Toon posts:

[VoIP] SIP nummer doorsturen naar ISDN centrale via BRI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het uitzoeken of ik het volgende kan doen:

Wat ik wil doen is een bestaande ISDN centrale van het ISDN netwerk afhalen, een ISDN kaart in een server zetten, de ISDN centrale hierop. Asterisk op deze server en laten inloggen op een SIP account en al het telefoonverkeer doorsturen naar de ISDN centrale.

De ISDN centrale tevens uit laten bellen via een SIP account

Ik heb:

- SIP account met nationaal nummer
- ISDN BRI kaart in server
- ISDN centrale met telefoons hieraan.

Dit alles moet natuurlijk over de ISDN kaart richting centrale lopen en andersom, opzich is dit mogelijk, hier ben ik al uit.

Ik heb een server voorzien van een HCL kaart en Asterisk geinstalleerd met Destar om het makkelijk te kunnen managen.

Ik wil alleen kijken of mensen wel eens tegen problemen aan zijn gelopen met een dergelijke setup aangezien deze opzich vrij onlogisch is natuurlijk, je zou die ISDN centrale ook kunnen laten vervallen.

Deze setup is aan te raden lijkt me, of zijn er andere suggesties beter ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2008 14:51 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29

SA007

Moderator Tweaking
Ik weet nog zo net niet of je een centrale die een telefoonnetwerk verwacht zomaar aan een redelijk normale isdn kaart kan gooien.

Volgens mij verwachten beide kanten een isdn netwerk en niet een 1-op-1 aansluiting.

Zou anders wel de eerste keer zijn dat ik een insteekkaart zie wat een 'master' is zegmaar.

Maar als ik je goed begrijp wil je gewoon de isdn aansluiting vervangen voor een sip aansluiting?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt een pc prima met asterisk en een BRI kaart aan ISDN hangen. Da's geen probleem. Maar je kunt niet een willekeurig nummer naar de ISDN centrale sturen. Die accepteert namelijk alleen de nummers die 'ie ook naar jou routeert.

Met andere woorden, als jij tegen de ISDN centrale zegt 'mijn nummer is 123', dan zegt die centrale 'leuk, maar ik ken jou niet als 123 dus ik ga dat vervangen door je bij mij bekende hoofdnummer.' Enige wat je wel kunt doen is tegen de centrale zeggen 'jij mag m'n nummer niet doorgeven'.

Uiteraard kan die centrale dat wel gewoon accepteren trouwens, maar dat zou je door KPN in moeten laten stellen en het is de vraag of ze dat willen doen.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 06-07-2008 15:16 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:11:

Maar als ik je goed begrijp wil je gewoon de isdn aansluiting vervangen voor een sip aansluiting?
Yep, dat wil ik doen.
CyBeR schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:14:
Je kunt een pc prima met asterisk en een BRI kaart aan ISDN hangen. Da's geen probleem. Maar je kunt niet een willekeurig nummer naar de ISDN centrale sturen. Die accepteert namelijk alleen de nummers die 'ie ook naar jou routeert.
Klopt, maar ik zet dat sip nummer natuurlijk ook in de ISDN centrale :)
Uiteraard kan die centrale dat wel gewoon accepteren trouwens, maar dat zou je door KPN in moeten laten stellen en het is de vraag of ze dat willen doen.
Hoezo door KPN ? Ik kan dit ding toch gewoon zelf managen :)

Ik wil die centrale graag gebruiken ivm auto attendent wat er wat makkelijker in zit dan bij VoIP centrales.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah, volgens mij had ik niet helemaal goed door wat je wilde. Je wilt je ISDN centrale aan asterisk hangen, en er via SIP naar laten bellen? Ik dacht dat je met een SIP nummer wilde bellen op 't ISDN-net van KPN. Wat jij wilt kan wel ja. Moet je alleen wel een BRI kaart hebben die je in NT-mode kunt zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 06-07-2008 16:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 06 juli 2008 @ 16:21:
Wat jij wilt kan wel ja. Moet je alleen wel een BRI kaart hebben die je in NT-mode kunt zetten.
Ja die heb ik wel, nu even een fijne howto voor dat "doorzetten" vinden van sip naar bri.

Ik ben niet zo kapot van destar, ziet er goed uit maar wil niet helemaal lekker met configgen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 16:32:
[...]

Ja die heb ik wel, nu even een fijne howto voor dat "doorzetten" vinden van sip naar bri.

Ik ben niet zo kapot van destar, ziet er goed uit maar wil niet helemaal lekker met configgen.
Nou ja, da's vrij simpel. Beetje dit idee:
code:
1
2
3
4
    _20X => {
        Dial(Zap/g5/${EXTEN});
        Congestion;
    };

Dat dan in een context waar je SIP op binnen komt. In dit geval wordt extension 20X doorgestuurd naar een ISDN QuatroVox.

Verwijderd

Topicstarter
OK, dank je voor je info.

Ik ben op dit moment een Trixbox aan het installeren omdat dit toch wat voordelen kan bieden denk ik.

Het wordt een Elastix aangezien na 8x een ISO burnen welke goed is de installer een fout gaf die ik eerder ook al gezien had.

Aangezien mijn BRI kaart maar 2 kanalen heeft (ik heb wel PRI kaarten maar dat is overdreven) wilde ik een queue maken op de trixbox als de BRI kanelen vol zitten en iedere keer de oudste verbinding, beller dus, doorzetten naar de ISND centrale.

Zou dit haalbaar zijn ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 11:57 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Wat voor centrale heb je?
Kan die niet zelf al gewoon sip aan?

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:03:
Wat voor centrale heb je?
Kan die niet zelf al gewoon sip aan?
Het gaat om een oude Vox Aliance van KPN.

Geen VoIP dus :)

Ik kan natuurlijk ook een SIP gateway ervoor knallen, maarja, als dit opensource kan, waarom niet ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb opzich de kaart werkend, ik heb een kiestoon op asterisk, ik draai elastix/freepbx.

Nu komt het lastige, want opzich is dit vrij simpel te doen zonder extra "ISDN layer".

Ik heb een sip account welke een qualify=yes heeft, dit is dus een trunk, ik kan het nummer alleen nog niet bellen, krijg direct een voicemail, de status van de peer is OK volgens Asterisk.

Echter nu komt het:

Ik heb dus die trunk, ben enzig met een outbound route om deze trunk te gebruiken, echter ik bel natuurlijk vanaf die ISDN centrale.

Moet ik voor de ISDN kaart, welke als NT1 functioneert een extra trunk aanmaken en deze van trunk naar trunk sturen ?

Dit is eigenlijk wat te complex aand e situaltie als je mij vraag, maar die ik wil die centrale graag blijven gebruiken ivm autoattent, wat elastix opzich ook kan, echter zit ik ook nog met wat zaken als fax welke op die centrale hangen.
Pagina: 1