Mythbuntu 8.04 Raid implementatie

Pagina: 1
Acties:

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik wil graag een Mediacenter opzetten met een grote opslag en we beginnen met 2 x 500 gb IDE schijven op een Raid1 array. Gecreëerd met mdadmin deze twee Western Digital zitten als Master en Slave op één IDE poort. Ik weet het het is slecht voor de performance maar er zit maar 1 IDE poort op en ik heb te weinig uitbreidingssloten voor pci. En daarna wil ik er later nog 2 x 1TB Sata aan gaan kunnen uitbreiden.

Ik heb al heel wat Raid Faq's doorgelopen en volgens mij zou dit een goeie opzet zijn :
hda1 swap 2 gb hdb1 swap 2 gb
hda2 root 10 gb hdb2 root backup 10 gb
hda3 data 488 gb hdb3 data 488 gb
Ik geef beide swap partities dezelfde prioriteit zodat de linux kernel de swap als een soort raid gaat gebruiken, met de extra snelheidswinst tot gevolg :)

hda3 en hdb3 worden md0 Raid1

Aan de hand van deze link http://scott.wallace.sh/node/1521 ga ik later de raid1 mirror omzetten naar raid 5 door de metadata van raid1 te overschrijven met die van raid 5
Eén ding snap ik niet aan die handleiding is dat als er een derde schijf bij in hangt zou dit toch hdc1 moeten zijn in plaats van in deze handleiding hdd1

later in het proces ga ik mijn 2 TB schijven erbij inhangen :

sda1 en sda2 worden aan md0 toegevoegd en ik laat de raid array groeien zodat de volledige capaciteit wordt benut.

Gaat het plan wat ik zo wil opzetten goed werken of moet ik eventueel nog op andere dingen letten!
Let wel er komt een degelijke intel gigabit kaart in en dezxe moet wel wat te doen hebben
Ga ik de performance van de master en slave drive merken zodra het in raid5 draait of zou ik hem beter na de omzet gewoon beter geheel uit het systeem kunnen halen.
En de array opnieuw laten opbouwen.

En wat misschien wel beter is één schijf eruit halen zodat het rootsysteem er gewoon in het systeem blijft hangen en twee nieuwe erbij plaatsen
raid1 van 1 schijf omzetten naar raid 5 en de twee TB schijven erbij plaatsen.
Is dit uberhaupt mogelijk ?

Graag jullie mening en is LVM in mijn opzicht handig ?

And this !! Is to go even further beyond!!!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

lamko schreef op zondag 06 juli 2008 @ 20:03:
Aan de hand van deze link http://scott.wallace.sh/node/1521 ga ik later de raid1 mirror omzetten naar raid 5 door de metadata van raid1 te overschrijven met die van raid 5

[...]

later in het proces ga ik mijn 2 TB schijven erbij inhangen :
sda1 en sda2 worden aan md0 toegevoegd en ik laat de raid array groeien zodat de volledige capaciteit wordt benut.
Hoe wil je aan twee 488GB partities in RAID5 twee 1TB disks toevoegen?
Eén ding snap ik niet aan die handleiding is dat als er een derde schijf bij in hangt zou dit toch hdc1 moeten zijn in plaats van in deze handleiding hdd1
Als hij die schijf als slave op de secondary IDE bus heeft, dan is het hdd, ongeacht hoeveel andere schijven hij erin heeft hangen.

Is er trouwens een reden dat je je root ook niet op RAID hebt staan?

• lamko
Hoe wil je aan twee 488GB partities in RAID5 twee 1TB disks toevoegen?

Door eerst twee 488 GB partities aan de raid array toevoegen en dan ze te laten groeien ?
Als dit niet blijkt te kunnen zou ik het dan samen met LVM op kunnen lossen?
Zie bijv deze link http://www.mythtv.org/wiki/index.php/LVM_on_RAID

Thx voor de info!

Is er trouwens een reden dat je je root ook niet op RAID hebt staan?

Moet ik bootloader aan gaan passen en heeft volgens mij niet extra veel voordeel.
En een nieuwe install is zo gebeurd en hou er eigenlijk niet zo van een distro te gaan updaten als ik zie wat voor bugs je allemaal tegenkomt.

[ Voor 11% gewijzigd door lamko op 06-07-2008 21:08 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

lamko schreef op zondag 06 juli 2008 @ 20:56:
Door eerst twee 488 GB partities aan de raid array toevoegen en dan ze te laten groeien ?
Als dit niet blijkt te kunnen zou ik het dan samen met LVM op kunnen lossen?
Dat kan, maar je realiseert je dat de grootte van een RAID array beperkt wordt door het kleinste onderliggend volume? Als je dus 2x 488GB en 2x 1TB in RAID5 hangt, dan gebruik je maar 4x 488, en heb je dus maar ongeveer 1.5 bruikbare ruimte.

Je kan die twee 488GB partities aan elkaar knopen met bv RAID0, en dan ongeveer 3x 1TB gebruiken in RAID5, maar dan werkt dat RAID1->RAID5 truukje natuurlijk niet.

Is het niet handiger om te beginnen met één 1TB disk (op IDE) en er daar later nog twee aan toe te voegen (op SATA)? Dan heb je ook dat master/slave probleem niet.

Oh, en een tip: [q] [/q] ;)

[ Voor 0% gewijzigd door deadinspace op 06-07-2008 21:38 . Reden: Ik bedoelde natuurlijk aan elkaar knopen met RAID0, niet RAID1 ]

• lamko
1 TB IDE schijf bestaat niet in de pricewatch.
Is er nog een andere oplossing zodat ik zoveel mogelijk schijfruimte behoudt !
Zou ik bijv die 2 500's niet naar JBOD kunnen configureren?

[ Voor 19% gewijzigd door lamko op 06-07-2008 21:32 ]

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Waarom wil je RAID gebruiken? Zo te zien (door je RAID5-wens) wil je een redundant systeme maken. Dan zou ik m'n swap ook in RAID1 (mirror) zetten. Dus /dev/md0 bestaat uit /dev/hda1 en /dev/hdb1 en daarop draai je dan je swap. Mocht je dan een harddisk verliezen, dan blijft je systeem tenminste overeind.

• lamko
Het is me uiteindelijk toch gelukt !
Jbod van 2x 500 gb met lvm daarna boven op de Jbod een degraded raid1 aangemaakt.
Straks 1 TB sata schijf erin zodat het in full raid1 kan draaien. En later voor nog maar schijfruimte de raid1 volume converteren naar raid 5. De vrije schijfruimte die overblijft wordt een raid0 volume zodat ik de gigabitnetwerkkaart vol kan trekken. 2x per dag wordt dan de data naar de raid 5 volume geschreven via een cronjob evt. met rdiff-backup.

[ Voor 6% gewijzigd door lamko op 22-07-2008 21:01 ]

Pagina: 1