat ook weer! Thanks! Aan de hand hiervan heb ik wat tijd gespendeerd op marktplaats.nl (lang leve de zomervakantie). Ik wil eigenlijk voor ongeveer 300 a 400 euro een compleet 5.1 setje bij elkaar sprokkelen (zonder de receiver inbegrepen). Ik heb hier al een JBL subwoofer staan, dus eigenlijk ben ik nog op zoek naar 2* Front speakers, 2* Rear speakers en 1* Center speaker. Ik heb een aantal advertenties van marktplaats geplukt,

Mission M33 (*2)
http://link.marktplaats.nl/179877786
http://www.kieskeurig.nl/...E792EC1256DC10056F006.htm

JBL e80 (*2)
http://link.marktplaats.nl/180113773
http://www.kieskeurig.nl/...DE1C1C1256D27004619FA.htm

JBL ATX20 (*2) en ATX40 (*2)
http://link.marktplaats.nl/179815456

HKST7 5.1
http://link.marktplaats.nl/179205257
http://www.kieskeurig.nl/...7D656C1256E4A004D47C9.htm

Welke denken jullie dat het beste is om te kopen? Zijn jullie toevallig zelf nog speakers tegengekomen waarvan je zegt, "koop die!"

Groeten,

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
JBL is een lekker 'knalgeluid' noem ik het maar. Niet natuurgetrouw, maar wel erg geschikt voor de wat zwaardere rock en dance muziek en voor films. Harde bassen en duidelijke hoge tonen.
Mission is wat rustiger en gebalanceerd. Kan je smaak zijn, kan ook helemaal niks voor je zijn.
Die HKTS7 set is aardig, maar meestal redden die kleine speakertjes het niet vergeleken met de grotere boekenplanken en zuilen.

Ik zou een keer een Mediamarkt of Correct binnen lopen en even luisteren wat je mooi vindt.
Vervolgens kan je die dan tweedehands kopen.
Mission en JBL liggen zo ver uit elkaar qua klankkleur dat het een kwestie van smaak is welke je beter bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotebaas
@mac1987; Jij hebt er al aardig wat geluisterd :) Ik denk dat JBL wel bij mij past aangezien ik game, films kijk en zo nu en dan ook rock/hiphop/dance luister! Maar goed, eer ik over ga tot aanschaf wil ik het natuurlijk wel eerst luisteren! Bedankt voor je reactie, weet ik gelijk naar welke merken ik moet kijken, zijn er nog meer merken met een soortgelijke sound (JBL)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Mordaunt short heeft ook een beetje het JBL geluid (persoonlijk vind ik het iets geballanceerder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kun je al die merken wel zo generaliseren? Ik mag toch aannemen dat het tussen elk type speaker van een merk toch wel verschil zit, en dan hangt het ook nog (in mindere mate) af van de versterker die ze aanstuurt, en (in grote mate) hoe die versterker staat afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

CyBeRSPiN schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:27:
Kun je al die merken wel zo generaliseren? Ik mag toch aannemen dat het tussen elk type speaker van een merk toch wel verschil zit, en dan hangt het ook nog (in mindere mate) af van de versterker die ze aanstuurt, en (in grote mate) hoe die versterker staat afgesteld.
Nee je kunt ze misschien niet zo generaliseren. Maar veel meer nuttigs kun je er niet over zeggen. Hoe iets klinkt is zowiesow al moeilijk te bewoorden.

Dan komt de oude dooddoener: Ga luisteren! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 20:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

CyBeRSPiN schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 19:27:
Is ook totale onzin om dat zo te verwoorden. Zelfs binnen een lijn verschillen speakers als dag en nacht.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Maar vooral JBL heeft wel een eigen geluid.
Ik heb de XT series, E80, E100 en ATX gehoord en allemaal zijn het wat "knallende" speakers.
Vergelijk je een Dali Blue met een Dali Ikon dan geef ik je gelijk. Ook de verschillende lijnen en zelfs modellen binnen een lijn bij B&W klinken vaak verschillend met soms een verschil als dag en nacht.
Naar mijn mening is dat echter bij JBL minder het geval.
De Missions heb ik ook gehoord, dus die kan ik enigzins beschrijven t.o.v. de JBL's.
Die E80's heeft een vriend van me trouwens thuis staan, dus die hoor ik vaak genoeg.
Een andere vriend heeft weer Missions.

Maar op zich hebben jullie gelijk en zoals vaak gezegd: luisteren is de beste oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotebaas
@Allen; Ik ga de JBL ATX20 en 40 binnenkort beluisteren :) Hoeveel zijn die boxen nog waard vanuitgaande dat ze in nieuwstaat verkeren? Ik kan geen prijzen vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:09
HaseMike schreef op maandag 07 juli 2008 @ 18:48:
Onkyo maken uitstekende receivers, maar helaas verbruiken ze ontzettend veel stroom. Mijn tx-sr604e heb ik om die reden verkocht. Hij werd zo heet dat hij een dvd speler die erboven op stond om zeep heeft geholpen.

De yamaha's heb ik ook ervaring mee, er staat bij mij 1 in een andere ruimte. Goede receivers en blijven lekker koel. Maar er is beter op de markt imho :

Een zeer goede receiver voor wat jij wilt is de nieuwe sony str-dg720. Die heb ik zelf als vervanging voor de onkyo gekocht. Hij was hier 222 euro (duitsland) misschien is hij beduidend duurder in NL moet je even naar zoeken.

De sony is in 1 woord geweldig, hij heeft 3xhdmi in, 1xout en ook nog 2x optisch, 1x coax digitaal. Zeer makkelijk in te stellen en een hoogwaardige kast, inregelmic, en afstandsbediening van normale kwaliteit.

Ik hoor geen verschil met de, veel duurdere onkyo, de boxen zijn een set Teufel concept R ook niet de minste om aan te sturen.

Vaak ben ik niet zo enthousiast over apperatuur, maar deze sony receiver is een klasse receiver met 7.1 voor vrijwel geen geld.

Overigens is in een kleine kamer elke receiver "overkill" maar voor deze prijs..
toon volledige bericht
/offtopic

Mag ik vragen waar in Duitsland je de Sony DG720 voor € 222,- hebt gekocht? Ik wil ook graag deze receiver kopen vanwege de 1080p en LPCM 24bit/96KHz. Ik wil hem combineren met een Harman Kardon HKTS11 5.1 set.

/ontopic

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103236

CyBeRSPiN schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:39:
Ik heb de RXV-657, dat is dezelfde, maar dan 2 versies ouder (dus geen HDMI en HD DTS/Dolby). Toch bevalt ie nog uitstekend, en doe hem voorlopig ook zeker niet weg. Hij is krachtig genoeg om grotere speakers aan te sturen, heb met mn huidige kamer genoeg aan sattelietjes, maar wil "later als ik groot ben" toch wel wat leukere speakers, en dat kan dan :)

Heb de mijne voor 260 euro op de kop kunnen tikken als showroommodel, wat sowieso bang-for-the buck was, maar 450 euro is nog steeds een mooie prijs voor dat ding, hij heeft genoeg aansluitmogelijkheden. Ik hoop alleen wel dat de afstandsbediening beter is ontworpen, die van mij is echt te onoverzichtelijk:
[afbeelding]
Ik heb de v659 en daar ben ik ook zeer tevreden over. Heb er nu wel een audiolab eindversterker op aangesloten, nadat ik mij frontspeakers (jbl e60) heb vervangen voor B&W 684.

En over de afstandbediening gesproken. Ik vind het een heerlijk ding. Juist lekker overzichtelijk, maar dat is voor iedereen persoonlijk.

ps: Moet je de HK afstandbedieningen eens zien! 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Jumpman schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 08:38:
[...]Mag ik vragen waar in Duitsland je de Sony DG720 voor € 222,- hebt gekocht? Ik wil ook graag deze receiver kopen vanwege de 1080p en LPCM 24bit/96KHz. Ik wil hem combineren met een Harman Kardon HKTS11 5.1 set.
Ik heb hem gekocht bij Hirsch Ille, de link : klik

Daar is hij nog steeds op voorraad voor 222, maar ik geloof niet dat ze naar Nederland verzenden. Je kan natuurlijk ook naar Ludwigshafen rijden, maar dat is niet naast de deur als je in NL woont.

Ondertussen ook nog een Icord HD sat receiver op de sony aangesloten en ook dat werkt met hdmi helemaal 100%. Ik mag ondertussen wel centjes van sony krijgen voor de reclame ;) Maar goed dit is echt een geweldige "budget" receiver.

Ondanks de inflatie is electronica het enige wat steeds goedkoper wordt, gelukkig maar hebben we nog een hobby over als we straks niet meer kunnen autorijden door de kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
HaseMike schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 14:28:
[...]

Ik heb hem gekocht bij Hirsch Ille, de link : klik
Bedankt! :) Ik had hem inmiddels ook gevonden met http://www.preisvergleich.de of iets dergelijks.

Ik overweeg nog steeds de Sony STR-DG720 te nemen. Echter zit ik nog met één vraagstuk. De PC (specs onderaan) moet er ook op aangesloten kunnen worden en deze heeft voor video alleen DVI uit en als beste voor audio optical (digital en coax) uit. Kan je een HDMI poort en een optical digital port 'samenvoegen'? Zodat je toch een compleet signaal doorstuurt? :?

In de toekomst lijkt me een video kaart gelinkt aan een geluidskaart (met DTS-MA, etc. ondersteuning) met HDMI output ideaal om naar de versterker door te sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 13-07-2008 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Jumpman schreef op zondag 13 juli 2008 @ 23:51:Kan je een HDMI poort en een optical digital port 'samenvoegen'? Zodat je toch een compleet signaal doorstuurt? :?

In de toekomst lijkt me een video kaart gelinkt aan een geluidskaart (met DTS-MA, etc. ondersteuning) met HDMI output ideaal om naar de versterker door te sturen.
Het is waarschijnlijk een stuk goedkoper je 8800 op marktplaats te zetten en een ati 4850/4870 te nemen. Die hebben hdmi met audio en dan heb je het "probleem" opgelost.

Alternatief kan je je pc via een dvi-hdmi kabel op je tv aansluiten en je audio via een optische kabel naar je receiver, maar ja dan heb je niet meer 1 schakel centrale.

Let op : met de 4800 reeks zijn er audio problemen in combinatie met yamaha receivers, maar goed je was toch van plan de sony te kopen :)

En dan hier nog even de beste prijsvergelijk site voor duitsland, naar mijn mening : >klik<

[ Voor 15% gewijzigd door HaseMike op 14-07-2008 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Er zijn ook kastjes waar DVI en coax of optical in gaan en HDMI uit komt, maar die zijn ook weer 80 euro of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
HaseMike schreef op maandag 14 juli 2008 @ 07:34:
[...]

Het is waarschijnlijk een stuk goedkoper je 8800 op marktplaats te zetten en een ati 4850/4870 te nemen. Die hebben hdmi met audio en dan heb je het "probleem" opgelost.

Alternatief kan je je pc via een dvi-hdmi kabel op je tv aansluiten en je audio via een optische kabel naar je receiver, maar ja dan heb je niet meer 1 schakel centrale.

Let op : met de 4800 reeks zijn er audio problemen in combinatie met yamaha receivers, maar goed je was toch van plan de sony te kopen :)

En dan hier nog even de beste prijsvergelijk site voor duitsland, naar mijn mening : >klik<
De GeForce 8800GTS G92 kan ook audio over DVI sturen (mits je mobo/soundcard dit ondersteund). Zie deze link ongeveer in het midden, de 2 pin connector:

http://www.madshrimps.be/...&artpage=3142&articID=661

Plaatje van de kabel:

http://benchmarkreviews.c...S3P-FCP_Digital_Audio.jpg

Is het mogelijk een HDMI in en een optical in 'samen te voegen'? Dit kan ik uit de handleiding niet echt specifiek opmaken. Als dit kan ondervang je het probleem dat je centrale schakel centrale wegvalt.

Pagina: 1