Powerknop werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

• potloodbekertje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-12-2025
Hoi allemaal,

Ik heb een nieuwe pc gekocht en netjes alle onderdelen geïnstalleerd. Alles werkt prima alleen werkt de aan/uit schakelaar niet altijd, lees meestal niet. Als ik mijn pc aan wil zetten dan geeft hij meestal helemaal geen reactie, soms een klein beetje en dan valt hij weer weg. Pas na een heel aantal keer de powerknop indrukken gaat de pc aan. Kan iemand mij vertellen waar dit aan ligt?

Ik heb een Chieftec LBX-02B-B-B kast en een MSI P35 Neo-F moederbord.

Alvast bedankt,
Potloodbekertje

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:14
Gaat je PC wel direct aan als je de twee pinnetjes waar je de powerknop op aan moet sluiten even kortsluit met een schroevendraaier oid?

Zoniet: Dan ligt het niet aan je powerknop en kan het probleem wel eens lastiger zijn...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-01 09:00

Sebazzz

3dp

De glazen bol heb ik uitgeleend aan Astrotijd :+

Ik gok de voeding. Wat voor voeding zit erin? (en geef zowieso meer specs)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• potloodbekertje
Voeding is een Chieftec GPS-350EB.
Verder draai ik Windows XP

Wat voor specs wil je verder nog hebben?

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Alles. CPU, Videokaart, Geheugen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• potloodbekertje
Video: Asus EN8600GT
CPU: Intel E8400
Geheugen: 2GB Geil DDR2-800

• Xander
En, gaat je PC wel direct aan als je de twee pinnetjes waar je de powerknop op aan moet sluiten even kortsluit met een schroevendraaier oid? :?

• potloodbekertje
Kan dat geen last?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:00
Nee, want dat is het enige wat een powerknop doet; 2 contactjes met elkaar doorverbinden.

• potloodbekertje
Ok tot zo dan, ga het gelijk even proberen.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ja, en let heel goed op dat je de juiste doorverbindt. Zie de manual van je moederbord voor meer informatie.

Ik denk dat het aan de voeding ligt:
- Chieftec maakt geen crapkasten en je kan er dus vanuit gaan dat de powerknop in orde is ("Als ik mijn pc aan wil zetten dan geeft hij meestal helemaal geen reactie, soms een klein beetje en dan valt hij weer weg.")
- 350watt is krap voor een MSI P35, Core 2 Duo E8400, nVidia GeForce 8600, waarschijnlijk nog een harddisk en cdrom drive of twee.

• potloodbekertje
Ok, ik heb het geprobeerd en het werkte, dus dan is het waarschijnlijk een probleem met mijn powerknopje.

Hoe of waar kan ik controleren of ik genoeg voeding in mijn machine heb zitten? Just in case.

• Xander
Als het aan de voeding ligt vind ik het wel erg vreemd dat het systeem soms wel aan gaat ("na een heel aantal keer de powerknop indrukken"). Ik neem even aan dat het systeem dan verder ook gewoon goed en stabiel werkt? (Alhoewel dat niet letterlijk in de topicstart staat.)

Verder zou 350W gewoon voldoende moeten zijn voor zo'n systeem. Ik snap die hele "1000W voedingen rage" niet echt, ik heb het verbruik van mijn systeem nog nooit boven de 215W zien komen, dus als je er even vanuit gaat dat de voeding van de TS ook daadwerkelijk 350W kan leveren zie ik geen probleem. Chieftec maakt toch ook niet echt crappy voedingen?
potloodbekertje schreef op zondag 06 juli 2008 @ 20:23:
Ok, ik heb het geprobeerd en het werkte, dus dan is het waarschijnlijk een probleem met mijn powerknopje.
Ah, "mooi zo", dan lijkt het in ieder geval een duidelijk probleem met een bijbehorende duidelijke diagnose. :) Je zou de kast kunnen RMA'en, of je zou er als tweaker zijnde natuurlijk zelf nog naar kunnen kijken. ;) Kun je bij de achterkant van de schakelaar komen (achter het frontpaneel)? En heb je toevallig een multimeter liggen? Het hoeft namelijk niet eens de knop zelf te zijn, misschien is het een kabelbreukje ergens? Dat zou je er zijn met het kabeltje vervangen.

[ Voor 34% gewijzigd door Xander op 06-07-2008 20:29 ]

• potloodbekertje
Ik zal morgen op m'n werk even de kabel controleren. Ik geef in de loop van de week wel een update.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp en voor de snelle reacties!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-01 07:38
Ik zou zeker mn power-knop checken. Als je tot de conclusie komt dat die het niet is, dan is het naar mijn mening de voeding.
Ik heb de klachten die je noemde ook (ongeveer) zo gehad. Nieuwe voeding loste het probleem op. Maar nogmaals: eerst t knopje.

• potloodbekertje
Nou ik heb het knopje en de kabel gecontroleerd en die bleken goed te zijn. Dus dan ligt het aan mijn voeding? En is mijn voeding dan kapot of niet toereikend?

• Xander
Huh, wacht even hoor...

Als je de powerknop header op je moederbord met een schroevendraaier kortsluit gaat het systeem direct aan? Altijd? En vervolgens werkt het goed? Dan ligt het zeer zeker weten niet aan je voeding. Als het vervolgens met de powerknop aangesloten niet werkt dan ligt het 1) aan de kabeltjes of 2) aan de knop (of 3) aan de manier waarop je het aangesloten hebt).

Dus ehm, was je eerdere post verkeerd?
potloodbekertje schreef op zondag 06 juli 2008 @ 20:23:
Of kun je niet meten? :P

• potloodbekertje
Het werkte eerst wel met de schroevendraaier, maar het probleem doet zich eigenlijk alleen voor als ik de pc koud opstart, dus 's ochtends. Vanochtend heb ik het nog een keer geprobeerd met de schroevendraaier en dat werkte toen niet. Dus denk ik niet dat het aan de powerknop zelf ligt, maar aan de voeding. Dus vandaar de vraag: Is mijn voeding nu kapot of niet toereikend?

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 20:33
1 manier op er achter te komen: test eens met een andere voeding in je huidig systeem of probeer je huidige voeding in een andere pc :p

• potloodbekertje
Nu wordt het helemaal mooi. Ik ben erachter gekomen dat wanneer ik mijn stekker uit het stopcontact haal en er weer in doe en vervolgens kan ik mijn pc zonder problemen aan zetten. Beetje apart, maar goed ik ga de voeding rma'en en we zullen het wel zien.
Pagina: 1