Na een dik jaar met deze installatie gewerkt te hebben is het tijd om te formatteren.
Ik heb de laatste tijd te veel last van kleine dingetjes die ik niet opgelost krijg.
Kan geen nieuwe audio codex of video codex installeren en als ik een game afsluit zijn alle icoontjes op mijn bureaublad zwart.
Dus tijd om te formatteren. Maar dit keer wil ik niet dezelfde fouten maken.
De vragen die ik heb gaan over de cluster grote van mijn partities en de block size van de raid 0
Ik heb 5 harde schijven.
2 x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB + 2 x Western Digital Raptor WD1500AD, 150GB
en dan nog een oude schijf van 120 GB.
Mijn partities zijn er zo uit

De eerste 5 partities staan op de RAID 0 van de twee raptors.
De cluster size van elke partitie is het volgende.
WINDOWS C: 20GB (op de raptors RAID 0) cluster size 4 kb
VISTA D: 20GB (op de raptors RAID 0) cluster size 4 kb
LINUX E: 10GB (op de raptors RAID 0) cluster size 64 kb
GAMES F: 150GB (op de raptors RAID 0) cluster size 64 kb
PROGRAMS G: 85GB (op de raptors RAID 0) cluster size 64 kb
De stripe size van de RAID 0 is volgens mij 128 KB, de grootste die ik kon kiezen.
De reden dat ik de standaard cluster size van de partities heb aangepast is omdat op mijn games partitie bv grote bestanden staan en die zouden sneller uitgelezen en geschreven kunnen worden bij een grotere cluster size (in principe)
Op de linux partitie staat bv mijn swap file op een vaste grote van 6 GB dacht ik.
Maar goed .. vanaf het begin heb ik nooit de performance gehaald die ik zou moeten halen met die 2 raptors in RAID 0.
Als ik nu test met HD tune haal ik het volgende.

Dat is dus prima. HD tune test niet op RAID, maar op één van de twee schijven.
Met ATTO

Ook een redelijk resultaat. Rond de 160 MB/S is wat ik zou moeten halen met de 2 raptors in RAID0. Ik zit op rond de 150 MB/S
Maar dit zijn dus testen. In de praktijk merk ik andere dingen.
Dus heb ik zelf eens getest.
Ik nam een x264 video bestand van 8 GB.
Als ik het kopieerde van de éne Barracuda naar de andere Barracuda (dus van DATA1 naar DATA2)
dan ging dat sneller als dat ik het kopieerde van de ene partitie op de RAID0 naar de andere (bv van PROGRAMS naar GAMES)
Nog een testje. Een RAR file die ik op GAMES neer zet en daar laat uitpakken is sneller uitgepakt als op één van mijn Barracuda's. Maar als ik de RAR file op één partitie van de RAID zet en laat uitpakken op de andere dan is het aanzienlijk langzamer.
Hoe komt dit? Is dit de verschillende cluster grote die ik heb ingesteld?
Dus ik ga zo meteen formatteren.
Welke stripe size moet ik nu instellen ? Volgens mij kan ik met mijn 680 nvidia controller kiezen tussen 64 of 128 kb.
En als ik mijn partities ga formatteren welke cluster size moet ik ze dan geven?
Of kan ik het het beste op standaard laten staan.
Ik heb de laatste tijd te veel last van kleine dingetjes die ik niet opgelost krijg.
Kan geen nieuwe audio codex of video codex installeren en als ik een game afsluit zijn alle icoontjes op mijn bureaublad zwart.
Dus tijd om te formatteren. Maar dit keer wil ik niet dezelfde fouten maken.
De vragen die ik heb gaan over de cluster grote van mijn partities en de block size van de raid 0
Ik heb 5 harde schijven.
2 x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB + 2 x Western Digital Raptor WD1500AD, 150GB
en dan nog een oude schijf van 120 GB.
Mijn partities zijn er zo uit
De eerste 5 partities staan op de RAID 0 van de twee raptors.
De cluster size van elke partitie is het volgende.
WINDOWS C: 20GB (op de raptors RAID 0) cluster size 4 kb
VISTA D: 20GB (op de raptors RAID 0) cluster size 4 kb
LINUX E: 10GB (op de raptors RAID 0) cluster size 64 kb
GAMES F: 150GB (op de raptors RAID 0) cluster size 64 kb
PROGRAMS G: 85GB (op de raptors RAID 0) cluster size 64 kb
De stripe size van de RAID 0 is volgens mij 128 KB, de grootste die ik kon kiezen.
De reden dat ik de standaard cluster size van de partities heb aangepast is omdat op mijn games partitie bv grote bestanden staan en die zouden sneller uitgelezen en geschreven kunnen worden bij een grotere cluster size (in principe)
Op de linux partitie staat bv mijn swap file op een vaste grote van 6 GB dacht ik.
Maar goed .. vanaf het begin heb ik nooit de performance gehaald die ik zou moeten halen met die 2 raptors in RAID 0.
Als ik nu test met HD tune haal ik het volgende.
Dat is dus prima. HD tune test niet op RAID, maar op één van de twee schijven.
Met ATTO
Ook een redelijk resultaat. Rond de 160 MB/S is wat ik zou moeten halen met de 2 raptors in RAID0. Ik zit op rond de 150 MB/S
Maar dit zijn dus testen. In de praktijk merk ik andere dingen.
Dus heb ik zelf eens getest.
Ik nam een x264 video bestand van 8 GB.
Als ik het kopieerde van de éne Barracuda naar de andere Barracuda (dus van DATA1 naar DATA2)
dan ging dat sneller als dat ik het kopieerde van de ene partitie op de RAID0 naar de andere (bv van PROGRAMS naar GAMES)
Nog een testje. Een RAR file die ik op GAMES neer zet en daar laat uitpakken is sneller uitgepakt als op één van mijn Barracuda's. Maar als ik de RAR file op één partitie van de RAID zet en laat uitpakken op de andere dan is het aanzienlijk langzamer.
Hoe komt dit? Is dit de verschillende cluster grote die ik heb ingesteld?
Dus ik ga zo meteen formatteren.
Welke stripe size moet ik nu instellen ? Volgens mij kan ik met mijn 680 nvidia controller kiezen tussen 64 of 128 kb.
En als ik mijn partities ga formatteren welke cluster size moet ik ze dan geven?
Of kan ik het het beste op standaard laten staan.
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt