Toon posts:

MB defect na spanningsuitval

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
ik moest vorige week even een groep uitzetten in de meterkast.
Nu was ik vergeten dat er nog een pc aanstond. Deze doet het nu niet meer , ik heb alle onderdelen getest en nu is dus het moederbord defect.

Weet iemand van jullie wat er bij een spanningsuitval meestal defect raakt aan een moederbord , zodat ik hem misschien nog kan repareren ?

Er zullen vast componenten zijn die het eerste begeven toch

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Doorgaans zijn het de elcos van de VRM die dit soort klappen opvangen. Om wat voor bord gaat het hier eigenlijk (niet geheel onbelangrijk). Mochten de elcos het probleem niet zijn dan zijn het mogelijk de andere onderdelen van de VRM, dat is bijna niet te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 06 juli 2008 @ 20:57:
Doorgaans zijn het de elcos van de VRM die dit soort klappen opvangen. Om wat voor bord gaat het hier eigenlijk (niet geheel onbelangrijk). Mochten de elcos het probleem niet zijn dan zijn het mogelijk de andere onderdelen van de VRM, dat is bijna niet te maken.
Het gaat hier om eem MS-7091 uit een medion pc, dat ik ook de reden dat ik hem zou willen maken

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 21:01:
[...]

Het gaat hier om eem MS-7091 uit een medion pc, dat ik ook de reden dat ik hem zou willen maken
Bij de 7xxx serie is het onwaarschijnlijk, maar controleer de elco's eens, die kunnen wel eens brakkig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 06 juli 2008 @ 21:05:
[...]

Bij de 7xxx serie is het onwaarschijnlijk, maar controleer de elco's eens, die kunnen wel eens brakkig zijn.
er is optisch niets aan te zien, ze staan niet bol of zo.
Hoe kan ik die elco's doormeten ?

( Ik heb een elektro-opleiding ik schaam me diep dat ik het niet meer weet)

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:49

Twazerty

AVCHDCoder developer

Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 21:09:
[...]

er is optisch niets aan te zien, ze staan niet bol of zo.
Hoe kan ik die elco's doormeten ?

( Ik heb een elektro-opleiding ik schaam me diep dat ik het niet meer weet)
Lossolderen en een capaciteitsmeter op aansluiten ;)

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

Topicstarter
Twazerty schreef op zondag 06 juli 2008 @ 21:12:
[...]

Lossolderen en een capaciteitsmeter op aansluiten ;)
Die heb ik wel, maar dan moet ik wel weten welke de elcos van de VRM zijn, anders moet ik er zo'n 20 lossolderen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 21:15:
[...]

Die heb ik wel, maar dan moet ik wel weten welke de elcos van de VRM zijn, anders moet ik er zo'n 20 lossolderen
iemand een idee waar ik deze elco's kan vinden op het bord ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 21:09:
[...]

iemand een idee waar ik deze elco's kan vinden op het bord ?
Afbeeldingslocatie: http://www.bss-computer.eu/ebay/Bilder/Boards/7091/1.jpg

Dit is je bordje als ik me niet vergis. De VRM heeft op het eerste gezicht solid capacitors, die zullen niet bol gaan staan in elk geval. Ik zou eerder kijken naar de elco's die daar bovenstaan, al lijkt dit echt geen bord met potentiele elco problemen, daarvoor is het iig een paar jaar te jong.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
Je kunt misschien ook een goedkoop mATX bord op de kop tikken? P5B-MX oid.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 07:59:
[...]

[afbeelding]

Dit is je bordje als ik me niet vergis. De VRM heeft op het eerste gezicht solid capacitors, die zullen niet bol gaan staan in elk geval. Ik zou eerder kijken naar de elco's die daar bovenstaan, al lijkt dit echt geen bord met potentiele elco problemen, daarvoor is het iig een paar jaar te jong.
Klopt dit is het bordje. Waar zit de vrm hier dan ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 19:22:
[...]

Klopt dit is het bordje. Waar zit de vrm hier dan ?
Onder die 3 grote koelblokken bij de cpu. VRMs zitten logischerwijs altijd in de buurt van de cpu-socket.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zo ongeveer alle elco's eruit gesoldeerd en met een capaciteitsmeter doorgemeten en er was er geen een defect, dus het moederbord ligt nu in de kliko....

In ieder geval bedankt voor de hulp

Verwijderd

Ik weet niet of het wat uit mag maken, maar ik heb hier eenzelfde mobo liggen die ik niet meer gebruik, ook uit een medion pc. Laatste keer dat ik deze in gebruik had is nu ongeveer een maand geleden en deed het toen gewoon nog goed. Mocht je interesse hebben voor evt onderdelen of het hele bord, geef me maar een DM. ;)
Pagina: 1