forum structuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipthegreat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-07 11:58
Ik heb de FAQ's van bovenaan de pagina's gelezen maar verder niet gaan zoeken. Waarom zeg ik zo wel.
Zoals ik het nu zie is er gekozen voor een forum structuur waarbij alles van een onderwerp in één topic moet worden behandeld. Dit vind ik fout omdat:
* een forum moet zo worden opgezet dat onderwerpen (van een deel onderwerp) hun eigen thread moeten krijgen. Je wilt namelijk aan de index in een opslag kunnen zien welke uitsplitsingen er zijn.
* Het zoeken naar dingen wordt veel lastiger omdat alles kris kras door elkaar zit.

Hoe mensen verwachten dat een forum werkt. Dus ieder deel onderwerp heeft een eigen topic heeft vaak geen schijn van kans omdat die dicht worden gegooid en je weer wordt doorverwezen naar topics met 50 pagina's.

Ik denk de reden om dit te doen is om alles per sub-onderwerp te categoriseren. Maar om dan topics te gaan gebruiken is not the way to go. In plaats daarvan zou een sub forum gebruikt moeten worden.

Ik ervaar het als een krant waarbij al het binnenlands nieuws aan een stuk aan elkaar wordt geschreven. En als je dan de krant opbelt of het niet anders kan dat ze dan zeggen: ow maar het nieuws item wat je wilt weten staat vast ergens tussen die tekst, ga maar goed zoeken.

Goed om dan mn verhaal maar even kracht bij te zetten met wat voorbeelden. En daarmee gelijk de aanleiding om dit te schrijven.

Als men nu kijkt naar dit forum: Windows Based Mobiles & PDA's
Dan valt op dat:
* per telefoon een mega groot topic bestaat
* er ontzettend veel topics gelocked worden. Vaak topics van mensen die gewoon iets willen weten.

Ik vind dus dat er een forum moet zijn waar je met je vragen en opmerkingen en verhalen etc gewoon kan posten OOK AL IS DAT AL EERDER GEPOST. Ok ik weet niet precies waarom alles gelocked wordt, misschien met het argument om alles overzichtelijk te houden. Nou dat vind ik het dus absoluut niet.
In mijn geval (de aanleiding van dit schrijven) ik stel een vraag. Wordt vervolgens dus gezegd ga maar zoeken. Ja heb een uur gezocht en nog geen resultaat. Waarschijnlijk omdat mijn onderwerp over te algemene termen gaat. Maar daar gaat het niet om. Mensen die het zoeken lastig vinden omdat ze geen goede zoekwoorden kunnen bedenken of omdat de manier waarop de informatie dan op hun af komt zijn gewoon de klos bij GoT.
Een topic locken met het argument "het heeft geen discussie waarde". Moet iedere topic dan percé een levendige discussie zijn? Waarom mag GoT niet gebruikt worden om een vraag te stellen en te zoeken naar vragen?

Dus kort samengevat:
* Betere structuur maken door meer deel forums te maken (per telefoon?). Of een andere oplossing. in ieder geval niet alles in 1 topic.
* Ook andere topics toestaan dan topics die een levendige discussie opleveren.
* Topics die de schijn hebben nut te hebben voor maar 1 persoon niet locken, zo kan er ook nooit "bewezen" worden dat het voor meer mensen nut heeft.

Ok nu de reden waarom ik niet gezocht heb naar vergelijkbare topics:
* ik had geen zin om na een uur zoeken weer naar iets anders te gaan zoeken
* als ik een post maak achterin een thread dan levert dat 1000x minder views op dat een eigen topic.

Hopelijk kan de crew eens nadenken hoe dit forum en de regels overkomen voor mensen die er niet 24/7 mee bezig zijn. Want ik heb dus nu wel zo iets ik ga het wel op een ander forum vragen. Dus ja er gaan mensen mee weg. En als jullie denken ach die paar gebruikers meer of minder wat maakt het uit? dat zou ik gewoon diep triest vinden. Omdat ik dacht dat tweakers.net voor iedereen vriendelijk en behulpzaam was... een site met vol informatie.

P.S. is een wiki een idee? de behoefte lijkt er wel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het forum heeft een zoekfunctie die erg goed werkt. Daarnaast is het natuurlijk veel makkelijker om de informatie allemaal bij elkaar te hebben, dan dat het verspreid staat over vele topics. Je argument dat het kriskras door elkaar staat snap ik dan ook niet, het staat juist erg handig bij elkaar.
En dat topics op slot gaan als iets al vaker langs is gekomen is al tijdenlang de policy, het lijkt me niet dat we daar wat aan moeten veranderen.

Je voorstel om per telefoon een apart forum te maken is niet te doen. Dat betekent dat je vele duizenden subfora krijgt, dan wordt het helemaal onduidelijk om iets terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Blijkbaar is niet helemaal duidelijk waar GoT voor is? In de registratievoorwaarden staat dat uitgelegd :) :
Gathering of Tweakers.net is een forum bedoeld voor mensen die bovenmatig geinteresseerd zijn in computers en de randverschijnselen daarvan. Het voorziet haar bezoekers in de behoefte om op niveau over deze zaken te discussiëren en te communiceren, en probeert hier een lichte vorm van ontspanning aan toe te voegen.
Een discussieforum gaat om discussies, en topics horen dan discussiewaarde te hebben. GoT is geen helpdesk, en als je een vraag hebt, dan is het heel belangrijk dat je voldoende eigen inzet toont. Niet of matig zoeken, of snel opgeven is dan niet voldoende.

Aangaande grote topics, dat is al veel vaker behandeld, zie Zoeken naar grote topics in LA.
flipthegreat schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:33:
Ok nu de reden waarom ik niet gezocht heb naar vergelijkbare topics:
* als ik een post maak achterin een thread dan levert dat 1000x minder views op dat een eigen topic.
De eerste zin is niet echt een teken van eigen inzet ;) . Verder, waarom is het belangrijk dat je meer views krijgt?
Hopelijk kan de crew eens nadenken hoe dit forum en de regels overkomen voor mensen die er niet 24/7 mee bezig zijn. Want ik heb dus nu wel zo iets ik ga het wel op een ander forum vragen. Dus ja er gaan mensen mee weg. En als jullie denken ach die paar gebruikers meer of minder wat maakt het uit? dat zou ik gewoon diep triest vinden. Omdat ik dacht dat tweakers.net voor iedereen vriendelijk en behulpzaam was... een site met vol informatie.
Het is een kwestie van geven en nemen. Als jij geen inzet wilt geven, waarom zou je dan wel mogen nemen? Verder kan een forum niet een thuis zijn voor alle niveau's van computergebruikers. GoT bevat de gevorderde gebruikers, en voor de gevorderde gebruikers is het ook niet leuk als het forum overstroomd wordt door mensen die vragen hoe ze een toetsenbord moeten aansluiten. Daar zijn andere forums voor, zoals computeridee en beginnersweb.
P.S. is een wiki een idee? de behoefte lijkt er wel te zijn.
Zie de zoekfunctie, is al vaker gevraagd ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 00:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ok ik weet niet precies waarom alles gelocked wordt, misschien met het argument om alles overzichtelijk te houden. Nou dat vind ik het dus absoluut niet.
Onderwerpen (topics) worden gesloten als het niet past op Tweakers.net, het topic niet meer hanteerbaar is of omdat er bijvoorbeeld geen enkele inzet blijkt te zijn bij de persoon die het topic heeft gestart. Het heeft dus niet specifiek met overzichtelijkheid te maken.
Mensen die het zoeken lastig vinden omdat ze geen goede zoekwoorden kunnen bedenken of omdat de manier waarop de informatie dan op hun af komt zijn gewoon de klos bij GoT.
Ik denk dat die inderdaad een probleem hebben op GoT. Daarentegen denk ik dat wie zich op internet begeeft, ook wel snapt hoe Google werkt en dan kom je al een heel eind in onze search :)

De "eisen" voor een goed topic liggen best hoog, zo ervaar ik het zelf soms in ieder geval wel. Voordeel is dat je wel wat moeite moet doen om een topic aan te maken en terwijl je informatie aan het vergaren bent wellicht al tegen het antwoord aanloopt :)
Een topic locken met het argument "het heeft geen discussie waarde". Moet iedere topic dan percé een levendige discussie zijn? Waarom mag GoT niet gebruikt worden om een vraag te stellen en te zoeken naar vragen?
Vragen stellen en enkel een antwoord verwachten staat hier gelijk aan helpdeskgedrag en dát is pertinent niet de opzet van het forum. Tweakers zijn over het algemeen kritisch volk en gaan in op vragen en opmerkingen wat dus discussie oplevert. Nu is een forum bedoeld als discussieplatvorm dus blijkt dat prima te werken.
Ik pak deze er even tussenuit om op te reageren. Als je een specifieke vraag hebt, je hebt gezocht en komt er niet mee verder, dan is het logisch dat je de vraag in een eigen topic zet. Daarbij wordt wel verwacht dat je aangeeft wat je zoal gedaan en gezocht hebt en waar je niet uitkomt. Als je dat zo doet, zal je topic niet snel gesloten worden en ook niet verwezen worden naar een groot topic.
En als jullie denken ach die paar gebruikers meer of minder wat maakt het uit? dat zou ik gewoon diep triest vinden. Omdat ik dacht dat tweakers.net voor iedereen vriendelijk en behulpzaam was... een site met vol informatie.
Tweakers is er voor iedereen met interesse in computer en gerelateerde techniek. We verwachten daarbij wel inzet en dat betekend ook dat niet iedereen zich hier zal thuisvinden. Vriendelijk en behulpzaam is namelijk iets anders dan als een helpdesk op iedere vraag netjes antwoord geven, daarvoor zitten mensen hier niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Ik vind dus dat er een forum moet zijn waar je met je vragen en opmerkingen en verhalen etc gewoon kan posten OOK AL IS DAT AL EERDER GEPOST.
En dus is het antwoord met de zoekfunctie te vinden. Verder mag je verhalen, opmerkingen en ervaringen posten zoveel je wilt, ik heb nog niet ondervonden dat het posten van ervaringen beloond wordt met een slot op het topic. Naar ervaringen vraag je niet, die deel je.
In mijn geval (de aanleiding van dit schrijven) ik stel een vraag. Wordt vervolgens dus gezegd ga maar zoeken. Ja heb een uur gezocht en nog geen resultaat. Waarschijnlijk omdat mijn onderwerp over te algemene termen gaat. Maar daar gaat het niet om. Mensen die het zoeken lastig vinden omdat ze geen goede zoekwoorden kunnen bedenken of omdat de manier waarop de informatie dan op hun af komt zijn gewoon de klos bij GoT.
Dat is niet alleen op GoT zo, maar ook in je werk, op school en in je leven. Als je zelf het antwoord al niet kan vinden, waarom zou een ander het dan voor jou gaan doen? GoT is een community van mensen die heel erg veel weten van computers, electronica, enz en die willen discussiëren met mensen die daar ook heel veel van weten. Die mensen zitten niet op GoT om de hele dag vragen te beantwoorden van mensen die er weinig van weten. Bel dan een helpdesk.
Waarom mag GoT niet gebruikt worden om een vraag te stellen en te zoeken naar vragen?
Je kan GoT prima gebruiken om te zoeken naar antwoorden, niet om te zoeken naar [b]vragen[j/b]... Verder worden vragen prima beantwoord als je ze in een goede vorm giet. Dus in plaats van: "help mijn computer doet het niet meer" kom je met een gerichte vraag, voorzien van informatie waar iemand, die jouw vraag kan beantwoorden, iets mee kan doen. Dus je post volledige specs, je post een uitgebreide omschrijving van de symptomen die je ondervindt, en je post wat je al wél gedaan hebt om het probleem op te lossen. Eventuele zoekwoorden die je gebruikt hebt in Google of de zoekfunctie hier, zodat mensen je eventueel kunnen sturen in de richting van zoekwoorden die wel wat uithalen. Dan leer je ook gericht zoeken naar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:31
Ik heb de FAQ's van bovenaan de pagina's gelezen maar verder niet gaan zoeken. Waarom zeg ik zo wel.
Zoals ik het nu zie is er gekozen voor een forum structuur waarbij alles van een onderwerp in één topic moet worden behandeld. Dit vind ik fout omdat:
* een forum moet zo worden opgezet dat onderwerpen (van een deel onderwerp) hun eigen thread moeten krijgen. Je wilt namelijk aan de index in een opslag kunnen zien welke uitsplitsingen er zijn.
Van wie moet dat? GoT is groot. Dat zal toch niet zijn omdat het een forum is dat niet zo in elkaar zit als het in elkaar 'moet' zitten?
* Het zoeken naar dingen wordt veel lastiger omdat alles kris kras door elkaar zit.
Zoeken werkt volgens mij perfect (en razendsnel).
Hoe mensen verwachten dat een forum werkt. Dus ieder deel onderwerp heeft een eigen topic heeft vaak geen schijn van kans omdat die dicht worden gegooid en je weer wordt doorverwezen naar topics met 50 pagina's.
De mensen waar je op doelt behoren niet tot de doelgroep. GoT is niet op de massa gericht, maar op een specifieke groep gebruikers. En die specifieke groep is niet het soort dat denkt dat het de bedoeling is om als je een probleem hebt direct maar je vraag te roepen ipv. eerst eens zelf te gaan zoeken.
Goed om dan mn verhaal maar even kracht bij te zetten met wat voorbeelden. En daarmee gelijk de aanleiding om dit te schrijven.

Als men nu kijkt naar dit forum: Windows Based Mobiles & PDA's
Dan valt op dat:
* per telefoon een mega groot topic bestaat
Mooi toch. Alles over die ene telefoon op één plek.
* er ontzettend veel topics gelocked worden. Vaak topics van mensen die gewoon iets willen weten.
Zie boven. Voor de 'mensen die gewoon iets willen weten' heeft GoT een mooie zoekfunctie. En als ze niet willen zoeken, dan krijgen ze een slotje. De mensen die 'gewoon iets willen weten' zijn vaak de mensen die ook echt *niets* bijdragen, want zodra ze antwoord hebben zie je ze niet meer terug.
Ik vind dus dat er een forum moet zijn waar je met je vragen en opmerkingen en verhalen etc gewoon kan posten OOK AL IS DAT AL EERDER GEPOST. Ok ik weet niet precies waarom alles gelocked wordt, misschien met het argument om alles overzichtelijk te houden. Nou dat vind ik het dus absoluut niet.
Omdat GoT er niet is om een helpdesk te zijn, maar een omgeving waar mensen over - voornamelijk technische - onderwerpen discussiëren. Zoek je een helpdesk, dan moet - om jouw woorden eens te gebruiken - je elders zijn, niet op GoT.
Dan heb je GoT niets te zoeken.
[/quote]
Wie boeit het aantal views?
Hopelijk kan de crew eens nadenken hoe dit forum en de regels overkomen voor mensen die er niet 24/7 mee bezig zijn. Want ik heb dus nu wel zo iets ik ga het wel op een ander forum vragen.
En dat is ook precies de bedoeling. Als je hier alleen komt om antwoord te vragen en het je niet aanstaat dat je niet zomaar een vraag kunt dumpen, dan is GoT niet jouw ding.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipthegreat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-07 11:58
Terw_Dan schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:44:
Het forum heeft een zoekfunctie die erg goed werkt. Daarnaast is het natuurlijk veel makkelijker om de informatie allemaal bij elkaar te hebben, dan dat het verspreid staat over vele topics. Je argument dat het kriskras door elkaar staat snap ik dan ook niet, het staat juist erg handig bij elkaar.
En dat topics op slot gaan als iets al vaker langs is gekomen is al tijdenlang de policy, het lijkt me niet dat we daar wat aan moeten veranderen.

Je voorstel om per telefoon een apart forum te maken is niet te doen. Dat betekent dat je vele duizenden subfora krijgt, dan wordt het helemaal onduidelijk om iets terug te vinden.
Bij een topic van 50+ pagina's staan over 1 onderwerp bijv niokia 6230 alles bij elkaar maar deel-onderwerpen DIE staan kris kras door elkaar. Eerst gaat het over het scherm, dan over de levensduur van de batterij, dan de menu, dan de programma's die je erop kan installeren. Dat is wat ik bedoel met kris kras door elkaar. Als het toegestaan was om hiervoor een topic te starten dan zie je gelijk dat een topic over de programma's op de nokia gaat dan is het juist overzichtelijk.
Wat ook nog een nadeel is als men op elkaar wilt reageren krijg je een of andere reactie pas weer 3 pagina's verderop. Dus dat betekend als je naar 1 dingetje op zoek met dat je al die pagina's aan het doorlezen was.
Dat was in elk geval wel zo in mijn geval en na een uur heb ik het maar opgegeven.
gambieter schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:48:Een discussieforum gaat om discussies, en topics horen dan discussiewaarde te hebben. GoT is geen helpdesk, en als je een vraag hebt, dan is het heel belangrijk dat je voldoende eigen inzet toont. Niet of matig zoeken, of snel opgeven is dan niet voldoende.
Kan ik begrijpen dat goede discussies gewenst zijn. Ik beweer alleen dat de vraag bestaat voor een ander soort van posten. Waarbij 1 gebruiker graag kennis wil ontvangen van andere gebruikers (kan er altijd nog een discussie ontstaan als het topic tenminste niet gelocked is). Voor laatste keer was het weer zo, ging toen over video kaarten geloof ik. Had daarvoor al een uurtje rond zitten zoeken op internet, maar topic werd toch gesloten. Ik weet niet of zeker of ik had aangegeven of ik gezocht had. Maar ik denk dat het fijner voor de gebruikers werkt als ze dit niet expliciet zouden hoeven aan te geven. In plaats daarvan kan je er bijvoorbeeld op de pagina van het maken van de post op gewezen worden dat het de bedoeling is dat je eerst zelf informatie inwint.
gambieter schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:48:Het is een kwestie van geven en nemen. Als jij geen inzet wilt geven, waarom zou je dan wel mogen nemen?
Nee hier ben ik het dus niet mee eens. Ik zie het niet als een 1 op 1 ruilhandel (of wat dan ook). Ik zit zelf ook wel vaker op een ander forum waar ik mensen gewoon help (geef) terwijl ik er zelf niet beter van wordt. En als deze mensen dan een vraag hebben dan ga ik niet eerst checken wat ze allemaal wel of niet gedaan hebben. Of zoals jij hier er zelfs vanuit gaan dat ze NIETS gedaan hebben. Ik wijs ze dan in de juiste richting en de details komen ze vaak zelf wel uit.
gambieter schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:48:Verder kan een forum niet een thuis zijn voor alle niveau's van computergebruikers.
Snap ik, maar snap jij ook dat ook al ben je een gevorderde gebruiker je niet op alle gebieden gevorderd bent automatisch. En zelfs voor een gevorderde gebruiker deze forum structuur nog steeds lastig is. Dus ook met zoeken.

Ik weet zelf veel van computers, ik ben niet dom en ik kon het in een uurtje niet vinden. Denk dat dan meer over dit forum zegt dan over mij maar goed. (nu is er vast wel iemand die het in 5min kan ja).
Megaflix schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:56:Als je zelf het antwoord al niet kan vinden, waarom zou een ander het dan voor jou gaan doen?
Omdat die meer expertise hebben. (gevorderd -> expert)
Megaflix schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:56:Die mensen zitten niet op GoT om de hele dag vragen te beantwoorden van mensen die er weinig van weten.
En als ze dat niet willen dan doen ze dat toch ook niet. Niemand dwingt ze. Als degene geen antwoord krijgt zakt zn topic naar beneden in de lijst en heeft ie gewoon pech.

Goed ik ben het nog steeds met een aantal dingen niet eens maar ik heb wel wat meer inzicht gekregen in het waarom.
Ik begrijp ook dat het orginele idee van tweakers.net meer is dat t.net voor de gevorderde tweaker is. Maar laten we naar de realiteit kijken: er zijn steeds meer en meer mensen die geen tweaker zijn die toch van deze site gebruik maken. Is het dan niet een idee om ook iets voor deze mensen te doen?
Lijkt mij dat de site zo gebouwd is dat het voor iedereen toegankelijk is, de manier waarop het forum in elkaar zit sluit hier dan niet bij aan.

In de algemene voorwaarden en algemene informatie staan ook dingen zoals:
tweakers.net is voor iedereen
Dit contentaanbod maakt Tweakers.net het startpunt voor mensen die informatie willen hebben over IT-onderwerpen

Dus ja zou er dan onder moeten staan: voor mensen die informatie willen hebben, behalve de mensen die het forum bezoeken? (het idee van een forum is dat je kan posten, en als je informatie wilt hebben uit dit zich in een vraag)

Ergens wordt al aangegeven dat de doelgroep zich uitbreid. Tijd dat het forum met zijn tijd meegaat. Mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 00:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

flipthegreat schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:08:
[...]
Ergens wordt al aangegeven dat de doelgroep zich uitbreid. Tijd dat het forum met zijn tijd meegaat. Mijn mening.
Ik denk dat daar op zich best oog voor is binnen Tweakers.net zolang er maar een stuk inzet blijkt uit een vraag, topic of wat dan ook. Als het daarop aankomt is een hoog niveau in het geheel geen noodzaak. Velen van ons zijn met minder kennis hier terecht gekomen dan we nu hebben :)

En wie veel weet over processoren maar weinig over mobiele telefoons, kan probleemloos topics daarover openen, zolang er maar zichtbare inzet aanwezig is. Dat laatste is waar mensen tegenaan kunnen lopen en ook iets wat Tweakers maakt tot wat ze is. Ik verwacht ook niet dat die peiler snel zal veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Het nadeel van een groot forum is inderdaad de overweldigende hoeveelheid content en om dat overzichtelijk te houden is inderdaad altijd al een probleem geweest. Er zijn al veel verschillende ideeën geoppert en besproken maar tot nu toe heeft het ons nog aan tijd ontbeert om daar ook concreet iets mee te gaan doen - hoewel het wel intern ook op ons verlanglijstje staat :)

In het kort kan je op verschillende manieren zaken verbeteren:

- In de eerste plaats hebben we te maken met het feit dat oudere topics vaak snel wegvallen uit de topiclijst en daarna slecht bereikbaar zijn. Daar komt dus eigenlijk ook een beetje de 'oplossing' van de grote topics vandaan, die blijven eigenlijk altijd wel in het zicht zolang een onderwerp actueel is. Een oplossing die het ook makkelijker maakt om ook door oudere topics te bladeren (op een betere manier dan de 'oudere topics' link) zou hier al wat verbetering in kunnen brengen.

- Het probleem met topicstarts die continue door 1 persoon bijgewerkt moet worden en lastig te structureren is. Hier is het 'wiki'-idee al vele malen als oplossing voor aangedragen: meerdere mensen die een topicstart kunnen bijwerken en meer mogelijkheden om hier structuur in aan te brengen.

- Te weinig mogelijkheden om de inhoud van een forum op te delen in meer specifieke onderwerpen. Hier zouden inderdaad subforums een uitkomst kunnen bieden (meer diepte).

- Te weinig mogelijkheden om alle soorten informatie over een specifiek onderwerp te bundelen. Hier zouden tags een uitkomst kunnen bieden (meer breedte).

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

flipthegreat schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:08:
[...]

Bij een topic van 50+ pagina's staan over 1 onderwerp bijv niokia 6230 alles bij elkaar maar deel-onderwerpen DIE staan kris kras door elkaar. Eerst gaat het over het scherm, dan over de levensduur van de batterij, dan de menu, dan de programma's die je erop kan installeren. Dat is wat ik bedoel met kris kras door elkaar. Als het toegestaan was om hiervoor een topic te starten dan zie je gelijk dat een topic over de programma's op de nokia gaat dan is het juist overzichtelijk.
Wat ook nog een nadeel is als men op elkaar wilt reageren krijg je een of andere reactie pas weer 3 pagina's verderop. Dus dat betekend als je naar 1 dingetje op zoek met dat je al die pagina's aan het doorlezen was.
Dat was in elk geval wel zo in mijn geval en na een uur heb ik het maar opgegeven.
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/zoek.gif
Daar heb je dit ding toch voor. Zelf alles doorlezen is niet handig inderdaad, maar de optie 'zoek in dit topic' kan je heel snel naar de keywords brengen waarop je wilt zoeken. Als je dan specifiek iets van het scherm zoekt kun je dat makkelijk doen op die manier. Dan is het juist makkelijk als je alles bij elkaar hebt staan.
En dat er een paar posts tussen reacties zitten maakt toch niet uit?
Nee hier ben ik het dus niet mee eens. Ik zie het niet als een 1 op 1 ruilhandel (of wat dan ook). Ik zit zelf ook wel vaker op een ander forum waar ik mensen gewoon help (geef) terwijl ik er zelf niet beter van wordt. En als deze mensen dan een vraag hebben dan ga ik niet eerst checken wat ze allemaal wel of niet gedaan hebben. Of zoals jij hier er zelfs vanuit gaan dat ze NIETS gedaan hebben. Ik wijs ze dan in de juiste richting en de details komen ze vaak zelf wel uit.
Maar zo werkt het wel. Als jij een probleem hebt dan zul je er zelf moeite voor moeten doen. Als iedereen je kant en klare oplossingen voor moet kauwen zal inderdaad niemand dat doen. Natuurlijk is dit geen 1 op 1 ruilhandel, maar het moet van beide kanten komen, anders werkt het (zeker met zo'n groot forum) helemaal niet en trek je alleen maar helpdeskers aan en die mogen van mij echt wel wegblijven.
Omdat die meer expertise hebben. (gevorderd -> expert)
Maar meer expertise heeft niets te maken met het al dan niet zelf zoeken. Een expert zal met dezelfde tools werken als jij dat doet. Gebruik jij die nooit, dan zul je er nooit handig in worden. Dus ipv een vraag maar neer te kwakken omdat je het niet in een uur kunt vinden kun je ook makkelijk wat meer tijd in het probleem steken.
Waarom zouden anderen het voor jou moeten oplossen als je het ook zelf kunt.
En als ze dat niet willen dan doen ze dat toch ook niet. Niemand dwingt ze. Als degene geen antwoord krijgt zakt zn topic naar beneden in de lijst en heeft ie gewoon pech.
Dit vind ik dus een hele foute instelling voor een community, in een community moet iedereen z'n steentje bijdragen en het idee van 'dan reageren ze toch niet' werkt dat eerder tegen. Daarom gaan dit soort dingen ook op slot.
Ik begrijp ook dat het orginele idee van tweakers.net meer is dat t.net voor de gevorderde tweaker is. Maar laten we naar de realiteit kijken: er zijn steeds meer en meer mensen die geen tweaker zijn die toch van deze site gebruik maken. Is het dan niet een idee om ook iets voor deze mensen te doen?
Lijkt mij dat de site zo gebouwd is dat het voor iedereen toegankelijk is, de manier waarop het forum in elkaar zit sluit hier dan niet bij aan.

In de algemene voorwaarden en algemene informatie staan ook dingen zoals:
tweakers.net is voor iedereen
Dit contentaanbod maakt Tweakers.net het startpunt voor mensen die informatie willen hebben over IT-onderwerpen
En dat originele idee mag wat mij betreft lekker blijven. Het niveau moet hoog blijven en dat er mensen zijn die minder tweaker zijn en de site lezen is alleen maar leuk natuurlijk. Hebben ze zelf wat zinnigs toe te voegen dan is dat nog mooier.
Maar het niveau van het forum aanpassen omdat er meer mensen in geïnteresseerd zijn? Nee dank je, dan ligt de community in no-time plat omdat niemand er meer zin in heeft.
Dus ja zou er dan onder moeten staan: voor mensen die informatie willen hebben, behalve de mensen die het forum bezoeken? (het idee van een forum is dat je kan posten, en als je informatie wilt hebben uit dit zich in een vraag)
Als je informatie wilt hebben uit zich dat inderdaad in een vraag. Het forum is in de 10 jaar dat het nu bestaat een immense knowledgebase geworden, dus daarin is veel informatie prima te vinden.

Dus waarom zou er onder moeten staan, "behalve de mensen die het forum bezoeken". Imho raakt die opmerking kant noch wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
crisp schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:25:
[...]
Een oplossing die het ook makkelijker maakt om ook door oudere topics te bladeren (op een betere manier dan de 'oudere topics' link) zou hier al wat verbetering in kunnen brengen.
[...]
Helemaal geweldig zou het zijn als je in de oudere topics ook snel naar de nieuwere versies kunt gaan, in plaats van -> laatste pagina -> linkje in laatste post -> laatste pagina -> linkje in laatste post -> etc. Want vreemd genoeg komen vaak de oudere topics hoger in de search dan de actuele.

Maar goed, ik lees in je post dat er nog genoeg ambities zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 06-07-2008 23:41 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Room42 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:40:
[...]

Helemaal geweldig zou het zijn als je in de oudere topics ook snel naar de nieuwere versies kunt gaan, in plaats van -> laatste pagina -> linkje in laatste post -> laatste pagina -> linkje in laatste post -> etc. Want vreemd genoeg komen vaak de oudere topics hoger in de search dan de actuele.
Dat los je met tags natuurlijk ook al grotendeels op ;)

Verder ligt er het idee om meer met de 'morelike' zoekresultaten te doen, bijvoorbeeld om vanuit een topic snel door te kunnen klikken naar 'soortgelijke topics'.

[ Voor 14% gewijzigd door crisp op 06-07-2008 23:47 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
crisp schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:45:
[...]

Dat los je met tags natuurlijk ook al grotendeels op ;)
Wat bedoel je precies? Tags bij het zoeken?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mjah, ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel met hem eens m.b.t. grote topics. Dat is gewoon altijd al een hel geweest om te doorzoeken, en dat zal het altijd blijven imho. Ik zou ook liever zien dat vragen over bijv. de iPhone in losse topics in APL staan ipv in een groot topic.
Dan mag je nog steeds wel het niveau hoog houden, maar grote topics zijn:

A. Ondoenlijk om te modden als mod.
B. Ondoenlijk om door te nemen als user.

Ad A.
Ik ben mod geweest in APL en NOS en ik kan je vertellen, je bekijkt dat soort topics op een gegeven moment vluchtig en voor de rest ga je af op TR's. Dat kan me niet de bedoeling lijken.

Ad B.
Ook al heb je zoek-in-topic als optie, ga maar eens 10 blz van 100 posts doorzoeken naar een onderwerp.

Even afgezien hiervan, er staat in Invulling en behandeling Grote Topics aangepast toch echt dat specifieke vragen los gesteld dienen te worden...
Terw_Dan schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:36:
[...]

[afbeelding]
Daar heb je dit ding toch voor. Zelf alles doorlezen is niet handig inderdaad, maar de optie 'zoek in dit topic' kan je heel snel naar de keywords brengen waarop je wilt zoeken. Als je dan specifiek iets van het scherm zoekt kun je dat makkelijk doen op die manier. Dan is het juist makkelijk als je alles bij elkaar hebt staan.
En dat er een paar posts tussen reacties zitten maakt toch niet uit?
Niet als je enige bezigheid 's avonds het doorlezen van topics op GoT is. Wel als je GoT gebruikt als knowledgebase..... En dat is GoT toch echt wel behoorlijk en imho hoort een knowledgebase goed doorzoekbaar te zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Zwerver op 07-07-2008 00:25 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Eens. De grote topics zijn lastig om in te zoeken, erg lastig. Mensen zijn daar ook geneigd 80x dezelfde vraag te dumpen, en eer het opvalt zijn we al 4 topics verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dat is denk ik nog wel het grootste probleem dat in grote topics veel teveel herhaling zit. Dat maakt het zeer moeilijk om wat nuttigs te vinden als je aan het zoeken bent.
Als je zo'n topic volgt lijkt het soms ook een soap-serie. Neem bijvoorbeeld het N82 topic. Dat lijkt soms wel een gezellig theekransje. :) Leuk, maar niet echt nuttig als 'knowledgebase'-topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 07-07-2008 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Volgens mij snij je een aantal verschillende onderwerpen aan: het fenomeen grote topics, de vindbaarheid van fora en informatie en het al dan niet toestaan van eerder gestelde vragen :) .

Over grote topics: Invulling en behandeling Grote Topics aangepast. Verzameltopics zijn in zijn algemeenheid dus niet de bedoeling meer, maar zijn in verscheidene fora gehandhaafd om praktische redenen. Over of dat verstandig is intern en extern al een boel bediscussieerd :) . In ieder geval kan er gesteld wordt dat in een forum als PMD al die topics opsplitsen de boel op korte termijn wat onoverzichtelijk zou maken, maar misschien dat dat in de topic beter kan.

Dat brengt mij bij de vindbaarheid van topics en informatie. Ik ben het met je eens dat dat met de huidige enorme index, de hoeveelheid topics en met de verplichting tot binnen een topic zoeken als het in zo'n verzameltopic staat niet altijd even optimaal is :) . Er is echter wel een heleboel te vinden, gelukkig, dus het is niet alsof het een dramatische situatie is. Er wordt flink nagedacht over de voorgenoemde andere oplossingen, en zie verder crisp in "forum structuur" en andere reacties.

Over het opnieuw posten van vragen: Nee, GoT is geen helpdesk waar je zomaar je vraagjes kan dumpen :) . Dat willen we simpelweg niet zijn, en als je daar gebruikers mee verliest is dat in mijn ogen dan maar jammer. GoT streeft ernaar discussies op hoog niveau te kunnen handhaven, en dat wordt wat moeilijk als er tig topics zijn waarin voor de zoveelste keer hetzelfde vraagje gesteld wordt dat met een beetje zoeken te vinden is. Vandaar dat er eisen worden gesteld aan de inzet die mensen plegen. Dus niet zozeer aan het niveau, maar aan dat mensen aantoonbaar inzet hebben gepleegd.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je hier niet terecht kan als je iets niet begrijpt, of dat je dus onvriendelijk moet worden behandeld als je dat niet doet - dat laatste zeker niet :) ! Het enige dat we vragen is dat je zelf een stuk inzet laat zien voordat je aan andere mensen vraagt dat te doen met als enige doel jou te helpen. Niet zo heel onlogisch toch?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:56

sus

is druk :+

gambieter schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:48:
Blijkbaar is niet helemaal duidelijk waar GoT voor is? In de registratievoorwaarden staat dat uitgelegd :) :
Gathering of Tweakers.net is een forum bedoeld voor mensen die bovenmatig geinteresseerd zijn in computers en de randverschijnselen daarvan. Het voorziet haar bezoekers in de behoefte om op niveau over deze zaken te discussiëren en te communiceren, en probeert hier een lichte vorm van ontspanning aan toe te voegen.
gambieter schreef daaronder[/message]:
Een discussieforum gaat om discussies, en topics horen dan discussiewaarde te hebben. GoT is geen helpdesk, en als je een vraag hebt, dan is het heel belangrijk dat je voldoende eigen inzet toont. Niet of matig zoeken, of snel opgeven is dan niet voldoende.
Laat ik eerst beginnen met dat ik het eens ben dat we hier op GoT enig niveau mogen verwachten van de bezoekers en de gebruikers. Daarover bestaat van mijn kant geen twijfel.

Echter met bovenstaande reactie ben ik het niet helemaal eens. Er wordt keurig een stukje FAQ aangehaald waarin wordt aangegeven dat GoT er is om op niveau te dicussieren en te communiceren. Waarna hij het alleen nog heeft over het discussieren op het forum. Communiceren wordt gemakshalve achterwege gelaten. Blijkbaar zit er dus wel degelijk een verschil tussen deze, ze worden immers los van elkaar genoemd.

We hebben het hier vaak over "niet discussie waardig" waarna een draad wordt gesloten. Maar, is die draad misschien wel communicatie-waardig? m.a.w. het stellen van een vraag waar op een normale manier antwoord op wordt gegeven (communiceren) zonder er verder dieper op in te gaan (wat naar mijn idee het discussieren is)?

Nogmaals, ik ben het eens dat er hier enig niveau verwacht wordt van de bezoekers, maar beginnen we hier niet een beetje in door te slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het is maar wat je onder communiceren versta. Discussieren is per saldo ook communicatie, heel dit forum is communicatie. Het gaat juist om het stukje:op niveau over deze zaken.

Kijk maar eens rond op topics, genoeg die niet discussie waardig zijn, maar wel communicatie-waardig (met name in sport, SG en lichtere mate SGD - delen van ervaringen)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:19
Ben ik het niet helemaal mee eens.

Je kan ook een communicatie topic hebben met een groot probleem. Daar hoeft niet per se een discussie uit te ontstaan, maar het probleem an sich heeft wel het gewenste niveau. Er zal dan worden gezocht naar een oplossing. Vaak kan zo'n oplossing ook veel betekenen voor andere forum bezoekers.
Pagina: 1