Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-11 00:56
Ik heb een vraag over de GPS functies van de Nokia N95 8GB.

Voilgens vrienden en mensen bij de mobielwinkel (BelCompany) zeiden ze dat bij de N95 een standard GPS programma op zit (Nokia Maps ofzo), ze zeiden alleen dat elke keer dat er een routebeschrijving wordt gezegd dit geld kost. Het komt eigenlijk neer op "Sla hier linksaf, dit kost u vijf cent.", en daar heb ik dus geen zin in. Bij Belcompany zeiden ze dat ik bijvoorbeeld met Route66 een gratis routebeschrijving kan krijgen voor de gewone koopkosten (60 eu).

Kan iemand mij helpen/uitleggen hoe dit nou zit met de GPS functie? Want ik wil liever niet betalen voor GPS op mijn mobiel, daar is dat ding immers voor gemaakt en vind ik dat het er gratis bij zou moeten zitten!

Als het uitmaakt, ik heb een Eindeloos Online HI-Abbonoment, dus als ik ergens voor online moet zou dat ook kunnen.

[ Voor 2% gewijzigd door een moderator op 07-07-2008 18:01 . Reden: aanhef en groeten is niet nodig ]

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 13:51
Als je de frontpage had gelezen, of daar even had gezocht had je dit wel gevonden:
nieuws: Hackers maken interne gps van N95 toegankelijk voor Tomtom
Ik heb zelf geen N95, maar ik neem aan dat het grote N95 topic op GoT ook wel antwoorden heeft.

Daarnaast is het inderdaad zo dat Nokia Maps (guided, met stem dus) niet gratis is. De standaard navigatie versie dan weer wel als ik het me goed kan herinneren, maar dan heb je geen spraak
Je zou ook TomTom kunnen installeren, of Route66 ja.
Succes.

[ Voor 38% gewijzigd door stijnos1991 op 06-07-2008 20:29 ]

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
stijnos1991 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 20:27:
Als je de frontpage had gelezen, of daar even had gezocht had je dit wel gevonden:
nieuws: Hackers maken interne gps van N95 toegankelijk voor Tomtom
Ik heb zelf geen N95, maar ik neem aan dat het grote N95 topic op GoT ook wel antwoorden heeft.
Succes.
Niet echt antwoord op zijn vraag he? alhoewel dit wel terug te vinden is idd in het N95 topic

De n95 heeft ene interne GPS. hier hoef je niet verder voor betalen. Nokia maps download elke keer nieuwe kaarten: dit kost dus geld.

Maar je kan op symbian diverse navigatie programma's zetten. Ik raad Mcguider aan die soepel loopt met de interne GPS. TomTom werkt hier niet mee, of doormiddel van een hack ZEER ondoorzichtig.

Met Mcguider heb je slechts een keer de kosten van 79 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door ThatsHollywood op 06-07-2008 20:32 ]

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 08:18

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb de Garmin Mobile XT op mijn N95 draaien icm de interne GPS.

Overigens is een externe GPS wel sneller, accurater en verbruikt minder stroom (BT connectie versus interne GPS).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:43
GPS op zich kost niks.
Het programma wat iets doet met de GPS gegevens kan eventueel wel geld kosten

Nokia maps alleen bij spraak, TomTom, McGuider, Route 66, Garmin alleen bij eerste aanschaf
Voordeel van Nokia maps is dat je altijd uptodate mappen hebt

Tijd van werken, tijd van rusten

• Crazy-Al
offtopic:
@Driek, weer nog iemand met smaak ;)

Ontopic:

@Stijnos1991,
Ik ben hier eigenlijk net nieuw. Ik ken de frontpage enzo niet, een vriend heeft mij hier naartoe gestuurd nadat ik bij hem met deze vraag kwam, maar ik zal zeker eventjes rondkijken daar.

@ThatsHollywood,
Wat bedoel je precies met ondoorzichtig? Ik zoek eigenlijk gewoon een simpel navigatiesysteem zodat ik kan zeggen van ik wil naar hier-en-daar en ik vind het gewoon, als je bedoelt dat het niks meer is dan dat vind ik het best, ik vind al die "extras" nooit boeiend

@BlaTieBla,
Ik snap helemaal geen ene sikkepit van wat je bedoelt, ben redelijk een noob daarmee... zou je dat misschien wat simpeler kunnen zeggen? (a)

@Driek,
Dat van Nokia Maps bij spraak is precies wat ik niet wil. Ik ben van plan om het straks op de motor te gebruiken en dan is eventjes naar beneden kijken levensgevaarlijk.

@Iedereen,
Ik heb mensen horen zeggen dat Route66 een erg goede navigatiesysteem is op de N95, mensen die dit bevestigen oid?

[ Voor 0% gewijzigd door een moderator op 07-07-2008 18:01 . Reden: groeten is niet nodig ]

• ThatsHollywood
  • Niet online
Crazy-Al schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:48:
offtopic:
@Driek, weer nog iemand met smaak ;)

Ontopic:

@ThatsHollywood,
Wat bedoel je precies met ondoorzichtig? Ik zoek eigenlijk gewoon een simpel navigatiesysteem zodat ik kan zeggen van ik wil naar hier-en-daar en ik vind het gewoon, als je bedoelt dat het niks meer is dan dat vind ik het best, ik vind al die "extras" nooit boeiend

@Iedereen,
Ik heb mensen horen zeggen dat Route66 een erg goede navigatiesysteem is op de N95, mensen die dit bevestigen oid?

Groet,
Crazy Al
Met ondoorzichtig bedoel ik dat TomTom niet werkt in combinatie met de interne GPS van de N95. Dmv de zgn hack om TomTom op de interne Gps te laten werken moet je elke keer een aantal handelingen uitvoeren voordat je TomTom kan starten ( als je hem al aan de praat krijgt :X )

Route 66 is inderdaad een goed navigatieprogramma op je N95. Ik heb hem er ook een half jaar op gehad. Totdat ik zoals eerder gezegd Sygic McGuider zag en besloot te proberen. Persoonlijk vind ik het aangeven van de rijbanen een absolute pre ;) voordelen: prijs / werkt snel op N95/ ziet er goed uit / aangeven van de rijbanen/ wekrt lekker ongecompliceert. ( TomTom kloon in principe )

• Crazy-Al
ThatsHollywood schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:54:
[...]

Met ondoorzichtig bedoel ik dat TomTom niet werkt in combinatie met de interne GPS van de N95. Dmv de zgn hack om TomTom op de interne Gps te laten werken moet je elke keer een aantal handelingen uitvoeren voordat je TomTom kan starten ( als je hem al aan de praat krijgt :X )

Route 66 is inderdaad een goed navigatieprogramma op je N95. Ik heb hem er ook een half jaar op gehad. Totdat ik zoals eerder gezegd Sygic McGuider zag en besloot te proberen. Persoonlijk vind ik het aangeven van de rijbanen een absolute pre ;) voordelen: prijs / werkt snel op N95/ ziet er goed uit / aangeven van de rijbanen/ wekrt lekker ongecompliceert. ( TomTom kloon in principe )
Klinkt goed, heb je hem ergens online gedownload of in een winkel gekocht/besteld online? Met die extras bedel ik voornamelijk van die onzin popups ;) Ik weet niet meer welke, maar toen ik een tijdje geleden met mn ouders door Parijs reden begon de TomTom plotseling een popupje te krijgen met info over de eiffeltoren, had zoiets van wadda-eff, marja.

Ik weet dat Route66 Benelux op 60 euro komt, en Mcgyder dan 80...

Zou ik dan misschien een oonbeleefde vraag mogen stellen? :>

Zou je een simpel lijstje voor me kunnen maken met de pres en cons tussen de twee? De rest (winkel enzo) kan ik wel vinden, ben alleen altijd een ramp met keuzes maken :X

Verwijderd

Ik heb de Nokia N95 1ste serie en heb er gewoon tomtom op kunnen installeren.
Via newsgroup binnen gehaald.
Je krijgt dan een extra programmatje wat je eerst moet opstarten voor je tomtom op moet starten.
Daarna moet je in tomtom nog een keertje kiezen welke GPS ontvanger je wilt gebruiken.
maar als je dit gedaan hebt, werkt het super goed.

Ik heb een tijdje met Nokia Maps gewerkt, en vergleken met HenkHenk werkt dit maar slecht naar mijn mening.

Als je er eenmaal handig in bent om die 2 stappen de activeren, heb je binnen 30 seconden je tomtom of henkhenk opgestart.

• ThatsHollywood
  • Niet online
Crazy-Al schreef op maandag 07 juli 2008 @ 11:16:
[...]

Zou ik dan misschien een oonbeleefde vraag mogen stellen? :>

Zou je een simpel lijstje voor me kunnen maken met de pres en cons tussen de twee? De rest (winkel enzo) kan ik wel vinden, ben alleen altijd een ramp met keuzes maken :X
Dat mag. Echter is dit gewoon een kwestie van smaak. Allebei brengen ze je van a naar b :)

Het invoeren van bestemmingen vond ik met route 66 beter. maar zoals gezegd ben ik helemaal weg van de rijbanen die aangegeven worden in McGuider.

Nu je zo de kosten naast elkaar legt en route 66 maar op 60,- voor je komt zou ik toch voor route 66 gaan. ( ik zie hem alleen voor 99,- overal? ) McGuider is namelijk nog een beetje "on-af" ( lees even: http://www.telecomwereld.nl/sygic-mcguider.htm ) Er zijn geen pop-ups in iedergeval in beide:)

McGuider heb ik getest door hem te downloaden, na een week toch maar aangeschaft.

• Crazy-Al
http://www.route66.nl/rou...?cid=NL&act=1&prodid=5405

Ik vind de manier zoals rijbanen worden aangegeven bij McGuider toch niet zo spectaculair, dus ik denk dat ik dan liever 20 euro spaar :)

EDIT:

bij http://www.route66.nl/rou...?cid=NL&act=1&prodid=5405 op systeemeisen lees ik dat er een micro/miniSD kaart nodig is, maar als ik het me goed kan herinneren dan heeft de N95 8GB toch geen sd ingang meer...?

is mijn droom in diggelen geslagen? :'(

• ThatsHollywood
  • Niet online
Crazy-Al schreef op maandag 07 juli 2008 @ 18:09:
http://www.route66.nl/rou...?cid=NL&act=1&prodid=5405

Ik vind de manier zoals rijbanen worden aangegeven bij McGuider toch niet zo spectaculair, dus ik denk dat ik dan liever 20 euro spaar :)

EDIT:

bij http://www.route66.nl/rou...?cid=NL&act=1&prodid=5405 op systeemeisen lees ik dat er een micro/miniSD kaart nodig is, maar als ik het me goed kan herinneren dan heeft de N95 8GB toch geen sd ingang meer...?

is mijn droom in diggelen geslagen? :'(
Keep dreamin'!!!!!!!
De installatie van Route 66 Mobile 8 op de Nokia N95 8GB lijkt dus in eerste instantie een regelrechte ramp. Maar eigenlijk is de installatie heel eenvoudig, alleen geeft Route 66 bij de levering van Mobile 8 gewoon erg slechte documentatie mee. Hieronder kun je de officiële handleiding vinden van Route 66 zelf hoe je Mobile 8 heel eenvoudig op de Nokia N95 8GB kun installeren.

Installatie handleiding Route 66 Mobile 8

1) Connect the Nokia N95to your PC via connection cable.

2) On the screen of the phone the following choices will display:

- Media player

- PC suite

- Mass Storage

3) Choose " Mass Storage"

4) The phone will appear as an "external HDD" on your computer.

5) Run ROUTE 66 Mobile 8.

6 Select the "Browse content" option and then select and open "MemoryImage” folder.

7) Copy the content of the folder from the Mobile 8 CD/DVD to the N95 HDD.

8) When copying is finished, you will find the R66 Mobile 8 on the menu.
8)

bron: http://www.livemagazine.o..._op_de_nokia_n95_8gb.html

[ Voor 3% gewijzigd door ThatsHollywood op 07-07-2008 18:48 ]

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hmm, Ik vind persoonlijk de routeberekening van route66 nogal onlogisch soms t.o.v. TomTom en McGuider?

Route66 laat me altijd 10 minuten omrijden naar mn werk :P

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Verwijderd

Dit doet McGuider ook. Garmin daarentergen werkt prima!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:49

shameblaster

BB4E^Cons

Bedenk wel dat bij Route 66 het niet mogelijk is om in een keer na bijvoorbeeld italie te navigeren.

Per land dat je in komt moet je een nieuwe kaart laden, en de route (naar de grens) opnieuw instellen.

Cons:::BB4E

Pagina: 1